رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

اجزای تشکیل دهنده سیستم VoIP

 

 

اجزای تشکیل دهنده سیستم VoIP

 

 

 

VoIP چیست؟

 

VOIP مخفف عبارت Voice Over Internet Protocol می باشد و در فارسی از آن با عباراتی مثل تلفن اینترنتی ، تلفن IP ، تلفن پهنای باندو امثال این ها یاد می کنند ، فناورییست كه به شما اجازه می دهد ارتباط تلفنی را به جای خطوط تلفن عادی بر روی بستر شبکه‌ های کامپیوتری مثل اینترنت ، برقرار کنید.

 

دراین فناوری برخلاف فناوری تلفن های عادی که صدا به شکل امواج آنالوگ بر روی سیم های تلفن منتقل می شوند ، صدا در مبدا توسط یک مبدل آنالوگ به دیجیتال به سیگنال های دیجیتال تبدیل شده و توسط شبکه اینترنت تا مقصد ارسال می شود. سپس در مقصد یک مبدل دیجیتال به آنالوگ بسته‌ های دریافتی را مجدداً به سیگنال آنالوگ صدا تبدیل می کند. تبدیل صدا از آنالوگ به دیجیتال ، علاوه بر اینکه انتقال آن را روی بستر شبکه ممکن می سازد ، اقدامات دیگری مثل فشرده‌ سازی را هم برای ما فراهم می كند.

 

تجهیزات مورد نیاز برای زیر ساخت VoIP

 

VoIP Gateway

 

 

VoIP Gateway

 

 

 

محققان در حوزه ی شبکه ، برای اینکه میزان کابل برای انتقال دیتا بسیار زیاد می شد و اینگونه احتمال قطعی و خطا نیز بالا میرفت ، دستگاهی را طراحی کردند که بتواند سیگنال های آنالوگ را به دیجیتال تبدیل کند که به آن دستگاه VoIP Gateway می گویند. این دستگاه یکی از دستگاه های مهم در تجهیزات ویپ می باشد. البته این ویپ های گیت وی دارای دو نوع می باشد که توضیحاتی در مورد تفاوت های این دو می دهیم.

 

گیت وی آنالوگ

 

 

 

گیت وی آنالوگ

 

 

 

این گیت وی برای اتصال خطوط تلفن معمولی آنالوگ با سیستم VoIP  به کار می رود. گیت وی های آنالوگ را ما می توانیم به 2 یا 24 تلفن آنالوگ متصل کنیم. این گیت وی از نظر نوع اینترفیس به دو نوع FXO و FXS  تقسیم می شود. گیت وی FXS  یک تلفن را برای VoIP رمز گزاری می کند. گیت وی FXO  یک خط کامل یا PBX  میزبان را به POTS وصل می کند.

 

گیت وی دیجیتال

 

 

 

گیت وی دیجیتال

 

 

 

گیت وی های دیجیتال برای اتصال سیستم ویپ به خطوط مخابراتی دیجیتال استفاده می شود و برای اتصال سیستم PBX به شبکه ی IP به کار می رود. از نظر کاری گیت وی های دیجیتال با گیت وی های آنالوگ کار یکسانی را دارند و فقط در تجهیزات متصل شده متفاوت هستند که در زمان تهیه ی آن ها باید توجه کافی داشت.

 

FXO و FXS

 

 

 

FXO و FXS

 

 

 

FXO مخفف Foreign Exchange Office می باشد که یک رابط است که خطوط قدیمی تلفن را به سیستم ویپ متصل می کند. پس FXO یک پورت است که خطوط آنالوگ یا POTS را به خطوط تلفن های خارجی وصل می کند. FXO به طور معمول همان پورتی است که روی دستگاه فکس یا تلفن مشاهده می کنید. اگر بخواهم توضیح کلی در این موضوع داشته باشیم ، FXO درگاهی است که خطوط  آنالوگ وارد آن شده که برق و یا سیگنال بوق را دریافت می کند.

 

FXS مخفف Foreign Exchange Subscriber است که یک درگاه RJ11 دارد که به تلفن یا فکس وصل می شود و برای اتصال آن ها به سیستم ویپ استفاده می شود. به طور کلی FXO قابلیت اتصال خطوط شهری به سیستم ویپ شما را می دهد و FXS برای شما این امکان را فراهم می کند تا دستگاه ها آنالوگ مثل تلفن و فکس را به سیستم ویپ متصل کنید.

 

سرور مدیریت تماس های ویپ

 

 

 

سرور مدیریت تماس های ویپ

 

 

 

سرور مرکز تلفنی ویپ یا همان PBX مخفف کلمه ی Private Branch Exchange  می باشد. این دستگاه یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز سیستم ویپ می باشد. دستگاه مرکز تلفن ویپ به همان مرکز تلفن سانترال شناخته می شود که مانند یک مرکز مخابرات در ابعاد کوچک داخل هر مجموعه قرار می گیرد. وظیفه ی PBX انتقال و مدیریت تماس ها درون سازمان را دارد و زمانی که تماسی بر قرار شود ، آن را به مقصد درست راهنمایی می کند.

 

زمانی که ما در یک مجموعه که بیش از 100 نفر پرسنل دارد فقط 20 خط شهری بیشتر نداریم ، با استفاده از مرکز تلفنی ویپ یا همان PBX می توانیم این خطوط را به 200 عدد تبدیل کنیم و تمامی کارمندان بتوانند به خطوط شهری متصل باشند و تماس های داخلی نیز بگیرند که هزینه ی تماس های داخل سازمانی کاملا رایگان می باشد. این سیستم تماس های داخلی را طوری برقرار می سازد که افراد با شماره گیری تنها 3 یا 4 عدد بتوانند با داخلی همکار خود تماس حاصل کنند.

 

اجزای تشکیل دهنده ی PBX

 

 

 

اجزای تشکیل دهنده ی PBX

 

 

 

  • تامین کننده ی برق یا همان POWER

 

  • یک باکس که تجهیزات داخلی در آن قرار می گیرند

 

  • سخت افزاری برای اتصال خطوط شهری PSTN و برقراری ارتباط

 

  • دستگاه های ENDPOINT مانند تلفن رومیزی ، فکس و کارتخوان و …

 

  • برد مرکزی برای برقراری تماس های ورودی و خروجی

 

 

تلفن های ویپ یا IP PHONE

 

 

 

تلفن های ویپ یا IP PHONE

 

 

 

عضو همیشگی تجهیزات ویپ ، تلفن های ویپ هستند. این تلفن ها از لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با تلفن های معمولی ندارند و تنها تفاوت آن ها این است که می توانند در کنار سیستم ویپ کار کنند. این دستگاه های تلفن طوری طراحی شده اند که می توانند با اتصال به LAN صدا را در بستر اینترنت انتقال دهند.

 

این تلفن ها به دلیل امکانات خوبی که دارد همیشه در تمامی شرکت ها دیده می شود. یک منشی و یا یک کارشناس فروش وقتی با تعداد زیادی تماس روبرو می شود و میخواهد آن ها را مدیریت کند ، بلاک کند ، انتقال دهد یا در صف انتظار قرار دهد و به بهترین نحو تماس های خود را مدیریت کند، بهتر است بداند که بهترین انتخاب می تواند همین تلفن های ویپ باشد. همچنین تمامی این تلفن ها دارای یک رابط گرافیکی بوده به صورت معمول که میتوانید به سادگی با آن ها ارتباط برقرار کنید.

 

تلفن های تحت شبکه سخت افزاری

 

 

 

تلفن های تحت شبکه سخت افزاری

 

 

 

این تلفن ها از پرکاربرد ترین انواع تلفن ویپ هستند که به صورت رومیزی نیز هستند و با کابل شبکه متصل می شوند و می توان از تمامی امکانات تلفنی آن بهره مند شد. تلفن های شبکه ی سخت افزاری با کاربرد بسیاری که دارند و همچنین قابلیت هایی مانند بلک لیست ، گزارش تماس ها ، ارسال پیام کوتاه ، انتقال تماس به داخلی دیگر ، انتظار مکالمه و بسیاری مزیت های دیگر که باعث شده به راحتی بتواند جایگزین نسل های قبلی گردد.

 

تلفن های تحت شبکه نرم افزاری

 

این تلفن ها نوعی نرم افزار هستند که روی سیستم عامل اندروید و IOS روی گوشی یا تبلت شما نصب می شوند و می توان با آن ها از امکانات تلفن استفاده کرد. با اینکه هنوز آنقدر این موضوع در شرکت های ایران جلو نرفته ، ولی میتواند مزیت های بسیاری را در خود اعم از هزینه ی پایین تر و قابلیت جا به جایی ، جای دهد.

 

کارشناس برای راه اندازی VoIP

 

یکی از مشکلاتی که شرکت های فراوانی را از داشتن سیستم VoIP محروم کرده است نگرانی از پایایی و کیفیت این سیستم ها می باشد. این مشکلات در بسیاری مواقع منجر به توقف سازمان ها در سانترال های سنتی می گردد. افرادی که برای سمت شغلی کارشناس تجهیزات ویپ ، از دانش تخصصی و تجربه کاری خوبی دارند ، به راحتی توسط سازمان‌ ها استخدام می‌شوند.

 

از مهم‌ ترین وظایف یک کارشناس ویپ باید به نصب و راه‌ اندازی تجهیزات و سرور ویپ ، بهینه‌ سازی ماژول‌ های سرویس‌ های ویپ ، نگهداری ، عیب‌ یابی و تعمیرات تجهیزات ویپ ، خرید تجهیزات ویپ مناسب و با کیفیت و ارائه گزارشات و مستندات مراحل اجرای پروژه اشاره کرد. می توانیم با هزینه ی اصولی برای قرار داد با یک کارشناس یا یک شرکت برای پشتیبانی ویپ از تمامی ضرر ها و دردسر های مالی بیشتر خلاصی پیدا کرده و همچنین از نظر زمان به طور بسیار خوبی در وقت خود و نیرو های شرکت صرفه جویی کنیم.

 

سوییچ POE

 

 

 

سوییچ POE

 

 

 

POE مخفف عبارت Power Over Ethernet می باشد. POE برای تلفن های ویپ دوربین های تحت شبکه و همچنین تمامی دستگاه هایی که می خواهیم تنها با یک کابل شبکه ، انتقال تصویر ، صدا و برق را در آن ها داشته باشیم ، استفاده می شود.

 

برای راه اندازی تلفن های ویپ در صورت داشتن سوییچ POE نیازی نبوده که برای تمامی تلفن ها کابل منبع تغذیه داشته باشیم و تنها با یک کابل شبکه هم به هزینه ی کمتر و هم به ظاهر و آرایش کابل های مجموعه ی خود کمک می کنیم.

 

نکته ای که باید بدانید این است که دستگاه هایی که می خواهند از قابلیت POE بهره مند شوند باید قابلیت POE را داشته باشند که باید در زمان خرید از این قابلیت اطمینان حاصل کنید.

 

خطوط آنالوگ

 

ما باید برای انتخاب خط ، آگاهی کافی از استفاده ی هر کدام از این خطوط داشته باشیم. خطوط آنالوگ یکی از انواع خطوط مخابراتی می باشد که به صورت خیلی ساده امواج و سیگنال ها را دریافت کرده و به طور کلی همان امواج آنالوگ می باشند. این خطوط دارای محدودیت هایی نیز هستند که یکی از این محدودیت ها عدم توانایی در برنامه ریزی تلفن می باشد.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز و آذربایجان شرقی می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041