رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

انتخاب هارد دیسک مناسب برای سرور

 

 

انتخاب هارد دیسک مناسب برای سرور

 

 

اگر برای راه انداختن یک شبکه مناسب به دنبال تأمین تجهیزات هستید احتمالا هارد سرور یکی از دغدغه های شما بوده است. هارد دیسک های به کار رفته در سرور ها و کامپیوتر های شخصی تأثیر مستقیم روی سرعت و کارایی سیستم دارند. در این مقاله قصد داریم پس از آشنایی با هارد سرور و انواع آن و بررسی مشخصات هارد سرور ، نکات مهم در خرید هارد سرور را بررسی کنیم و راهنمای خرید هارد سرور را برای انتخاب راحت‌ تر و بهتر ارایه دهیم.

 

هارد سرور چیست؟

 

 

هارد سرور چیست؟

 

 

به هارد دیسکی که روی سرور استفاده می‌شود هارد سرور گفته می‌شود. سرور ، هسته اصلی دیتای شبکه است در نتیجه هارد سرور ، اهمیت خاصی دارد چون تمام اطلاعات و برنامه‌ ها روی آن ذخیره می‌شود. سرور همیشه روشن است پس هارد سرور باید بتواند در ساعات زیاد و با حجم زیاد اطلاعات کار کند.

 

هارد دیسک قطعه‌ ای ضروری و مهم است که تمامی اطلاعات در آن ذخیره می‌شود و اگر سرور ، هسته اصلی داده‌ های شبکه باشد ، هارد سرور قطعه‌ ای است که درون این هسته قرار میگیرد.

 

دسته بندی هارد دیسک‌ ها

 

به صورت کلی چهار دسته بندی در خانواده هارد دیسک وجود دارد که مدل‌ های مختلف SSD از آن فاکتور گرفته می‌شود.

 

 

دسته بندی هارد دیسک‌ ها

 

 

SATA ( نوع معمولی ) : این دیسک‌ ها معمولا با سرعت 5400 تا 7200 دور در دقیقه فعالیت می‌کنند.

 

SATA با قابلیت پشتیبانی از RAID : این هارد دیسک‌ ها از قابلیت RAID در سطوح مختلف پشتیبانی می‌کند. سرعت چرخش دیسک‌ ها در این هارد 7200 دور در دقیقه است.

 

SAS Near Line : به صورت عمومی دارای سرعت 7200 دور در دقیقه هستند.

 

SAS Enterprise : سرعت چرخش این دیسک‌ ها معمولا 10000 یا 15000 دور در دقیقه می باشد.

 

تفاوت هارد سرور با هارد معمولی

 

 

تفاوت هارد سرور با هارد معمولی

 

 

  • تفاوت هارد سرور با هارد معمولی و دسکتاپی به صورت زیر می باشد.

 

  • مکانیزم خنک کردن ، سنسور های تشخیص و تصحیح لرزش و کنترل جریان هوا در هارد سرور با هارد دسکتاپی فرق دارد تا بتواند Uptime بالایی داشته باشد.

 

  • ویژگی‌ های بیشتری در زمینه Error Detection و Correction دارد.

 

  • هارد سرور در دو نوع Simple Swap و Hot Swap وجود دارد. هارد سرور Hot Swap را می‌توان بدون خاموش کردن سرور ، از سرور خارج و یا تعویض کرد. این هارد ها را هات پلاگ هم می‌نامند و معمولا اینترفیس SAS دارند. هارد Simple Swap هارد معمولی است که شلف آبی رنگ دارد.

 

  • هارد سرور در زمینه پیکربندی RAID ویژگی‌ های بیشتری دارد. فریمور هارد سرور دارای Error Recover Control (ECC) است که وظیفه کنترل خطا در محیط RAID را بر عهده دارد. این ویژگی در هارد های وسترن دیجیتال عنوان Time Limited Error Recovery (TLER) و در هارد های سامسونگ و هیتاچی عنوان Command Completion Time Limit (CCTL) و در هارد های سیگیت عنوان Error Recovery Control (ERC) را دارد.

 

  • هارد سرور طول عمر بیشتر و گارانتی بیشتری دارد.

 

  • هارد سرور ، قابلیت اطمینان بیشتر و سرعت بیشتر و البته قیمت بیشتر دارند.

 

  • هارد سرور کارایی بیشتری دارد و می‌تواند هم زمان چندین درخواست را پاسخ دهد.

 

  • زمان پاسخ به درخواست در هارد سرور کمتر است.

 

  • حافظه Cache بیشتری دارد.

 

رابط SATA مناسب است یا رابط SAS ؟

 

 

رابط SATA مناسب است یا رابط SAS ؟

 

 

SATA در واقع مدل بهبود یافته IDE است. این رابط بیشتر برای استفاده در کامپیوتر‌ های خانگی و البته سرور طراحی شده بود که تجهیزات زیادی نداشتند ، عملکرد معمولی داشته و قابل اعتماد بودند. در سمت مقابل SAS ادامه دهنده راه رابط قدیمی SCSI است. در ابتدای راه و نسل‌ های اولیه SAS به صورت کلی دارای پهنای باند بیشتری نسبت به SATA بود اما در نسل سوم یعنی SATA3 میزان پهنای باند این رابط همانند نسل دوم SAS به شش گیگابیت در ثانیه رسید.

 

در حال حاضر نسل سوم SAS در بازار موجود است که می‌تواند پهنای باند 12 گیگابیت در ثانیه را ارائه می‌کند. در مورد اتصال باید گفت اگر قصد استفاده از SAS را در سرور دارید باید حتما از کنترلر مناسب و مخصوص آن استفاده کنید. نسل جدید SAS قابلیت پشتیبانی از دو نسل قدیمی را دارد و حتی می‌تواند آن را به درایو‌ های SATA متصل کرد اما برعکس این کار یعنی اتصال SATA به SAS امکان‌پذیر نیست.

 

SAS از سیستم ارتباط دو گانه به صورت کامل پشتیبانی می‌کند. این به معنی است که هارد درایو بتواند از دو دستور به صورت هم زمان ( یک دستور خوانده شده و دیگری نوشته شود ) پشتیبانی کند. در مدل SATA صرفا می‌توان عملیات خواندن و یا نوشتن را انجام داد و ارتباط دو گانه در آن وجود ندارد.

 

البته این نکته مثبت فقط در حالی مشاهده می‌شود که سرور شما دارای تعداد هارد دیسک‌ های بسیار زیاد باشد. در حالت کلی باید گفت که درایو‌ های SATA برای ارائه حجم زیاد بهتر عمل می‌کنند اما عملکردی بسیار مناسب ندارد. اگر به دنبال سرعت بیشتر با استفاده از هارد دیسک هستید بدون شک SAS عملکرد بهتری دارد اما نمی‌تواند حجم‌ های زیادی مثل SATA را ارائه کند.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در آذربایجان شرقی و تبریز می باشد.

 

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041