رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

انواع کارت شبکه سرور

 

 

انواع کارت شبکه سرور

 

 

سرور برای ارتباط با اینترنت یا ارتباط با سایر سرور های دیگر به کارت شبکه نیاز دارد. کارت شبکه یا Network Adapter ماژولی است که بین بستر شبکه و سیستم ارتباط برقرار می کند. وجود کارت شبکه در همه سرور ها ضروری می باشد. کارت های شبکه HP همان طور که از نامشان پیداست توسط کمپانی HP طراحی و در مدل های گوناگون به بازار عرضه شده اند. در ادامه انواع کارت های شبکه شرکت HPE را بررسی خواهیم کرد.

 

کارت شبکه چیست ؟

 

کامپیوتر ها برای آن که بتوانند به شبکه و سیستم های موجود در آن متصل شوند به یک کارت شبکه یا (NIC (Network Interface Card نیاز دارند. در واقع این کارت شبکه است که امکان اتصال شما با اینترنت را فراهم می کند.

 

 

کارت شبکه چیست ؟

 

 

این قطعه قادر است کامپیوتر های بی شماری را به هم متصل کرده و ارتباط آن ها در شبکه و در اینترنت را فراهم نماید. یکی دیگر از وظایف این قطعه کنترل کردن داده هایی است که در اینترنت به سایر سیستم ها فرستاده می شود.

 

اگر ارتباط به صورت سیمی باشد ( برای مثال کارت شبکه اترنت یا کابلی ) این کارت به عنوان واسطی بین کابل شبکه و دستگاه کامپیوتر ایفای نقش می کند و در صورت بی سیم بودن ارتباط ( همانند کارت بی سیم ) به عنوان واسط بین امواج الکترومغناطیسی و دستگاه کامپیوتر به انجام وظیفه می پردازد.

 

دو نوع رایج  این کارت ، کارت های شبکه (سیمی) Wired و (بی سیم) Wireless هستند.

 

کارت شبکه ( سیمی ) Wired / کابلی

 

 

کارت شبکه ( سیمی ) Wired / کابلی

 

 

این مدل روی سیستم هایی مثل تلویزیون های هوشمند ، مودم سیمی ، چاپگر های تحت شبکه و مادربرد های سیستم کامپیوتری نصب می شوند.

استاندارد های پشتیبانی شده توسط این مدل ، استاندارد های Fast Ethernet هستند که سرعت آن ها برابر با 10 تا 100 مگابیت بر ثانیه می باشد.

در این مدل یک نوع درگاه و یا پورت وجود دارد که کابل های شبکه از طریق کانکتور های مختلف به آن متصل می شود. این پورت ها در سیستم های کامپیوتری خانگی ، مودم های وایرلس ولپ تاپ قابل مشاهده می باشند.

 

کارت شبکه ( بی سیم ) Wireless

 

 

کارت شبکه ( بی سیم ) Wireless

 

 

از این مدل نیز برای دریافت اینترنت و یا شبکه کردن سیستم های کامپیوتری استفاده می شود. تکنولوژی استفاده شده در این مدل برای دسترسی به شبکه از نوع وایرلس می باشد. این مدل  دارای یک یا دو عدد آنتن از بیرون هستند.

 

این مدل نیز همانند مدل سیمی برای شبکه کردن سیستم ها و هم چنین دسترسی به اینترنت استفاده می شود با این تفاوت که نوع ارتباط در این مدل ، وایرلس می باشد که به صورت بی سیم می توان اطلاعات و داده ها را به اشتراک گذاشت.

 

اجزای کارت شبکه

 

کارت شبکه که مانند پل بین کامپیوتر ها ارتباط برقرار می‌کند یا به شبکه متصل می‌شود ، دارای اجزایی است که در عملکرد آن نقش دارند. این اجزا عبارتند از :

 

  • حافظه خارجی : برای ذخیره موقت داده‌ ها

 

  • پردازنده یا کنترلر : پردازش داده‌ های دریافتی

 

  • باس‌ های استاندارد : رابط بین کامپیوتر و سرور از طریق اسلات افزونه

 

  • جامبر یا دوآل (Jumper OR Dual) در سوییچ‌ های پکیج : برای کنترل عملیات ارتباط

 

  • براکت : برای فیکس کردن کارت شبکه در اسلات افرونه سرور و کامیپوتر

 

  • کانکتور ها : برای ایجاد لینک فیزیکی بین کابل و پلاگین

 

  • مک آدرس در EEPROM : آدرس فیزیکی شبکه برای انتقال بسته‌ های اترنتی به کامپیوتر

 

انواع کارت شبکه سرور

 

کارت شبکه فیبر

 

 

کارت شبکه فیبر

 

 

کارت شبکه فیبر ، NIC یا آداپتور سرور فیبر ، یک صفحه مانند مدار است که برای برقراری ارتباط رایانه‌ ها یا سرور ها با یک شبکه طراحی شده‌اند. کارت شبکه فیبر دارای یک آدرس شبکه فیزیکی منحصر به‌ فرد است که به آن آدرس MAC نیز گفته می‌شود.

 

معمولاً کارت فیبر NIC دارای یک آداپتور جداگانه است که می‌تواند در یکی از اسلات‌ های مادربورد سرور قرار بگیرد. همچنین صفحه کناری کارت شبکه فیبر با رابط‌ هایی مانند درگاه SFP ، SFP + یا QSFP + ساخته می‌شود. این کارت می‌تواند داده‌ هایی را به سیگنال‌ های الکتریکی ترجمه کند تا سیگنال‌ ها با شبکه سازگار شوند و تبادل اطلاعات به‌راحتی انجام شود.

 

این نوع کارت های شبکه به وسیله کابل فیبر نوری پشتیبانی می شوند. نوع فیبری که در این کارت شبکه سرور وجود دارد باعث عملکرد کاربردی آن شده و استفاده از آن در میان اتصالات پرسرعت بین استوریج ها یا سرور بسیار متداول است. ارتباط بین این کارت و دیگر دستگاه ها با استفاده از ماژول SFP ( Small from Factor Pluggable ) که سیگنال های دیجیتال را تبدیل می کند ایجاد می شود.

 

درگاه اتصال این نوع کارت ها با کارت های اترنت متفاوت است و تنها این امکان را دارد که از طریق فیبر های نوری تبادل اطلاعات را در شبکه انجام دهد. این نوع کارت شبکه نسبت به نمونه های دیگر از قیمت بالا تری برخوردار بوده و ساختار پیچیده تری دارد.

 

فیبر نوری به عنوان یک سیستم پوشش دهی با سرعت بالا شناخته می شود که امکان مدیریت در ترافیک شبکه را در سرور مورد نظر به وجود می آورد. کارت فیبر نوری در مصارف خانگی استفاده نمی شود و بیشتر در سازمان هایی که نیاز به تبادل ارتباط با سرعت بالا دارند مورد استفاده قرار می گیرد. کارت های شبکه فیبر نوری در سرور های نسل 6 به بعد با سرعت 10G برای بازدهی و سرعت بیشتر به بازار ارائه شده است.

 

کارت شبکه اترنت (Ethernet)

 

 

کارت شبکه اترنت (Ethernet)

 

 

این نوع کارت شبکه با هدف انتقال داده های تحت شبکه به کمک اتصال به رایانه مورد استفاده قرار می گیرد. کارت شبکه اترنت این قابلیت را دارد که به یک کارت اترنت متصل شده و سر دیگر این کابل را به مودم یا روتر متصل کرد. این کارت ها را با عنوان Wired نیز می شناسند و از دیگر ویژگی های این نوع کارت شبکه این است که فقط از پورت RJ-45 استفاده می کنند و مجهز به یک کابل اترنت می باشند که در قسمت انتهایی آن نصب می شود. در مقایسه با کارت های شبکه ی وایرلس کارت شبکه اترنت کم حجم تر و تخت تر است.

 

کارت شبکه سرور اچ‌ پی ( HP )

 

 

کارت شبکه سرور اچ‌ پی ( HP )

 

 

سرور های HP سطح جدیدی از کارآیی شبکه را فراهم ساخته‌ اند و کارت‌ های شبکه سرور HP این کارآیی را افزایش داده و باعث بهره‌ وری بیشتر مرکز داده شده‌ اند.

 

کارت شبکه سرور HP ، دارای سرعت بالاتر ، امکان راه‌ اندازی دیتاسنتر با ویژگی‌ هایی برای مجازی‌ سازی ، مقایسه‌ پذیری ، مقیاس پذیری و راه‌ حل End-to-End است. از همه مهم‌ تر ارتباطی مطمئن با سرور های HP را تضمین می‌کند.

 

معمولاً کارت شبکه سرور‌ های HP برای ارتقاء و تغییر نوع اتصالات بین سرور و استوریج‌ های HPE مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌توانند روی رایزر یا اسلات FLR به راحتی نصب شوند.

 

برای نسل سرور های  8 ، 9 و 10 برند HP می‌توان از کارت‌ های شبکه زیر استفاده کرد :

 

  • کارت شبکه سرور G8

 

  • کارت شبکه سرور G9

 

  • کارت شبکه سرور G10

 

  • کارت HBA سرور HP

 

  • کارت شبکه فیبرنوری سرور HP

 

  • کارت HBA سرور HP

 

البته توجه داشته باشید که کارت‌های شبکه طراحی شده توسط برند HP با تمامی نسل‌ها سازگار است. برای اتصال پرسرعت میان سرور یا استوریج‌ها، می‌توان از کارت شبکه فیبرنوری استفاده کرد.

 

رایج‌ترین مدل‌ های کارت شبکه فیبرنوری HP عبارتند از :

 

  • NC550SFP 581201-B21

 

  • HPE 10Gb 2-port 530FLR-SFP

 

درگاه اتصال این کارت‌ های شبکه با مدل‌ های اترنت متفاوت هستند و فقط باید از کابل‌ های فیبرنوری استفاده کرد.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در آذربایجان شرقی و تبریز می باشد.

 

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041