رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

بررسی انواع مرکز تلفن

 

 

بررسی انواع مرکز تلفن

 

 

یکی از دغدغه های مدیران سازمان ها و مجموعه ها در خصوص راه اندازی سیستم های تلفنی سازمان از جمله مرکز تماس و مرکز تلفن ، بررسی و انتخاب بهترین گزینه موجود است. یکی از این گزینه ها مراکز تماس سانترال و دیگری مرکز تماس ویپ یا نسل جدید است که برای خرید اولیه و یا بروزرسانی سیستم مطرح است.

 

مراکز تلفن سانترال سنتی شناخته شده و بسیار معمول هستند اما چند سالی است که گزینه دیگری به نام مرکز تلفن VoIP نیز جای خود را میان متخصصین و مشتریان باز کرده است. مثل خیلی از ابزار ها و روش های قدیمی ، اینترنت ، بار دیگر توانست با ارائه خدمات و امکانات ویژه نقش خود را در زندگی روزمره پر رنگ تر کند.

 

اگر تا چند سال پیش شبکه ها و مراکز تلفن در اثر حجم زیاد تماس های ورودی دچار اختلال می شدند یا امکان اولویت بندی تماس مشتریان خاص وجود نداشت و تنها راه انتقال تماس دایورت کردن بود امروزه به لطف تکنولوژی های نسل جدید و تلفن VoIP هر انتظاری که از یک مرکز تلفن دارید تنها چند کلیک با شما فاصله دارد.

 

مرکز تلفن چیست؟

 

مرکز تلفن تحت شبکه ویپ بر روی بستر VoIP در سرور شما پیاده سازی می شود و به شکل داده دیجیتال وظیفه دارد که تماس های تلفنی شما را برنامه ریزی و مدیریت کند.

 

 

 

مرکز تلفن چیست؟

 

 

 

مسیری که سیستم مرکز تلفن طی می کند به این صورت است که تماس توسط تلفن گویا پاسخ داده می شود و تماس گیرنده با انتخاب عدد واحد مورد نظر شرکت که شما قبلا آن را تعیین و در سیستم ثبت کردید به واحد مربوطه متصل می شود. سامانه تلفن ویپ به صورت اتوماتیک آهنگ انتظار را پخش می کند و تماس ورودی وارد صف تماس می شود و اعلام می کند که مخاطب چندمین نفر در صف انتظار است و در آخر تلفن ویپ اپراتور های شما زنگ می خورد و پاسخگوی مخاطب شما هستند.

 

مراحل تهیه مرکز تلفن

 

مرحله اول

 

مشخص کنید چه تعداد داخلی نیاز دارید.

 

داخلی کسب و کار خود را با توجه به این که چه تعداد مشتری دارید ، چند تماس ورودی دارید و چه تعداد کارمند دارید مشخص کنید تا بتوانید بهترین پلن را برای کسب و کار خود انتخاب کنید و اقتصادی عمل کنید.

 

مرحله دوم

 

بودجه مد نظر را تعیین کنید.

 

بودجه خود را در نظر بگیرید. در نظر گرفتن بودجه برای هر کسب و کاری لازم است زیرا سیستم VoIP امکانات زیادی را به شما ارائه می دهد که در صورت محدودیت بودجه تنها می توان از امکانات ضروری و مناسب کسب و کار خود استفاده کنید تا هزینه اضافی نداشته باشید اما با داشتن بودجه زیاد می توانید از امکانات پیشرفته تر و منحصر به فرد سیستم VoIP نیز بهره ببرید.

 

مرحله سوم

 

تعیین کنید که مهم‌ ترین ویژگی‌ ها کدام است.

 

ویژگی هایی که از یک مرکز تلفن ویپ انتظار دارید را مشخص کنید. یک چک لیست برای خود آماده کنید! در این چک لیست با توجه به فعالیت های کسب و کارتان مشخص کنید که چه انتظاراتی از سیستم ویپ دارید. باید مشخص کنید که چه ویژگی هایی برای شما در الویت هستند تا بر اساس آن چک لیست و همچنین بودجه ای که در اختیار دارید بهترین پلن را خریداری کنید.

 

مرحله چهارم

 

با یک کارشناس و یک متخصص مشورت کنید.

 

با رسا تلکام تماس برقرار کنید تا کارشناسان و متخصصان ما به شما مشاوره رایگان دهند بعد از گذراندن این مراحل زمان آن رسیده است تا از دیدگاه فنی و تخصصی شما را راهنمایی کند. تمام جزئیات و موارد لازم برای سیستم ارتباطی خود را با کارشناس ما در میان بگذارید و تمام سوالات او را کامل پاسخ دهید تا بهترین نتیجه را از انتخاب خود بگیرید.

 

مرحله پنجم

 

راه اندازی سیستم تلفنی شما.

 

بعد از مشاوره و انتخاب نوع پلن مرکز تلفن خود و آمادگی برای پیاده سازی زیر ساخت ارتباطی ، متخصصان فنی ما در کمتر از یک روز تمام سیستم ارتباطی تلفنی شما را پیاده سازی می کنند.

 

انواع مرکز تلفن

 

مراکز تلفن انواع زیادی دارد و داشتن اطلاعات کافی در مورد هر کدام از آن‌ ها به مدیران شرکت‌ ها کمک می‌ کند تا بتوانند مناسب‌ ترین گزینه را انتخاب کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم انواع مرکز تلفن را معرفی کنیم ، همچنین خصوصیات و تفاوت‌ های آن‌ ها را بیان کنیم.

 

مرکز تلفن آنالوگ یا قدیمی

 

 

مرکز تلفن آنالوگ یا قدیمی

 

 

 

در مرکز تلفن آنالوگ یا قدیمی ارتباطات از طریق تلفن و خطوط PSTN ( Public Switched Telephone Network ) انجام می‌ شود. در ابتدا دستگاه مراکز تلفن آنالوگ یا قدیمی را باید خریداری کرد. بعد از خرید باید اقدام به سیم‌ کشی برای ایجاد ارتباطات و برنامه‌ ریزی دستگاه کنید.

 

در مرکز تلفن آنالوگ یا قدیمی از قطعات آنالوگ استفاده می‌ شود. با توجه به کم‌ ظرفیت و پر ظرفیت بودن دستگاه در کسب و کار های مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرد. پایداری و امنیت بالا جزو مزایای مرکز تلفن آنالوگ یا قدیمی است. اما به دلیل اینکه امکان پشتیبانی از آن سخت‌ تر است و محدودیت‌ های ارتباطی بین مراکز تلفن آنالوگ وجود دارد ، کاربران تمایل به استفاده از مراکز تلفن دیگر می‌ شود.

 

برای مراکز تلفن آنالوگ سری TDA کارت MPR در نظر گرفته شده است. با نصب آن می‌ توان دستگاه را به یک سانترال تحت شبکه تبدیل کرد.

 

مرکز تلفن تحت شبکه یا VoIP

 

 

 

مرکز تلفن تحت شبکه یا VoIP

 

 

 

سیم‌ کشی و هزینه‌ های نگه‌ داری مراکز تلفن آنالوگ ، همچنین نیاز به امکانات و قابلیت‌ های بیشتر باعث شد کاربران به سمت مراکز تلفن تحت شبکه بروند. در حال حاضر چون تمام شرکت‌ ها سیستم شبکه دارند ، بنابراین به راحتی می‌ توان از این مراکز تلفن استفاده کرد.

 

ویژگی های مرکز تلفن تحت شبکه یا VoIP

 

  • مراکز تلفن VoIP با وجود امکانات ویژه و بیشتر از آنالوگ اما قیمت نزدیک به سانترال های آنالوگ دارند.

 

  • سانترال های VoIP ،  هم از نظر پیاده‌ سازی و هم از نظر سادگی در استفاده از سانترال های معمولی بهتر هستند.

 

  • سانترال های آنالوگ به سیم‌ کشی و کابل تلفن دارند اما مرکز تلفن VoIP از همان کابل‌ های شبکه استفاده می‌ کند.

 

  • ارتباطات در بستر شبکه برقرار است ، بنابراین کیفیت و سرعت ارتباطات بالا تر خواهد بود.

 

  • امکان انتقال تصویر

 

  • نیاز به خرید باکس سانترال و کارت‌ های داخلی آن نیست.

 

  • پشتیبانی از مراکز تلفن تحت شبکه راحت است.

 

مرکز تلفن تحت شبکه یا IP PBX

 

 

مرکز تلفن تحت شبکه یا IP PBX

 

 

 

در سانترال های تحت شبکه IP-PBX یا ( Internet Protocol Private Branch Exchange ) علاوه بر صدا ، تصویر هم می‌ تواند منتقل شود. مراکز تلفن تحت شبکه IP PBX نسل جدید مراکز تلفن و یک جایگزین دیگر برای مراکز تلفن آنالوگ و قدیمی هستند. IP PBX یک نرم‌ افزار است که روی سرور نصب می‌ شود و ارتباطات کاملا دیجیتال به خود می‌ گیرد. مدیریت ارتباطات تلفنی در سانترال‌ های IP PBX مبتنی بر IP است و انتقال صدا و تصویر از طریق IP سیستم‌ ها انجام می‌ شود.

 

این مرکز تلفن با PSTN سازگار است و بهترین راه‌ کار برای شرکت‌ هایی است که چندین شعبه به خصوص در شهر های مختلف دارند چرا که هزینه‌ ها بسیار کاهش می‌ یابد.

 

مرکز تلفن ابری یا Hosted

 

 

 

مرکز تلفن ابری یا Hosted

 

 

 

این مرکز تماس همان امکانات IP PBX را به کاربران ارائه می‌ دهد اما تمام خدماتش روی فضای ابری میزبانی می‌ شود. خدماتش را در زمان خیلی کوتاهی در اختیار کاربرانش می‌ گذارد.

 

شرکت ارائه کننده سرویس در Hosted PBX سخت‌ افزار ها و نرم‌ افزار های لازم برای راه‌ اندازی را دارد. همچنین وظیفه نگهداری از سیستم هم به عهده شرکت ارائه‌ کننده است. پس اگر دانش فنی کافی برای راه‌ اندازی مرکز تلفن ندارید Hosted PBX بهترین انتخاب است.

 

Hosted PBX یکی از راهکار های مناسب برای راه‌ اندازی مراکز تلفنی VoIP است. چون هم هزینه‌ ها کاهش می‌ یابد و هم مشکلات مربوط به PBX های قدیمی را ندارد.

 

مرکز تلفن اینترنتی

 

 

 

مرکز تلفن اینترنتی

 

 

 

تلفن اینترنتی یک شماره تلفن ثابت است که به صورت اینترنتی ارائه می‌ شود. در این نوع سرویس سیم‌ کشی مخابراتی وجود ندارد. در تلفن اینترنتی برای تغییر صدا از آنالوگ به دیجیتال در مبدا و دیجیتال به آنالوگ در مقصد ، از کارت‌ های استریسکی و گیت‌ وی‌ های ویپ و یا سانترال های تحت شبکه استفاده می‌ شود. با این کار صدا در بستر شبکه انتقال پیدا می‌ کند.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز و آذربایجان شرقی می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041