رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

تفاوت باند های فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز در وای فای

 

 

تفاوت باند های فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز در وای فای

 

 

حتما برای شما هم پیش آمده است که در مشخصات فنی برخی از دستگاه های دیجیتالی مانند تلفن هوشمند یا مودم عبارت دوبانده (Dual Band) یا اعداد 2.4GHz و 5GHz دیده باشید و کنجکاو باشید بدانید هر کدام از این اعداد بیانگر چه چیزی هستند. همچنین شاید برایتان سوال پیش بیاید که چه تفاوتی بین باند 2.4 و 5 گیگاهرتز وجود دارد ؟ هر کدام از آن ها چه ویژگی و قابلیت هایی دارند ؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به زبان ساده با این اصطلاحات آشنا و تفاوت آن ها را بیابید.

 

باند فرکانس وای فای چیست ؟

 

قبل از وارد شدم به بحث تفاوت باند های فرکانس مختلف ، بهتر است در مورد خود باند فرکانسی اطلاعاتی داشته باشیم. باند های فرکانسی ، گستره ای از امواج رادیویی هستند که از آن ها برای انتقال داده ها در بسامد ارتباط بی سیم استفاده می شود. هر چقدر فرکانس بالاتر باشد ، سرعت انتقال نیز بالاتر می رود و از طرفی دیگر ، گستره ی امواج کوتاه تر می شود و پوشش کاهش پیدا می کند.

 

فرکانس های مختلف وای فای

 

 

باند فرکانس وای فای چیست ؟

 

 

استاندارد 802.11 ، فرکانس های رادیویی مختلفی را برای استفاده در ارتباط وای فای تامین می کند. 900 مگاهرتز ، 2.4 گیگاهرتز ، 3.6 گیگاهرتز ، 5 گیگاهرتز ، 4.9 گیگاهرتز ، 6 گیگاهرتز ، 5.9 گیگاهرتز و 60 گیگاهرتز باند های فرکانس مختلفی هستند که تفاوت های خاص خودشان را دارند و در وای فای از آن ها استفاده می شود. کشور های مختلف ، مقررات خاص خودشان را در مورد نحوه ی استفاده از باند های فرکانس دارند. دلیل وضع قانون ، جلوگیری از خرابکاری های احتمالی به وسیله ی تنظیم فرستنده های رادیویی برای اختلال در سیگنال های رادیویی و تلفنی است.

 

ویژگی های فرکانس 2.4 گیگاهرتز

 

یکی از انواع فرکانس های رادیویی ، فرکانس 2.4 گیگاهرتز می باشدکه درانواع دستگاه های گوناگون اعم از تلفن های بی سیم ، ماکروویو ، مودم اینترنت و … به کار برده می شود. از مهم ترین ویژگی های این فرکانس می توان به طول موج بالا اشاره کرد که باعث می شود این فرکانس از اجسام سخت به راحتی عبور کند و در یک محدوده گسترده به کار برده شود.

 

این فرکانس در شبکه وای فای به راحتی می تواند در سرعت 450 تا 600 مگابیت در ثانیه اطلاعات و دیتا را برای کاربران انتقال دهد. به طور کلی بهتر است که بدانید مودم هایی که از استاندارد 802.11b/g/n برخوردار هستند ، از فرکانس 2.4 گاگاهرتز استفاده می کنند. بنابراین این فرکانس نمی تواند سرعتی بیش از 600 مگابیترا در اختیار کاربر قرار دهد.

 

 

فرکانس های مختلف وای فای

 

 

ویژگی های فرکانس 5 گیگاهرتز

 

یکی دیگر از انواع فرکانی هایی که بسیار در انواع مودم ها به کار بده می شود ، فرکانس 5 گیگاهرتز می باشد. این فرکانی با استاندارد 802.11ac به صورت بی سیم در انواع مودم ها وارد شد.

از مشخصات این فرکانس می توان گفت که دارای طول موج  کوتاه تری نسبت به فرکانس 2.4 گیگاهرتز می باشد که همین ویژگی باعث شده تا این فرکانس بیشتر به دردمحیط های کوچک تر بخورد. این فرکانس قادر به عبور کردن از موانع سخت مانند دیوار ها نیست و برای فضا های یر پوشیده گزینه مناسبی به حساب نمی آید. چرا که نمی تواند یک محدوده پوشش عالی ایجاد کند. با این حال فرکانس 5 گیگاهرتز ، دارای یک اتصال پایدار تر و با سرعت بالا می باشدکه در فواصل نزدیک بسیار قدرتمند است. این فرکانس در مودم های جدید به کار برده شده و می تواند تاثیر بهتری در سرعت انتقال داده و اطلاعات داشته باشد.

تفاوت باند های فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز در وای فای

 

تفاوت فرکانس وای فای 2.4 و 5 گیگاهرتز در دو بخش طیف ( پوشش ) و پهنای باند ( سرعت ) آشکار می شود ، اما اختلاف های دیگری هم بین این دو می باشد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

پوشش شبکه وای فای :

وقتی صحبت از پوشش شبکه باشد ، باند فرکانسی 2.4 با اختلاف پیش می افتد. فرکانس پایین تر ، راحت تر از اجسام سخت رد می شود و تمام فضا های خانه را پوشش می دهد.

سرعت شبکه وای فای :

باند فرکانسی 5 گیگاهرتز ، پوشش دهی ضعیف ترش را با سرعت بالاتری که نسبت به باند 2.4 دارد ، جبران می کند. در صورت وجود مودم مناسب ، با استفاده از فرکانس 5 گیگاهرتز می شود دیتا ها را چند برابر سریع تر جا به جا کرد.

ویژگی های فرکانس 5 گیگاهرتز

تداخل در کانال های مشترک :

در باند 2.4 گیگاهرتز ، کاربر می تواند از بین 11 کانال مختلف ( 3 کانال قابلیت همپوشانی ندارند ) هر کدام را که می خواهد ، انتخاب کند. در باند فرکانس 5 گیگاهرتز ، تعداد انتخاب های کاربر به 45 کانال می رسد که 24 تا از آن ها قابلیت همپوشانی ندارند. کانال هایی که همپوشانی دارند باعث تداخل در شبکه می شوند ، بنابراین با مقایسه این دو باند ، به راحتی متوجه این نکته می شویم که باند فرکانسی 5 گیگاهرتز ، کمتر دچار تداخل کانال های مشترک و در نتیجه اختلال در شبکه می شود.

سازگاری با دستگاه های مختلف :

با در نظر داشتن این واقعیت که استاندارد وای فای 802.11n بیش از یک دهه است که عمومیت پیدا کرده ، به این نتیجه می رسیم که اکثر دستگاه های بی سیم از هر دو باند فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتز پشتیبانی می کنند. اما اگر دستگاهی قبل از سال 2009 تولید شده باشد ، به احتمال زیاد فقط با باند فرکانس 2.4 گیگاهرتز سازگاری دارد.

مودم دو بانده :

مودم دو بانده ، همزمان از دو باند فرکانس 2.4 و 5 گیگاهرتز استفاده می کند و در نتیجه عملکرد بهتری نسبت به نوع تک بانده دارد. مدل های دو بانده ی مودم ها ، سرعت و سازگاری بالاتری دارند و البته قیمت هایشان چند برابر مدل های معمولی می باشد.

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی تمامی سرویس های کامپیوتری در تبریز می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با متخصصین حرفه ای ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041