رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

حافظه ذخیره سازی چیست؟

 

 

حافظه ذخیره سازی چیست؟

 

 

پیشرفت تکنولوژی و دنیای امروز منجربه افزایش اطلاعات نیز شده است. نگهداری و حفاظت از اطلاعات و داده ها آن هم به مدت طولانی از مسائل با اهمیت انسان می باشد و هر روزه تحقیق ، اختراعات جدید و روش های جدیدی برای نگهداری از اطلاعات به وجود می آید.

 

همان طور که می دانید کامپیوتر ها نقش ویژه ای را در زندگی بشر دارند که می توان بسیاری از اطلاعات خود را درحافظه های ذخیره سازی و کامپیوتر ها نگهداری کرد ، بنابراین آشنایی با انواع حافظه های ذخیره سازی امری مهم می باشد.

 

حافظه ذخیره سازی

 

هر قطعه یا وسیله ای که توانایی حفظ اطلاعات را داشته و آن ها را درهر زمان که بخواهیم به سرعت در اختیار ما قرار دهد ، حافظه ذخیره سازی نام دارد. حافظه های ذخیره سازی دارای انواع مختلفی نظیر هارد SSD ، HDD  ، حافظه های کامپیوتری و فضای ابری هستند.

 

با پیشرفت تکنولوژی ، ذخیره سازی اطلاعات شکل نوین تری را به خود گرفته است به طوری که می توانید برای ذخیره سازی اطلاعات از فضای ذخیره سازی ابری استفاده کنید. از فضا های ذخیره سازی ابری می توان به I cloud ، google drive و one drive اشاره نمود.

 

وجود این فضا های ذخیره سازی ابری به کاربر ، این امکان را می دهد که در هر موقعیتی ، تنها با وارد شدن به حساب کاربری خود به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کند. توجه داشته باشید که هر کدام از این فضا های ابری مختص به یک کمپانی می باشند و کارایی مخصوص به خود را دارند.

 

به عنوان مثال  I cloud مخصوص شرکت اپل است که می توانید موسیقی ، یادداشت و فایل های خود را تا حجم 5 گیگابایت در آن ذخیره کنید. همچنین google drive که مختص به شرکت گوگل است ، دارای فضایی به حجم 15 گیگابایت است و می توانید عکس ها ، فیلم ها ، موسیقی و … را در آن ذخیره کنید.

 

حافظه های اصلی کامپیوتر

 

 

 

حافظه های اصلی کامپیوتر

 

 

 

حافظه اصلی ، بخشی از کامپیوتر است که وظیفه ذخیره سازی نرم افزار سیستم عامل ، برنامه های نرم افزاری و سایر اطلاعات برای واحد پردازش مرکزی CPU را برعهده دارد. این بخش با نام های حافظه اولیه و یا حافظه درونی نیز شناخته می شود.

 

حافظه اصلی  دارای دو بخش ، رم ( RAM ) و رام ( ROM) می باشد. محل قرار گیری این حافظه ها در نزدیکی CPU  و روی مادربرد است. لازم به ذکر است که سرعت دستیابی به اطلاعاتی که در حافظه اصلی کامپیوتر قرار دارند نسبت به حافظه خارجی بیشتر است.

 

رم RAM

 

 

رم RAM

 

 

رم یکی از حافظه های ذخیره سازی موقت می باشد و از سرعت بسیار بالایی برخوردار است. رم ها دارای حجم های متفاوتی نظیر 4 ، 8 ، 16 ، 32 و 64 گیگابایتی هستند و از هر کدام در دستگاه های مخصوص به خود استفاده می شود زیرا رم مورد نیاز لپ تاپ ، تبلت و سایر دستگاه ها با یک دیگر متفاوت است.

 

یکی از ویژگی های مثبت و با اهمیت رم ، سرعت بالای آن در خواندن اطلاعات می باشد. رم از دسته حافظه های نامانا  ( Volatile ) است و با قطع جریان برق یا قطع انرژی ، اطلاعات آن حذف می شود. رم ها در دو نوع دی رم ( DRAM)  و اس رم ( SRAM ) موجود می باشند.

 

DRAM

 

 

DRAM

 

 

دی رم یا رم دینامیکی از متداول ترین رم های استفاده شده در کامپیوتر می باشد. قدیمی ترین نوع آن SDR DRAM  است. امروزه از نوعی رم دیگر به نام  DDR در کامپیوتر ها استفاده می شود که نسبت به SDR  پیشرفته تر و پر سرعت تر می باشد.

 

ورژن های جدید  DDR نظیر DDR2 ، DDR3 و DDR4 دارای کارایی ، اجرا و انرژی بیشتر و بهتری نسبت به نوع اولیه DDR  می باشند. قابل توجه است که هر کدام از این ورژن ها با یک دیگر ناسازگار هستند و نمی توان از ترکیب دو نوع DDR  در سیستم یک کامپیوتر استفاده کرد.

 

SRAM

 

 

SRAM

 

 

دومین نوع رم در کامپیوتر که یکی از متداول ترین حافظه های تعبیه شده در دستگاه های مختلف می باشد SRAM نام دارد. SRAM مخفف Static Random Access Memory است و به معنای حافظه دسترسی تصادفی استاتیک می باشد.

 

SRAM که نوعی رم استاتیکی و خاص است که از رم های DDR  سرعت بیشتری دارد. این رم ها دارای قیمت بالاتر و اندازه بزرگتری نسبت به رم های دینامیکی هستند. همچنین از این رم به دلیل سرعت بالایی که دارد در ساخت حافظه CATCH کامپیوتر استفاده می شود.

 

رام ROM

 

 

رام ROM

 

 

رام یک نوع حافظه ذخیره سازی نامانا است که با قطع برق و انرژی ، هیچکدام از اطلاعات آن حذف نمی شوند ، به همین دلیل به آن حافظه غیر فرار نیز می گویند. محل قرار گیری آن در نزدیکی CPU بر روی مادربرد است.

 

ROM  مخفف Read Only Memory ( حافظه فقط خواندنی ) است. به این معنا که کاربر امکان تغییر ، پاکسازی یا حذف هیچکدام از اطلاعات آن را ندارد اما رام برخلاف رم قابلیت برنامه نویسی مجدد را دارد. EPROM  ، EEPROM و PROM انواع مختلف رام می باشند که در ادامه برخی  از آن ها را معرفی می کنیم.

 

EPROM

 

 

EPROM

 

 

(EPROM ( Erasable Programmable Read Only Memory نوعی از رام می باشد که کاربر می تواند با استفاده از برنامه ROM PROGRAMER  یا BURNER  اطلاعات و داده های آن را پاک نموده و اطلاعاتی جدید به آن بدهد.

 

EPROM به اشعه فرابنفش ( پرتو UV ) حساس می باشد و برخورد این اشعه با آن موجب پاک سازی اطلاعات آن می گردد به همین علت این تراشه توسط یک پوشش که از برخورد اشعه فرابنفش با آن خودداری می کند  ، محافظت می شود و برای برنامه ریزی مجدد باید این پوشش را برداشته و پرتو فرابنفش را به آن تاباند.

 

EEPROM

 

 

EEPROM

 

 

EEPROM ورژن پیشرفته EPROM   می باشد که مهم ترین مزیت آن نسبت به ایپرام عدم نیاز به پرتو فرابنفش برای پاک کردن اطلاعات آن می باشد و برای پاک کردن اطلاعات از روی رام EEPROM به جای استفاده از اشعه UV ، می توان از جریان الکتریکی استفاده کرد.

 

BIOS و فلش مموری ها از انواع EEPROM می باشند. همچنین به دلیل آسان بودن کار با EEPROM ، این حافظه جایگزین EPROM  و PROM  شده است و کمتر کسی دیگر از آن دو رام دیگر استفاده می نمایند.

 

حافظه جانبی

 

 

حافظه جانبی

 

 

حافظه ثانویه یا حافظه خارجی از دیگر نام های این حافظه می باشند که از آن برای نگهداری طولانی مدت ، آرشیو و بایگانی اطلاعات استفاده می شود. این حافظه ها دارای قیمت پایین تری نسبت به حافظه های اصلی می باشند اما همان طور که در قسمت قبل ذکر شد ، سرعت انتقال اطلاعات آن ها پایین تر است.

 

هارد ها یکی از حافظه های ذخیره سازی جانبی می باشند که به طور کلی به دو دسته هارد اکسترنال و اینترنال ( داخلی و خارجی ) تقسیم می شوند. هارد های خارجی ( EXTERNAL ) از حافظه های ذخیره سازی جانبی می باشند و دارای انواع مختلفی هستند.

 

هارد SATA

 

 

هارد SATA

 

 

هارد SATA  از سری هارد های خارجی است که در سال 2003 جایگزین هارد PATA  شده است و امروزه هارد SAS  نوعی پیشرفته از هارد SATA  می باشد. از ویژگی های هارد SATA  میتوان به هزینه کمتر ، سرعت بالا در انتقال داده ها و همچنین نیاز به کابلی با طول کوتاه اشاره نمود.

 

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش روزمره نیاز ها به این دسته ازهارد دیسک ها ، سرعت انتقال داده های هارد SATA نیز بیشتر شده است به طوری که ورژن اولیه آن دارای سرعت 1.5G  بوده و سپس به سرعت 3G  و در نهایت به 6G ارتقا پیدا می کند.

 

هارد SSD

 

 

هارد SSD

 

 

SSD یا همان Solid State Drive هاردی است که در ساختار آن هیچ گونه قسمت متحرکی وجود ندارد و بدون استفاده از برق اطلاعات را بر روی خود ذخیره می کند و نحوه ذخیره ساری اطلاعات و عملکرد آن مانند فلش می باشد. حافظه SSD در سه نوع استاندارد ، M.SATA  و M.2 ساخته می شود.

 

تمامی سه نوع حافظه SSD تولید شده دارای عملکرد یکسانی هستند و تنها تفاوت آن ها در شکل ظاهری ، ابعاد و میزان حجم از اطلاعاتی که ذخیره می کنند ، می باشد. به عنوان مثال از M.2 در تبلت ها که فضای محدود تری را دارند ، استفاده می شود.

 

حافظه های SSD دارای سرعت بالاتر ، مقاومت بیشتر در برابر ضربه و لرزش ، مصرف برق کمتر و عملکرد بی صداتری در مقایسه با دیگر هارد ها می باشند. از معایب این نوع حافظه می توان به قیمت بالاتری که نسبت به دیگر هارد ها دارد اشاره نمود.

 

هارد HDD

 

 

هارد HDD

 

 

Hard Disk Drive یا همان HDD از قدیمی ترین نوع هارد می باشد که توانایی ذخیره حجم زیادی از اطلاعات را بر روی خود دارد. این هارد دارای یک دیسک حلقه به نام پلتر است که اطلاعات و داده ها بر روی پلتر ذخیره می شود. این پلتر با سرعت 7200 دور در دقیقه می چرخد.

 

در هنگام عملکرد پلتر ، چرخش به وجود آمده منجر به تولید صدا می گردد که می تواند تاحدودی آزار دهنده باشد. همچنین این حرکت دورانی مصرف برق را بالا برده و گرمای زیادی را تولید می کند که منجربه گرم شدن هارد دیسک می شود.

 

حافظه فلش ( Flash memory )

 

 

حافظه فلش ( Flash memory )

 

 

یکی از اساسی ترین و رایج ترین حافظه های ذخیره سازی ، فلش مموری ها می باشند که طرز استفاده از آن ها آسان بوده و به راحتی قابل حمل هستند. این نوع حافظه ها توسط پورت USB به کامپیوتر و سایر لوازم الکترونیکی متصل می شوند و اطلاعات را منتقل می کنند.

 

یکی دیگر از ویژگی های مثبت فلش مموری ها ابعاد کوچک آن ها می باشد که حمل و نقل این نوع حافظه ها را بسیار آسان نموده است همچنین تنوع آن ها در رنگ و ابعاد و حجم بسیار است. به طور معمول حجم فلش مموری ها  8G ، 16G ، 24G و 32G می باشد البته فلش هایی با حجم بیشتر نیز موجود هستند.

 

تفاوت حافظه و فضای ذخیره سازی

 

 

تفاوت حافظه و فضای ذخیره سازی

 

 

حافظه (مموری) اصلی کامپیوتر شما رَم (RAM) نام دارد. شما می‌توانید آن را به عنوان فضایی تصور کنید که کامپیوتر برای انجام کارها از آن استفاده می‌ کند. هنگامی که بر روی یک برنامه دو بار کلیک می‌ کنید ، یا یک فایلی را باز می‌ کنید ، یا کار های دیگری را انجام می‌ دهید ، رم (RAM) عادت دارد که داده‌ هایی را که کامپیوتر در حال کار بر روی آن‌ هاست ، ذخیره کند.

کامپیوتر های جدید اغلب مجهز به 4، 8، 16 گیگابایت رم یا بیشتر از این هستند که از پیش بر روی کامپیوتر نصب شده‌ و آماده هستند.

 

در مقایسه بین رم و فضای ذخیره‌ سازی فضای ذخیره‌ سازی نیز وجود دارد : یک درایو هارددیسک ( دیسک سخت ) یا درایو حالت جامد (SSD) است که داده‌ ها در آن ثبت می‌ شود. این داده‌ ها می‌ تواند تا همیشه باقی بماند و در صورت لزوم فراخوانده شود. این داده‌ ها ممکن است یک اظهارنامه مالیاتی ، شعری در یک فایل وورد یا یک ایمیل باشد.

 

RAM فرار است ، یعنی وقتی که برق قطع می‌ شود یا کامپیوتر ریست می‌ شود ، اطلاعات از بین می‌ رود ، اما چیز هایی که روی درایو ذخیره سازی نوشته شده است برای همیشه باقی می‌ ماند تا زمانی که آن را پاک کنید ، یا تا زمانی که فضای ذخیره سازی از بین برود.

 

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز و آذربایجان شرقی می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041