رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

سیستم اکانتینگ میکروتیک

 

 

 

سیستم اکانتینگ میکروتیک

 

 

 

میکروتیک ( MikroTik ) یک کمپانی لتونیایی است که در عرصه تولید و فروش تجهیزات شبکه‌ های رایانه‌ ای و مخابرات بی سیم فعالیت می‌ کند. نرم افزار اکانتینگ میکروتیک تحت عنوان MikroTik Router OS ، مهمترین محصول این کمپانی محسوب می‌ شود.

 

این نرم افزار در حقیقت یک مسیریاب مبتنی بر لینوکس است. نرم افزار میکرو اکانتینگ میکروتیک ، علاوه‌ بر قابلیت نصب بر روی رایانه‌ های خانگی ، به صورت بسته نرم‌ افزاری – سخت‌ افزاری و حتی سیستم عامل میکروتیک ، نیز ارائه شده است. این نرم افزار یکی از مسیریاب‌ های قدرتمند ارائه شده است و با قیمت بسیار پایین‌ تری نسبت به سایر مسیریاب‌ ها ارائه می‌ شود.

 

اینترنت اکانتینگ چیست؟

 

اینترنت اکانتینگ به معنای استفاده از نرم‌ افزار جهت کنترل مصرف پهنای باند اینترنت و مدیریت کاربران و گروه‌ های کاربری متفاوت و همچنین اعمال محدودیت مصرف پهنای باند و دریافت گزارشات تخصصی از عملکرد کاربران می‌ باشد.

 

سیستم‌ های اکانتینگ سه عملیات زیر را انجام می‌ دهند که در اصطلاح به AAA Server معروف است.

 

احراز هویت ( Authentication ) : در این مرحله هویت کاربر مورد بررسی قرار می‌ گیرد. اینکه آن مجاز به استفاده از سیستم هست یا خیر. در واقع بررسی می‌ شود که آیا چنین کاربری در سیستم تعریف شده است یا نه.

 

احراز دسترسی و مجوز ( Authorization ) : در این مرحله مشخص می‌ شود که آیا کاربر احراز هویت شده ، اجازه دارد از اینترنت استفاده کند یا خیر. ممکن است کاربری مجوز ورود به سیستم را داشته باشد ، اما بنا به صلاحدید مدیریت ، حق استفاده از اینترنت و مصرف پهنای باند را نداشته باشد. علاوه بر این کلیه عملیات مربوط به بررسی میزان پهنای باند مجاز کاربر ، زمان‌ های مجاز برای اتصال به اینترنت و … نیز در این مرحله انجام می‌ شود.

 

اکانتینگ ( Accounting ) : سیستم اینترنت اکانتینگ وظیفه گزارش‌ گیری از کارکرد اینترنت توسط کاربران را نیز بر عهده دارد و این مرحله ، کلیه عملیات کاربر اعم از صفحات باز شده ، مدت زمان استفاده از اینترنت ، حجم دانلود و آپلود و … ثبت و ذخیره می‌ شود.

 

چرا اینترنت اکانتینگ اهمیت دارد؟

 

هزینه اینترنت یکی از هزینه‌ های اجتناب‌ ناپذیر برای هر سازمانی تلقی می‌ شود که هر روزه نیز شاهد افزایش قیمت‌ های ISP ها یا همان ارائه‌ دهندگان خدمات اینترنت می‌ باشیم.

 

از این رو مدیریت و نظارت دقیق بر مصرف اینترنت برای هر سازمانی ضروری است. از سوی دیگر ممکن است فقدان ابزار های کنترل ترافیک و اینترنت اکانتینگ به مشکلاتی از قبیل کندی ارتباط و همچنین استفاده نامناسب از پهنای باند بینجامد که در نهایت موجب کاهش بازدهی سیستم و نارضایتی کارکنان و همچنین مشتریان خواهد شد. با این تفاسیر راه‌ اندازی اینترنت اکانتینگ برای هر سازمانی لازم و ضروری می‌ باشد.

 

فرض کنید برای گذراندن تعطیلات خود به یک کشور خارجی سفر کرده‌ اید و در هتلی اقامت دارید. شما و سایر مسافران هتل ، از یک وای‌ فای مشترک و رایگان برای اتصال به اینترنت استفاده می‌ کنید.

 

 

 

چرا اینترنت اکانتینگ اهمیت دارد؟

 

 

 

حال تصور کنید چند نفر از مسافران هتل ، از اینترنت برای دانلود فایل‌ های بسیار حجیم استفاده کنند. در این شرایط سرعت اینترنت شما به شدت افت می‌ کند و حتی قادر به باز کردن سایت‌ های معمولی نیز نخواهید بود.

 

ولی اگر هتل یک محدودیت پهنای باند برای هر یک از کاربرانی که از اینترنت استفاده می‌ کنند تعریف کرده باشد ، احتمالاً چنین مشکلی پیش نمی‌ آمد.

 

همین وضعیت برای سازمان‌ ها و شرکت‌ های بزرگ نیز صدق می‌ کند. بسیاری از افراد در حین کار ، از اینترنتی که در اختیارشان قرار داده شده استفاده مفید نمی‌ کنند و مدام در حال وب‌ گردی و چرخ زدن در شبکه‌ های اجتماعی هستند.

 

این موضوع نه تنها به مصرف بی‌ رویه اینترنت می‌ انجامد ، بلکه منجر به کاهش بهره‌ وری کارمندان و در نهایت سازمان یا شرکت نیز می‌ شود. بنابراین نظارت بر مصرف اینترنت موضوعی بسیار حیاتی است.

 

مزایای استفاده از اینترنت اکانتینگ

 

نظارت بیشتر بر عملکرد کاربران

 

البته این نظارت بیشتر برای شرکت‌ ها و سازمان‌ ها و آن هم با هدف افزایش بهره‌ وری پیشنهاد می‌ شود. نظارت مستمر بر فعالیت‌ های کاربران نوعی تجاوز به حریم خصوصی آنها محسوب می‌ شود و شما تنها مجاز به کنترل مدت زمان اتصال و همچنین میزان پهنای باند مصرفی آنها هستید و می‌ توانید مصرف کاربر را بر اساس نقش او و وظایفی که بر عهده دارد ، مورد سنجش و بررسی قرار دهید.

 

صرفه‌ جویی و کاهش هزینه‌ های مربوط به خرید و شارژ اینترنت

 

یکی از مهم‌ ترین مزایای داشتن یک سیستم اینترنت اکانتینگ ، به کاهش هزینه‌ های مربوط به شارژ اینترنت مربوط است. این کاهش در دراز مدت رقم چشم‌ گیری خواهد بود و چنانچه نظارت دقیقی بر میزان مصرف اینترنت داشته باشید ، این هزینه‌ ها نیز به مرور کمتر خواهند شد.

 

مشاهده گزارشات کاربردی

 

آمار و ارقام نقش تعیین‌ کننده‌ ای در بهبود هر سیستمی ایفا می‌ کند. چرا که با استفاده از آنها قادر به یافتن مشکلات سیستم و برطرف کردن آنها خواهید بود.

 

امنیت بیشتر

 

از آنجا که توزیع اینترنت بین کاربران از طریق نرم‌ افزار انجام می‌ شود ، لذا به راحتی می‌ توان تمهیدات امنیتی مورد نظر را پیاده‌ سازی کرده و سطح امنیت سیستم را ارتقا داد.

 

قابلیت‌ های نرم‌ افزار اکانتینگ میکروتیک

 

 

 

قابلیت‌ های نرم‌ افزار اکانتینگ میکروتیک

 

 

 

  • سهولت در پیکربندی و راه‌ اندازی : به راحتی می‌ توان با استفاده از نرم‌افزار WinBox عملیات پیکربندی و راه‌ اندازی میکروتیک را انجام داد.

 

  • سرعت بوت بالا : روتر میکروتیک از سرعت بوت بسیار بالایی برخوردار است.

 

  • عملکرد کاملاً خودکار : بدون نیاز به لاگین یا استارت کردن ، سرویس به صورت کاملاً خودکار شروع به کار می‌ کند.

 

  • پایداری بالا

 

  • قدرت پردازشی مناسب

 

  • امکان درون‌ ریزی ( Import ) و برون‌ ریزی ( Export ) تنظیمات : به راحتی می‌ توانید کلیه تنظیمات انجام شده را برون‌ ریزی کرده و سپس آنها را روی سیستم دیگری درون‌ ریزی کنید. به این ترتیب مدت زمان عملیات راه‌ اندازی و کانفیگ نیز به طور چشم‌ گیری کاهش پیدا می‌ کند.

 

  • امکان راه‌ اندازی دیوار آتش ( Firewall ) : دیوار آتش وظیفه دارد تا از ورود ترافیک غیرمجاز به شبکه یا سیستم جلوگیری کند و میکروتیک این قابلیت را در اختیارتان قرار می‌ دهد تا برای شبکه فایروال راه‌ اندازی کنید.

 

  • امکان راه‌ اندازی VPN : VPN که همان شبکه مجازی خصوصی است ، وظیفه دارد تا در یک شبکه عمومی ، یک ارتباط خصوصی و رمز گذاری‌ شده را برای شما ایجاد کند. به این ترتیب یک شبکه اختصاصی خواهید داشت و نرم‌ افزار اکانتینگ میکروتیک شما را قادر به راه‌ اندازی VPN برای شبکه می‌ کند.

 

  • امکان راه‌ اندازی Hotspot : هات‌ اسپات قابلیت اتصال و دسترسی به اینترنت را در اختیار کاربران قرار می دهد و تمامی عملیات احراز هویت کاربر و بررسی امکان دسترسی او به اینترنت را به عهده می‌ گیرد.

 

  • امکان تنظیم Access Point : Access Point یا همان نقطه دسترسی ، یک شبکه محلی بی‌ سیم یا WLAN ایجاد می‌ کند و وظیفه دارد تا سیگنال‌ ها را تقویت کند. معمولاً برای محیط‌ های وسیع لازم است تا چندین Access Point تعریف شود و با میکروتیک این کار به سادگی امکان‌ پذیر است.

 

  • برخورداری از یک رابط گرافیکی به نام WinBox : این نرم‌ افزار یک محیط گرافیکی برای راه‌ اندازی و کانفیگ دستگاه‌ های میکروتیک را در اختیارتان قرار می‌ دهد.

 

  • امکان مدیریت پهنای باند : با وجود این قابلیت صرفه‌ جویی قابل ملاحظه‌ ای در ترافیک شبکه خود خواهید داشت.

 

  • تهیه گزارشات مصرف اینترنت : این قابلیت کمک‌ تان می‌ کند تا نظارت دقیقی بر میزان و نحوه استفاده از اینترنت توسط کاربران خود داشته باشید. به این ترتیب می‌ توانید مصرف اینترنت را بهینه کنید.

 

  • امکان اعمال محدودیت دانلود : مدیریت حداکثر میزان دانلود توسط هر یک از کاربران از اهمیت بسیار زیادی در اکانتینگ اینترنت برخوردار است و میکروتیک انجام چنین کاری را امکان‌ پذیر کرده است.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز و آذربایجان شرقی می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041