رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

شبکه WAN چیست ؟

 

شبکه WAN چیست ؟

 

شبکه WAN مخفف عبارت Wide Area Network ، به عنوان یک شبکه ناحیه گسترده شناخته می شود. این شبکه ارتباطی می تواند کاربران زیادی را در محدوده ی یک شهر ، یک کشور و حتی یک قاره ، به یکدیگر وصل کند. شبکه WAN می تواند به صورت خصوصی در یک سازمان و یا به صورت عمومی مورد استفاده قرار بگیرد. شبکه جهانی اینترنت یک شبکه WAN در مقیاس بسیار وسیع است که با تعدادی از خدمات ارائه شده از یک IP ، می تواند هم شبکه خصوصی محلی و هم شبکه عمومی جهانی باشد.

 

وسعت پوشش شبکه گسترده WAN در مقیاس یک کشور ، تا فاصله 100 کیلومتری تجهیزات و کاربران شبکه از یکدیگر می باشد. اگر ناحیه تحت پوشش ، کشور های یک قاره که در نهایت 1000 کیلومتر از یکدیگر فاصله داشته باشند ، باز هم می توان از شبکه WAN برای ایجاد ارتباط بین قاره ای استفاده کرد. همچنین ناحیه تحت پوشش شبکه WAN تا 10000 کیلومتر نیز می رسد.

 

کاربرد شبکه گسترده WAN چیست ؟

 

در ادامه به بررسی برخی ار کاربرد های WAN  می پردازیم.

 

اشتراک داده سازمانی در سطح گسترده :

 

زمانی که رئیس یک سازمان بخواهد برخی از داده ها را با همکاران سازمان به اشتراک بگذارد و آن ها بتوانند داده ها را با ذخیره در سیستم یا گره مرکزی به اشتراک بگذارد می تواند از شبکه WAN استفاده کنند.

 

ارتباطات ایمن و غیر قابل نفوذ :

 

WAN برای عملیات های نظامی که برای برقراری ارتباط به یک شبکه کاملا امن نیاز دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

 

رزرو و خرید :

 

سیستم رزرو راه آهن و شرکت های هواپیمایی از شبکه های WAN استفاده می کنند.

 

اشتراک داده بین سازمانی :

 

مراکز مختلف مانند دانشگاه ها می توانند داده ها یا منابع خود مانند اطلاعات دانشجویان مهمان یا انتقالی به سایر دانشگاه ها و … را از طریق شبکه WAN با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

 

WAN اتصال محلی ایستگاه های کاری :

 

اتصال محلی ایستگاه های کاری را امکان پذیر می سازد که به سیستم ها کمک کند تا بدون اتصال به اینترنت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

 

اشتراک منابع در سطح گسترده :

 

شما می توانید با استفاده از شبکه WAN منابعی مانند چاپگر ها ، اسکنر ها ، دیسک سخت و دستگاه های نمابر و همه گروه ها را به صورت عمومی به اشتراک بگذارید. به عنوان مثال سازمان مرکزی می تواند بخشنامه جدید خود را از طریق پرینتر شعبه دیگر که در خارج از کشور قرار دارد ، پرینت بگیرد.

 

 

کاربرد شبکه گسترده WAN چیست ؟

 

 

 

WAN چگونه به یکدیگر متصل می شوند ؟

 

با توجه به تعریف هایی که در بالا در مورد شبکه گسترده WAN مطرح شد می دانیم که شبکه های WAN فاصله ی دورتر و مسافت بزرگ تری را تحت پوشش قرار می دهند ، استفاده از شبکه های شخصی مجازی یا VPN برای به کارگیری WAN ها امری طبیعی است. این امر باعث به وجود آمدن ارتباطات محافظت شده میان بخش ها می شود که با توجه به این که انتقال اطلاعات از طریق اینترنت صورت می گیرد امری ضروری است.

 

اگرچه VPN ها می توانند سطوح امنیتی مناسبی برای استفاده های بیزینسی و کاری به وجود بیاورند ، اما آن ها برای یک شبکه اینترنت عمومی معمولأ نمی توانند تا این حد عملکرد مناسبی را ارائه دهد. به همین دلیل است که گاهی اوقات کابل های فیبر نوری به منظور ایجاد ارتباط میان لینک های WAN مورد استفاده قرار می گیرند.

 

مزایا و معایب شبکه گسترده WAN چیست ؟

 

مزایای WAN :

 

شبکه WAN به شما کمک می کند تا یک منطقه جغرافیایی وسیع تر را در شبکه سیستم های خود پوشش دهید ، بنابراین شما می توانید با دفاتر تجاری واقع در مسافت های طولانی تر ارتباط برقرار کنید.

 

شبکه WAN از اتصال دستگاه هایی مانند تلفن همراه ، لپ تاپ ، تبلت ، رایانه ، کنسول بازی و … پشتیبانی می کند.

 

اتصالات WAN می تواند با استفاده از فرستنده های رادیویی و گیرنده های داخلی دستگاه های مشتری نیز کار کند.

 

شبکه WAN با اتصال به دستگاه های کاری مختلف ، نرم افزار و منابع را به اشتراک می گذارد.

 

شما می توانید با استفاده از شبکه گسترده WAN اطلاعات و پرونده ها را در یک منطقه بزرگ تر به اشتراک بگذارید.

 

معایب WAN :

 

شبکه گسترده WAN در کنار مزایایی که دارد شامل معایبی نیز می باشد که به برخی از آن ها می پردازیم.

 

هزینه راه اندازی اولیه شبکه WAN زیاد است.

 

حفظ و نگهداری WAN به دلیل نیاز به تکنسین های ماهر و مدیران شبکه ، دشوار است.

 

به دلیل درگیر شده با چندین فناوری سیمی و بی سیم ، به زمان بیشتری برای حل مشکلات نیاز دارد.

 

شبکه WAN در مقایسه با سایر شبکه ها امنیت کمتری را ارائه می دهد. البته برخی از اتصالات و پروتکل های خاص این مشکل را تا حد زیادی برطرف می کنند.

 

انواع فناوری های WAN :

 

  • سوئیچینگ بسته یا Packet Switching

 

  • مجموعه پروتکل TCP/IP

 

  • روتر Router

 

  • پروتکل MPLS
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041