رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

هارد دیسک SAS چیست ؟

هارد دیسک SAS چیست ؟

 

هارد SAS مخفف Serial Attached SCSI سیل جدیدی از تکنولوژی هارد دیسک ها به عنوان ابزار های ذخیره سازی و ارتباطی می باشد. این نوع هارد دیسک ها در سرور ها مورد استفاده قرار می گیرند. هارد دیسک SAS بر خلاف هارد های SSD دارای ظرفیت های بالا بوده و سرعت بیشتری در مقابل هارد دیسک SATA دارد. به همین دلیل بیشترین مصرف از این نوع هارد دیسک در سیستم های سرور می باشد. فناوری SAS 10K به انتقال اطلاعات از هارد دیسک به دستگاه و انتقال اطلاعات از دستگاه به هارد دیسک کمک می کند.

 

ویژگی های هارد دیسک SAS

 

سرعت هارد دیسک SAS :

 

از نظر سرعت ، بهترین معیار اندازه گیری IOPS ( ورودی و خروجی در هر ثانیه ) می باشد که عملکرد داده را اندازه گیری می کند. توان عملیاتی داده ها ، سرعت خواندن یا نوشتن داده ها روی دیسک سخت را مشخص می کند. هارد دیسک های SAS 15K تقریبا با IOPS 120 کار می کنند و درایو های SAS 10K معمولی با IOPS 180 کار می کنند.

 

ظرفیت هارد دیسک SAS :

 

ظرفیت درایو SAS از 300 گیگابایت تا 900 گیگابایت است.

 

قابلیت اطمینان هارد دیسک SAS :

 

SAS HDD برای کاربرد های سخت گیرانه ای که برای سرعت و در دسترس بودن بسیار مهم هستند مناسب است. MTBF ( میانگین زمان بین خرابی ) درایو های SAS معمولأ حدود 1.2 میلیون ساعت است.

 

مصرف برق هارد دیسک SAS :

 

هنگامی که هارد دیسک SAS بیکار است ، معمولأ 5 تا 7 وات برق مصرف می کند و در شرایط عادی کار ، حدود 10 تا 14 وات برق مصرف می کند.

 

 

ویژگی های هارد دیسک SAS

 

 

 

مزایای هارد دیسک SAS 

 

سرور ها و درایو ها با استفاده از SAS بهترین عملکرد و بیشترین انعطاف پذیری را برای ساختن یک راه حل ذخیره سازی در سطح شرکت ارائه می دهند. این امر عمدتأ توسط مزایای استفاده از رایط SAS تأمین می شود. در ادامه به بررسی برخی از مزایای اصلی هارد دیسک SAS می پردازیم.

 

قابلیت گسترش و مقیاس پذیری : هارد SAS به دلیل طراحی رابط SAS می تواند تعداد زیادی دستگاه را پشتیبانی کند. با استفاده از توسعه دهنده های SAS ، هر دامنه SAS از نظر تئوری می تواند حداکثر 16384 دستگاه را پشتیبانی کند. این پشتیبانی از تعداد زیادی دستگاه اجازه می دهد تا راه حل های ذخیره سازی حاشیه زیادی برای گسترش درایو داشته باشند. با استفاده از درگاه های عقب SAS ، درایو ها می توانند از طریق درگاه اتصال متصل شوند و به راحتی نصب و یا حذف شوند.

 

سرعت انتقال بالا : درایو های SAS که در حال حاضر در بازار هستند SAS 2.0 و SAS 3.0 را اجرا می کنند. این مشخصات سرعت انتقال اطلاعات را به ترتیب 6Gb/s و 12Gb/s فعال می کنند. این سرعت ها در بین دستگاه های ذخیره سازی بازار از سریع ترین سرعت های موجود در صنعت هستند. هارد SAS که از درایو های حالت جامد SAS استفاده می کند از سرعت انتقال داده بالا بهره مند است زیرا حافظه فلش با تأخیر کم در این درایو ها شانس کم تری برای گیر کردن در رابط I / O خواهد داشت.

 

افزونگی داخلی : هر درایو SAS دارای دو پورت داده می باشد و هر پورت را می توان پیکربندی کرد که در دامنه های SAS جداگانه باشد. در واقع از طریق دو مسیر جداگانه می توان به داده های موجود در درایو هارد SAS دسترسی پیدا کرد. اگر این مسیر به پایان برسد ، همچنان می توان از طریق مسیر دیگر به داده ها دسترسی پیدا کرد و در نتیجه امکان اضافه کاری کامل درایو را فراهم می کند.

 

انعطاف پذیری : آداپتور های میزبان SAS با درایو های SATA سازگار هستند. از این رو درایو های SATA می توانند به سرورهایی با آداپتور های میزبان SAS و به Expanders و Back plan های SAS متصل شوند. با این حال ، این انعطاف پذیری توسط SATA ارائه نمی شود زیرا درایو های SAS نمی توانند به آداپتور های میزبان SATA متصل شوند.

 

ذخیره سازی SAS همچنین می تواند در طیف گسترده ای از پیاده سازی های RAID که همزمان سازی ، تعادل بار پویا و عدم استفاده از بیش از یک کنترل کننده RAID را امکان پذیر می کند ، مورد استفاده قرار گیرد. سشیستم های ذخیره سازی مانند فضای ذخیره سازی متصل به شبکه با استفاده از SAS و RAID می توانند گزینه های پیکربندی و طرح های توپولوژی زیادی را فراهم کنند.

 

 

مزایای هارد دیسک SAS 

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز می باشد .

جهت مشاوره با متخصصین ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041