رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

پارامتر های مهم در انتخاب حافظه SSD

 

 

پارامتر های مهم در انتخاب حافظه SSD

 

 

ساده ترین راه برای کند شدن یک کامپیوتر مجهز به CPU سریع ، استفاده از یک ذخیره ساز کند در کنار آن می باشد. پردازنده‌ ی شما می‌تواند میلیارد ها چرخه‌ ی پردازشی را در ثانیه کنترل کند. اما پردازنده اغلب اوقات زمان زیادی را صرف انتظار برای ذخیره‌ ساز شما می‌کند تا اطلاعات مورد نیازش را تهیه کند.

 

حافظه‌ های دیسکی عملکرد بسیار کندی دارند. این حافظه‌ ها ، دارای دیسک‌ های در حال چرخش هستند و یک بازو روی آن ها قرار دارد که این بازو ، به صورت فیزیکی به سکتور های مورد نظر دسترسی پیدا می‌کند. برای به دست آوردن عملکرد مطلوب ، به درایو حالت جامد یا اس‌ اس‌ دی (SSD) خوب نیاز دارید.

 

در ادامه این مقاله قصد داریم به پارامتر های مهم در انتخاب حافظه SSD بپردازیم تا در هنگام خرید گزینه بهتر را انتخاب کنید.

 

معرفی حافظه SSD

 

 

معرفی حافظه SSD

 

 

SSD مخفف عبارت Solid State Drive می باشد که سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات آن ، بسیار بالا تر از HDD ها می باشد. SSD ها بر پایه حافظه های فلش طراحی شده اند و عملکردی مشابه با مموری گوشی های موبایل دارند. SSD ها بر خلاف هارد دیسک ها ، عملکردی کاملاً غیر مکانیکی دارند و اطلاعات را مستقیماً در چیپ‌ ها ذخیره می‌ کند.

 

SSD ها نوعی حافظه برای ذخیره سازی اطلاعات می باشند که معمولاً با عنوان هارد های SSD نیز شناخته می شوند که به کار بردن اصطلاح هارد برای این نوع حافظه ها اشتباه است. استفاده از حافظه های SSD ، سرعت انجام کار های مختلف را به حداقل می رساند.

 

با نصب سیستم عامل ، بازی ها و برنامه های مختلف بر روی SSD ، سرعت لود و اجرای آن ها به طور چشمگیری بالا می رود و عملکرد کلی سیستم دگرگون می شود. تنها نقطه ضعف SSD ها قیمت بالایی است که نسبت به HDD دارند ولی سرعت بالایی که ارائه می دهند قابل مقایسه با HDD ها نیست و به همین دلیل ارزش خرید بسیار بالایی دارند و نیاز های مختلفی را جوابگو هستند.

 

مشخصات رایج حافظه SSD

 

 

مشخصات رایج حافظه SSD

 

 

  • فرم فاکتور

 

  • رابط SSD

 

  • سرعت خواندن متوالی و تصادفی

 

  • سرعت نوشتن متوالی و تصادفی

 

  • طول عمر (TBW)

 

  • عملکرد واقعی(IOPS)

 

  • ظرفیت SSD

 

فرم فاکتور :

 

رایج ترین نوع ، SSD های 2.5 اینچی هستند که تقریبا به اندازه یک هارد لپ تاپ سنتی میباشند. جدید ترین نوع ، SSD های M2 می باشند که تقریبا به اندازه نیمی از اندازه یک RAM هستند. SSD های M.2 به صورت یک تراشه بدون محافظ میباشند.

 

رابط SSD :

 

انتخاب رابط مناسب برای SSD نیز مهم است زیرا این امر می تواند عملکرد سریع درایو شما را بیش از پیش بهبود بخشد. با توجه به این که نوع SSD ها متفاوت است رابط انتقال این دو نوع SSD نیز با یکدیگر متفاوت می باشد.

 

سرعت خواندن متوالی و تصادفی :

 

 

مشخصات رایج حافظه SSD

 

 

سرعت خواندن متوالی ، درجه بندی سرعت دسترسی سریع به پرونده های بزرگ در دستگاه ذخیره سازی شما هنگام خواندن متوالی مکان های حافظه است. سرعت خواندن تصادفی نشان می دهد که SSD با چه سرعتی می تواند مکان های حافظه تصادفی را که ترتیب خاصی ندارند را بخواند. همچنین سرعت بیشتر خواندن به معنای دسترسی سریع تر به پرونده و انتقال آن ، زمان بارگذاری سریع تر و عملکرد نرم تر هنگام مرور در پرونده های شما است.

 

سرعت نوشتن متوالی و تصادفی :

سرعت نوشتن میزان داده ای را که دستگاه ذخیره سازی می تواند در هر ثانیه مصرف کند تعیین می کند. سرعت نوشتن بالا اطمینان می دهد که ایجاد و کپی فایل های بزرگ و همچنین نصب برنامه ها با سرعت بیشتری انجام میشود.

 

هارد دیسک های سنتی سرعت نوشتن 160 مگابایت در ثانیه دارند که در مقایسه با سرعت نوشتن پی در پی 530 مگابایت در ثانیه درایو های SSD جدید ، سرعت کمتری دارند.

 

طول عمر (TBW) :

 

با این که SSD ها نسبت به HDD ها مقاومت بیشتری دارند اما باز هم ممکن است که خراب شوند. حافظه های فلش را میتوان به تعداد مشخصی نوشت و بعد از آن غیر قابل اعتماد میشوند. از آنجایی که SSD ها از حافظه فلش ساخته می شوند بعد از مدتی میتوانند عملکرد اولیه خود را از دست بدهند.

 

در هنگام خرید SSD باید به TBW توجه کرد. TBW نشان می دهد که چه مقدار داده میتوان در زمان عمر مفید SSD بر روی آن نوشت. SSD خوبی مانند Western Digital Blue دارای امتیاز 600 TWB برای مدل 4 ترابایتی است.

 

برای درک بهتر ، یک SSD با حافظه 250 گیگابایتی معمولاً دارای 70 TWB است که اگر هر روز 190 گیگابایت داده جدید ذخیره کنید ، حداکثر می توانید برای یک سال از آن استفاده کنید که برای یک کاربر معمولی غیر ممکن است. به راحتی می توان گفت که عمر اکثر SSD ها در مقایسه با یک هارد دیسک معمولی در استفاده عادی ، دو برابر یا حتی سه برابر می باشد.

 

عملکرد واقعی(IOPS) :

 

وقتی صحبت از بازدهی و عملکرد واقعی SSD می شود امتیاز بندی IOPS میتواند برای انتخاب SSD مناسب به شما کمک کند. IOPS یا عملیات ورودی / خروجی در هر ثانیه تعیین می کند که SSD با چه سرعتی می تواند بسته های تصادفی داده مانند فایل های مرورگر ، کوکی ها ، داده های بازی ذخیره شده و اسناد را بخواند و بنویسد.

 

شما میتوانید IOPS را با استفاده از فرمول زیر به مگابایت بر ثانیه تبدیل کنید و میزان پردازش داده های تصادفی در SSD را محاسبه نمایید.

 

MBps = (IOPS * 4)/1024

 

ظرفیت SSD :

 

هرچه ظرفیت SSD ها بالا تر باشد قیمت آن نیز بیشتر می شود. در حال حاضر SSD های 80 گیگابایتی به بالا در بازار موجود می باشد.

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در آذربایجان شرقی و تبریز می باشد.

 

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041