رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

پروتکل سیپ ( SIP ) چیست؟

 

 

 

پروتکل سیپ ( SIP ) چیست؟

 

 

 

زمانی که در مورد ویپ حرف میزنیم ، برجسته ترین و کاربردی ترین پروتکل ، پروتکل شروع جلسه یا همان SIP  می باشد.  اما پروتکل SIP به تنهایی عمل نمی کند. تعداد زیاد دیگری پروتکل در ارتباط با تلفن IP وجود دارد که در کنار SIP یا حتی به جای آن کار می کنند. آشنایی با این پروتکل ها برای مهندسین مخابرات امری بسیار مهم و ضروریست که بدانند این پروتکل ها چه کار هایی انجام می دهند و چگونه می توانند از این پروتکل ها در ارتباطات شبکه ایی بهره ببرند.

 

ویپ ( VoIP ) چیست؟

 

VoIP مخفف عبارت Voice Over Internet Protocol می باشد. این تکنولوژی به‌ ظاهر پیچیده ، یک تعریف ساده دارد : انتقال صدا از طریق اینترنت ! اگر بدون نیاز به هیچ ابزار دیگری و تنها با استفاده از شبکه جهانی اینترنت ، می‌ توانید به انتقال صدا به صورت زنده بپردازید ، در حال استفاده از تکنولوژی ویپ هستید.

 

استفاده از ویپ برای کاربران ، بسیار جذاب است ، زیرا در عین هزینه کمتر ، از قابلیت‌ ها و امکانات بیشتری ، در قیاس با خطوط آنالوگ تلفن ، برخوردار است. به همین دلیل است که بیشتر مردم ، ویپ را به عنوان یک جایگزین برای خطوط تلفن مخابرات ، تلقی می‌ کنند.

 

 

 

ویپ ( VoIP ) چیست؟

 

 

 

به کمک ویپ و با داشتن یک سرویس اینترنت ، می‌ توانید به راحتی و روی تمام سیستم‌ های کامپیوتری ، اقدام به برقراری تماس تلفنی کنید. البته شما همین الان هم در حال استفاده از VoIP هستید. زمانی که از تماس صوتی واتساپ استفاده می‌ کنید ، بدون اتصال به خط آنالوگ تلفن ، به راحتی و باکیفیت خوب با دوستانتان ، صحبت می‌ کنید.

 

کاربرد اصلی ویپ ، برای مراکز تلفن داخل مجموعه‌ ای ( شرکت‌ ها ، ادارت و سازمان‌ ها ) است. تا پیش از این ، برای راه‌ اندازی یک سیستم ارتباط جامع در مجموعه‌ های کاری ، نیاز به خرید سانترال و برقراری یک شبکه سخت‌ افزای مجزا ( متشکل از دستگاه سانترال ، کابل‌ تلفن و تلفن سانترال ) بود.

 

پروتکل سیپ ( SIP ) چیست؟

 

SIP مخفف عبارت Session Initiation Protocol می باشد. Protocol به معنای مجموعه ای از استاندارد های جهانی در ارتباطات کامپیوتری است. Initiation منظور از شروع ارتباط و Session نیز بیانگر هر ارتباط آنلاین مانند تماس تصویری ، کنفرانس یا تماس تلفنی است.

 

 

پروتکل سیپ ( SIP ) چیست؟

 

 

از این رو SIP یک پروتکل سیگنالیک است که با تعریف پیام‌ های ارسالی بین نقاط انتهایی و مدیریت عناصر واقعی تماس ، استفاده از پروتکل ویپ را امکان پذیر می‌ سازد و این ارتباطات را کنترل می‌ کند. پس استفاده از VoIP بدون پروتکل سیپ ، تقریبا غیر ممکن است. سیپ از تماس‌ های تصویری ، صوتی ، کنفرانس‌ های ویدیویی ، پیام رسانی فوری ، توزیع رسانه و … در شبکه پشتیبانی می‌ کند.

 

تاریخچه و چگونگی پیدایش SIP

 

در گذشته از پروتکل سیگنالیک دیگری به نام SS7 استفاده می‌ شد. این پروتکل برای شبکه‌ های مدار سوئیچ طراحی شده بود. شبکه‌ هایی با این خصوصیات ، از کانال‌ های اختصاصی T1 جهت انتقال ارتباطات تلفنی و سیگنالیک استفاده می‌ کرد.

 

با کانال‌ های اختصاصی SS7 ، T1 می‌ تواند ارتباط صوتی با کیفیت بالایی ارائه دهد. ولی نیاز شبکه به این صورت کاملا تامین نمی‌ شد و به کانال‌ های اختصاصی در بخش انتهایی ، هزینه بالایی را بر دوش صاحبان کسب و کار ها می‌ گذاشت.

 

هنگامی ‌که IP پا به عرصه وجود گذاشت و شبکه‌ های مبتنی بر بسته‌ های اینترنتی شکل گرفتند ، این امکان به وجود آمد که ترافیک تلفن با کارایی بیشتر و هزینه کمتر هدایت شود. این کار نیاز به ایجاد یک پروتکل سیگنالیک جدید و مبتنی بر اینترنت داشت. همین امر سبب شد تا SIP طراحی شود. پروتکل سیپ در ابتدا فقط ارتباطات صوتی را پشتیبانی می‌ کرد ، در صورتی که امروزه ارتباطات چند رسانه ای و گسترده تری را می‌ توانید مدیریت کنید.

 

اصول مهم پروتکل سیپ

 

SIP یک پروتکل لایه شبکه است که شباهت زیادی به پروتکل‌ های لایه کاربردی مبتنی مانند HTTP دارد. برای این که پروتکل کار خود را با درخواست ، پاسخ پیام و زمینه‌ های سربرگ در شبکه انجام می‌ دهد. برای حمل و نقل ، SIP می‌ تواند پروتکل‌ های لایه انتقال TCP ، UDP یا SCTP را اجرا کند. SIP روش‌ های درخواست را از HTTP بر می‌ دارد تا بتواند نوع درخواست را تعیین کند. این پروتکل می‌ تواند ۱۴ نوع روش درخواست را در خود داشته باشد.

 

 

 

اصول مهم پروتکل سیپ

 

 

 

متداول ترین روش‌ ها ، INVITE ، ACK ، BYE و REGISTER هستند که در هنگام تماس صوتی از آن‌ ها استفاده می‌ شود. خط اول پیام درخواست SIP شامل URL و نوع روشی است که پیام از آن طریق ارسال می‌ شود. نوع درخواست‌ ها شامل موارد متعددی است که هر کدام توضیح مربوط به خود را دارند.

 

آدرس دهی سیپ یا SIP URL در قسمت عنوان استفاده می‌ شود و نشان دهنده SIP کاربر مخاطب است. این آدرس به ایمیل شباهت زیادی دارد و از سه مولفته تشکیل شده است. کاربر در اصل یک مولفه منحصر به فرد است که در دروازه سرور قرار دارد.

 

پاسخ‌ هایی که پروتکل سیپ ارائه می‌ دهد ، مشابه HTTP است. کد های وضعیتی برای نشان دادن نتیجه درخواست سیپ ارائه می‌ دهند. این کد ها توسط دستگاه‌ های مختلف قابل پشتیبانی و خواندن است. از این رو می‌ توان نتیجه درخواست سیپ را شامل کد های مختلفی دانست که هر کدام کار مخصوص به خود را انجام می‌ دهند و نشان دهنده یک نتیجه مشخص هستند.

 

مزایای استفاده از پروتکل سیپ

 

  • پروتکل سیپ به مردم در سراسر دنیا اجازه می‌ دهد تا به کمک رایانه‌ ها و دستگاه‌ های تلفن همراه هوشمند خود ، از طریق اینترنت با هم ارتباط داشته باشند. همچنین بتوانند از مزایای VOIP نیز بهره ببرند. در دنیای امروز که ارتباطات نقش بسیار مهمی ‌در بخش‌ های مختلف زندگی دارد ، هر پروتکلی که بتواند این ارتباطات را راحت‌ تر و کم هزینه‌ تر کند ، مورد استقبال قرار می‌ گیرد.

 

  • جالب ترین ویژگی که این پروتکل دارد ، کاهش هزینه ارتباطات است ، مکالمات صوتی و تصویری را می‌ توان به صورت رایگان به کمک پروتکل سیپ ارائه داد و هزینه‌ های جانبی کسب و کار ها را به مراتب کاهش داد. مهم نیست که مخاطب شما در کجای دنیا باشد ، در هر صورت هزینه‌ های شما قابل مقایسه با تماس‌ های خطوط تلفن نیست.

 

  • سیپ ، پروتکلی انعطاف پذیر است که جلسات چند رسانه ای را به صورت آنی تنظیم می‌ کند. به همین خاطر می‌ توان از آن در کنفرانس‌ های ویدیویی بین کارمندان استفاده کرد. جلسات چند رسانه ای ویدیویی را می‌ توان بدین صورت ترتیب داد و بدون حضور کارمندان در دفاتر کاری ، جلسات را برگزار کرد.

 

به طور کلی می‌ توان گفت پروتکل سیپ ، باعث می‌ شود تا بتوانید یک شبکه سانترال کامل و کم هزینه در کسب و کار خود ایجاد کنید و از تکنولوژی VOIP نهایت بهره را ببرید. پروتکل سیپ این امکان را به کاربران می‌ دهد تا پیام‌ ها و ارتباطات چند رسانه‌ ای را با هم داشته باشند. همچنین می‌ توان به کمک آن ارتباطات لحظه‌ ای ایجاد کرد.

 

اجزای شبکه‌ ی SIP

 

از نقطه‌ نظر معماری ، اجزای فیزیکی یک شبکه SIP می‌ توانند در دو مجموعه طبقه‌ بندی شوند :

 

Client ها و Server ها ، که به آن‌ ها ( UAC ) User Agent Client و User Agent Server ( UAS ) نیز گفته می‌ شود. یک end-point  SIP  قادر است هر دو نقش UAC و UAS را ایفا کند ، اما در هر انتقال فقط باید یک نقش داشته باشد. اینکه یک نقطه انتهایی به‌ عنوان UAS یا UAC عمل کند وابسته به UAC ی است که تقاضا را شروع کرده است.

 

 

 

اجزای شبکه‌ ی SIP

 

 

 

SIP Client

 

یک Client که به آن User Agent Client نیز گفته می‌ شود یک برنامه کاربردی است که درخواست SIP را می‌ فرستد. SIP Client شامل موارد زیر می باشد.

 

تلفن‌ ها : تلفن‌ ها می‌ توانند به‌ عنوان یک UAC یا UAS عمل کنند.

 

Soft Phone ها : به PC هایی که قابلیت نصب‌ Phone را دارند و می‌ توانند درخواست SIP را آغاز کنند و به آن پاسخ دهند.

 

Gateway ها : گیت وی ها کنترل Call را فراهم می‌ کند و رایج‌ ترین آن‌ ها عملیات ترجمه بین end-point SIP ها و انواع ترمینال‌ های دیگر در یک گفتگو است. این عمل شامل ترجمه فرمت‌ های انتقال و پردازه‌ های ارتباط است.

 

SIP Server

 

چهار نوع مختلف Server وجود دارد :

 

PROXY Server

 

یک وسیله واسط است که درخواست‌ های SIP را از یک مشتری دریافت می‌ کند و سپس یا آن‌ ها را خودش مدیریت می‌ کند و یا احتمالاً بعد از مهیا کردن برخی ترجمه‌ ها ، به یک Server دیگر ارسال می‌ کند. Proxy که درخواست‌ ها را دریافت کرده و آن‌ ها را می‌ فرستد ، در واقع هر دو نقش Client و Server  را ایفا می‌ کند. Proxy Server ها می‌ توانند اعمالی نظیر تصدیق ، اجازه کنترل و دسترسی به شبکه ، مسیریابی ، ارسال مجدد درخواست به‌صورت معتبر و امنیت را میسر کنند.

 

Redirect Server

 

یک Redirect Server ، سروری است که درخواست‌ های SIP را می‌ پذیرد ، آدرس مقصد را به آدرس جدید تبدیل می‌ کند ، و آن را به درخواست‌ کننده ارسال می‌ کند. سپس ، درخواست‌ کننده درخواست را به آدرس بازگردانده شده از Redirect Server می‌ فرستد. یک Redirect Server هیچ درخواست SIP  را خودش شروع نمی‌ کند.

 

User Agent Server

 

سروری است که درخواست‌ های SIP را دریافت کرده و با کاربر ارتباط برقرار می‌ کند. در واقع یک وسیله SIP ( مثل یک تلفن با قابلیت SIP ) که همه به‌ عنوان یک UAC و هم به‌ عنوان یک UAS عمل خواهد کرد. در صورتی‌ که بتواند درخواست‌ های SIP را آغاز کند. به‌ عنوان یک UAC عمل می‌ کند و در صورتی‌ که بتواند درخواست‌ ها را دریافت کرده و به آن‌ ها پاسخ دهد ، به‌ عنوان یک UAS عمل می‌ کند.

 

Registrar Server

 

سروری است که درخواست‌ های SIP Register را می‌ پذیرد. همچون SIP مفهومی به نام ثبت کاربر دارد به این معنی که یک کاربر تعیین می‌ کند که در شبکه در یک آدرس خاص در دسترس است . این ثبت از طریق انتشار یک درخواست R از طرف کاربر به Register Server انجام می‌ شود. یک Register Server می‌ تواند با یک Proxy Server یا Redirect Server ترکیب شود.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز و آذربایجان شرقی می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041