رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

پورت Combo چیست ؟

 

 

 

پورت Combo چیست ؟

 

 

پورت کمبو (Combo) چیست ؟

 

پورت کمبو به عنوان یک رابط یکتا با قابلیت اتصال دوگانه در سوئیچ های شبکه در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال یک کانکتور RJ-45 و یک کانکتور SFP به آن وصل می شود. به عبارت دیگر ، یک پورت ترکیبی است که از دو نوع کانکتور متفاوت پشتیبانی می کند و توپولوژی فابریک سوئیچ و شماره پورت یکسانی را به اشتراک می گذارد. اما امکان استفاده از دو پورت فیزیکی متفاوت به صورت هم زمان وجود ندارد. در واقع اگر از پورت SFP استفاده می شود ، پورت کابل مسی مذکور به صورت خودکار غیر فعال است و بر عکس.

 

مزیت این نوع پورت در این است که انواع متفاوتی از اتصال را فراهم می کند ، بدون اینکه فابریک استفاده نشده را اشغال کند. این امر باعث می شود کاربران بتوانند با قدرت و انعطاف پذیری بیشتری ، سوئیچ خود را برای نیاز های خاص خود پیکربندی کنند.

 

یک پورت Gigabit Ethernet Combo شامل دو درگاه مسی است. یک درگاه با رابط RJ-45 و درگاه دیگری با رابط SFP که برخی اوقات کانکتور Mini-GBIC هم گفته می شود. این درگاه می تواند از هر دو نوع اتصالات و کابل های مسی و فیبرنوری پشتیبانی کند.

 

در سوئیچ ها ، پورت های Combo SFP مشخص و برچسب زده هستند تا از سایر درگاه های اترنت یا فیبرنوری مجزا شوند. این درگاه ها به کاربران اجازه می دهد بر اساس نیاز های شبکه خود ، سوئیچ را پیکربندی و از درگاه های مسی یا فیبرنوری آن استفاده کنند. تصور کنید در یک شبکه ، چندین دستگاه با کابل و رابط RJ-45 داشته باشید ولی دو دستگاه از طریق کابل فیبرنوری و رابط SFP به سوئیچ متصل شوند. در چنین شرایطی ، باید این دستگاه ها را به درگاه SFP متصل کنید.

 

 

پورت کمبو (Combo) چیست ؟

 

 

دلایل به وجود آمدن Combo Port چیست ؟

 

وجود 4 درگاه SFP و یا حتی 2 درگاه SFP می تواند روی قیمت تجهیزاتی که قصد خرید داریم تاثیرگذار باشد. در صورت نبود زیر ساخت فیبرنوری عملأ این درگاه ها بلا استفاده خواهند ماند. درست است که آینده نگری همواره خوب است اما فرض بر این بگیرید که بعد از سالیان سال هم زیر ساخت فیبرنوری فراهم نشد و فقط ما هزینه ای اضافی بابت آینده نگری خود پرداخت کردیم.

 

این موضوع باعث پدیدار شدن Ethernet Combo Port ها در شبکه شد. این درگاه ها امکان استفاده شدن به صورت اترنت را دارند و هم یک درگاه Ethernet 10/100/1000 هستند و می توان از آن ها به عنوان Uplink در شبکه استفاده کرد و هم می توان از آن ها به عنوان پورت SFP استفاده کرد.

 

پورت Combo و SFP 

 

این سوئیچ دارای دو Uplink بوده که جمعأ چهار پورت را تشکیل می دهد. دو تا از این پورت ها SFP و دو تای دیگر اترنت می باشند. حال آن که هنگام استفاده تنها می توان در یک زمان از 2 پورت SFP و 2 پورت اترنت استفاده کرد و استفاده هم زمان از هر دو غیر ممکن است.

 

هنگام استفاده از پورت های Combo یک سری قوانین وجود دارد که باید رعایت شوند :

 

  • هم زمان نمی توان از هر دو پورت SFP و RJ-45 استفاده کرد.

 

  • اگر از هر دو به طور هم زمان استفاده شود ، پورت اترنت مسدود خواهد شد.

 

پورت SFP چیست ؟

 

 

پورت SFP چیست ؟

 

 

پورت های SFP سوئیچ های گیگابایت را قادر می سازد تا به طیف گسترده ای از کابل فیبرنوری و اترنت متصل شوندتا بتوانند عملکرد سوئیچینگ را در سراسر شبکه گسترش دهند.

 

SFP مخفف عبارت Small Form-Factor Pluggable یک واسط با قابلیت Hot-Swappable ، یعنی هنگامی که دستگاه روشن است می توان آن را خارج کرد ، که در سوئیچ های شبکه و سایر تجهیزات ذخیره سازی مورد استفاده قرار می گیرند. پورت های SFP که بر روی سوئیچ های شبکه و ماژول ها قرار دارند ، سوئیچ را قادر می سازند تا به انواع کابل های اترنت با سرعت های مختلف متصل شوند.

 

انتخاب پورت Combo و SFP 

 

در واقع این نکته که کدام یک بهتر است بسته به نیاز شما تغییر خواهد کرد. برای مثال پورت اترنت برای اتصالات کوتاه و پورت SFP برای مسافت های طولانی تر استفاده می شود. حال اگر برای شما سرعت انتقال و مسافت اهمیت داشته باشد خرید سوئیچ شبکه که دارای پورت SFP است توصیه می شود. پورت های SFP می توانند از پیوند های مسی و نوری پشتیبانی کنند.

 

صرف نظر از اتصال پورت فیبرنوری یا پورت اترنت ، تنها تفاوت در لایه فیزیکی است. هنگامی که ماژول SFP در پورت SFP قرار داده می شود معمولا از کابل های مس اترنت (Cat5 / Cat5e / Cat6) برای اتصال داده ها استفاده می شود و لازم به ذکر است ماژول فیبر SFP و پچ کورد LC برای انتقال فیبرنوری در مسافت طولانی تر مورد نیاز است. اما این نکته را فراموش نکنید که هر لحظه ممکن است شبکه شما نیاز به به روز رسانی و پیشرفت داشته باشد. در نتیجه استفاده از پورت های Combo می تواند در کلیه شرایط برای شما مناسب تر باشد.

 

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی تمامی سرویس های کامپیوتری در تبریز می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با متخصصین حرفه ای ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041