رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

پیگتیل فیبر نوری (Fiber Optic Pigtail) چیست و انواع آن

 

 

پیگتیل فیبر نوری (Fiber Optic Pigtail) چیست و انواع آن

 

 

در دنیای کابل های فیبر نوری احتمالا با عبارت پیگتیل فیبر نوری (Fiber Optic Pigtail ) برخورد کرده اید. در این مقاله ما قصد داریم دانش پایه ای در مورد پیگتیل فیبر نوری را در اختیار شما قرار دهیم. در نصب کابل فیبر نوری ، نحوه اتصال کابل ها به سیستم برای موفقیت شبکه از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر به درستی انجام شود ، سیگنال های نوری با تضعیف و افت کمی از اتصال عبور می کنند. پیگتیل فیبر راه بهینه ای را برای اتصال فیبر نوری ارائه می دهد که در 99 درصد کاربرد های تک حالته (سینگل مود) استفاده می شود.

 

تجهیزات فیبرنوری

 

فیبر های نوری رشته های بلند و نازکی از شیشه شفاف و خالص هستند که با ضخامتی به نازکی یک تار موی انسان ساخته شده اند ، فیبر های نوری در بسته هایی بنام کابل‌ های نوری کنار هم قرار داده می‌شوند و به منظور انتقال سیگنال‌ های نوری در فاصله های دور کاربرد زیادی دارند.

 

با توسعه استفاده از زیر ساخت فیبر نوری و شبکه ی FTTX ، تولید کنندگان اکسسوری و تجهیزات پسیو فیبر نوری همواره در تلاش برای تولید تجهیزات مدرن و کامل تر ، قابل اعتماد با کمترین خطا هستند که باعث سهولت پروسه ی نصب نیز می شود. در حال حاضر طیف گسترده ای از تجهیزات فیبر نوری به منظور اقدام به راه اندازی شبکه ی فیبر نوری عرضه شده است. با این حال سفارشی سازی آنها مطابق با نیاز شبکه نیز امکان پذیر است.

 

 

تجهیزات فیبرنوری

 

 

اکسسوری و تجهیزات پسیو فیبر نوری

 

  • کابل فیبر نوری

 

  • آداپتور فیبر نوری

 

  • پچ پنل فیبر نوری

 

  • ماژول فیبر نوری

 

  • جوش فیوژن

 

  • سوئیچ و مبدل فیبر نوری

 

  • پچ کورد فیبر نوری

 

  • پیگتیل فیبر نوری

 

پیگتیل فیبر نوری (Fiber Optic Pigtail) چیست ؟

 

فیبر نوری در حالت عادی امکان اتصال به تجهیزات ارتباطی را ندارد و مانند سیم لخت می باشد. برای اینکه امکان اتصال فیبر به ادوات و تجهیزات ارتباطی را داشته باشیم نیاز به اتصالات متناسب با وسایل می باشد.

 

 

پیگتیل فیبر نوری (Fiber Optic Pigtail) چیست ؟

 

 

یکی از معمول ترین روش های نصب اتصال بر روی تار فیبر نوری استفاده از پیگتیل است. پیگتیل فیبر نوری تکه کوتاهی از فیبر می باشد که قطعه اتصال بر روی آن نصب است. فیبر پس از ورود به پچ پنل یا باکس های دیگر به پیگتیل فیوژن می شود و آماده بهره برداری می شود. انتخاب نوع پیگتیل با توجه به نوع قطعه اتصال و نوع کابل و متراژ متفاوت می باشد.

 

موارد استفاده از کابل های فیبر نوری و پیگتیل ها

 

  • در برخی از نمایشگر های اینترنتی

 

  • در شبکه های مخابراتی

 

  • در ارسال و دریافت داده های اطلاعاتی

 

  • در اینترنت های خانگی ( وای فای )

 

  • در مشاغل و تجارت

 

  • در تدریس الکترونیک

 

  • در سیستم های کامپیوتری

 

 

پیگتیل فیبر نوری (Fiber Optic Pigtail) چیست ؟

 

 

علت استفاده از فیبر نوری و تجهیزات آن مانند پیگتیل فیبر نوری

 

  • استفاده ار کابل های نوری سبب سرعت بخشیدن به امورات نقل و انتقال اطلاعات می شود.

 

  • روندی جدید و به روز محسوب می شود.

 

  • نویز ها و خطا ها در این روش بسیار کاهش می یابد.

 

  • کابل های فیبر نوری دارای عمر بیشتری نسبت به دیگر کابل های نوری است.

 

  • این کابل ها جایگزین مناسبی برای کابل هایی از جنس مس هستند.

 

  • برقراری ارتباطات صوتی و تصویری با استفاده از کابل های نوری بسیار مناسب و قابل قبول می باشد.

 

  • کابل فیبر نوری سبب نظارت و مدیریت بهتر بر امورات خواهد شد.

 

  • هزینه تهیه این کابل ها مقرون به صرفه و مناسب است.

 

  • امکان ایجاد مشکل در کابل های فیبر نوری بسیار اندک و ناچیز است.

 

  • مصرف انرژی این کابل ها محدود است.

 

انواع پیگتیل فیبر نوری

 

پیگتیل فیبر نوری LC

 

 

پیگتیل فیبر نوری LC

 

 

یکی از انواع پیگتیل های فیبر نوری ، پیگتیل فیبر نوری LC می باشد که با کانکتور LC خاتمه می یابد. LC مخفف کانکتور لوسنت (Lucent) می باشد. کانکتور LC به سبک ساختار فشار و چفت شدن است. این نوع ، دارای بدنه پلاستیکی و فرول با اندازه دقیق 1.25mm و با جنس سرامیکی است. همچنین این پیگتیل در وضعیت سینگل مود عملکرد بسیار خوبی دارد.

 

پیگتیل فیبر نوری SC

 

 

پیگتیل فیبر نوری SC

 

 

این پیگتیل با کانکتور SC خاتمه می یابد. کامکتور SC توسط شرکت ژاپنی NTT اختراع شده است. SC مخفف کانکتور مشتری (Subscriber) یا کانکتور کربعی (Square) و یا کانکتور استاندارد می باشد.استفاده از آن ها در ارتباطات داده ها و مخابرات فیبر نوری بسیار پر طرفدار است.

 

پیگتیل های SC به دلیل این که بیشتر در مفصل ها استف6اده می شوند معمولأ قطر 900 میکرون دارند. این نوع کانکتور از نوع فشاری و کششی بوده و می تواند برای 1000 چرخه اتصال استفاده شود. پیگتیل SC در کانکتور خود دارای قفل می باشد و با این حرکت از طریق فرول سرامیکی یک اتصال تراز و دقیق به وجود می آورد. پیگتیل SC کم هزینه ، ساده و همچنین با دوام است که از ویژگی های خاص این کانکتور به حساب می آید.

 

پیگتیل فیبر نوری FC

 

 

پیگتیل فیبر نوری FC

 

 

پیگتیل فیبر نوری FC دارای کانکتور FC می باشد و نحوه اتصال آن به صورت  پیچشی است. FC مخفف کانکتور ثابت (Fixed Connector) می باشد. کانکتور FC نیز همانند کانکتور SC توسط کمپانی NTT اختراع شده است. پیگتیل FC دارای بدنه فلزی و ساختار پیچشی است. در پیگتیل FC فرول و آستر مورد استفاده در کانکتور ها همانند کانکتور SC می باشد.

 

پیگتیل FC در هر دو حالت سینگل مود و مولتی مود قابل دسترسی است. این نوع پیگتیل در محیط با لرزش بالا می تواند به کار برده شود و به صورت پیچشی محکم بسته می شود. ولی لازم است قبل از سفت و محکم کردن پیگتیل ، آن را به صورت تراز و صحیح وارد کرد.

 

پیگتیل فیبر نوری ST

 

 

پیگتیل فیبر نوری ST

 

 

پیگتیل فیبر نوری ST با کانکتور ST خاتمه می یابد. ST مخفف Straight-Tip می باشد. قطر کانکتور ST مانند کانکتور SC فرول 2.5mm است. کانکتور ST سر نیزه ای شکل و دارای فرول طولانی فنری برای نگه داشتن فیبر است. این نوع پیگتیل در هر دو نوع مالتی مود و سینگل مود در دسترس می باشد. کانکتور های سیمپلکس و دوپلکس با محفظه فلزی یا پلاستیکی موجود بوده و می تواند به دو دسته دارای آستر از جنس برنز فسفات و یا اکسید زیرکونیوم تقسیم شود.

 

پیگتیل فیبر نوری Din

 

 

پیگتیل فیبر نوری Din

 

 

پیگتیل فیبر نوری Din دارای کانکتور Din در یک انتهای خود می باشد. پیگتیل فیبر نوری Din را می توان برای حالت مالتی مود و سینگل مود با یک فرول با ترکیب سرامیک یا فلز و سرامیک استفاده کرد. قطر کابل فیبر نوری به کار رفته در این پیگتیل  ها معمولأ 2 یا 3 میلی متری است.

 

پیگتیل فیبر نوری MTRJ

 

 

پیگتیل فیبر نوری MTRJ

 

 

یکی دیگر از انواع پیگتیل ها ، پیگتیل MTRJ با کانکتور MT-RJ در یک سر کابل می باشد. MT-RJ مخفف فیش سفارشی انتقال مکانیکی (Mechanical Transfer Registered Jack) می باشد. کانکتور MTRJ توسعه یافته کانکتور MT و RJ است. این نوع پیگتیل دارای محفظه و فرول پلاستیکی است.

 

پیگتیل فیبر نوری E2000

 

 

پیگتیل فیبر نوری E2000

 

 

پیگتیل E2000 با کانکتور E2000 خاتمه یافته است. کانکتور E2000برای محافظت از فرول از گرد و غبار و خش دارای دریچه و دیافراگم فنری شکل می باشد. دریچه و دیافراگم کانکتور هنگامی که کانکتور آزاد است به صورت اتوماتیک بسته می شود. این دریچه فنری شکل باعث می شود که آلودگی به داخل وارد نشود یا نور لیزر از کانکتور خارج نشود. هنگامی که به آداپتور متصل می شود ، دریچه به صورت اتوماتیک باز می شود. با ساختار مشابه کانکتور SC ، کانکتور E2000 کوچکتر است. پیگتیل E2000 یکی از آخرین سبک و طراحی های این نوع کابل می باشد و در عین حال یکی ار گران قیمت ترین پیگتیل های فیبر نوری است.

 

پیگتیل فیبر نوری MU

 

پیگتیل MU با کانکتور MU خاتمه یافته است. کانکتور MU نیز اختراع کمپانی NTT می باشد. دارای پوشش و محفظه پلاستیکی است و ساختار آن به صورت فشار و کشش (Push & Pull ) است. کانکتور MU یک کانکتور کوچک است که ویژگی های یک فرول کانکتور LC با قطر 1.25mm را دارا می باشد. کانکتور MU همان مکانیسم قفل شدن کانکتور SC را دارد که بر اساس فشار و کشش می باشد. کانکتور فیبر نوری MU اندازه مشابه LC و گاهی  اوقات به نام SC کوچک گفته می شود. کانکتور های MU در انتقال پیشرفته نوری ، تبادل و سیستم های مشترک و یا نرم افزار با سرعت بالای داده استفاده می شود.

 

اسپلایس پیگتیل  فیبر نوری : نصب آسان و سریع فیبر

 

کیفیت پیگتیل فیبر معمولاً بالا است ، زیرا کانکتور انتهایی در کارخانه وصل شده است و دقت بیشتری دارد. می توان آن را با فیوژن یا اتصال مکانیکی به فیبر های نوری متصل کرد. با توجه به دسترسی به یک اسپلایسر فیوژن ، می توانید پیگتیل را در یک دقیقه یا کمتر به کابل متصل کنید که تا حد زیادی سرعت اتصال را افزایش می دهد و باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمان و هزینه صرف شده می شود.

 

در حالی که برای اتصال مکانیکی پیگتیل فیبر ، دقیقاً یک پیگتیل فیبر و تار فیبر نوری را در کنار هم نگه می‌دارد ، اتصال می‌تواند موقت یا دائمی باشد و نور را از یک فیبر به فیبر دیگر عبور دهد. همیشه چند متر بیشتر از چیزی که نیاز دارید را سفارش دهید.

 

 

 

شرکت مهندسی رسا تلکام ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، آماده ارائه خدمات فیبر نوری از جمله تامین تجهیزات و کابل های فیبر نوری و خدمات فیوژن در شهر تبریز می باشد.

جهت دریافت مشاوره در زمینه کابل کشی و استفاده از تجهیزات فیبر نوری در زیر ساخت شبکه می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041