رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

آموزش ایجاد Trunk در ایزابل

 

اگر بخواهیم ساده ترین تعریف را داشته باشیم باید بگوییم SIP Trunk ، یک لینک ارتباطی مبتنی بر پروتکل SIP  میان دو مرکز تلفن است. این دو مرکز تلفن می توانند مراکز تلفن خصوصی یک سازمان یا شرکت باشند و یا این که یکی از آن ها مرکز تلفن مخابراتی و دیگری مرکز تلفن یک سازمان یا شرکت باشد.

 

 

 

آموزش ایجاد Trunk در ایزابل

 

 

 

SIP Trunk می تواند انتقال دهنده ی صدا ، تصویر ، کنفرانس صوتی یا تصویری یا حتی برقرار کننده ی ارتباط میان برنامه های کاربردی نیز باشد.

 

ترانک ( Trunk ) چیست؟

 

برای ارتباط ایزابل با محيط بيرون و سيستم‌ هاي ديگر از ترانک استفاده می شود. براي ساخت ترانک ابتدا لازم است پروتكل مورد نياز برای ارتباط با محيط و يا سيستم مقابل را تعيين كرده و بر اساس آن ترانک را تعريف كنيد. پروتكل های رايج به شرح زير می باشند.

 

Zap : برای تعريف كارت‌ های استريسک (Dahdi Suport)‌ بر روی سيستم تلفنی استفاده می شود ، بعد از قرار دادن كارت در سرور ، برای ارسال و دريافت تماس باید يک ترانک از نوع Zap تعريف کنید. به طور پيش فرض در برنامه Free PBX يک ترانک Zap‌ به نام ZAP/g0 تعريف شده كه شما را برای استفاده از يک كارت بر روی سيستم از تعريف Zap ترانک بی نياز می كند ، اما اگر می خواهيد بيش از يک كارت روی سرور نصب كنيد می بايست يك ترانک Zap‌ ديگر تعريف کنید.

 

IAX : اين نوع ترانک برای ارتباط با Gateway ها و يا سرويس دهندگان تلفن اينترنتی VoIP Providers با پروتكل IAX كاربرد دارد ، البته يک استفاده مهم اين ترانک برای اتصال 2 سرور استريسک با يكديگر است كه در مباحث آينده نحوه اتصال 2 سرور استريسک به همديگر مطرح خواهد شد.

 

SIP : اين نوع ترانک برای ارتباط با Gateway ها و يا سرويس دهندگان تلفن اينترنتی VoIP Providers با پروتكل SIP كاربرد دارد.

 

ENUM : مخفف E.164 Number to URI Mapping می باشد ، اين سرويس اين امكان را می دهد كه شماره تلفن‌ ها به آدرس‌ های اينترنتی ترجمه شوند.

 

DUNDI : مخفف Distributed Universal Number Discovery می باشد ، یک سرويس مسير دهی بر روی شبكه‌ های VoIP‌ است كه در اين سرويس هر گره روی شبكه مسير تلفن های گره های اطراف را می داند (حداقل يک شماره از یک گره همسايه ) ، اين سريس توسط آقای مارک اسپنسر سازنده استريسک ايجاد شده است.

 

Custom : برای مابقی ترانک ها كه استريسک پشتيبانی می كند و يا مواردی كه به صورت افزونه اضافه می شوند ، پروتكل‌ های همانند h323 و يا SCCP.

 

تنظیمات Trunk در ایزابل

 

برای ساختن ترانک از طریق مسیر زیر یک ترانک از نوع سیپ می سازیم و نام دلخواهی برای آن انتخاب می کنیم.

 

PBX -> PBX Configuration -> Trunks -> Add SIP Trunk

 

 

 

تنظیمات Trunk در ایزابل

 

 

 

در این بخش هم یک Trunk name وجود دارد. یک نام دلخواه برای ترانک انتخاب می کنیم. دقت کنید که نام اصلی ترانک نامی است که در Outgoing Setting وارد می کنید.

 

بخش peer detail را مانند تصویر زیر پر می کنیم. برای راه اندازی ترانک همین تنظیمات کافی می باشد و در آخر بر روی submit change کلیک کرده و تنظیمات را apply می کنیم.

 

 

 

تنظیمات Trunk در ایزابل

 

 

 

در نهایت به منوی PBX -> tools ->  asterisk-cil رفته و دستور sip show peers را اجرا می کنیم.

 

 

 

تنظیمات Trunk در ایزابل

 

 

 

چنانچه در مقابل نام ترانک در قسمت status ok  نوشته شده بود ترانک به درستی ایجاد شده است.

 

 

 

تنظیمات Trunk در ایزابل

 

 

 

پس از ساختن ترانک برای برقرای تماس ورودی و خروجی نیاز به تعریف  inbound و outbound داریم. در قسمت Outbound Route -> Dial Patterns با توجه به نیاز الگو ها را نوشته و در قسمت Trunk Sequence for Matched Routes ترانک ساخته شده را انتخاب می کنیم.

در بخش Inbound Route یک مسیر تماس ورودی با مقصد یک داخلی یا IVR ایجاد کنید تا زنگ خور خط سیپ ترانک را به سمت آن هدایت کنید و بتوانید پاسخگویی تماس های ورودی را از طریق آن انجام دهید.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز و آذربایجان شرقی می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041