رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

آموزش تنظیم DNS سرور در میکروتیک

 

 

آموزش تنظیم DNS در میکروتیک

 

 

آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه نام دامنه شما دقیقاً به آدرس IP ختم می شود؟ مثلاً این روند چگونه اتفاق می افتد؟ یا به طور خاص تر ، چگونه از به خاطر سپردن آدرس های IP طولانی و حروف و اعداد پیچیده در سیستم IPV6 جلوگیری کنیم؟ به طور خلاصه ، DNS Server پاسخ این سوالات است. ما در این مقاله مفاهیم اساسی را معرفی می کنیم و نحوه راه اندازی و پیکربندی سرور DNS را بر روی میکروتیک آموزش خواهیم داد. بنابراین ، می توانید از این آموزش گام به گام استفاده کنید و بهترین کد DNS را برای خود بسازید.

 

DNS چیست و چگونه کار می کند؟

 

به عنوان فردی که در عصر تکنولوژی زندگی می کند ، احتمالاً قبلاً نام DNS را شنیده اید. سرور نام دامنه (DNS) برای یک شبکه کامپیوتری ضروری است ، به همین دلیل است که ما حتی نمی توانیم ارتباطات وب را بدون حضور آن تصور کنیم. یک سیستم (DNS) نام دامنه را به آدرس IP تبدیل می کند و به مرورگر ها اجازه می دهد به وب سایت های مختلف و سایر منابع اینترنتی دسترسی داشته باشند. شما می توانید از آدرس های IP برای مکان یابی هر دستگاه در اینترنت استفاده کنید.

 

اما به جای به خاطر سپردن یک لیست طولانی از آدرس های IP ، می توانید نام وب سایت را وارد کنید و سپس DNS آدرس IP آن را برای شما بررسی می کند. روتر میکروتیک دارای هر دو ویژگی DNS Client و DNS Server می باشد. پیکربندی DNS سرور بر روی میکروتیک ویژگی هایی را در اختیار شما قرار می دهد که وضوح نام دامنه را برای مشتریان متصل به آن فراهم می کند.

 

 

DNS چیست و چگونه کار می کند؟

 

 

طبق تصویر بالا ، کاربر یک نام دامنه مانند www.mikrotik.com را در مرورگر خود وارد می کند. سپس ، مرورگر درخواستی را برای دریافت آدرس IP آن نام دامنه به سرور DNS ارسال می کند. سرور DNS با آدرس IP مربوط به دامنه پاسخ کاربر را می دهد. مرورگر می تواند با دریافت آدرس IP با وب سرور ارتباط برقرار کند تا اطلاعات درخواستی را دریافت نماید.

 

باید توجه داشته باشید که اگر از سرور DNS عمومی استفاده می‌کنید ، هر بار که کاربر برای دامنه‌ های مختلف درخواست می‌کند ، درخواست از طریق اتصال WAN با استفاده از پهنای باند مشخص شده ارسال می شود و باعث تأخیر می‌شود.

 

با این حال ، اگر اقدام به خرید سرور میکروتیک کنید و از ویژگی DNS سرور در آن استفاده نمایید ، اطلاعات DNS را در سرور DNS ریشه ذخیره می‌کند و به درخواست‌ های DNS به کلاینت‌ های متصل پاسخ می‌دهد. این تکنیک راه حل های سریع تری را در اختیار شما قرار می دهد و پهنای باند پرداختی را ذخیره می کند.

 

مزایای استفاده از DNS سرور چیست؟

 

 

مزایای استفاده از DNS سرور چیست؟

 

 

  • Domain Name System یک ابزار متمرکز است که به آدرس های IP یک نام دامنه می دهد. در ادامه به بررسی مزایای DNS سرور می پردازیم.

 

  • DNS تنها سیستمی است که به کاربران آنلاین امکان مرور و استفاده از اینترنت را می دهد.

 

  • فقط با تایپ نام وب سایت ها ، سرور های DNS به شما در یافتن وب سایت با استفاده از مرورگر وب خود ( مانند کروم ، سافاری ، فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر) کمک می کنند.

 

  • شما نیازی به حفظ اعداد ندارید. به این معنی که به جای آدرس های IP یا رشته ای از اعداد ، نام دامنه یا URL را وارد می کنید. این امر جستجو از طریق اینترنت را برای شما آسان تر می کند.

 

  • سرور های DNS تراکنش های آنلاین را امکان پذیر می کنند.

 

  • سرور های DNS به شما امکان می دهند عملکرد فنی سرویس داده ، تعریف پروتکل DNS ، مشخصات دقیق ساختار داده و تبادلات ارتباطی داده را شناسایی کنید. علاوه بر این ، DNS یک لایه امنیتی اضافی اضافه می کند و فرآیند را بسیار ایمن تر می کند.

 

  • DNS امنیت زیرساخت وب را افزایش می دهد که یک عامل ضروری برای به روز رسانی های پویا و ایمن است.

 

  • هنگامی که مشتریان از وب سایت شما بازدید می کنند ، تراکنش های آنلاین مطمئن تر ، امن تر و سریع تری را تجربه خواهند کرد.

 

آموزش پیکربندی DNS سرور بر روی میکروتیک

 

مرحله 1 : Winbox را باز کرده و به MikroTik خود متصل شوید.

 

Winbox یک ابزار مفید است که امکان مدیریت RouterOS میکروتیک را با استفاده از یک رابط کاربری گرافیکی سریع و ساده فراهم می کند.

 

 

Winbox را باز کرده و به MikroTik خود متصل شوید.

 

 

مرحله 2 : پس از باز کردن Winbox ، گزینه DNS را از منوی IP انتخاب کنید.

 

با انجام این کار ، پنجره تنظیمات DNS را روی صفحه خواهید دید.

 

 

پس از باز کردن Winbox ، گزینه DNS را از منوی IP انتخاب کنید.

 

 

مرحله 3 : تنظیمات DNS خود را انجام داده و اطلاعات لازم را پر کنید.

 

شما باید IP سرور DNS ارائه شده توسط ISP خود را در آن جعبه ورودی در این نقطه از پیکربندی سرور DNS میکروتیک قرار دهید. توجه داشته باشید که می توانید از IP های سرور DNS عمومی گوگل مانند 8.8.8.8 و 8.8.4.4 نیز استفاده کنید.

 

علاوه بر این ، ما تمام گزینه‌ های شما را در ادامه فهرست می‌کنیم تا به شما در درک هر مورد کمک کنیم :

 

سرورها : باید آدرس IP یک سرویس DNS در اینترنت یا شبکه خود را در اینجا وارد کنید.

 

Dynamic Server : اگر از آن استفاده می کنید نام سرور پویا باید در اینجا باشد.

 

Allow Remote Request : با انتخاب این گزینه می توانید از سرور میکروتیک خود به عنوان DNS سرور استفاده کنید و به کاربران پاسخ دهید. از آنجایی که این گزینه ضروری است ، در مرحله بعدی بیشتر در مورد آن بحث خواهیم کرد.

 

Max UDP Packet Size : این فیلد برای تعیین اندازه نهایی بسته UDP است.

 

Query Server Timeout : میکروتیک منتظر می ماند تا سرور به درخواست او پاسخ دهد. این فیلد ، زمان انتظار را تنظیم می کند.

 

Query Total Timeout : وارد کردن کل زمان انتظار برای پاسخ DNS.

 

Cache Size : وارد کردن مقدار فضای کش و کش رکورد های DNS.

 

Cache max TTL : متغیر DNS TTL ( زمان برای زنده ماندن ) تنظیمی است که به DNS Resolver می گوید قبل از درخواست جدید ، چه مدت باید یک کوعری را کش کند.

 

Cache Used : این مقدار توسط روتر میکروتیک مشخص می شود.

 

 

تنظیمات DNS خود را انجام داده و اطلاعات لازم را پر کنید.

 

 

مرحله 4 : فعال کردن ویژگی کش برای DNS سرور میکروتیک

 

اگر مطابق شکل زیر بر روی گزینه Allow Remote Requests کلیک کنید ، می توانید از ویژگی کش کردن DNS روتر میکروتیک استفاده کنید. همچنین ، به شما این امکان را می‌دهد که در صورت تمایل ، اندازه‌گیری سفارشی برای سایز حافظه پنهان قرار دهید. اندازه کش پیش فرض 2048 کیلوبایت یا 2 مگابایت است. سپس روی دکمه Apply و OK کلیک کنید و کار DNS سرور شما تمام است.

 

 

فعال کردن ویژگی کش برای DNS سرور میکروتیک

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041