رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

استاندارد های فیبر نوری چیست ؟

 

 

استاندارد های فیبر نوری چیست ؟

 

 

 

ارتباطات نوری در چند سال گذشته از محبوبیت بسیار زیادی با توجه به ویژگی های بی رقیب خود برخوردار شده است ، در نظر داشته باشید که بخش اصلی این ارتباطات در حال حاضر بر پایه فیبر های نوری سینگل مود مدرن OS2 برقرار می باشند. با این حال ، هر دو شبکه فیبر تک حالته سینگل مود و چند حالته مالتی مود به انواع و دسته بندی های گسترده ای تقسیم می شوند که مطابق با استاندارد های تعیین شده و بر اساس مشخصات فیبرنوری تولید می گردند.

 

استاندارد های اتصالات فیبرنوری

 

اتصال دهنده های فیبرنوری بر خلاف با همتای الکترومکانیکی خود تفاوتی بین پلاگ و جک قائل نمی شوند. اتصال دهنده های فیبرنوری حاوی فرول جهت تعیین موقعیت دقیق و قرار گیری انتهای فیبر هستند و به فیبر دیگر از طریق دستگاه فیوژن با روکش متصل می شوند. اتصال کامل پیاگ متشکل از ترکیب اتصال دهنده رابط اتصال دهنده می باشد.

 

 

 

استاندارد های اتصالات فیبرنوری

 

 

 

در هر اتصال دو فرول در انتهای فیبر ها باید دقیقا رو به روی یکدیگر قرار گیرند ، به گونه ای که حداقل مقدار انرژی نور از بین برود یا به بیرون منعکس شود. جهت هندسی و کار کرد فیبرنوری دو عامل تعیین کننده در اتصال دهنده ها می باشد.

 

استاندارد ها و توصیه های انتخاب شده

 

در زیر خلاصه ای از استانداردهای انتخاب شده برای فیبر نوری ارائه شده است.

 

استاندارد های ISO/IEC

 

استاندارد IEC 60793  پارامتر های فیبر های نوری و کابل ها :

 

IEC 60793-2-10 –  قابل ارائه برای انواع فیبرنوری مالتی مود A1a ، A1b  و  A1d

 

IEC 60793-2-50 –  استفاده برای فیبرنوری سینگل مود  ۹/۱۲۵μm  فیبرنوری انواع  B1.1 ، B1.2 ، B1.3 ، B2 ، B4 ، B5 را شامل میشود.

 

استاندارد IEC 60794-2   الزامات مربوط به کابل های داخلی Indoor

 

استاندارد IEC 60794-3  الزامات مربوط به کابل های فضای باز  Outdoor

 

 

استاندارد ها و توصیه های انتخاب شده

 

 

 

استاندارد ISO / IEC 11801 سیستم های کابل کشی ارتباطی مخابراتی (کابل کشی ساخت یافته) ، شامل چندین کلاس از اتصالات فیبرنوری (OM1 – OM4، با حداقل پهنای باند مشخص شده در ۸۵۰ نانومتر و OS1 ، با میرایی حداکثر ۱ دسی بل در کیلومتر ) را مشخص می نماید.

 

OFL مخفف عبارت Over Filled Launch روش  استاندارد اندازه گیری پهنای باند فیبر که منبع در آن تمامی حالت ها را با توان یکسان درون فیبر متمرکز می نماید و مورد استفاده قرار میگیرد و به طور یکنواخت در تمام حالت های فیبر چند حالته برای  LED ها بر اساس نانومتر اندازه گیری می شود.

 

EMB مخفف عبارت Effective Modal Bandwidth به معنای  پهنای باند مؤثر معین

 

توسعه فیبرنوری مالتی مود با مودال چند حالته به وضوح در جهت ارتقای شبکه نوری حرکت کرده است. امروزه فیبر نوری OM5 پیشرفته ترین آن است ، اگرچه این سوال که واقعیت های استفاده یا عدم استفاده از آن چیست همواره مطرح است؟

 

OM3 پهنای باند ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را در فاصله های بسیار کوتاه (حداکثر ۳۳۵ متر) پشتیانی می کند ، و سری OM4 امکان انتقال ظرفیت داده تا ۱۰۰ گیگابیت در ثانیه را تا فاصله ۱۵۰ متر فراهم می کند. با این حال ، در آینده ای نزدیک با نگاه به گسترش و توسعه فیبرنوری تک حالته سینگل مود ، بعید به نظر خواهد رسید حتی از انواع OM3 و OM4 و OM5 در زیر ساخت شبکه های مختلف استفاده شود.

 

توصیه های ITU-T 

 

 

 

توصیه های ITU-T

 

 

 

  • ITU-T در G.650.1 و G.650.2 تعاریف و روش های اندازه گیری برای ویژگی های خطی ، قطعی کابل و تار های فیبرنوری سینگل مود را مطرح می نماید.

 

  • ITU-T G.651.1 ویژگی های یک کابل فیبرنوری چند حالته ۵۰/۱۲۵ میکرومتر …  با شاخص درجه بندی را همراه دارد.

 

  • ITU-T G.652 مشخصات فیبرنوری و کابل تک حالته یا سینگل مود (۱۲/۹ میکرومتر ، چهار نسخه : A ، B ، C ،  D، )

 

  • ITU-T G.653 مشخصات فیبرنوری و کابل تک حالته با پراکندگی تغییر مسیر داده شده (DS-SMF) ، dispersion shifted

 

  • ITU-T G.654 مشخصات فیبرنوری و کابل تک حالته منتقل شده (CS-SMF) ، cut-off shifted

 

  • ITU-T G.655 – مشخصات فیبرنوری و کابل تک حالته با پراکندگی تغییر مسیر داده شده غیر صفر (NZDS- SMF) ،  non-zero dispersion shifted

 

  • ITU-T G.656 – مشخصات فیبرنوری و کابل با پراکندگی غیر صفر برای جا به جایی نوری پهن باند

 

  • ITU-T G.657 – مشخصات فیبرنوری و کابل با حالت غیر حساس به خم شدن در شبکه نوری به فیبر خمشی نیز شهرت یافته که امروز به دلیل سازگاری کامل با سری ۶۵۲ در شبکه های فیبرنوری به طور گسترده استفاده میشود.

 

اصطلاحات و طبقه بندی

 

 

 

اصطلاحات و طبقه بندی

 

 

سازمان مسئول استاندارد سازی بین المللی در زمینه ارتباطات فیبرنوری ، کمیته فنی بین المللی الکتروتکنیک IEC میباشد  IEC86 (TC86) ، که مجموعه ای از انواع فیبر ها را به شکل زیر تعریف کرده است :

 

Multimode fibers, e.g. A1a, A1b, A1d…, further divided into groups (e.g. A1a.1…)
Single-mode fibers, e.g. B1, B4, B6…

 

گرچه IEC به عنوان پایه ترین دسته بندی فیبر های نوری شناخته میشود با این حال فیبر های نوری سینگل مود و مالتی مود به روش ساده تری نیز شناخته و نامیده میشوند :

 

♦  فیبرنوری مالتی مود : OM – Optical Multimode

 

♦  فیبرنوری سینگل مود : OS – Optical Single mode

 

مانند OM1، OM2، OM3، OM4،  OM5، OS1، OS2 .  که هر کدام از این تارهای فیبرنوری دارای مشخصات تعیین کننده در انتقال خاصی از  پارامتر های متفاوتی در بستر شبکه نوری به طور مثال پهنای باند می باشند که در  ادامه متن ارائه می شوند.

 

سری مالتی مود OM بر خلاف انتظار و با توجه به ویژگی های ضعیف و عملکرد بسیار ناچیز در مقابل سری سینگل مود یا OS، در بسیاری از شبکه های نوری مانند شبکه های محلی شرکت های کوچک و شبکه های ستون فقرات کم اهمیت و همچنین دیتا سنتر های کوچک مورد استفاده قرارگرفته است.

 

فیبر نوری OS جامع ترین و بهترین نوع فیبرنوری از لحاظ عملکرد است ، در مورد فیبرنوری تک حالته یا سینگل مود ، طبقه بندی  متداول تری وجود دارد که توسط یک سازمان بین المللی دیگر به نام ITU  اتحادیه بین المللی مخابرات پایه گذاری شده است ، به ویژه توسط دپارتمانی که به استاندارد سازی راه حل های ارتباطی از راه دور (ITU-T) اختصاص داده شده است.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041