رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

 

استاندار های رک شبکه

 

 

استاندار های رک شبکه

 

رک چیست ؟

 

در شبکه و IT ، رک سخت افزاری است که ماژول های سخت افزاری مانند سرور ، سوئیچ ، روتر ، UPS و دیگر تجهیزات شبکه را در خود جای می دهد. همچنین طیقات منسجمی در فضایی مناسب و امن برای نگهداری تجهیزات شبکه برای شما فراهم می کند.

 

رک ها در دو گروه باز ( بدون دیواره و در ) و یا بسته ( دارای دیواره و در ) تقسیم بندی می شوند. به دلیل پیروی از استاندارد های خاص توسط سخت افزار های شبکه ؛ رک شبکه نیز با رعایت برخی استاندارد ها می توانند انواع سخت افزار شبکه را به راحتی در خود جای دهند.

 

جنس رک شبکه معمولأ از استیل می باشد اما گاهی اوقات می تواند از جنس آلومینیوم با روکش رنگی ارائه شود.

 

 

چرا به رک شبکه نیاز داریم ؟

 

رک سرور و رک شبکه باعث افزایش کارایی شده و نگهداری از سرور و تجهیزات شبکه را آسان تر می کند. همچنین باعث افزایش امنیت نیز می شود.

 

ممکن است صرف هزینه برای خرید رک سرور و رک شبکه در ابتدا کمی سخت به نظر بیاید اما با توجه به مزایایی که رک برایتان فراهم می کند ، خرید رک مناسب حتما ارزشمند می باشد.

 

در ادامه به بررسی مزایای رک شبکه و سرور می پردازیم.

 

افزایش کارایی :

 

سیستم های پردازشی گرما تولید می کنند و اگر تهویه مناسب در محیط نگهداری آن ها وجود نداشته باشد ، دما افزایش یافته که بر سلامت و کارایی سیستم تأثیر مستقیم می گذارد. گردش هوا باعث بهبود عملکرد سیستم ها می شود و کنترل دما و رطوبت و گرد و غبار در داخل رک بسیار راحت تر می باشد.

 

رک محفظه فلزی است که به آسانی گرم می شود و وجود تجهیزات خنک کننده  و فن مناسب برای مدیریت دما بسیار مفید و کمک کننده است.

 

اگر سرور و تجهیزات شبکه در جای خود محکم نباشند ممکن است بر اثر جابجایی ، مثلأ چسبیدن به دیوار ، گردش هوای مناسبی نداشته باشند ، اما رک ها هم سرور و تجهیزات را در جای خود ثابت نگه می دارند و هم گردش هوای مناسبی برای تهویه هوا فراهم می کنند. شما می توانید با تهیه رک سرور هایی که تجهیزات کولینگ و خنک کننده دارند ، تهویه بهتری فراهم کنید.

 

 

چرا به رک شبکه نیاز داریم ؟

 

 

 

نگهداری راحت تر از سرور و تجهیزات شبکه :

 

برخی از رک ها چرخ دار می باشند و حتی برخی از آن ها دارای کشو های طبقاتی هستند یعنی دسترسی به سرور راحت تر اتفاق می افتد. در این شرایط دیگر لازم نیست روی سرور خم شده و سرتان به بالای میز و طبقات برخورد کند. همچنین انجام سرویس های دوره ای و تعمیرات هم ساده تر انجام می گیرد. برای انجام تعمیرات و سرویس سخت افزاری ، زمان کمتری لازم است. بنابراین بر میزان هزینه ساعتی که به سرویس کار پرداخت می کنید تأثیر مستقیم می گذارد.

 

رک شبکه با فراهم کردن نظم و ترتیب برای سرور و تجهخیزات شبکه و کابل کشی ، باعث سرعت دسترسی فیزیکی ، سرعت عیب یابی ، سرعت تست و سرعت تعمیر آن ها می شود. همه کابل ها از جمله کابل های شبکه و کابل های برق را مرتب کابل کشی می کنید. در این شرایط مشخص است هر کدام از کابل ها مربوط به کدام سخت افزار شبکه است. حتی می توانید از لیبل کابل شبکه به منظور صرفه جویی در مصرف کایبل استفاده نمیایید.

 

افزایش امنیت :

 

دسترسی به شبکه از طریق تجهیزات شبکه ، نکته مهمی است که باید برای حفظ امنیت شبکه تان به آن توجه لازم و کافی را داشته باشید.

 

برای سرور و سخت افزار های شبکه با استفاده از رک مناسب ، می توانید لایه امنیتی جدیدی برای آن ها و اطلاعاتتان فراهم کنید. جلوگیری از دسترسی افراد غیر مجاز به سرور و تجهیزات شبکه ، از جمله مهم ترین کاربرد های رک سرور و رک شبکه است. حتی کارمندان نظافت هم برای نظافت اتاق سرور به سرور ها دسترسی نخواهند داشت.

 

نگهداری سرور و تجهیزات شبکه در رک سرور و رک شبکه باعث می شود صدمات ناشی از ضربه و افتادن ، زلزله و بلاهای طبیعی بسیار کاهش یابد و مکان امن تری برای تجهیزات فراهم می کند.

 

انتخاب رک مناسب :

 

رک با توجه به مزایایی که دارد ، در انواع متنوعی ارائه می شود و انتخاب از بین آن ها با توجه به سه نکته زیر بسیار آسان و مناسب خواهد بود.

 

رک خوب می تواند تجهیزاتی از تمامی برند ها را در خود جای دهد.

 

می توانید با توجه به بودجه و نیازتان رک سرور و رک شبکه مناسبی را تهیه کنید.

 

برای کسب و کار های رو به رشد ، وجود رک سرور و رک شبکه واجب است زیرا روز به روز به تجهیزاتشان افزوده می شودو وجود رک از مشکلات بسیاری جلوگیری می کند.

 

بررسی انواع رک شبکه

 

رک دیواری یا Wall Mount Racks :

 

 

رک دیواری یا Wall Mount Racks

 

 

رک های دیواری معمولأ برای مکان هایی با فضای زمینی کم استفاده می شوند. این رک ها را روی دیوار ها کنار سقف نصب می کنند. از رک های دیواری برای زمان هایی که تجهیزات وزن سنگینی نداشته باشند استفاده می شود. همچنین این مدل رک ها اگرچه کوچک تر و کم ظرفیت تر هستند اما امکانات تهویه و خنک سازی را دارند. رک های دیواری تجهیزات را دور از دسترس افراد عادی نگه می دارند اما برای امنیت بیشتر استفاده از قفل ضروری است.

 

رک ایستاده یا Tower Racks :

 

این نوع رک ها همانطور که از اسمش پیداست به شکل ایستاده بوده و معمولأ در گوشه اتاق جای می گیرتد. قفسه های بلندی که در کنار هم چیده می شوند و معمولأ برای مراکز داده بزرگ مصرف می شوند.زمانی که تجهیزات شبکه زیاد باشند ، یخاطر سنگینی وزن آن ها امکان استفاده از رک های دیواری وجود ندارند و بهترین گزینه استفاده از رک های ایستاده است.رک های ایستاده هم مانند رک های دیواری مجهز به قفل و سیستم امنیتی می باشند اما نسبت به رک دیواری دسترسی راحت تری دارند.

 

رک های بدون فریم :

 

یکی دیگر از انواع رک های شبکه ، رک هایی بدون فریم هستند که هیچگونه چارچوبی ندارند. یعنی دیواره ای در اطرافشان وجود ندارد. زمانیکه بحث امنیت تجهیزات اهمیت زیادی نداشته باشد استفاده از این نوع رک ها مناسب است و همچنین این رک ها دارای تهویه مناسبی هستند و می توانند کابل کشی های سنگین را نیز به راحتی مدیریت کنند.

 

رک قابل حمل یا ترانسپورت  :

 

برای مکان هایی که بخواهیم تجهیزات را جا به جا کنیمک از این نوع رک استفاده می شود. جا به جایی اینرک ها به وسیله چرخ های موجود در زیر رک صورت می گیرد. از نظر شکل ظاهری و جزئیات ، این رک ها نیز مانند رک ایستاده و دیواری می باشند.

 

جمع بندی :

 

هنگام خرید سرور و تجهیزات شبکه ، خرید رک سرور و رک شبکه ، باید جزو الویت ها قرار گیرد زیرا امنیت فیزیکی ، مدیریت کابل ، کولینگ و حفاظت از برق به بهترین شکل با رک انجام می شود. با خرید رک شبکه مناسب ، کارایی را به حداکثر و خرابی را به حداقل می رسانید.

 

 

مجموعه ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات رساتلکام آماده ارائه خدمات مربوطه میباشد.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با متخصصین ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041