رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

اصول طراحی شبکه های کامپیوتری و اجرای آن در تبریز

اصول طراحی شبکه های کامپیوتری و اجرای آن در تبریز

 

طراحی شبکه های کامپیوتری با چیدمانی مناسب در بهبود کارایی شبکه و بازدهی آن ، نقش بسیار مهمی دارد. به منظور پیاده سازی راحت تر و فناوری های نوین در بستر شبکه و همچنین جلوگیری از وقوع مشکلات احتمالی ، باید در طراحی شبکه های کامپیوتری و پیاده سازی شبکه استاندارد های لازم اعمال شوند. اگر هنگام طراحی شبکه های کامپیوتری استاندارد های لازم رعایت نشوند ، پس از گذشت مدت زمانی ، مسئول شبکه محبور می شود تا ساختار شبکه را تغییر دهد ، که برای این کار هزینه زیادی را باید پرداخت کند. زیرا عیب یابی و تغییر ساختار شبکه بسیار مشکل خواهد بود.

 

به منظور پیاده سازی استاندارد یک شبکه کامپیوتری باید مواردی مثل مدل سه لایه سیسکو در ساختار سوئیچ ها ، طراحی امنیت شبکه ، در دسترس بودن سرویس ها و سرور ها ، پیاده سازی اصول کابل کشی ساخت یافته و استفاده از ساختار های مجازی سازی را در نظر گرفت. اگر قسمتی از شبکه وایرلس باشد ، می بایست مواردی چون امنیت وایرلس مورد استفاده ، رعایت نکات فرکانسی و مواردی از این قبیل را مدنظر گرفت.

 

در حالت کلی شبکه طراحی شده استاندارد طبق اصول طراحی شبکه های کامپیوتری ویژگی های زیر را دارد.

 

  • در صورت قطعی یکی از کابل های شبکه ، سایر قسمت ها با مشکل روبرو نمی شوند و با اصلاح و ترمیم آن قطعه کابل ، شبکه به فعالیت خود ادامه می دهد.

 

  • امنیت شبکه ، در طراحی شبکه های کامپیوتری اهمیت زیادی دارد ، زیرا راه اندازی یک شبکه کامپیوتری بدون لحاظ کردن نکات امنیتی هیچ فایده ای نخواهد داشت.

 

  • سرعت دسترسی به سرویس ها و سرور ها در یک شبکه استاندارد ، بالا می باشد.

 

  • در طراحی شبکه های کامپیوتری وایرلس باید به نکاتی همچون تداخل امواج و موارد امنیتی شبکه های وایرلس اهمین داد.

 

  • می بایست از تمامی داده های شبکه نسخه پشتیبانی وجود داشته باشد تا در صورت پاک شدن اطلاعات هر یک از کاربران جای هیچ گونه نگرانی نباشد.

 

  • با توجه به نیاز های کارفرما ، باید تجهیزات و دستگاه های شبکه خریداری شوند.

 

 

انواع شبکه در سازمان ها 

 

 

انواع شبکه در سازمان ها 

 

امروزه شبکه های گوناگونی در شرکت ها و سازمان ها پیاده سازی و اجرا می شوند که از مهم ترین آن ها در زیر اشاره شده است.

 

شبکه های سانترال : نوع خاصی از شبکه های خصوصی مستقر در سازمان ها و شرکت های بزرگ می باشد که برای اشتراک گذاری خطوط شهری از آن استفاده می شود و به کارمندان یک سازمان این اجازه را می دهد تا از این خطوط استفاده کنند. این روش برای سازمان ها مقرون به صرفه می باشد ، زیرا با کمترین هزینه  کارمندان می توانند از خطوط ارتباطی استفاده کنند.

 

شبکه سانترال مشابه با یک مخابرات کوچک عمل می کند. سازمان ها نمی توانند برای هر کاربر سازمانی یک خط تلفن مستقل اختصاص دهند ، زیرا علاوه بر اینکه هزینه تمام شده چنین استراتژی زیاد است ، بلکه جعبه تقسیم شرکت مخابرات قادر به ارائه این حجم از سرویس های اختصاصی برای سازمان ها نیستند. بنابراین می توان این مشکل را با نصب دستگاه سانترال حل کرد.

 

شبکه های نظارت تصویری ( دوربین های مداربسته ) : دوربین های مداربسته تحت شبکه ، با نصب در نقاط حساس ، فیلم هایی را ضبط کرده و به سرپرستان اجازه مشاهده از راه دور تصاویر دوربین را می دهند. نصب و راه اندازی شبکه ای از دوربین های مداربسته تحت شبکه نسبت به دوربین های آنالوگ متفاوت است ، زیرا این دوربین ها به دستگاه های DVR و NVR متصل می شوند و برای مشاهده تصویر آن ها باید تنظیمات شبکه به درستی پیکربندی شود.

 

شبکه های مستقر در مرکز داده : تجهیزات سخت افزاری ، سرور ها ، ذخیره ساز های تحت شبکه ، رک سرور ها ، کابل ها ، دیمارک ها ، دستگاه های تهویه مطبوع و سرمایشی در زیر ساخت مرکز داده مستقر هستند. در حالت کلی ، مراکز داده در پایین ترین بخش یک ساخنتمان قرار می گیرند تا بتوان به سهولت چاه ارت را برای آن ها آماده کرد.

 

یک مرکز داده میزبان انواع مختلفی از تجهیزات شبکه مثل سوئیچ ها و روتر ها ، دیوار های آتش ، سرور ها ، سیستم های امنیت اطلاعات ، سیستم های انتقال قدرت ، تجهیزات ذخیره سازی و … است.

 

شبکه های بی سیم : شبکه های بی سیم نوع پیشرفته تر شبکه های سیمی می باشد که بدون نیاز به کابل کشی و داکت کشی راه اندازی می شوند و می توانند بسته های اطلاعاتی را از طریق امواج رادیویی ارسال کنند. شبکه های بی سیم به سازمان ها این اجازه را می دهند که بدون دغدغه از بابت کابل کشی و سیم کشی تجهیزات بی سیم را مستقر کنند و به کلاینت ها اجازه دهند بر مبنای پروتکل های استاندارد وایرلس به تبادل اطلاعات بپردازند.

 

شبکه های سیمی : شبکه های سیمی برای اتصال به یکدیگر و اشتراک گذاری منابع از کابل ها و مبدل های شبکه استفاده می کنند. در طراحی شبکه های کابلی برای اتصال تجهیزات به یکدیگر سوئیچ و روتر نقش کلیدی دارند. با توجه به تعداد کلاینت ها و نوع دستگاه های مستقر در شبکه ، پیکربندی شبکه های سیمی متفاوت است.

 

نوع و سیستم کابل کشی استفاده شده در این شبکه ها اهمیت زیادی دارد ، زیرا کابل های cat سرعت انتقال  و پهنای باند مختلفی دارند و هر یک قادر به پشتیبانی از مسافت های مختلفی هستند.

 

با گسترش استفاده از شبکه های وایرلش ، هنوز بیشتر شرکت ها ترجیح می دهند از شبکه های سیمی استفاده کنند. مهم ترین نکته ای که باید در زمان راه اندازی شبکه های سیمی به آن ها دقت کنید ، سوئیچی است که قرار است نقش ستون فقرات شبکه را ایفا کندو بهتر است از نوع مدیریتی باشد.

 

 

مراحل طراحی زیر ساخت شبکه 

 

 

مراحل طراحی زیر ساخت شبکه 

 

  • طراحی منطقی شبکه

 

  • تشخیص و تعیین نیاز مشتری و تجهیزات شبکه

 

  • طراحی توپولوژی شبکه و راهکار های مرتبط

 

  • اجرای گام به گام طراحی

 

  • آزمایش شبکه قبل از نهایی کردن آن

 

  • در نظر گرفتن رشد احتمالی شبکه سازمانی

 

  • نکات امنیتی در سرور های ویندوزی برای طراحی شبکه های کامپیوتری 

 

  • از طریق آپدیت کردن سرور های ویندوزی می توان آسیب پذیری های آن را کاهش داد.

 

  • برای بالا بردن امنیت در سرور های ویندوزی باید فایروال آن ها را فعال نمود.

 

  • جهت ورورد کاربران به شبکه باید برای آن ها پسورد های پیچیده تعریف کرد.

 

  • روی ویندوز سرور نباید هیچ گونه نرم افزار اضافی یا جانبی نصب شود.

 

  • اکانت هایی که با دسترسی مدیر هستند ، باید دارای رمز عبوری قوی و پیچیده باشند.

 

  • اگر لازم باشد روی ویندوز سرور از ریموت دسکتاپ استفاده کرد ، باید پورت مربوط به آن را تغییر داد.

 

  • داخل ویندوز سرور باید تمامی سرویس های غیر ضروری غیر فعال شوند.

 

  • پیاده سازی سرویس Remote Desktop Gateway روی سرور هایی که ریموت دسکتاپ آن ها باز باشد ، الزامی است.

 

  • در شبکه و سرور ها باید از Lockout Policy  استفاده کرد.

 

 

مجموعه رساتلکام آماده ارائه خدمات و طراحی اصولی شبکه های کامپیوتری برای سازمان ها و شرکت های بزرگ و در حال توسعه در تبریز می باشد.

شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با متخصصین ما در رساتلکام در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041