رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

انواع آنتن در لینک های وایرلس

 

 

انواع آنتن در لینک های وایرلس

 

 

آنتن وایرلس چیست ؟

 

آنتن های وایرلس سیگنال الکتریکی را از اکسس پوینت دریافت کرده و بر اساس ساختار فیزیکی خود آن را در محیط انتشار می دهند. المان های به کار رفته در آنتن ها به فرکانس مورد استفاده وابسته بوده و سایز آن کسری از طول موج آنتن خواهد بود. یک آنتن وایرلس تغییری در توان خروجی سیگنال ایجاد نمی کند بلکه آن را پیش از دریافت به صورت امواج رادیویی متمرکز کرده و در جهات مختلف می تاباند.

 

میزان تمرکز موج رادیویی یا بهره آنتن بر اساس آنتن های مرجع ایزوتروپیک و یا دی پل سنجیده می شود. یک آنتن بی سیم جزء مهم شبکه بی سیم کامل است که مسئول ارسال و دریافت امواج رادیویی در فرکانس های مختلف می باشد.

 

انواع آنتن ها و دیش های وایرلس

 

 ♦  آنتن Sector :

 

 

آنتن Sector

 

 

این نوع آنتن یک نوع آنتن میکروویو جهتی با الگوی پرتو شکل است. به صورت مستطیل شکل بوده و برای ارتباط های چند نقطه (Multi point) مورد استفاده قرار می گیرد. زاویه تابش آن 60 و 90 و 120 درجه است و برای مسافت های زیر 3 کیلومتر استفاده می شود. انتخاب درجه زاویه تابش بستگی به برد دارد. هرچه زاویه تابش باز تر باشد برد سیگنال کمتر است.

 

 ♦  آنتن Omni :

 

 

آنتن Omni

 

 

این نوع آنتن در محیط های Outdoor نصب می شوند و برای ارتباط های multi point مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین دارای زاویه تابش 360 می باشد. یکی از رایج ترین آنتن ها هستند که می توانند در اتومبیل ، تلفن های بی سیم ، رادیو های قابل حمل و بسیاری از تلفن های همراه یافت شوند. این نوع آنتن باند پهن بی سیم است که سیگنال را از یک نقطه به چندین جهت پخش می کند و قادر به افزایش قدرت سیگنال دستگاه بی سیم در همه جهات به طور مساوی می باشد.

 

 ♦  آنتن Directional :

 

 

آنتن Directional

 

 

آنتن های جهت دار خروجی خود را به سمت یک جهت هدایت می کنند و اغلب برای قرار دادن گوشه ای در یک اتاق برای تابش دادن به تمام قسمت های اتاق استفاده می شوند. حتی اگر برخی از سیگنال ها در جهات ناخواسته فرار کنند همچنین الگوی انتشار در واقع در یک طرف بیشتر است. آنتن های جهت دار معمولا به منظور گسترش محدوده شبکه Wi-Fi به گوشه های سخت به دست آمده از ساختمان ها یا سایر شرایط خاص که پوشش 360 درجه مورد نیاز نیست ، استفاده می شود.

 

 ♦  آنتن Yagi :

 

 

آنتن Yagi

 

 

نوع دیگری از آنتن های جهت دار محسوب می شود که می تواند برای شبکه های Wi-Fi از راه دور استفاده شود. با افزایش بسیار زیاد ، معمولا 12 دسی بل یا بیشتر ، این آنتن ها معمولا برای گسترش دامنه های فضای باز در جهت خاص استفاده می شوند.

 

الگوی تابش این آنتن ها به فرکانس کارشان بستگی دارد رایج ترین استفاده از این آنتن ها ، آنتن های تلویزیونی قدیمی است که معمولا روی سقف خانه های مردم نصب می شود و نقطه به نقطه استفاده می شوند و یا برای گسترش محدوده یک نقطه به سیستم چند نقطه ای مورد استفاده قرار می گیرند. با بالا رفتن فرکانس امکان کاهش زاویه تابش تا حدود ۲۵ درجه وجود دارد.

 

 ♦  آنتن Grid :

 

 

آنتن Grid

 

 

آنتن Grid و Dish آنتن پارابولیک دارای دو رنج فرکانسی 2.4 و 5.8 گیگاهرتز و همچنین زاویه تابش 6 الی 9 درجه می باشد و مسافت های زیر 15 کیلومتر را ساپورت می کند و برای ارتباط های point to point استفاده می شوند. این آنتن دارای سیگنال Single و Dual می باشد. توجه داشته باشید که سیگنال Single نسبت به Dual دارای پهنای باند کمتری است.

 

 ♦  آنتن Flat :

 

 

آنتن Flat

 

 

زاویه تابش این رادیو 10 درجه می باشد که برای مسافت های زیر 15 کیلومتر و لینک های point to point آنتن دهی می شود. نکته ای که خیلی اهمیت دارد این است که آنتن Flat را باید در مقابل هم روی دکل نصب کرد.

 

 ♦  آنتن Dish :

 

 

آنتن Dish

 

 

یکی از شناخته ترین آنتن ها هستند که به دیش شبکه معروفند. این نوع آنتن ها دارای یک بازتابنده جامد که پشت آن عنصر واقعی قرار گرفته است ، جهت فوکوس کردن RF به سمت آنتن کمک می کند. بزرگ نمایی های ماهواره ای شش پایه نمونه دیگری از یک آنتن دیش است. این آنتن دارای زاویه تابش کمتر از 4 درجه است و تا مسافت 100 کیلومتر را آنتن دهی می کند و برای ارتباط های point to point (نقطه به نقطه) مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041