رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

انواع ماژول فیبرنوری

 

 

انواع ماژول فیبرنوری

 

 

در پیشرفت شبکه امروزی ، کاربران زیادی در چندین مکان وجود دارند که باید از طریق کابل فیبرنوری به یکدیگر متصل شوند. از این طریق مسافت های گسترده به ارتباط ایمن می رسند. در بیشتر مواقع ، فضای فیزیکی قابل نصب آن ها ، بسیار کم بوده ، بنابراین دستگاه های جمع و جور مورد نیاز است. با توجه به این نیاز خاص ، در سال های اخیر تقاضا برای ماژول فیبرنوری یا همان SFP فیبرنوری افزایش یافته است.

 

ماژول فیبرنوری چیست و چه کاربردی دارد ؟

 

ماژول فیبرنوری معمولأ با SFP نیز شناخته می شود. SFP مخفف عبارت Small Form-Factor Pluggable می باشد. در واقع این ماژول در یک سوکت یا پورت SFP روی یک سوئیچ اترنت یا مبدل رسانه جای می گیرد. این امر تبدیل یکپارچه سیگنال های نوری را برای انتقال و دریافت داده تسهیل می کند.

 

در واقع این ماژول فیبرنوری گیرنده نوری جمع و جور و کوچک است که هم برای برنامه های ارتباط از راه دور و هم برای ارتباطات داده استفاده می شود. فاکتور شکل و رابط الکتریکی توسط یک توافق نامه چند منظوره (MSA) تحت نظارت کمیته ای با نام “Small Form Factor Committe” مشخص شده است. این یک قالب محبوب صنعت است که به طور مشترک توسط بسیاری از فروشندگان جزء شبکه توسعه یافته و پشتیبانی می شود.

 

یک رابط SFP بر روی سخت افزار شبکه ، یک رابط مدولار را در اختیار دستگاه قرار می دهد که کاربر می تواند به راحتی با استاندارد های مختلف شبکه فیبرنوری و مس سازگار شود. گیرنده های SFP از SONET ، گیگابایت اترنت ، کانال فیبر و سایر استاندارد های ارتباطی پشتیبانی می کنند. به دلیل اندازه کوچکی که SFP دارد در اکثر برنامه ها جایگزین انواع مبدل های دیگر می شود.

 

نحوه عملکرد ماژول فیبرنوری (SFP فیبرنوری) چگونه است ؟

 

 

نحوه عملکرد ماژول فیبرنوری (SFP فیبرنوری) چگونه است ؟

 

 

نحوه عملکرد ماژول فیبرنوری (SFP فیبرنوری) به شرح زیر است.

 

  • ماژول های فیبرنوری ارتباط سریع بین سوئیچ ها و اجزای شبکه مانند روتر ها و سایر دستگاه ها را تسهیل می کنند.

 

  • عمدتأ با کابل های مسی یا فیبرنوری استفاده می شوند.

 

  • فرم کوچک آن ، برای مناطقی که ممکن است خیلی در دسترس نباشند ، ایده عال است.

 

  • سازگار با کابل فیبرنوری دو حالته Multimode یا Singlemode و همچنین کابل های سیمیلکس است.

 

  • از طول موج های چند حالته تا 1310 نانومتر و برای Singlemode تا 1550 نانومتر پشتیبانی می کند.

 

  • نسخه های جدیدی از SFP مانند +SFP ساخته شده اند که سرعت بسیار بالا تا Gbps 10 را ارائه می دهند.

 

انواع ماژول فیبرنوری 

 

ماژول قیبرنوری عمدتأ بر اساس قابلیت های سرعت طبقه بندی می شوند. برخی از انواع Base Gigabit 1000 ، Base 100 و (Gig 10 (+SFP هستند. برای اکثر ماژول های فیبرنوری ، سرعت انتقال 1 گیگابایت می باشد. اما نسخه های جدید تر مانند +SFP از 10 تا 25 گیگابایت سرعت انتقال بیشتری دارند.

 

فرستنده و گیرنده های SFP با انواع مختلف فرستنده و گیرنده در دسترس هستند. این امر به کاربران اجازه می دهد گیرنده مناسب را برای هر لینک انتخاب کنند تا دسترسی نوری مورد نیاز را از نوع فیبرنوری موجود ( به عنوان مثال فیبر چند حالته یا فیبر تک حالته ) تأمین کنند. گیرنده ها اغلب با سرعت استاندارد انتقال روی محیط تعیین می شوند ؛ اما گاهی اوقات آن ها با سرعت اسمی اترنت یا سرعت بالاتر تولید کننده ، برچسب گذاری می شوند.

 

ماژول های SFP معمولأ در دسته های مختلف در دسترس هستند. در ادامه با انواع آ ن ها به طور مفصل آشنا می شوید.

 

ماژول SFP مدل BASE-SX 1000 :

 

 

ماژول SFP مدل BASE-SX 1000

 

 

این نوع از ماژول SFP مخصوص مسافت هایی است که در بازه ی نیم کیلومتر تا یک کیلومتر باشند. این نوع از ماژول SFP فیبر های نوری مالتی مد با طول موج 50 میکرومتر را به راحتی ساپورت می کند.

 

ماژول SFP مدل BASE-LX 1000 :

 

 

ماژول SFP مدل BASE-LX 1000

 

 

اگر برای شبکه های فیبرنوری سینگل مد یا همان تک حالته به دنبال ماژول می گردید ، همین ماژول راسته ی کار شماست. این نوع از ماژول و SFP به شما این امکان را می دهد که شبکه فیبرنوری سینگل مد را تا مسافت 10 کیلومتری نیز هدایت کنید. علاوه بر این ، مدل BASE-LX 1000 این ماژول می تواند تا فاصله ی 550 متر نیز فیبر های مالتی مد را پشتیبانی کند.

 

ماژول SFP مدل BASE-EX 1000 :

 

 

ماژول SFP مدل BASE-EX 1000

 

 

این نوع از ماژول SFP ، برای مسافت های چند ده کیلومتری است. عنی حتی از ماژول مدل LX نیز قوی تر است. این مدل می تواند تا مسافت حدود 40 کیلومتری ، شبکه های فیبرنوری سبنگل مد یا تک حالته را پشتیبانی کند. اگر برای ارتباطات کنشی-واکنشی (Back To Back) از آن استفاده می کنید ، در نظر داشته باشید که باید یک آداپتور مخصوص را نیز بر دو سر آ« وصل کنید تا بدین ترتیب از قدرت لیزر کاسته شود و مشکلی ایجاد نکند.

 

ماژول SFP مدل BASE-ZX 1000 :

 

 

ماژول SFP مدل BASE-ZX 1000

 

 

این مدل حتی بیشتر از مدل EX ، فیبرنوری تک حالته را پشتیبانی می کند. مدل ZX آن می تواند تا 70 کیلومتر این شبکه را شناسایی و پشتیبانی کند. باید دقت کرد که هنگام استفاده از این مدل برای کاستن از مقدار اضافه بار بهتر است از یک کاهنده نیز استفاده شود.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041