رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

انواع کانکتور های فیبرنوری

 

 

انواع کانکتور های فیبرنوری

 

 

کانکتور های فیبرنوری ابزار های مکانیکی می باشند که در انتهای یک کابل فیبرنوری قرار می گیرند ، در نتیجه توانایی اتصال به سایر تجهیزات مخابراتی  از جمله کابل های دیگر ، دستگاه گیرنده و یا یک منبع نوری را فراهم می نمایند. کانکتور های فیبرنوری با قرار دادن هماهنگ هسته فیبرنوری میکروسکوپی در کنار یکدیگر سبب عبور صحیح پالس های نوری در طول لینک نوری می شوند و ارتباط را برقرار می کنند.

 

این ابزار لینک های موقتی را ایجاد می نمایند ، به این معنی که آن ها می توانند به راحتی به هم متصل و جدا گردند. در طول دوره توسعه و پیشرفت فناوری فیبرنوری ، چندین شرکت مخابراتی بیش از 100 نوع کانکتور ایجاد و به بازار عرضه کرده اند. ولی تنها تعداد کمی از آن ها تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته اند و حتی تعداد کمتری به عنوان کانکتور کاربردی استفاده شده اند. در ادامه به بررسی برخی از آن ها می پردازیم.

 

کانکتور ST :

 

 

کانکتور ST

 

 

کانکتور ST یکی از انواع کانکتور های فیبرنوری می باشد که از یک اتصال نیزه ای پیچ و قفلی ، عمراه با بست 2/5 میلی متری استفاده می کند. این کانکتور در Single Mode و Multimode در دسترس بوده و ویژگی های آن قابلیت اطمینان و بادوام بودن در زمینه نصب و راه اندازی است. طراحی FIS کانکتور ST ، نصب کننده ها را قادر می سازد تا پشت بدنه را مستقیمأ به داخل جلد کابل  و Kevlar بپیچانند.

 

کانکتور FS :

 

 

کانکتور FS

 

 

این کانکتور از انواع کانکتور های فیبرنوری به طور ویژه برای برنامه های کاربردی ارتباطات از راه دور طراحی شده اند و عملکرد قطع یا عدم اتصال غیر نوری را تأمین می کنند. این کانکتور برای ارتباطات بادوام تر ، با یک اتصال رشته ای طراحی شده است. فرول یا بست این کانکتور به یک پیش شعاع ، در pc خاتمه می یابد ، چیزی که Low Back Reflection را تضمین می کند. FIS کانکتور ST با بست های آلیاژ ضد زنگ یا زیرکونیوم در دسترس است.

 

کانکتور LC :

 

 

کانکتور LC

 

 

این کانکتور ها نیز در دو نوع تک قلو (Duplex) و دو قلو (Simplex) طراحی و عرضه شده اند. کانکتور LC تحت لیسانس تکنولوژی های Lucent است. دارای اندازه کوچکی بوده و یک طراحی ضد کشش را تأمین می کند.این کانکتور برای برنامه های کاربردی با تراکم بالا عالی است. کانکتور LC با یک بست زیرکونیومی 1/25 میلی متری در دسترس می باشد.

 

LC همچنین شامل یک مکانیزم قفل منحصر به فرد است که پایداری و دوام را در رکمونت سیستم تأمین می کند. این کانکتور محبوب ترین کانکتور موجود در بازار ایران است که امروزه بیشترین استفاده در شبکه های فیبرنوری داخلی (LAN) و ارتباطات Storage Networking را دارد. این کانکتور نیز برای کابل های MMF و SMF مورد استفاده قرار می گیرند.

 

کانکتور SC :

 

 

کانکتور SC

 

 

یکی از رایج ترین انواع کانکتور های فیبرنوری که دارای کارآیی بسیار عالی می باشد کانکتور SC می باشد و در دو نوع تک قلو (Duplex) و دو قلو (Simplex) عرضه شده است. این کانکتور هم برای فیبرهای نوری تک حالته (SMF) و هم چند حالته (MMF) مورد استفاده قرار می گیرد. SC یک کانکتور قطع یا عدم اتصال غیر نوری با یک بست زیرکونیومی پیش شعاعی 2/5 میلی متر است. ویژگی های این کانکتور ، طراحی یک اتصال کشش-فشار است که برای پچ کردن سریع کابل های داخل رکمونت های دیوار مناسب می باشد.

 

کانکتور MTP :

 

 

کانکتور MTP

 

 

کانکتور MTP یک کانکتور سازگار MPO است که اتصالات سریع و قابل اطمینانی را برای حداکثر 12 فیبر تأمین می کند. این کانکتور در Single Mode ، با یک کاهش سیگنال 0/25db و در Multimode با کاهش 0/2db در دسترس است. کانکتور های چهار و هشت فیبری MTP موجود می باشند. بست های Single Mode طوری طراحی شده اند که به زاویه 8 درجه پولیش شده باشند. این کانکتور بیشتر در اتصالات مخابراتی کاربرد دارد و خیلی در LAN از آن استفاده نمی کنند.

 

کانکتور MU :

 

 

کانکتور MU

 

 

کانکتور MU از انواع کانکتور های فیبرنوری ، برای اتصالات و ارتباطات با تراکم بالا طراحی شده است. این کانکتور تک فیبری کوچک ، دارای عملکرد سطح بالایی است ، و دو برابر بیشتر از تراکم بسته بندی یا پکیجینگ کانکتور SC را تأمین می کند. این کانکتور یکی دیگر از کانکتور های پر استفاده در ایران می باشد.

 

کانکتور D4 :

 

 

کانکتور D4

 

 

 

کانکتور قطع یا عدم اتصال غیر نوری D4 ، دارای بخش های رشته ای شده است که پیچیدگی و زمان سرهم کردن را کاهش می دهد.

 

کانکتور ESCON :

 

 

کانکتور ESCON

 

 

ESCON از انواع کانکتور های فیبرنوری با استفاده از یک ساختار بست شناور ، و یک مکانیزم قفل مثبت یا پوزیتیو ، یک کانکتور Duplex ( دوتایی ) را ایجاد می کند. از دیسک پولیش استاندارد ST و یک کریپمپر دو قالبی مخصوص بهره می برد. ESCON یک علامت تجاری ثبت شده شرکت IBM است که در ایران کاربرد زیادی ندارد.

 

کانکتور FDDI :

 

 

 

کانکتور FDDI

 

 

برای نیازمندی های کانکتور FDDI Multimode خود ، از میان کانکتور AMP یا Molex یکی را انتخاب کنید. کانکتور های AMP FDDI ، افت سیگنال یا افت پایین ، جفت گیری قفل یا لچ کناری مثبت ، دو قطبی بودن ، کلیدزنی و کاهش فشار فیبر را یکی کرده است. تمام کانکتور ها دارای فرول یا بست های زیرکونیومی هستند.

 

کانکتور Biconic :

 

 

کانکتور Biconic

 

 

کانکتور Biconic با یک بست پلیمری ، عملکرد بالایی را برای برنامه های کاربردی Single Mode و Multimode تأمین می کند.

 

کانکتور های SMA 905 & 906 :

 

 

کانکتور های SMA 905 & 906

 

 

کانکتور های Multimode SMA 905 & 906 ، با بست های فلزی ضدزنگ یا آلیاژ ضدزنگ موجود می باشند. بست آلیاژی ضدزنگ FIS ، برای پذیرفتن اندازه های متفاوت فیبر ممکن است که از 240 میکرومتر تا 1550 میکرومتر سوراخ شده باشد.

 

کانکتور SMC :

 

 

کانکتور SMC

 

 

این کانکتور صرفأ به صورت دو قلو بوده و همانند کانکتور های MT-RJ و LC در رده کانتور های ظریف و کوچک طراحی شده است.

 

کانکتور های MT-RJ :

 

 

کانکتور های MT-RJ

 

 

این کانکتور ها از انواع کانکتور های فیبرنوری جزء خانواده کانکتور های کوچک و ظریف می باشد و صرفأ به صورت دو قلو و برای اتصال یک جفت فیبرنوری MMF به کار می آید ، کوچکی و سادگی ایجاد و نصب محبوبیت زیادی برای این عضو تازه وارد خانواده کانکتور ها به ارمغان آورده است.

 

کانکتور E 2000 :

 

 

کانکتور E 2000

 

 

مشخصاتی شبیه کانکتور LC دارد و عضو خانواده کانکتور های کوچک و ظریف می باشد ، تفاوت آن با LC این است که در انتهای فیبر یک دریچه محافظ وجود دارد که به محض جدا کردن کانکتور بسته می شود تا فیبر را در مقابل آلودگی و گرد و غبار و یا خطرات احتمالی خروج پرتو لیزر محافظت کند.

 

کانکتور MT 12 :

 

 

کانکتور MT 12

 

 

دارای 12 کانکتور مشابه هستند و عمومأ در کارخانه و توسط دستگاه خاص به انتهای کابل های نواری فیبرنوری پیوند زده می شودو معمولأ به طور جدا کاربرد زیادی ندارند.

 

کانکتور Opti -Jack :

 

 

کانکتور Opti -Jack

 

 

این کانکتور نیز عضو تازه واردی به خانواده کانکتور های ظریف و کوچک می باشد و به شکل دو قلو و در ابعاد یک کانکتور RJ-45 می باشد.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041