رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

بررسی متعلقات ترانکینگ

 

 

بررسی متعلقات ترانکینگ

 

 

ترانک‌ جزو تجهیزات پسیو شبکه می باشد که به صورت کانال بوده و ضمن جلوگیری از شلوغی کابل کشی‌ های پی‌ در پی و صدمات فیزیکی ، برای عبور کابل شبکه و نصب اتصالات برقی مختلف استفاده می شود.

 

در واقع می توان گفت ترانک ها یکی از تجهیزاتی هستند که به منظور زیبا سازی کابل کشی استفاده می شوند. به طور کلی فضای به وجود آمده توسط ترانکینگ باعث مرتب بودن کابل‌ شبکه بوده و آن ها را در برابر صدمات فیزیکی محافظت می‌کند.

 

ترانک یا ترانکینگ چیست؟

 

 

ترانک یا ترانکینگ چیست؟

 

 

ترانک‌ ها کانال‌ هایی هستند که ضمن جلوگیری از شلوغی کابل کشی‌ های پی‌ در پی و صدمات فیزیکی ، برای عبور کابل شبکه و نصب اتصالات برقی مختلف استفاده کرد. مسیر و فضای به وجود آمده توسط ترانکینگ باعث مرتب بودن کابل‌ ها می‌شود و کابل‌ ها را در برابر صدمات فیزیکی محافظت می‌کند.

 

ترانکینگ جایگزین روش‌ های سنتی سیم‌ کشی شده‌ است. روش‌ هایی که غیرقابل انعطاف بودند ، اجرای سیم‌ کشی در آن‌ ها دشوار بود و برای تعویض یا سیم‌کشی جدید سخت و مدت زمان زیادی نیاز داشت. ترانکینگ یکی از بهترین گزینه‌ ها جهت پیاده‌ سازی شبکه‌ های ساختار یافته می‌باشد.

 

انواع ترانکینگ

 

ترانک دیواری

 

 

ترانک دیواری

 

 

یکی از پرکاربرد ترین ترانکینگ‌ ها ، ترانکینگ دیواری است. معمولا از ترانکینگ دیواری در ساختمان‌ های مسکونی ، اداری و تجاری استفاده می‌شود. از مزایای استفاده از ترانکینگ دیواری می‌توان به جدا سازی کابل‌ های برق و شبکه ، نصب پریز های برق ، شبکه و تلفن بر روی ترانک و امکان اضافه و کم کردن پریز ها اشاره کرد.

 

این نوع ترانک در شاخه‌ های دو متری تولید و عرضه می‌شود. این نوع ترانک از متعلقات همچون ، زاویه داخلی ترانکینگ ، زاویه خارجی ترانکینگ ، قطعه اتصال درب و بدنه ترانکینگ ، ته بند ترانکینگ ، سه‌راهی ترانکینگ و… برخوردار است. وجود این متعلقات در ترانکینگ باعث انعطاف‌ پذیری در نصب شده و باعث زیبایی محیط می‌شود. از پر کاربرد‌ ترین سایز های ترانکینگ دیوار می‌توان به 80*50 ، 100*50 ، 150 *50 اشاره کرد.

 

ترانک ستونی

 

 

ترانک ستونی

 

 

ترانکینگ ستونی معمولا در فضا هایی همچون محیط‌ های اموزشی ، همایش‌ ها ، سالن‌ های اجتماعات و کنفرانس و فضا های اداری کاربرد دارد. در سیستم‌ های سیم‌ کشی‌ سنتی برای نصب کلید ها و پریز ها لازم بود تا بر روی دیوار برش و حفره به وجود بیاید ، تا بتوان بر روی آن‌ ها کلید ها و پریز ها را قرار داد.

 

امروزه در روش سیم‌ کشی از ترانک‌ های ستونی استفاده می‌شود که برای قرار دادن پریز های مختلف بر روی آن نیازی به ایجاد هیچ حفره یا برشی بر روی دیوار نیست. ترانک‌ های ستونی امن بوده و در برابر ضربات مقاومت بسیار بالایی دارند.

 

ترانک دفنی

 

 

ترانک دفنی

 

 

از ترانک دفنی بیشتر در زیر ساخت‌ های برق فشار قوی با حجم کابل بالا استفاده می‌شود. این نوع ترانک عموما زیر کف کاذب نصب می‌شود ، هیچ گونه دیدی نسبت به سیم‌ کشی و کابل‌ ها وجود ندارد. پس از نصب ترانک دفنی ، تنها درب جعبه قابل مشاهده است.

 

از مزایای این نوع ترانک می‌توان به امنیت بالای اتصالات و کابل‌ ها ، مقاومت بیشتر نسب به انواع دیگر ترانکینگ ، اضافه کردن تعداد پریز ها و کابل‌ ها و تغییر سریع در زیر ساخت اشاره کرد. از ترانک دفنی بیشتر در زیر ساخت‌ های برق فشار قوی با حجم کابل بالا استفاده می‌شود. ترانکینگ دفنی به دلیل کاربرد کم و قیمت بالا به صورت محدود تولید می‌شود.

 

مهم ترین متعلقات ترانکینگ

 

درب ترانکینگ

 

 

درب ترانکینگ

 

 

درب های این سیستم که در اصل برای محافظت بیشتر از سیم ها و کابل ها مورد استفاده قرار می گیرند ، دارای عرض 65 و 85 میلیمتری هستند. این درب ها بیشتر در طول 2 متری تولید شده و در بسته های مجزایی عرضه می شوند. تا پس از نصب ترانکینگ ها ، بر روی آنها استفاده شوند.

 

درب ترانک ها یکی از مهم ترین متعلقات ترانکینگ می باشد ، که روش نصب آنها شبیه به بدنه ترانکینگ است. برای نصب درب ها لازم است از ابزار مینی فرز و لگراند استفاده کرد. درب های لگراند را اصولا در گوشه های داخلی و خارجی نصب می کنند. بدون این که نیاز به استفاده از ابزار خاصی باشد.

 

تنها با استفاده از زبانه های کنار درب ، میتوان این نوع درب ها را بر روی ترانکینگ ها نصب نمود. نوع دیگری از درب های ترانکینگ وجود دارد که انعطاف پذیر هستند. این دسته از متعلقات ترانکینگ علاوه بر این که زیبایی خاصی دارند ، قادر به فراهم کردن امکانات جدایی جریان های مختلف نیز در ترانک ها می باشند. می توان از طریق این درب ها ، هر محلی که نیاز به تغییرات دارد را به راحتی تغییر دارد. یعنی کلید برق نصب کرد یا دیگر متعلقات سیم کشی ساختمان ها.

 

بدنه ترانکینگ

 

 

بدنه ترانکینگ

 

 

بدنه از مهم ترین متعلقات ترانکینگ به شمار می رود، که اگر وجود نداشته باشد ، عملا ترانکینگی نیز وجود نخواهد داشت. ترانک ها شاخه های 2 متری هستند ، که همه درب دارند. درون آنها نیز شیار هایی وجود دارد که برای ایجاد پارتیشن ها مورد استفاده قرار می گیرند.

 

پارتیشن ها نیز خود از جمله دیگر متعلقات ترانکینگ به شمار می روند ، که در ترانک ها استفاده می کنند. بدنه ترانک در ابعاد مختلفی تولید می شود. از جمله اندازه های 50*80 ، 50*105 ، 50*150 و 195*50 می باشد.

 

مسدود کننده های ترانک

 

 

مسدود کننده های ترانک

 

 

مسدود کننده ها که برای زیبایی و ایمنی بیشتر در ترانک ها استفاده میشوند ، نوع دیگری از متعلقات ترانکینگ به شمار می رود. از بست های انتهایی یا مسدود کننده ها ، برای بستن مسیر ابتدا و انتهای ترانک استفاده می شود.

 

پارتیشن ها

 

 

پارتیشن ها

 

 

پارتیشن ها مهم ترین اجزا و متعلقات ترانکینگ به شمار می روند. که در اصل مسیر عبور سیم های برق ، کابل های شبکه و دیگر قسمت های سیستم برق کشی را از یکدیگر جدا می کنند. استفاده از پارتیشن ها کمک می کند تا سیم ها و کابل ها ، مخصوصا سیم ها و کابل های برق ، در کنار هم قرار نگیرند.

 

زیرا تداخل این سیستم ها ، ایجاد الکترومغناطیس نموده و نویز به وجود می آورد. که این مسئله تاثیر منفی بر روی عملکرد سیم ها و کابل های برق می گذارد.

 

درزگیر های ترانک

 

 

درزگیر های ترانک

 

 

درزگیرها از جمله دیگر متعلقات ترانکینگ به شمار می روند که برای اتصال دو ترانک از آنها استفاده می شود. زمانی که دو ترانک در امتداد یکدیگر قرار میگیرند ، برای آنکه بتوان محل قرارگیری و اتصال آنها را پوشاند نیز از درزگیر ها استفاده می نمایند.

 

درزگیر ها خود شامل سه قطعه مجزا هستند که قطعه اصلی بر روی ترانکینگ نصب می شود. در حالی که قطعه های دیگر را در لبه های ترانک استفاده می کنند تا زیباتر به چشم بخورد.

 

زاویه های ترانک

 

 

زاویه های ترانک

 

 

زاویه هایی که به عنوان متعلقات ترانکینگ کاربرد دارند ، به سه دسته تقسیم می شوند. زاویه های داخلی ، زاویه های خارجی و زاویه های تخت. از زاویه های داخلی بیشتر برای گوشه های 90 درجه استفاده می کنند. زمانی که ترانک لازم است بر روی دیوار نصب شود ، لازم است از زاویه استفاده کند.

 

این زاویه ها کمک می کنند تا دو ترانک در گوشه به یکدیگر متصل شوند. در حالی که زاویه های خارجی بیشتر برای گوشه های 90 درجه بیرونی کاربرد دارند. این دسته از متعلقات ترانکینگ هر دو یک کاربرد دارند ، اما برای محیط ها و گوشه های مختلف استفاده می شوند.

 

زاویه های تخت نیز همانطور که از نامشان مشخص است ، به صورت قائم استفاده شده و در محیط هایی با سطح صاف کاربرد دارند.

 

کادر ماژول

 

 

کادر ماژول

 

 

کادر ماژول را باید از جمله متعلقات ترانکینگ به شمار آوریم ، که بر روی بدنه ترانک ها نصب می شوند. می توان از داخل این کادر ها کلید ها و پریز های برق را نصب نمود. کادر های ماژول خود به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. این کادرها 2 ماژول ، 4 ماژول ، 6 ماژول و 8 ماژول هستند.

 

رابط ترانک

 

 

رابط ترانک

 

 

رابط ترانکینگ ها که معمولا با استفاده از ورق های گالوانیزه گرم یا سرد تولید می شوند ، از دیگر متعلقات ترانکینگ به شمار می رود. از این تجهیزات برای نصب و کانال کشی ترانکینگ ها استفاده می شود. لازم است برای استفاده از ترانک ها ابتدا ، رابط بر روی دیوار نصب شود ، پس از آن ترانک به رابط متصل گردد.

 

این رابط ها نوعی نگهدارنده برای ترانک ها به شمار می روند. که بیشتر در ضخامت های 1 الی 1.5 میل طراحی و تولید می گردند.

 

تمامی متعلقات ترانکینگ که به آنها اشاره کردیم ، دارای کاربرد های خاص خود می باشند. از این رو اگر برای کابل کشی یکی از این متعلقات وجود نداشته باشد ، ممکن است اختلال در ترانک کشی به وجود آید. پس بهتر است ابتدا تمامی مسیر کابل کشی را مورد بررسی قرار دهید ، سپس بسته به مسیر تعیین شده ، اقدام به خرید ترانک و متعلقات آن نمایید.

 

تا در حین کابل کشی با کمبود تجهیزات مواجه نشود. ترانک ها یک سیستم عالی برای محافظت از سیم ها و کابل ها برق به شمار می روند. از این رو لازم است با دقت و حساسیت بالایی در محل مورد نظر نصب شوند.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در آذربایجان شرقی و تبریز می باشد.

 

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041