رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

تفاوت رم DDR3 و رم DDR4 در چیست ؟

 

 

تفاوت رم DDR3 و رم DDR4 در چیست ؟

 

 

رم (RAM) نوعی حافظه موقتی و با دسترسی تصادفی است و بعد از پردازنده ، یکی از مهمترین اجزاء سیستم های کامپیوتری محسوب می شود. هنگام خرید انواع رم ها به میزان حافظه و سرعت آن توجه شود. در این بین رم های DDR3 و DDR4 شناخته شده تر هستند ، بنابراین بررسی تفاوت رم DDR3 و DDR4 به هنگام خرید از اهمیت بالایی برخوردار است. مقایسه رم ها از نظر سرعت و حافظه برای افرادی که می خواهند رم مناسبی را برای سیستم خود خریداری کنند ، می تواند بسیار کمک کننده باشد. به عنوان مثال بررسی تفاوت رم DDR3 و DDR2 و همچنین تفاوت DDR3 و DDR4 می تواند منجر به انتخاب رم مناسب برای مادربرد شود.

 

قبل از اینکه DDR4 وارد بازار شود ، رم DDR3 نیاز های مشتریان را تأمین می کرد. با این حال ، زمانیکه شرکت Hynix اعلام کرد که اولین ماژول 128 گیگابایتی با چگالی بالا در جهان را براساس 8 گیگابایت رم DDR4 توسعه داده است ، رم DDR3 به آرامی رتبه خود را از دست داد. پس از آن DDR3 در بازار نایاب شد ؛ قیمت آن بالا رفت و فناوری جدید DDR4 به راحتی آن را کنار زد. با وجود اینکه امروزه همه تقریبا رم DDR4 را به DDR3 ترجیح می دهند ؛ اما هنوز چند سوال بی پاسخ در مورد این رم ها وجود دارد.

 

در ادامه به بررسی دو رم DDR3 و DDR4 می پردازیم.

 

رم (RAM) چیست ؟

 

 

رم (RAM) چیست ؟

 

 

RAM ( حافظه دسترسی تصادفی ) سخت افزار فیزیکی داخل رایانه شما است که به طور موقت اطلاعات را ذخیره می کند. اطلاعات ذخیره شده در رم در حال کار را می توان در هر زمان و به هر ترتیبی نوشت و خواند. به همین دلیل ، رمی که سریع تر باشد به طور طبیعی هنگام پردازش داده ها عملکرد بهتری خواهد داشت.

 

رم DDR3 چیست ؟

 

فرم کامل رم  DDR3 (Double Data Rate Type 3) است. این یک نوع ضروری از SDRAM می باشد که برای حافظه سیستم استفاده می شود. رم DDR3 که در فرم فاکتور های SO-DIMM و همچنین DIMM موجود است ، بیش از یک دهه متوالی به بازار سخت افزار سیستم ها تسلط داشته است. در مقایسه با سیستم هایی که بر روی رم DDR2 کار می کنند ، رایانه های دارای حافظه DDR3 می توانند داده ها را با سرعت بسیار بالا تری از مکانی به مکان دیگر منتقل کنند.

 

رم DDR4 چیست ؟

 

DDR4 SDRAM شکل اختصاری (Double Data Rate Fourth-Generation Synchronous Dynamic Random Access Memory) می باشد. رم DDR4 جدید ترین انواع حافظه را برای نسل بعدی محاسبات به ارمغان می آورد. با توجه به کاهش ولتاژ و افزایش نرخ انتقال DDR4 ، می تواند بازدهی بهینه و سرعت بالاتری به کاربران ارائه دهد.

 

تفاوت رم DDR3 و رم DDR4 در چیست ؟

 

 

 

تفاوت رم DDR3 و رم DDR4 در چیست ؟

 

 

اولین و واضح ترین تفاوت این دو در گره های پین ها است. وقتی DDR3 در سال 2007 معرفی شد ، با یک گره  پین که برای مادربرد های نسل قدیم طراحی شده بود ، وارد بازار شد. اما وقتی DDR4 هفت سال بعد وارد بازار شد ، دیگر از آن گره قدیمی استفاده نمی کرد. توسعه دهندگان یک گره 288 پین را انتخاب کردند که از نظر ظاهری کاملأ با نسخه قدیمی متفاوت بود.

 

از جهتی دیگر ، طول این دو رم DDR هنوز هم هیچ تغییری نکرده است و هر کدام از آن ها 133 میلی متر است. به این معنی که توسعه دهندگان مجبور به کاهش 0.15 میلی متر بین هر پین شدند تا 48 پین به DDR4 اضافه شود. ارتفاع بین دو پین نیز کمی بیشتر از یک میلی متر است ؛ اما تغییر مداوم هیت سینک هایی که این روز ها تولیدکنندگان معرفی می کنند ، هیچ تفاوتی برای ما به عنوان مصرف کننده ایجاد نمی کند.

 

در ادامه به بررسی تفاوت های فنی رم های DDR3 و DDR4 می پردازیم.

 

 ♦  تفاوت ولتاژ :

 

هر دو حافظه رم DDR3 و DDR4 در زمینه سطح ولتاژ کاملأ متفاوت از همئیگر عمل می کنند. مانند تمام مؤلفه های سخت افزاری ، رم نیز برای کارکرد به مقدار مشخصی انرژی نیاز دارد. حافظه رم DDR3 هنگام استفاده به ولتاژ 1.5 ولتی نیاز دارد و این در حالی است که حافظه رم نسل جدید با 1.2 ولت انرژی نیز کار می کنند. در یک مقیاس بزرگتر ، این موضوع اساسأ می تواند به عنوان تقریبأ 15 وات اختلاف تعبیر شود.

 

 ♦  سرعت کلاک :

 

اگر می خواهید رم ، CPU یا کارت گرافیک بخرید ، یکی از مهمترین فاکتور هایی که باید مد نظر قرار دهید ، سرعت کلاک است. در اکثر موارد ، این عنصر نه تنها بر عملکرد ، بلکه بر قیمت هم تأثیر می گذارد. اگر بخواهیم تفاوت رم DDR3 و DDR4 را به لحاظ سرعت کلاک برسی کنیم ، تفاوت های چشمگیری را مشاهده می کنیم.

 

 

رم DDR3 چیست ؟

 

 

رم DDR3 دارای حداکثر سرعت 2133 مگاهرتز است.این در حالی است که سرعت کلاک رم DDR4 از 2133 مگاهرتز شروع شده و تا حداکثر 4800 مگاهرتز می رسد و این یعنی رم DDR4 دارای سرعت انتقال بسیار بالاتری است. در نتیجه ، یک تفاوت چشمگیر DDR3 با DDR4 در سرعت کلاک است.

 

 ♦  الگوریتم رفرش یا تازه سازی :

 

به عبارت ساده تر ، الگوریتم تازه سازی یا همان Refresh Rate ، به این معنا است که حافظه رم شما چند بار می تواند خود را تازه سازی کند تا اطمینان حاصل کند که بیش از حد بیکار نخواهد بود. حافظه رم قدیمی DDR3 برای این منظور از دو الگوریتم مختلف استفاده می کند که عبارتند از الگوریتم AR برای بازخوانی خودکار و الگوریتم SR برای تازه سازی خودکار. بسته به سناریو و میزان استرس وارد شده به سیستم ، این دو می تواند تغییر کند.

 

با این حال ، حافظه رم DDR4 فقط از تازه سازی خودکار استفاده می کند؛ به این معنی که به طور فعال حافظه رم تازخ سازی شده و تا زمانی ادامه پیدا می کند که این اطمینان وجود داشته باشد که هیچ اطلاعات تازه ای در انتظار پردازش نیست. چنین روندی سبب می شود که با حافظه رم DDR4 ، مصرف کمتری از انرژی را شاهد باشید.

 

 ♦  تأخیر زمانی :

 

تأخیر ، یا زمان بندی حافظه ، تجزیه و تحلیل سرعت سریع حافظه رم شما هنگام انجام عملیات لازم برای خواندن یا نوشتن داده های ذخیره شده است و بدین شکل تعریف می شود. زمان بندی حافظه در نانو ثانیه اندازه گیری می شود و معمولا در چهار پارامتر اصلی RCD ، RP ، CL و RAS نمایش داده می شود.

 

هر پارامتر ، مربوط به عملکرد متفاوتی است که حافظه رم باید هنگام مکان یابی داده های استفاده شده توسط یک برنامه انجام دهد. بدون داشتن المان های فنی زیاد ، می توان فناوری حافظه رم را مانند صفحات گسترده اکسل در نظر گرفت. هنگام ذخیره سازی اطلاعات مورد نیاز برنامه های سیستم کاربر ، از سطر ها و ستون ها استفاده می شود. بنابراین ، هنگامی که برنامه ای نیاز به استفاده از داده های ذخیره شده روی حافظه رم داشته باشد ، این حافظه باید داده های درخواستی را با تعیین یک ستون و ردیف جداگانه پیدا کند. بنابراین ، به عنوان یک قانون کلی ، زمان بندی سریع تر معمولأ به معنای عملکرد بهتر نیز خواهد بود.

 

 

رم DDR4 چیست ؟

 

 

حافظه رم DDR3 در حال حاضر با 11 کلاک ساعت کار می کند که برای تکمیل خواندن به 1.75 نانو ثانیه زمان نیاز دارد. از طرف دیگر ، حافظه رم DDR4 نیز با 15 کلاک ساعتکار می کند که برای انجام همان کار ، به 14.06 نانو ثانیه زمان نیاز خواهد داشت. این اختلاف تقریبا 2 درصدی است و بنابراین قطعأ تفاوت چندان زیادی نخواهد بود.

 

 ♦  ظرفیت حافظه :

 

ظرفیت حافظه کاملأ مشخص است و مشخصأ DDR4 در اینجا برنده می شود. ظرفیت حافظه هر روز اهمیت بیشتری پیدا می کند ؛ به ویژه در عملکرد چند وظیفگی یا بازی ، ظرفیت بیشتر DDR4 اهمیت زیادی پیدا می کند. ظرفیت حافظه DDR3 از 512 مگاایت تا 16 گیگابایت متغییر است ؛ در حالیکه ظرفیت رم DDR4 از 4 تا 16 گیگابایت در اختیار کاربر قرار می دهد. این بدان معنی است که رم DDR4 به طور بالقوه دو برابر ظرفیت بیشتر نسبت به نسخه قدیمی خود دارد.

 

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041