رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

تفاوت روتینگ (Routing) و سوئیچینگ (Switching) چیست؟

 

 

تفاوت روتینگ (Routing) و سوئیچینگ (Switching) چیست؟

 

 

پروتکل های روتینگ و سویيچینگ اساس و پایه کاری یک ارتباط شبکه را تشکیل می دهند. اگر کمی در خصوص دوره های شرکت سیسکو آشنایی داشته باشید حتما با این دو واژه برخورد کرده اید. در واقع هر کدام از این فرآیند ها در لایه های مختلفی از شبکه انجام می شوند و به عنوان یک کارشناس شبکه شما باید تفاوت آن ها را به خوبی بدانید.

 

فرآیند سویچینگ یا Switching در لایه دوم از مدل OSI انجام می شود و به معنی رد و بدل کردن Packet های Data شبکه بین تجهیزات یک شبکه محلی یا Local است. زمانیکه صحبت از شبکه محلی می شود یعنی اطلاعات قرار نیست از شبکه شما خارج شود و فقط در شبکه محلی یا  LAN شما باقی می ماند. بر خلاف فرآیند سویچینگ که در لایه دوم انجام می شود.

 

در ادامه به بررسی هر کدام از مبحث های روتینگ (Routing) و سوئیچینگ (Switching) و تفاوت آن ها با یکدیگر می پردازیم.

 

روتینگ (Routing) چیست؟

 

 

روتینگ (Routing) چیست؟

 

 

دستگاه‌ ها و کامپیوتر ها در شبکه‌ ی خود با استفاده از هاب یا سوئیچ به هم متصل می‌شوند و باهم ارتباط برقرار می‌کنند. اما برای ارتباط با شبکه‌ ی دیگر در بستر اینترنت باید از یک روتر استفاده کنند.

 

در واقع روتر همان دستگاهی است که برای تبادل داده‌ ها از شبکه‌ ی داخلی به شبکه‌ ی دیگر مانند اینترنت استفاده می‌شود. روتر ، داده‌ ها را از یک شبکه به شبکه‌ ی دیگر بر اساس آدرس‌ های IP ارسال می‌‌کند.

 

روتر در شبکه‌ ی شما پیکر بندی می‌شود. هنگامی که یک بسته‌ ی داده به سوئیچ موجود در شبکه‌ ی شما ارسال می‌شود ، سوئیچ آن را به روتر می‌فرستند. روتر آدرس IP آن را بررسی می‌کند و با توجه به آدرس IP مسیر مناسبی برای بسته‌ ی داده پیدا می‌کند تا بسته‌ ی داده را به مقصد مورد نظر ارسال کند.

 

اگر روتر تشخیص دهد بسته برای شبکه‌ ی خودش در نظر گرفته شده است ، آن را دریافت می‌کند ، اما اگر تشخیص دهد بسته برای شبکه‌ ی دیگری ارسال شده است ، آن را برای همان شبکه ارسال می‌کند. روتر اساساً یک Gateway شبکه است.

 

سوئیچینگ (Switching) چیست؟

 

 

سوئیچینگ (Switching) چیست؟

 

 

سوئیچ دارای چندین پورت است که از طریق آن‌ ها اتصال اترنت را در شبکه برقرار می‌کند. سوئیچ‌ ها هوشمند هستند زیرا می‌تواند آدرس‌ های فیزیکی دستگاه‌ های متصل به شبکه که MAC Address نام دارند را در حافظه خود ( درون جدول MAC address خود ) ذخیره کند.

 

در این صورت هنگامی که یک بسته‌ ی داده از کامپیوتر مبدأ به سمت کامپیوتر مقصد ارسال می‌شود ، به یک پورت سوئیچ ارسال می‌شود و سوئیچ آن بسته‌ ی داده بر اساس جدول MAC address ، فقط در پورت کامپیوتر مقصد کپی می‌کند و برای آن می‌فرستد.

 

سوئیچ‌ ها با استفاده از آدرس MAC در لایه دوم (OSI) که دیتا لینک است کار می‌کنند. سوئیچ‌ ها براساس Packet-Switching کار می‌کنند. سوییچ‌ها سگمنت‌ هایی که از نظر بعد مکانی تا حدی دور هستند را به یکدیگر وصل می‌کنند.

 

تفاوت روتینگ (Routing) و سوئیچینگ (Switching)

 

 

تفاوت روتینگ (Routing) و سوئیچینگ (Switching)

 

 

مهم ترین ابهامی که در خصوص تفاوت بین Switching و Routing وجود دارد در این است که دوستان ممکن است در شبکه هایی سویچ هایی را مشاهده کنند که عملیات Routing را انجام می دهند و این سئوال برای آنها به وجود بیاید که اگر فرآیند کاری Switching فقط در یک LAN است پس چرا از سویچ ها که دستگاه های لایه دویی هستند به عنوان روتر هم استفاده می شود ؟

 

حال حاضر در شبکه های بزرگ سازمان از سویچ هایی استفاده می شود که توانایی کار کردن با لایه های بالاتر را دارند و به آنها سویچ لایه سوم گفته می شود. این سویچ ها می توانند در نقش Router در شبکه ها ایفای نقش کنند و البته در ساختار های شبکه های LAN مجازی یا VLAN استفاده شوند که اکثر سازمان های ما امروزه به این شکل ترافیک شبکه را مدیریت می کنند.

 

بنابراین یک سویچ لایه سه در واقع یک روتر است و یک VLAN در واقع یک LAN واقعی محسوب می شود و بنابر همین مفهوم اگر شما در شبکه ای که از نظر شما یک شبکه LAN است دو عدد VLAN داشته باشید از نظر مفهومی دو عدد LAN مجازی دارید و برای ارتباط بین این دو VLAN باید از Router استفاده کنید.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی تمامی سرویس های کامپیوتری در تبریز می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با متخصصین حرفه ای ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041