رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

تفاوت سوئیچ لایه 2 و لایه 3

 

 

تفاوت سوئیچ لایه 2 و لایه 3

 

 

همانطور که می دانید شبکه های رایانه ای در نتیجه همگرایی فناوری اطلاعات و ارتباطات پدید آمده اند و این در نهایت باعث ایجاد سیستم یکپارچه ای شد که قادر به انتقال همه نوع داده و اطلاعات است. برای اتصال چند دستگاه و ایجاد یک شبکه ، نیاز به یک پل ارتباطی می باشد و همان جایی است که سوئیچ های شبکه وارد می شوند.

 

در واقع سوئیچ شبکه پل ارتباطی میان دستگاه های موجود در یک شبکه ایجاد و آن ها را به هم متصل می کند. با پیشرفت سریع شبکه های رایانه ای در طی سالیان متمادی , سوئیچینگ رده بالا به یکی از مهمترین کاربرد ها تبدیل شده است تا دستگاه های مختلف در یک شبکه بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. همچنین ، آن ها قادر به انتقال سریع و کار آمد داده ها از یک نقطه به نقطه دیگر هستند و بسته های داده را از فرستنده دریافت و به آدرس مقصد منتقل می کنند.

 

سوئیچ های شبکه از نظر مدیریتی به دو دسته سوئیچ های لایه 2 و سوئیچ های لایه 3 تقسیم می شوند. در این مقاله به بررسی تفاوت های سوئیچ لایه 2 و لایه 3 می پردازیم.

 

سوئیچ شبکه چیست ؟

 

سوئیچ شبکه ، وسیله ای است که دستگاه ها را در یک شبکه محلی (LAN) به هم مرتبط می سازد. به این صورت که دیتا های بسته بندی شده را از ورودی دریافت کرده و آن ها را به مقصد منتقل می کند. با این اتصال کامپیوتر های موجود در شبکه امکان ارتباط و تبادل دیتا را با یکدیگر خواهند داشت. البته سوئیچ ها صرفأ کامپیوتر ها را به یکدیگر متصل نمی کنند بلکه تمامی دستگاه هایی که از پروتکل های شبکه پشتیبانی می کنند ، می توانند برای کاربرد های خاص به سوئیچ ها متصل شوند.

 

سوئیچ لایه 2 چیست ؟

 

 

سوئیچ لایه 2 چیست ؟

 

 

سوئیچ های لایه 2 اساسأ فقط سوئیچینگ را انجام می دهند ، به این معنی که آن ها با استفاده از آدرس Mac دستگاه ها ، هدایت بسته های داده از پورت مبدأ به پورت مقصد انجام می دهند. البته این کار را با حفظ Mac Address ها انجام می دهند تا به یاد داشته باشید کدام پورت ها دارای آدرس های Mac خود دارد و به این صورت است که می توان دستگاه ها را از یکدیگر متمایز دانست.

 

این نرم افزار از تکنیک های سوئیچینگ مبتنی بر سخت افزار برای مدیریت ترافیک در یک شبکه محلی (VLAN) استفاده می کند. به زبان ساده ، یک سوئیچ لایه 2 به عنوان پلی بین چندین دستگاه عمل می کند. سوئیچ های لایه 2 مانند سوئیچ های سیسکو سری 2960 که خود به مدل های مختلفی نظیر 2960 ، 2960S ، 2960X ، 2960G تقسیم می شوند.

 

سوئیچ لایه 3 چیست ؟

 

 

سوئیچ لایه 3 چیست ؟

 

 

سوئیچ لایه 3 ، دقیقأ برعکس سوئیچ لایه 2 عمل می کند. سوئیچ های لایه 2 قادر به مسیریابی بسته های داده در لایه 3 نیستند. برخلاف سوئیچ های لایه 2 ، سوئیچ های لایه 3 با استفاده از آدرس های IP مسیریابی می کنند. آن ها یک دستگاه سخت افزاری تخصصی هستند که در مسیریابی بسته های داده استفاده می شوند.

 

این سوئیچ ها دارای قابلیت تعویض سریع و از چگالی پورت بالاتری برخوردار می باشند. سوئیچ های لایه 3 دارای کارایی بیشتری نسبت به روتر های سنتی هستند و مهمترین مزیت آنان این است که می توانند بسته های داده را بدون ایجاد هوپ های اضافی در شبکه مسیریابی نمایند ، بنابراین این کار را سریع تر از روتر ها انجام می دهند. با این حال ، آن ها فاقد برخی قابلیت های اضافی یک روتر هستند.

 

این سوئیچ ها به دلیل قابلیت های بالایی که دارند برای شرکت های بزرگ مناسب می باشند. به عبارت ساده تر ، سوئیچ لایه 3 چیزی جز یک روتر پر سرعت اما بدون اتصال WAN نیستند. سوئیچ های لایه 3 مانند سوئیچ های سیسکو سری 3850 ، 3750 ، 3560 ، 9300 هستند.

 

تفاوت میان سوئیچ های لایه 2 و لایه 3 

 

 ♦  سوئیچینگ در مقابل مسیریابی در لایه 2 و لایه 3 :

 

سوئیچینگ در لایه 2 مدل مرجع OSI عمل می کند ، جایی که بسته های داده بر اساس آدرس های Mac به درگاه مقصد هدایت می شوند. بنابراین می توان گفت سوئیچ لایه 2 ساده است. از طرف دیگر سوئیچ لایه 3 ، یک دستگاه سخت افزاری تخصصی است که برای مسیریابی بسته های داده با استفاده از آدرس IP استفاده می شود. بنابراین مسیریابی را انجام می دهد.

 

 

تفاوت میان سوئیچ های لایه 2 و لایه 3 

 

 

 ♦  عملکرد سوئیچ در لایه 2 و لایه 3 :

 

سوئیچ لایه 2 فقط می تواند بسته ها را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل کند ، در حالی که سوئیچ لایه 3 قادر به سوئیچینگ و همچنین مسیریابی می باشد. پس در واقع سوئیچ های لایه 2 قادر به مسیریابی نمی باشند و تنها می توانند در همان شبکه ارتباط ایجاد نمایند. در حالی که در لایه 3 دستگاه ها می توانند با خارج و یا داخل شبکه ارتباط برقرار نمایند.

 

 ♦  آدرس Mac در مقابل آدرس IP در سوئیچ لایه 2 و لایه 3 :

 

سوئیچ های لایه 2 از آدرس Mac دستگاه ها برای هدایت بسته های داده از پورت منبع به پورت مقصد استفاده می کنند. آن ها بسته ها را با حفظ جدول آدرس Mac هدایت می کنند. در عوض ، سوئیچ های لایه 3 از آدرس های IP برای پیوند شبکه های مختلف با استفاده از پروتکل های مسیریابی ویژه استفاده می کنند.

 

 ♦  سرعت سوئیچینگ لایه 2 و لایه 3 :

 

 

تفاوت میان سوئیچ های لایه 2 و لایه 3 

 

 

به طور معمول سرعت انتقال اطلاعاتدر سوئیچ های لایه 3 کمتر از سوئیچ های لایه 2 می باشد که دلیل آن پردازش انجام شده بر روی بسته ها می باشد. در عوض ، سوئیچ های لایه 2 وقت کمی جهت یافتن بهترین مسیر ممکن برای ارسال بسته ها به درگاه مقصد و زمان کمی را جهت بررسی آن می گذراند.

 

 ♦  برنامه های کاربردی سوئیچ در لایه 2 و لایه 3 :

 

سوئیچینگ لایه 2 مبتنی بر سخت افزار است و سوئیچ ها از ASIC مخفف عبارت (Application Specific Integrated Circuits) برای حفظ جدول آدرس Mac استفاده می کنند. آن ها مانند یک LAN معمولی عمل کرده و دامنه های بزرگتر را به دامنه های کوچکتر تبدیل می کنند و از فرآیندی به نام پروتکل حل آدرس (ARP) برای تعیین آدرس های Mac سایر دستگاه ها استفاده می کنند.در حای که سوئیچ های لایه 3 ترکیبی از سوئیچ ها و روتر های مدرن هستند که معمولأ برای مسیریابی در شبکه های مجازی (VLAN) استفاده می شود.

 

 

 

مجموعه رساتلکام ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات ، آماده راه اندازی سوئیچ شبکه مدیریتی و شبکه غیر مدیریتی طبق نیاز و خواسته شما میباشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با متخصصین ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041