رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

تفاوت مودم ADSL و VDSL چیست ؟

 

 

تفاوت مودم ADSL و VDSL چیست ؟

 

 

با وجود اینترنت همراه که با آمدن شبکه 5G سرعت فوق العاده‌ای را ارائه می‌دهد ، همچنان کاربران بسیاری از مودم خانگی برای اتصال به دنیای اینترنت استفاده می‌کنند. از مهم ترین دلایل این انتخاب می‌توان به قیمت پایین‌ تر اینترنت خانگی و پوشش وسیع در نقاط مختلف اشاره کرد. بنابراین استفاده از مودم ADSL و VDSL هنوز پرکاربردترین نوع اتصال به اینترنت در سراسر جهان می باشد.

در این مقاله قصد داریم بطور کامل به تفاوت مودم ADSL و VDSL بپردازیم.

 

ADSL چیست؟

 

 

ADSL چیست؟

 

 

ADSL مخفف عبارت (Asymmetric Digital Subscriber Line) به معنی خط مشترک دیجیتال نامتقارن است. خط مشترک ، خط تلفنی است که به منازل یا دفاتر ما ختم می شود که معمولاً برای تماس از آن استفاده می کنیم. این خط یک جفت سیم مسی است و سیگنال های صوتی ما را به انتهای دیگر اتصال تلفن می برد. از همان خط برای انتقال داده های اینترنتی استفاده می شود ولی در فرکانس های متفاوتی نسبت به فرکانس هایی که برای سیگنال های صوتی استفاده می شود. سیگنال داده‌ های صوتی و اینترنت هر دو تحت تأثیر شرایط و اختلال در سیم مسی هستند.

 

اتصال ADSL نسبت به سایر اتصالات مانند فیبرنوری مقرون به صرفه است زیرا نیازی به گذاشتن سیم یا کابل جداگانه نیست. از همان سیم تلفن می توان برای اتصال به اینترنت استفاده کرد. ADSL2+ آخرین نسخه ADSL برای کسانی است که در مجاورت سوئیچ های مدیریت شده توسط یک ارائه دهنده خدمات اینترنتی زندگی می کنند. هر چه کاربر نزدیکتر به DSLAM زندگی کند ، سرعت انتقال بهتر خواهد بود.

 

VDSL چیست؟

 

 

VDSL چیست؟

 

 

عبارت VDSL مخفف عبارت Very-high-bitrate Digital Subscriber Line و نسل جدیدی از فناوری DSL بر روی بستر کابل‌ های شبکه است. VDSL نمونه دیگری از فناوری اتصال به اینترنت بوده که از همان خط مشترک دیجیتال مشابه با ADSL برای انتقال سیگنال اینترنت استفاده می‌کند. اما فناوری آن در مقایسه با ADSL جدیدتر است.

 

از اوایل اسفند سال 95 ، شرکت مخابرات از سرویس VDSL رونمایی کرد. امروزه در بسیاری از مناطق کشور این سرویس در دسترس می باشد. VDSL با استفاده از بازه فرکانسی 25KHZ تا 12MHz ، قادر به ارائه سرعت 55 مگابیت در ثانیه برای ارسال اطلاعات از اینترنت به کاربر (Downstream) و 3 مگابیت در ثانیه برای ارسال اطلاعات کاربر بر روی اینترنت (Upstream) است.

 

همانطور که می‌بینید سرعت‌های فوق به‌ مراتب بیشتر از ADSL می باشند. نسل دوم سرویس (VDSL (VDSL2 ، با افزایش بازه فرکانسی تا 30MHz ، می‌تـواند تا سرعت 100Mbps را برای جریان Downstream و Upstream فراهم کند. بر هـمین اسـاس امکان استفاده از خدماتی نظیر تلویزیون‌ های اینترنتی ، کنفرانس‌ های آنلاین و VOIP راحت‌ تر خواهد بود.

 

دسترسی اینترنت VDSL برای کاربران از طریق ایجاد یک مرکز فیبرنوری در نزدیکی محل‌ های مورد نظر انجام می‌شود. این مراکز با استفاده از کابل‌ های فیبرنوری به ISP یا شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت متصل می‌شوند. همچنین بهره مندی از استاندارد VDSL2 برای کاربرانی که در محدوده 1 تا 2 کیلومتری از مرکز مخابراتی قرار دارند ، امکان پذیر است.

 

برای استفاده از تکنولوژی VDSL لازم است از مودم‌ های VDSL استفاده نمایید. لازم به ذکر است که مودم‌ های VDSL به راحتی از اینترنت ADSL پشتیبانی می کنند.

 

تفاوت مودم های ADSL و VDSL

 

 ♦  سرعت : مهمترین فرق مودم ADSL و VDSL در سرعت اتصال به اینترنت است. همانطور که میدانید استاندارد VDSL ، سرعت بسیاری بیشتری را نسبت به اتصالات ADSL به کاربر ارائه می دهد. حداکثر سرعت دانلود و آپلود در اتصال VDSL تا 100 مگابایت در ثانیه می‌رسد ، در حالیکه این عدد در اینترنت ADSL ، نهایتا 24 مگابایت برای دانلود و 1 مگابایت برای آپلود خواهد بود.

 

 

تفاوت مودم های ADSL و VDSL

 

 

 ♦  کاربرد : با استفاده از VDSL به راحتی می‌توانید از برنامه هایی مانند Skype و You Tube که نیاز به پهنای باند بالاتری دارند استفاده کنید. همچنین با وجود اینترنت VDSL دیگر نیاز نیست برای گرفتن بک آپ آنلاین ساعت ها منتظر بمانید.

 

 ♦  دسترسی : دسترسی به اینترنت ADSL به طور گسترده و وسیع‌ تری انجام می‌شود. اما برای بهره‌ مندی از اینترنت VDSL باید فاصله نزدیکی با مرکز مرتبط با آن داشته باشید. همچنین تعداد محدودی از شرکت های ارائه دهنده اینترنت ، VDSL را به کاربران ارائه می‌دهند.

 

 ♦  قیمت : واضح است که برای دریافت خدمات بهتر و اینترنت سریع‌ تر باید هزینه بیشتری بپردازید. اما نگران نباشید ، زیرا تفاوت قیمت چندانی بین مودم‌ های ADSL و VDSL وجود ندارد.

 

 ♦  سیگنال دهی : به عنوان یک قاعده کلی ، با افزایش فاصله از مرکز مخابراتی ، قدرت سیگنال دریافتی هر دو مودم ADSL و VDSL کاهش می‌یابد. اما این تضعیف سیگنال در مودم VDSL سریع تر رخ می‌دهد.

 

 ♦  پهنای باند : از تفاوت مودم ADSL و VDSL می توان به پهنای باند اشاره کرد. معمولاً پهنای باند و سرعت دانلود در اینترنت VDSL در مقایسه با اینترنت ADSL شش برابر بیشتر است. به همین دلیل برنامه هایی که نیاز به پهنای باند بالا دارند ، توسط اینترنت VDSL راحت تر اجرا می شوند.

 

 

تفاوت مودم ADSL و VDSL چیست ؟

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی تمامی سرویس های کامپیوتری در تبریز می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با متخصصین حرفه ای ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041