رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

تفاوت هارد SSD و HDD در چیست ؟

 

 

تفاوت هارد SSD و HDD در چیست ؟

 

 

با پیشرفت و توسعه روزافزون نرم افزار ها و برنامه های جانبی ، تحول در سخت افزار ها نیاز به تجهیزات ذخیره سازی افزایش پیدا کرده است. به صورتی که در سال های اخیر شاهد تحولات چشمگیری در میزان حجم نگهداری اطلاعات و سرعت انتقال این تجهیزات بوده ایم. حافظه های SSD نیز نسل جدید از هارد یا همان حافظه ذخیره سازی هستند. حافظه های SSD حق انتخاب کاربران را در تجهیزات ذخیره سازی گسترش دادند و از طرفی در رقابت با حافظه های هارد دیسک HDD قرار دارند. در این مقاله قصد داریم تفاوت های دو هارد SSD وHDD را مورد بررسی قرار دهیم.

 

هارد SSD چیست ؟

 

 

هارد SSD چیست ؟

 

 

هارد SSD مخفف عبارت Solid State Drive به معنای درایو جامد می باشد. هارد SSD نسل جدیدی از هارد یا حافظه ذخیره سازی می باشد که برای ذخیره اطلاعات به بازار ارائه شده است. ساختار طراحی شده در هارد درایو جامد به گونه ای می باشد که هیچ گونه قسمت متحرک و یا حتی دیسک چرخان ندارد و همین ساختار در هارد آن را با دیگر هارد ها متفاوت کرده است. به همین دلیل به این نوع از هارد ، هارد درایو جامد گفته می شود.

 

هارد های SSD از مدار هایی تشکیل شده اند که مانند انواع مختلف مموری ، اطلاعات را به سرعت می خوانند و بدون استفاده از نیرو هایی چون برق ، اطلاعات را در خود ذخیه می کنند. می توان گفت بر پایه فلش ، مشابه با مموری موبایل طراحی شده است. این حافظه از سرعت خواندن و نوشتن بهتری نسبت به دیگر هارد دیسک ها برخوردار می باشند. در نهایت SSD ها از نظر کار کرد مشابه هارد دیسک های HDD هستند.

 

هارد HDD چیست ؟

 

 

هارد HDD چیست ؟

 

 

هارد HDD مخفف عبارت Hard Disk Drive به معنای درایو سخت می باشد که برای ذخیره کردن داده های مورد پردازش کامپیوتر مورد استفاده قرار می گیرد. این هارد ها اطلاعات را به صورت مکانیکی روی سطح مغناطیسی دیسک های خود ذخیره می کند. هارد دیسک ها یک ابزار ذخیره سازی دائمی برای کامپیوتر ها مطرح هستند.

 

ابزار ذخیره سازی دائمی به این معنی است که با قطع جریان برق ، اطلاعات ذخیره شده از بین نمی روند. در هارد دیسک ها با چرخش پلاتر ، هد خواندن و نوشتن توسط یک بازوی مکانیکی به داده ی مورد نظر شما دسترسی پیدا می کند. اطلاعات به کمک این بازو ها و بهره گیری از مغناطیس ، خوانده و نوشته می شوند.

 

تکنولوژی HDD عمری به درازای خود کامپیوتر های امروزی دارد. با این حال امروزه همچنان از هارد دیسک ها استفاده می شود. ای حافظه ها در برابر حجم و سرعتی که ارائه می دهند ، قیمت مقرون به صرفه ای دارند. این قیمت مانع از جایگزینی کامل آن ها با رقبای سریع ترشان ، یعنی SSD ها شده است. هارد دیسک های امروزی در دو دسته ی اکسترنال و اینترنال و فرم فاکتور های متفاوت برای کاربران در دسترس هستند.

 

تفاوت هارد SSD و HDD در چیست ؟

 

 

تفاوت هارد SSD و HDD در چیست ؟

 

 

با وجود اینکه SSD و HDD در امر ذخیره سازی عملکرد نسبتأ یکسانی دارد ، با این حال تفاوت های بسیار زیادی برای خریدار دارند. حافظه های HDD قدیمی تر و با سرعت کمتر می باشند. این حافظه ها در مقابل SSD با قیمت بالا تر و عمر کمتر رقابت می کنند. در ادامه به بررسی برخی تفاوت هارد SSD و HDD می پردازیم.

 

مشخصات هارد SSD :

 

سرعت : سرعت بالا تر ، تا حدود 3 برابر یک هارد دیسک

 

حداکثر ظرفیت : محدود

 

دسترسی به دیتا : حدودأ 30 درصد سریع تر از هارد دیسک های رایج

 

گیمینگ : افزایش سرعت لود و اجرای بازی

 

طول عمر : میزان خرابی کمتر

 

مصرف : کم

 

تولید نویز و حرارت : خیلی کم

 

قیمت : بسیار بالا به ازای هر گیگ

 

 

تفاوت هارد SSD و HDD در چیست ؟

 

 

مشخصات هارد HDD :

 

سرعت : سرعت پایین ، محدودیت سرعت چرخش دیسک 5400 و 7200

 

حداکثر ظرفیت : در دسترس با ظرفیت های بسیار بالا

 

دسترسی به دیتا : سرعت پایین

 

گیمینگ : _____

 

طول عمر : خرابی بالا تر به علت ساختار مکانیکی

 

مصرف : توان مصرفی بالا

 

تولید نویز و حرارت : بالا ، به علت ساختار مکانیکی

 

قیمت : ارزان قیمت

 

با وجود مزایای SSD ها ، همچنان قیمت بالا مانع از جایگزینی کامل آن‌ ها و حذف HDD می‌شود. در حال حاضر بهترین گزینه استفاده از SSD و HDD به طور همزمان است. امروزه برای لپ تاپ‌ و کامپیوتر ها استفاده هم زمان از SSD و HDD روش به شدت موثر و مقرون به صرفه‌ ای است. در این روش با حفظ هارد دیسک سیستم می‌توانید برای اجرای سیستم عامل ، نرم‌ افزار های سنگین‌ و بازی‌ ها از SSD استفاده کنید.

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با متخصصین حرفه ای ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041