رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

تفاوت کابل فیبرنوری سیمپلکس و داپلکس

 

 

تفاوت کابل فیبرنوری سیمپلکس و داپلکس

 

 

کابل فیبرنوری یکی از اجزای کلیدی شبکه نوری است. انواع مختلف فیبرنوری برای کاربرد های متفاوت استفاده می شوند. در این مقاله به بررسی تفاوت پچ کورد های سیمپلکس و داپلکس می پردازیم.

 

مقایسه سیمپلکس و داپلکس 

 

قبل از مقایسه کابل های نوری سیمپلکس و داپلکس باید درک کلی از سیمپلکس و داپلکس داشته باشیم. سیمپلکس و داپلکس کانال های متفاوت ارتباطی در شبکه های مخابراتی هستند که مسیر های انتقال اطلاعات را فراهم می کنند. بر اساس تعریف ITU-T جریان سیمپلکس جریانی است که سیگنال فقط در یک مسیر ، در یک زمان مشضخص جابجا می شود. به این معنا که یک طرف فرستنده و طرف دیگر گیرنده خواهد بود و همچنین این جهت قابل تعویض نیست.

 

در مقابل در طراحی فول داپلکس (Full Duplex) از دو فیبر جهت ارتباط استفاده می شود. به گونه ای که از یک فیبر جهت ارتباط از نقطه A به B و از فیبر دیگر جهت ارتباط از نقطه B به A استفاده می شود. بنابراین در نوع تمام داپلکس هر دو سر هم فرستنده و هم گیرنده هستند.

 

برخلاف نوع سیمپلکس ، داپلکس ها به دو دسته فول داپلکس و نیم داپلکس تقسیم می شوند :

 

نیم داپلکس کانال ارتباطی است که داده را می توان از هر دو جهت روی آن منتقل کرد ، البته نه به صورت همزمان. یک سر آن ارسال کننده (Transmitter) و سر دیگر آن گیرنده (Receiver) است که برخلاف نوع سیمپلکس جهت آن ها قابل تعویض است.

 

همچنین فول داپلکس ارتباطی دو طرفه است که توانایی ارتباط همزمان در هر دو جهت را دارد.

 

کابل فیبرنوری سیمپلکس (Simplex Fiber Optic Cable)

 

 

کابل فیبرنوری سیمپلکس (Simplex Fiber Optic Cable)

 

 

کابل فیبرنوری سیمپلکس از یک رشته فیبر شیشه ای یا پلاستیکی و روکش فیبر (Outer Jacket) تشکیل شده است. این نوع کابل در مواردی که نیاز به انتقال یک طرفه اطلاعات باشد ، کاربرد دارد. رله های حسگر بزرگ راه ها ، سنسور های سرعت و تکنولوژی های مورد استفاده در برخی ورزش ها مانند Hawk-eye در تنیس از فیبر سیمپلکس استفاده می کنند. همچنین در شیکه نوری سیمپلکس هر دو نوع فیبرنوری مالتی مود و سینگل مود به کار می رود.

 

کابل ها فیبرنوری سیمپلکس سینگل مود گزینه ایده عال برای شبکه هایی است که نیاز به ارسال اطلاعات در یک جهت و در فواصل طولانی دارند.قطر هسته فیبرنوری سیمپلکس سینگل مود 8 تا 10 میکرون است. فیبرنوری مالتی مود سیمپلکس دارای هسته ای با قطر بیشتر نسبت به نوع سینگل مود است. به این دلیل که به طور همزمان مود های مختلف نور را منتقل می کند. قطر هسته فیبرنوری سیمپلکس مالتی مود 50 تا 62.5 میکرون است.

 

 

کابل فیبرنوری سیمپلکس (Simplex Fiber Optic Cable)

 

 

در فیبر مالتی مود ، در یک نقطه زمانی مشخص ، اطلاعات بیشتری جابجا می شود. در این نوع فیبر در طی مسافت طولانی ، به علت پاشندگی و تضعیف بالا ، کیفیت سیگنال افت می کند. به همین دلیل فیبر مالتی مود در مسافت های کوتاه کاربرد دارد.

 

کابل فیبرنوری داپلکس (Duplex Fiber Optic Cable)

 

 

کابل فیبرنوری داپلکس (Duplex Fiber Optic Cable)

 

 

کابل فیبرنوری داپلکس از دو رشته فیبرنوری ( شیشه ای یا پلاستیکی ) ساخته می شود. این نوع فیبرنوری را می توان معادل دو رشته فیبرنوری سیمپلکس در نظر گرفت. دستگاه هایی که نیاز به ارتباط دو  طرفه هم زمان دارند را می توان از طریق فیبر داپلکس به هم متصل کرد. سرور های فیبرنوری ، سوئیچ ها و سخت افزار های مشابه مواردی هستند که از فیبرنوری داپلکس استفاده می کنند. فیبر های داپلکس نیز در دو نوع سینگل مود و مالتی مود تولید می شوند. فیبر های نیم داپلکس و فول داپلکس دو نوع فیبرنوری داپلکس هستند که در موارد مختلف کاربرد دارند.

 

کابل فیبرنوری نیم داپلکس (Half Duplex Fiber Optic Cable)

 

فیبرنوری نیم داپلکس توانایی ارسال سیگنال در هر دو جهت ، ولی در یک جهت ، در یک زمان خاص را دارد. در برخی از تجهیزات انتقال از کابل های نیم داپلکس (Half Duplex) استفاده می شود. به خاطر داشته باشید که در صورت استفاده از نیم داپلکس ها ، تمام گره های (Node) شبکه باید به صورت نیم داپلکس طراحی شوند.

 

 

کابل فیبرنوری نیم داپلکس (Half Duplex Fiber Optic Cable)

 

 

کابل فیبرنوری فول داپلکس (Full Duplex Fiber Optic Cable)

 

در کابل های فیبرنوری فول داپلکس اطلاعات در دو جهت متفاوت به صورت پیوسته و در یک زمان جابجا می شوند. نمونه آن یک سرویس تلفن IP است که افراد در هر دو انتهای یک تماس می توانند به صورت هم زمان با یکدیگر صحبت کنند و به صحبت طرف مقابل گوش دهند ، زیرا دو مسیر ارتباطی بین آن ها وجود دارد. بنابراین استفاده از حالت فول داپلکس کارایی ارتباط را افزایش می دهد.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041