رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

حافظه ذخیره سازی چیست ؟ معرفی انواع حافظه ذخیره سازی

حافظه ذخیره سازی چیست ؟ معرفی انواع حافظه ذخیره سازی

با پیشرفت تکنولوژی ، نگهداری و حفاظت از اطلاعات و داده ها برای مدت زمان طولانی بسیار حائز اهمیت می باشد. در پی این موضوع هر روزه تحقیق ، اختراعات جدید و روش های نوینی برای نگهداری از اطلاعات پدیدار می شود. امروزه کامپیوتر ها نقش مهمی در زندگی بشر دارند زیرا می توان با استفاده از حافظه های ذخیره سازی و کامپیوتر ، بسیاری از اطلاعات خود را نگهداری نمود. بنابراین شناخت و آشنایی با انواع حافظه های ذخیره سازی بسیار مهم می باشد که در ادامه به معرفی انواع حافظه های ذخیره سازی می پردازیم.

حافظه ذخیره سازی چیست ؟

به هر قطعه یا وسیله ای که بتواند اطلاعات را حفظ کند و هر زمان که بخواهیم آن ها را در اختیار ما قرار دهد ، حافظه ذخیره سازی گفته می شود. هارد HDD ، SSD ، حافظه های کامپیوتری و ابری انواع مختلفی از حافظه های ذخیره سازی می باشند. با پیشرفت تکنولوژی ، روش های ذخیره سازی اطلاعات نیز پیشرفت کرده است که می توان به Google Drive ، I Cloud و One Drive اشاره کرد.

هارد HDD ، SSD

در فضا های ذخیره سازی ابری ، کاربر تنها با وارد شدن به حساب کاربری خود ، در هر موقعیتی می تواند به اطلاعات خود دسترسی پیدا کند. با توجه به این که هر کدام از فضا های ذخیره سازی مختصی یک کمپانی هستند ، بنابراین کارایی هر کدام متفاوت است. برای مثال I Cloud برای شرکت اپل بوده و می تواند تا 5 گیگابایت موسیقی ، یادداشت و فایل های شما را ذخیره کند.

همچنین Google Drive مختص شرکت گوگل می باشد و با داشتن فضایی به حجم 15 گیگابایت می تواند اطلاعات شما شامل عکس ها ، فیلم ها ، موسیقی و … را در خود ذخیره کند.

حافظه های کامپیوتری

امروزه کامپیوتر ها و لپ تاب ها نقش بسیار مهمی در زندگی ما دارند و وجود هرگونه نقص یا ایراد در آن ها منجر به ایجاد اختلال در زندگی روزمره انسان می شود. یکی از ویژگی های مهم کامپیوتر ، وجود فضای ذخیره سازی در آن می باشد که می تواند حجم بالایی از اطلاعات را در خود ذخیره کند. حافظه ذخیره سازی کامپیوتر ها به دو دسته اصلی و جانبی تقسیم می شوند که هر دو وظیفه حفظ و نگهداری اطلاعات و داده ها را برعهده دارند.

حافظه های ذخیره سازی اصلی کامپیوتر

بخشی از کامپیوتر که وظیفه ذخیره سازی نرم افزار سیستم عامل ، برنامه های نرم افزاری و سایر اطلاعات برای واحد پردازش مرکزی CPU را برعده دارد ، حافظه ذخیره سازی اصلی نام دارد.این بخش با نام های حافظه اولیه و یا حافظه درونی نیز شناخته می شود.

حافظه اصلی دارای دو بخش رم (RAM) و رام (ROM) می باشد که محل قرارگیری این دو حافظه در نزدیکی CPU ، روی مادربرد است. همچنین سرعت دستیابی به اطلاعات ذخیره شده در حافظه اصلی ، نسبت به حافظه خارجی بیشتر است.

رم (RAM) :

رم (RAM)

یکی از حافظه های ذخیره سازی موقت که دارای سرعت بسیار بالایی می باشد ، رم نام دارد. رم ها دارای حجم های متفاوتی مانند 4 ، 8 ، 16 ، 32 و 64 گیگابایتی می باشند. همچنین رم مورد نیاز هر دستگاه مانند لپ تاب ، تبلت و سایر دستگاه ها با توجه به نیاز هر کدام متفاوت است. سرعت بالای رم در خواندن اطلاعات ، یکی از ویژگی های مثبت و با اهمیت آن می باشد. لازم به ذکر است که رم از دسته حافظه های نامانا (Volatile) می باشد که با قطع جریان برق یا قطع انرژی ، اطلاعات آن حذف می گردد.

رم ها در دو نوع دی رم (DRAM) و اس رم (SRAM) وجود دارند که در ادامه توضیح مختصری در مورد هر کدام داده شده است.

DRAM : یکی از متداول ترین رم های استفاده شده در کامپیوتر ها ، دی رم یا رم دینامیکی می باشد. قدیمی ترین نوع آن SDR DRAM می باشد. امروزه در کامپیوتر ها از نوعی رم دیگر به نام DDR استفاده می شود که نسبت به SDR پیشرفته تر و پر سرعت تر است.

ورژن های جدید DDR نظیر DDR3 ، DDR2 وDDR4 دارای کارایی ، اجرا و انرژی بیشتر و بهتری نسبت به نوع اولیه DDR می باشند. همچنین لازم به ذکر است که هیچ کدام از ورژن ها با یکدیگر سازگاری ندارند و نمی توان از ترکیب دو نوع از DDR در سیستم یک کامپیوتر استفاده کرد.

SRAM : یکی دیگر از حافظه های استفاده شده در دستگاه های مختلف رم SRAM می باشد. SAM مخفف عبارت Static Random Access Memory به معنای حافظه دسترسی تصادفی استاتیک می باشد.

SRAM نوعی رم استاتیکی و خاص است که سرعت آن از رم های DDR بیشتر است. این نوع رم ها دارای قیمت بالاتر و اندازه بزرگی نسبت به رم های دینامیکی هستند. همچنین از این رم در ساخت حافظه CAYCH کامپیوتر به دلیل سرعت بالایی که دارد استفاده می شود.

رام (ROM) : 

رام (ROM)

رام نیز یک نوع حافظه ذخیره سازی نامانا است با این تفاوت که با قطع برق و انرژی ، هیچ کدام از اطلاعات ذخیره شده در آن حذف نمی شود. به همین جهت به آ« حافظه غیر فرار نیز گفته می شود و همچنین در نزدیکی CPU بر روی مادربرد قرار می گیرد.

ROM مخفف عبارت Ready Only Memory به معنای حافظه فقط خواندنی می باشد. به این معنا که کاربر اجازه تغییر ، پاکسازی یا حذف هیچ کدام از اطلاعات ذخیره شده را ندارد اما رام بر خلاف رم قابلیت برنامه نویسی مجدد را دارد. EEP RAM ، EP RAM وPRAM انواع مختلفی از رام می باشند.

حافظه جانبی

حافظه جانبی به حافظه ثانویه یا حافظه خارجی نیز شناخته شده است که از آن برای نگهداری ، آرشیو و بایگانی طولانی مدت استفاده می شود. این حافظه ها نسبت به حافظه های اصلی ارزان تر بوده و سرعت انتقال اطلاعات آن ها پایین تر است. یکی از حافظه های ذخیره سازی جانبی ، هارد ها می باشند که به طور کلی به دو دسته هارد اکسترنال ( خارجی ) و اینترنال ( داخلی ) تقسیم می شوند.

هارد های اکسترنال ( خارجی ) دارای انواع مختلفی می باشند که در ادامه به معرفی چند نوع از آن ها می پردازیم.

هارد SATA : هارد SATA از سری هارد های خارجی می باشد.هزینه کمتر ، سرعت بالا در انتقال داده ها و نیاز به کابلی با طول کوتاه از جمله ویژگی های SATA می باشد.

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش روزمره نیاز ها به این هارد دیسک ها ، سرعت انتقال داده های هارد SATA از 1.5G به 3G و در نهایت به 6G ارتقاء داده شده است.

هارد SATA

هارد SSD : SSD مخفف عبارت Solid State Drive می باشد که هیچ گونه بخش متحرکی در ساختار آن وجود ندارد و بدون استفاده از برق اطلاعات را بر روی حافظه خود ذخیره می کند و نحوه ذخیره سازی اطلاعات و عملکرد آن همانند فلش می باشد. حافظه SSD در سه نوع استاندارد ، M.SATA و M.2 ساخته می شود. هر سه نوع حافظه SSD دارای عملکرد یکسانی هستند و تنها در شکل ظاهری ، ابعاد و میزان حجم از اطلاعاتی که ذخیره می کنند با یکدیگر تفاوت دارند.

حافظه های SSD دارای سرعت بالا تر ، مقاومت بیشتر در برابر ضربه و لرزش ، مصرف برق کمتر و عملکرد بی صدا تری در مقایسه با دیگر هارد ها می باند. بالا بودن قیمت این نوع هارد ها نسبت به دیگر هارد ها از معایب هارد SSD می باشد.

هارد SSD

هارد HDD : یکی از قدیمی ترین نوع هارد ، هارد HDD یا همان Hard Disk Drive می باشد که می تواند حجم زیادی از اطلاعات را روی خود ذخیره کند. این هارد دارای یک دیسک حلقه به نام پلتر است که اطلاعت و داده ها را روی پلتر ذخیره می کند.

چرخش به وجود آمده در اثر عملکرد پلاتر ، باعث تولید صدا می شود که می تواند آزار دهنده باشد. همچنین این حرکت دورانی مصرف برق را بالا برده و گرمای زیادی را تولید می کند که باعث گرم شدن هارد دیسک می شود.

هارد HDD

حافظه فلش (Flash Memory) : یکی از رایج ترین نوع حافظه ذخیره سازی ، فلش مموری ها می باشند که طرز استفاده آن ها آسان بوده و به دلیل کوچک بودن اندازه آن ها به راحتی قابل حمل می باشند.

این نوع حافظه ها از طریق پورت USB به کامپیوتر و سایر لوازم الکترونیکی متصل می شوند و اطلاعات را انتقال می دهند. تنوع فلش مموری ها در رنگ و ابعاد و حجم زیاد می باشد. معمولا حجم فلش مموری ها 32G ، 24G ،16G ، 8G و 64G و حتی بیشتر می باشند.

حافظه فلش (Flash Memory)

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041