رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

خدمات مجازی سازی (virtualization) چیست؟

 

 

خدمات مجازی سازی (virtualization) چیست؟

 

 

خدمات مجازی سازی (Virtualization) در سال 1960 توسط شرکت آی‌ بی‌ ام (IBM) آغاز شد و به عنوان یک روش منطقی برای تقسیم منابع سیستم توسط رایانه‌ های بزرگ ، بین برنامه‌ های مختلف ارائه شد. از آن زمان اصطلاح مجازی سازی گسترش یافت. به کمک مجازی سازی می‌توانیم به طور هم زمان دو یا چند سیستم‌ عامل را روی یک سرور راه‌اندازی کنیم.

 

کامپیوتر های امروزی از 4 لایه سیستم‌ عامل ، سخت‌ افزار ، داده و نرم‌ افزار تشکیل شده‌اند که معمولاً به یکدیگر وابسته هستند. این وابستگی باعث می‌شود که در صورت بروز مشکل در سخت‌ افزار سیستم‌ عامل نیز دچار مشکل شود. مثلاً با سوختن هارد کامپیوتر ، سیستم‌ عامل از بین خواهد رفت. مجازی سازی سعی دارد تا با از بین بردن وابستگی بین این لایه‌ ها مشکلات این چنینی را رفع کند.

 

مجازی سازی تکنولوژی است که کمک می‌کند از منابع در اختیار امکانات بیشتری را دریافت کنید. به زبانی ساده‌ تر مجازی سازی راهی برای صرفه جویی در منابع فیزیکی است. مجازی سازی یک سرور این امکان را در اختیار تان قرار می دهد که از یک بستر سخت افزاری برای راه اندازی چند سرویس یا سیستم عامل استفاده کنید.

 

انواع مجازی سازی چیست؟

 

 

انواع مجازی سازی چیست؟

 

 

احتمالا اصطلاح مجازی سازی سرور را بیشتر شنیده باشید و این گونه تصور کنید که خدمات مجازی سازی تنها به سرور ها ختم می‌شود. اگرچه مجازی سازی سرور پر طرفدار ترین نوع مجازی سازی است اما لازم به ذکر است که خدمات مجازی سازی در لایه‌ های مختلف یک شبکه و دیتاسنتر صورت می‌گیرد بنابراین انواع متفاوتی دارد. انواع مجازی سازی عبارتند از :

 

  • مجازی سازی سرور

 

  • مجازی سازی شبکه

 

  • مجازی سازی نرم افزار

 

  • مجازی سازی استوریج

 

  • مجازی سازی دسکتاپ

 

در ادامه به توضیح هر یک از این خدمات مجازی سازی و کاربرد های آن‌ ها می پردازیم.

 

 ♦  مجازی سازی سرور (server virtualization)

 

 

مجازی سازی سرور (server virtualization)

 

 

مجازی سازی سرور را می‌توان به نوعی زیرساخت دیگر خدمات مجازی سازی بدانیم چرا که پس از پیاده سازی مجازی سازی سرور است که می‌توانیم اقداماتی برای بهره مندی از دیگر انواع خدمات مجازی سازی انجام دهیم. اما چرا شرکت‌ها و سازمان‎   ها تمایل به مجازی سازی سرور دارند؟ مجازی سازی سرور به شرکت‌ ها و سازمان‌ ها کمک می‌کند که در سریع‌ ترین زمان ممکن سرویس‌ های تحت شبکه را پیاده سازی کنند.

 

مزایای مجازی سازی سرور

 

  • افزایش بهره وری و استفاده بهینه‌ تر از منابع سخت افزاری

 

  • مدیریت امنیت اطلاعات

 

  • صرفه جویی اقتصادی در استفاده از منابع سخت افزاری

 

  • کاهش مصرف پهنای باند شبکه

 

  • توانایی مدیریت متمرکز سرویس‌ ها در یک سرور

 

  • کاهش هزینه‌ های مربوط به نیروی انسانی و نگهداری سرور

 

  • امکان بروزرسانی و ایجاد تغییرات برای کاربران

 

  • بک آپ گیری از اطلاعات و بازیابی آن

 

 ♦  مجازی سازی شبکه (network virtualization)

 

 

مجازی سازی شبکه (network virtualization)

 

 

یکی از دغدغه‌ های اغلب سازمان‌ ها و شرکت ها و دلیل عدم استفاده آن‌ ها از خدمات شبکه ، پر هزینه بودن تجهیزات شبکه است. آیا می‌دانستید با مجازی سازی شبکه می‌توان این هزینه را کاهش داد؟

 

هرچه سازمان‌ ها توسعه یافته‌تر شده و رشد می‌کنند ، به تبع آن نیاز به سرویس‌ های بیشتری نیز پیدا کرده و این موضوع هزینه‌ ها را برای سازمان مذکور افزایش می‌دهد. تصور کنید می‌خواهید سرویس جدیدی در شبکه خود راه اندازی کرده یا شبکه را توسعه دهید. توسعه شبکه به خرید تجهیزات فیزیکی شبکه چون روتر ، سوئیچ و… وابسته است.

 

با وجود خدمتی چون مجازی سازی شبکه می‌توان در مدت زمان کوتاه‌ تر و با صرف هزینه کمتری شبکه را بسط داده ، سرویس جدید را راه اندازی کرده و شبکه را توسعه دهید. مجازی سازی شبکه به این معنا است که می‌توانید به صورت مجازی از سوئیچ ، روتر و راهکار های امنیتی شبکه استفاده کنید. مجازی سازی شبکه خود دارای انواع متفاوتی است :

 

  • مجازی سازی سخت افزاری یا SDN : این خدمت قادر است مسیریابی ترافیک شبکه را کنترل کند.

 

  • مجازی سازی توابع شبکه NFV : این خدمت شامل یک یا چند ماشین مجازی است که جایگزین سخت افزار های شبکه از جمله فایروال‌ ها می‌شود.

 

 ♦  مجازی سازی نرم افزار (Application Virtualization)

 

 

مجازی سازی نرم افزار (Application Virtualization)

 

 

خدمات مجازی سازی نرم افزار این امکان را در اختیار تان قرار می‌دهد که تمام نرم افزار های مورد نیاز کارکنان یک سازمان در بستر مجازی سازی سرور نصب شود. به عبارتی در این نوع مجازی سازی دیگر نرم افزار ها بر روی سیستم‌ های شخصی هر یک از کارکنان نصب نمی‌شود. پس از نصب برنامه ها بر روی سرور ، کاربران می‌توانند به سرور متصل شده و برنامه مورد نیاز خود را اجرا کنند. اما خدمات مجازی سازی نرم افزار چه مزایایی دارد؟

 

تصور کنید در یک سازمان تعداد زیادی کارمند دارید که همگی باید از یک نرم افزار برنامه ریزی و مدیریت کار ها استفاده کنند. مزیت مجازی سازی نرم افزار این است که این نرم افزار تنها یک بار نصب شده و همگی می‌توانند از آن استفاده کنند. از طرفی بروزرسانی نرم افزار ها بر روی نسخه مرکزی بر روی سرور صورت می‌گیرد و مدیریت آن‌ ها بسیار ساده‌ تر خواهد بود.

 

 ♦  مجازی سازی استوریج (I/O)

 

 

مجازی سازی استوریج (I/O)

 

این نوع از مجازی سازی دیگر به تجهیزات ذخیره سازی یک برند یا شرکت محدود نمی‌شود. در مجازی سازی استوریج فرایندی صورت می‌گیرد که پس از آن قادر هستیم مجموعه‌ ای از دستگاه‌ های ذخیره سازی تحت شبکه و هارد دیسک‌ ها را تحت یک استوریج مجازی در شبکه ببینیم. مجازی سازی استوریج معمولا به صورت نرم افزاری صورت می‌گیرد. در این فرآیند مجازی سازی یک منبع از دیسک‌ های ذخیره سازی ایجاد شده و سپس نرم افزاری وجود دارد که کار دریافت پراسس و ارسال آن به دیسک‌ ها را انجام می‌دهد.

 

 ♦  مجازی سازی دسکتاپ (Desktop Virtualization)

 

 

مجازی سازی دسکتاپ (Desktop Virtualization)

 

 

این شیوه از مجازی سازی به جدا سازی سیستم عامل مورد استفاده کاربران از بخش سخت افزاری کمک می‌کند. این شیوه از مجازی سازی که به آن VDI نیز گفته می‌شود با هدف انتقال دسکتاپ یا محیط کاری کاربران از کامپیوتر های شخصی به فضای ابری انجام می‌شود. این شیوه مجازی سازی امکانی را ایجاد می‌کند که دسکتاپ کاربران به صورت مجازی درآید. بدین صورت کاربران می‌توانند با تجهیزاتی چون کلاینت‌ ها و زیرکلاینت‌ ها از دسکتاپ خود استفاده کنند.

 

به عبارتی دیگر می‌توان گفت در مجازی سازی دسکتاپ تمامی برنامه‌ ها و سیستم عامل‌ های مورد نیاز کاربران همگی بر روی یک یا چند سرور مرکزی نصب می‌شوند. بنابراین بر روی کامپیوتر شخصی هر یک از کاربران اطلاعاتی ذخیره یا اجرا نخواهد شد.

 

مزایای استفاده ازخدمات مجازی سازی

 

 

مزایای استفاده ازخدمات مجازی سازی

 

 

  • صرفه جویی اقتصادی چشمگیر در کوتاه مدت و بلند مدت

 

  • صرفه جویی در مصرف انرژی

 

  • افزایش مدیریت و نظارت

 

  • افزایش سرعت و کیفیت سرویس های نرم افزاری

 

  • افزایش راندمان کاری

 

  • سهولت در پشتیبان گیری از اطلاعات

 

  • نگهداری ساده تر و بهینه تر سرویس ها

 

  • استفاده بهینه از ظرفیت سخت افزار موجود

 

  • کاهش نیاز به سخت افزار

 

  • تامین بهتر امنیت اطلاعات

 

  • مدیریت امنیت اطلاعات

 

  • امکان اعمال تغییرات ، بسیار سریع تر و با انرژی کمتر

 

  • کاهش فضای فیزیکی مصرفی برای سیستم های آی تی در دیتا سنتر ها و حتی میز کاربران

 

  • کار و پایداری بی وقفه حتی در صورت خرابی سخت افزار و یا ارتقا سخت افزار

 

  • کاهش چشمگیر مصرف پهنای باند در شبکه

 

  • افزایش پایداری زیرساخت شبکه

 

  • آلودگی صوتی و حرارتی پایین تر و..

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی تمامی سرویس های کامپیوتری در تبریز می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با متخصصین حرفه ای ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041