رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

دوربین مداربسته چیست؟

 

 

دوربین مداربسته چیست؟

 

 

تاریخچه دوربین مداربسته

 

نخستین سیستم مداربسته در سال 1942 میلادی توسط شرکت زیمنس آلمان به منظور مشاهده پرتاب موشک های v2 نصب شد. یک مهندس آلمانی بنام ” والتر بروچ ” مسئول نصب این سیستم بود.

 

در آمریکا اولین تبلیغ دوربین مداربسته در سال 1949 مربوط به محصولی با نام ” وریکون ” بود که در تبلیغات گفته میشد به مجوز دولتی نیازی ندارد. از آن پس سیستم های ضبط تصاویر دوربین مداربسته در برخی پایگاه های فضایی بزرگ جهت ضبط تصاویر پرتاب موشک ها به کار گرفته شد و خیلی زود روی موشک ها نصب شد تا جایی که تصاویر را همراه با صدا به زمین ارسال کرد.

 

اولین رونمایی از دوربین مداربسته در اماکن عمومی آمریکا در سال 1973 بود. زمانی که در میدان تایمز نیویورک اولین دوربین مداربسته به منظور جلوگیری از جرایم در محدوده نصب شد اما نقش چشمگیری در کاهش جرایم ایفا نکرد. تا اینکه در سال 1980 دوربین های مداربسته در سطح گسترده ای در سراسر آمریکا به خصوص در مراکز عمومی به کار گرفته شد. به نظر می آمد استفاده از دوربین مداربسته راهی ارزان تر در مقایسه با به کارگیری نیرو های پلیس برای شناسایی جرایم باشد.

 

 

تاریخچه دوربین مداربسته

 

 

به تدریج برخی از حرفه ها و مشاغل به خصوص آن هایی که بیشتر در معرض سرقت قرار داشتند نیز به دوربین مداربسته روی آوردند. در سال 1990 دستگاه های ضبط تصاویر دوربین ها تنها با قابلیت ” ضبط بعد از شناسایی حرکت ” وارد بازار شدند که استفاده از دوربین مداربسته را در این کشور بسیار بیشتر کرد.

 

تا قبل از آن ، دستگاه های ضبط تصاویر تا حد زیادی از نظر میزان حجم ذخیره و قابلیت ها بسیار محدود بود. از نیمه دوم سال 1990 پلیس دوربین های زیادی را در سطح شهر ها به خصوص مراکز عمومی ، مدارس و پروژه های ساختمانی نصب کرد.
در انگلستان نیز استفاده از دوربین مداربسته بسیار متداول شد. شهر ” نورفولک ” انگلستان نخستین شهر در این کشور بود که دوربین ها در آن نصب شدند. به طور کلی در دهه میلادی بین 1990 تا 2000 استفاده از دوربین های مداربسته در بسیاری از کشور ها رایج شد.

 

دوربین مداربسته چیست؟

 

 

دوربین مداربسته چیست؟

 

 

CCTV‌ مخفف تلویزیون مداربسته بوده و معمولا تحت عنوان نظارت تصویری شناخته می شود. واژه ” مدار بسته ” به این معنا است که برخلاف تلویزیون عادی که به طور گسترده برای عموم پخش می شود ، پخش معمولا به تعداد محدودی از نمایشگر ها ( بسته ) منتقل می شود. شبکه های دوربین مداربسته معمولا برای شناسایی و جلوگیری از فعالیت های مجرمانه و ثبت تخلفات ترافیکی مورد استفاده قرار می گیرند ، اما کاربرد های دیگری نیز دارند.

 

دوربین مدار بسته به منظور نظارت و یا سایر اهداف تصاویر و یا ویدئو ضبط می کند. این دوربین ها می توانند دوربین فیلمبرداری و یا دیجیتال باشند. Walter Bruch مخترع دوربین مداربسته بود. هدف اصلی دوربین مداربسته گرفتن نور و تبدیل آن به سیگنال ویدئویی می باشد. زیر بنای دوربین مداربسته یک سنسور CCD است.

 

CCD نور را به سیگنال الکتریکی تبدیل کرده و سپس پردازش سیگنال ، این سیگنال الکتریکی را به سیگنال ویدئویی تبدیل می کند که می تواند روی صفحه ضبط یا نمایش داده شود. دوربین های ویدئویی یا آنالوگ هستند یا دیجیتال ، به این معنا که آن ها بر اساس ارسال سیگنال های آنالوگ یا دیجیتال به یک دستگاه ذخیره سازی مانند ضبط صوت تصویری یا رایانه رومیزی یا رایانه لپ تاپ کار می کنند.

 

انواع دوربین مداربسته بر اساس محل نصب

 

 

انواع دوربین مداربسته بر اساس محل نصب

 

 

  • محیط بیرونی : دوربین‌ هایی که برای محیط بیرون هستند دارای بدنه‌ ی استوانه‌ ای می باشند. با توجه به اینکه در هوای آزاد نصب شده اند ، مجهز به محافظت در برابر عوامل منفی محیطی مثل باران ، برف ، دمای بالا یا پایین هستند. بدنه این نوع دوربین ها معمولا از جنس فلز می باشد.

 

  • محیط داخلی : دوربین های نظارت تصویری که در محیط داخل نصب می‌شوند گنبدی شکل هستند و عملکرد نسبتاً بالایی دارند. غالباً از دوربین‌ های گنبدی در داخل منزل استفاده می‌شود که روی سطوح صاف ( سقف ، دیوارها ) نصب می‌شوند. بدنه این دوربین های مداربسته ، می‌تواند فلزی یا پلاستیکی باشد که به طور قابل توجهی هزینه آن‌ ها را کاهش می‌دهد.

 

انواع دوربین مداربسته

 

 ♦  دوربین مداربسته آنالوگ معمولی :

 

 

دوربین مداربسته آنالوگ معمولی

 

 

این دوربین ها اولین نسل دوربین های مدار بسته و همچنین رایج ترین آن ها به حساب می آیند. دوربین های آنالوگ با توجه به قیمت کم ، سیستم کوچک و نصب آسان یکی از انتخاب های کاربران خانگی و حتی کسب و کار های کوچک به شمار می روند.

 

سیستم دوربین های مداربسته آنالوگ از یک یا چندین دوربین آنالوگ ، یک دستگاه DVR ( ضبط دیجیتال تصاویر ) و کابل کواکسیال جهت اتصال دوربین ها به DVR تشکیل می شود. تصاویر ضبط شده در دوربین مدار بسته به صورت آنالوگ به دستگاه DVR ارسال شده و در آنجا پس از پردازش ، به فرمت دیجیتال تبدیل می شود. دوربین های آنالوگ حداکثر تا رزولوشن 582*960 قادر به ضبط تصویر هستند به همین جهت در مقایسه با دیگر دوربین های مداربسته از کیفیت پایین تری برخوردار هستند.

 

 ♦  دوربین مدار بسته آنالوگ HD :

 

 

دوربین مدار بسته آنالوگ HD

 

 

بزرگترین تفاوت این دوربین ها ، رزولوشن و وضوح بالاتر تصاویر ضبط شده است به طوری که شما به راحتی در این تصاویر می توانید چهره افراد را تشخیص دهید و حتی از تصاویر به عنوان مدرک جرم نیز استفاده کنید. دوربین های آنالوگ HD به 4 نوع HD-CVI ، AHD ، HD-SDI و HD-TVI تقسیم می شوند که همه آن ها قابلیت پشتیبانی از تصویر برداری با رزولوشن 1080*1920 را دارند. با توجه به اختلاف قیمت کم و کیفیت بالای دوربین های مداربسته آنالوگ HD در مقایسه با دوربین های معمولی ، این دوربین ها گزینه ی مناسب تری برای کاربران خانگی و تجاری به حساب می آید.

 

 ♦  دوربین مداربسته تحت شبکه (IP) :

 

 

دوربین مداربسته تحت شبکه (IP)

 

 

این دوربین ها با نام های دیگری از جمله دوربین IP یا دوربین اینترنتی نیز شناخته می شوند. ساختار سیستمی این دوربین ها به گونه ای است که شما می توانید با تنظیم آدرس IP بر روی آن ها ، از طریق شبکه یا اینترنت به صورت آنلاین تصاویر ارسال شده از دوربین های مداربسته را دریافت و مشاهده نمایید.

 

در ساختار سیستمی دوربین مدار بسته تحت شبکه ، تجهیزات پسیو شبکه بیشتری نسبت به دوربین های آنالوگ لازم است. برای راه اندازی این دوربین ها نیاز به سوئیچ شبکه جهت برقراری ارتباط بین دوربین ها و سیستم های اتصالی است هم چنین در صورتی که قصد داشته باشید به صورت آنلاین و از طریق اینترنت محل کار و زندگی خود را مشاهده کنید همانند دوربین های آنالوگ نیاز به یک مودم روتر دارید. دیگر تغییر دوربین های تحت شبکه ، حذف دستگاه DVR و جایگزینی آن با NVR است که نمونه پیشرفته تر DVR محسوب می شود و امکانات بیشتری با خود به همراه دارد.

 

یک دوربین تحت شبکه به طور کلی از لنز ، سنسور تصویر ، پردازشگر تصویر ، چیپ فشرده سازی و چیپ شبکه تشکیل شده است. زمانی که نور از سنسور عبور می کند به سیگنال دیجیتال تبدیل شده و توسط پردازشگر تصویر پردازش می شود. سپس این دیتا فشرده سازی شده و روی شبکه ارسال می شود.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری و دوربین مداربسته در تبریز می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041