رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

سوئیچ شبکه چیست؟ وظایف سوئیچ در شبکه و انواع آن

سوئیچ شبکه چیست؟ وظایف سوئیچ در شبکه و انواع آن

 

سوئیچ شبکه چیست ؟

 

سوئیچ (Switch) چیست ؟ از سوئیچ برای اتصال Node ها در شبکه به هم ، از دستگاه هایی چون هاب ، سوئیچ ، روتر و … استفاده می شود. این اتصال امکان جا به جاب اطلاعات بین دستگاه ها را در شبکه فراهم می کند.

 

یکی از تجهیزات اکتیو شبکه که در عین شباهت به هاب (Hub) ، بسیار هوشمندتر از آن می باشد ، سوئیچ شبکه است.

سوئیچ ها بر اساس مدل OSI معمولا در لایه 2 یا همان لایه Data Link کار می کنند. انتقال بسته های دیتا از یک دستگاه به جای دیگر از شبکه و بر اساس آدرس سخت افزاری (Mac Addresses) ، از جمله وظایف سوئیچ شبکه می باشند.

 

با توجه به مطالبی که در بالا به آن ها اشاره شد ، می دانیم که سوئیچ شبکه های کامپیوتری معمولا در لایه 2 مدل OSI و با پروتکل اترنت کار می کند اما سوئیچ هایی هم هستند که مسیریابی و وظایف لایه 3 را هم انجام می دهند. همچنین سوئیچ هایی هم وجود دارند که به صورت ماژول نرم افزاری در تکنولوژی های مجازی سازی مانند VMware NSX کاربرد دارند اما سوئیچ ها سخت افزاری با چندین پورت اترنت از ملزومات تمام شبکه ها می باشد.

 

کار سوئیچ شبکه چیست ؟

 

اطلاعات موجود در شبکه به صورت بسته داده و فریم جا به جا می شوند و هر فریم شامل اطلاعاتی مانند آدرس مبدأ و آدرس مقصد می باشد. سوئیچ ها با توجه به مک آدرس (Mac Address) موجود در قسمت مقصد در فریم ، پورت مقصد را تشخیص داده و بسته داده را به همان پورت می فرستد.

 

مک آدرس هر دستگاهی منحصر به فرد و مختص همان دستگاه می باشد. پس در نتیجه سوئیچ با داشتن مک آدرس مقصد ، داده را به صاحب آن می رساند. همچنین مک آأرس ها را در جدولی به نام جدول مک آدرس ذخیره می کند.

 

سوئیچ مدیریتی شبکه چیست ؟

 

سوئیچ های شبکه دارای تجهیزات متداولی هستند و در کاربرد های شبکه بندی محلی استفاده گسترده ای دارند ، اما انواع آن و تفاوت هایشان تا حدی ناشناخته می باشد.

 

سوئیچ شبکه ارتباطات سیمی را بین کامپیوتر های دسکتاپ ، روتر ، نقاط دسترسی بی سیم ، ماشین های صنعتی و برخی از تجهیزات در ساختار اینترنت اشیا (IoT) برقرار میکند. تعداد پورت های سوئیچ یکی از ویژگی های مهم است زیرا سوئیچ ها می بایست حجم ترافیک زیادی را در شبکه های محلی انتقال دهند.

 

دیگر ویژگی مهم در سوئیچ های شبکه ، سرعت آن است. سرعت یک سوئیچ شبکه ، تعیین کننده سرعت انتقال بسته های بین تجهیزات شبکه است. همچنین پورت های PoE یا پورت های انتقال برق روی اترنت هستند که هم برق مورد نیاز و هم داده را از طریق کابل اترنت به صورت همزمان انتقال می دهند. این ویژگی سوئیچ ها باعث از بین رفتن هزینه های اضافی مربوط به خرید آداپتور ها می شود.

 

 

سوئیچ مدیریتی شبکه چیست ؟

 

 

کاربرد سوئیچ های مدیریتی

 

نوع خاصی از سوئیچ های شبکه با پیکربندی ثابت ، سوئیچ شبکه مدیریتی است که ویژگی های کاملی از نظر امنیت ، دقت کنترل ، مدیریت شبکه و مقیاس پذیری بالا ارائه می دهد. به همین دلیل این سوئیچ ها معمولا به عنوان سوئیچ های تجمیعی با دسترسی آسان در شبکه های گسترده مورد استفاده قرار می گیرند.

 

شما می توانید از سوئیچ های مدیریتی در شبکه های کوچک خانگی نیز استفاده کنید اما به خاطر بالا بودن هزینه این سوئیچ ها ، در شبکه های سازمانی بزرگ کاربرد های بیشتری دارند.

 

برخی از قابلیت های سوئیچ های مدیریتی 

 

  • پیکربندی با مرورگر وب   Web Base Management

 

  • مدیریت پورت ها از نظر سرعت ، ظرفیت ، یک یا دو طرفه   Port Configuration

 

  • زیر نظر گرفتن دیتای عبوری از پورت ها   Port Monitoring

 

  • تنظیم پهنای باند برای هر پورت   Bandwidth Control

 

  • کنترل نرخ ترافیک برای هر پورت   Broadcast Storm Control

 

  • تقسیم سوئیچ به چند سوئیچ مجازی   VLAN Setting

 

  • تقسیم چند پورت برای ساختن یک پورت قدرتمند   Trunk

 

  • سرویس تضمین نرخ انتقال دیتا بین پورت ها   QOS Setting

 

  • اختصاص یک پورت به یک یا چند کامپیوتر خاص   MAC Configuration

 

  • عدم ارسال بسته های معیوب   Error Packet Filtering

 

  • تهیه نسخه پشتیبان از تنظیمات   Backup / Recovery

 

فاکتور های مهم در انتخاب سوئیچ شبکه 

 

برای انتخاب انواع سوئیچ های مدیریتی شبکه می بایست فاکتور های مهمی که در زیر به آن ها اشاره شده است توجه کرد.

  • مقیاس پذیری 

 

ممکن است شبکه مورد نظر شما در آینده رشد کند ، در نتیجه احتمالأ به سوئیچ های قابل مدیریت نیاز خواهید داشت تا از امکان توسعه و مدیریت شبکه بهره ببرید.

 

  • عملکرد و سرعت

 

سوئیچ های غیر قالا مدیریت ، برای یک استارت آپ جدید با بودجه محدود گزینه مناسبی است اما اگر باید در شبکه خود حجم زیادی از داده را به صورت منظم انتقال دهید ، علی رغم هزینه بیشتر ، بهتر است از سوئیچ های قابل مدیریت استفاده کنید.

 

  • امنیت

 

حتی داده های محدودی که در شبکه منتقل می شوند ، همین اطلاعات کم هم ممکن است حساس بوده و به محافظت بیشتر نیاز داشته باشند. سوئیچ های مدیریتی از نظر امنیت دارای برتری محسوسی هستند.

 

  • اندازه شبکه و کاربرد

 

نوع سوئیچ شبکه مورد نیاز تا حدودی به اندازه شبکه مورد نظر بستگی دارد. برای محیط های شبکه LAN کوچک مانند شبکه خانگی ، مشاغل کوچک یا فروشگاه های خرده فروشی ، سوئیچ های شبکه غیر قابل مدیریت ایده آل است. همچنین برای کسانی که می خواهند به سرعت و به راحتی یک شبکه محلی راه اندازی کنند ، این سوئیچ ها گزینه مناسبی هستند.

 

سوئیچ های مدیریتی بیشتر برای شرکت های متوسط و بزرگ یا کسانی که به کمدیریت ترافیک شبکه دسترسی به داده ها نیاز دارند ، مناسب است.

 

 

انواع سوئیچ شبکه چیست ؟

 

 

انواع سوئیچ شبکه چیست ؟

 

به طور کلی انواع سوئیچ شبکه به صورت زیر دسته بندی شده است.

 

  • سوئیچ   Fixed

 

  • سوئیچ ماژولار – Modular Switches

 

  • سوئیچ   Stackable

 

  • سوئیچ   PoE

 

  • سوئیچ فیبر نوری

 

  • سوئیچ غیر مدیریتی – Unmanaged

 

  • سوئیچ مدیریتی – Managed

 

  • سوئیچ هوشمند – Smart Switch

 

  • سوئیچ لایه 3

 

  • سوئیچ دیتا سنتر

 

 

 

 

مجموعه رساتلکام ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات ، آماده راه اندازی سوئیچ شبکه مدیریتی و شبکه غیر مدیریتی طبق نیاز و خواسته شما میباشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با متخصصین ما در ارتباط باشید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041