رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

شبکه وایرلس (Wireless Network) چیست؟

 

 

شبکه وایرلس (Wireless Network) چیست؟

 

 

همان طور که می دانید شبکه های کامپیوتری امروزی محدود به بستر کابلی نیستند. با گسترش روز افزون سیستم های کامپیوتری همراه نظیر لپ تاپ ، تبلت و گوشی های موبایل هوشمند ، نیاز به اتصال به شبکه روی بستر وایرلس نیز افزایش یافته است. لذا شبکه های سازمانی امروزی ترکیبی از بستر کابلی و بی سیم هستند.

 

در شبکه های وایرلس ، از امواج رادیویی برای ارسال و دریافت دیتا استفاده می شود و معمولاً یک اکسس پوینت بی سیم (Wireless Access Point) به عنوان نقطه اتصال در نظر گرفته شده و دستگاه ها و سیستم های کامپیوتری با استفاده از کارت شبکه وایرلس به آن وصل می شوند.

 

شبکه وایرلس چیست؟

 

 

شبکه وایرلس چیست؟

 

 

شبکه های وایرلس (Wireless) ، شبکه های کامپیوتری هستند که اتصال آن ها بدون کابل انجام می‌شود. سیستم های بی سیم بر اساس امواج رادیویی کار می‌کنند و پیاده سازی آن ها در لایه فیزیکی ساختار شبکه انجام می‌شود.

 

شبکه بی سیم باعث می‌شود شرکت های بزرگ ، در زمینه کابل و کابل کشی ، هزینه‌ ای صرف نکنند که در نوع خود هزینه قابل توجهی است.

 

مزایا و معایب شبکه های بی سیم

 

افزایش موبایلیتی : شبکه های بی سیم دسترسی به اطلاعات را به صورت بلا درنگ فراهم می‌کنند و نیازی به ثابت بودن در مکان خاصی نیست. کار تیمی بهتر و بالا تر رفتن کارایی عملیاتی از جمله مزایای آن در مقایسه با شبکه های سنتی است.

 

 

مزایا و معایب شبکه های بی سیم

 

 

نصب سریع و سادگی : کاهش کابل کشی در شبکه های وایرلس ، هم ریسک خرابی فیزیکی را کم می‌کند و هم کار را ساده می‌کند. از طرفی به سرعت هم قابل پیاده سازی هستند.

 

دسترسی وسیع تر به شبکه : شبکه های وایرلس دسترسی به جاهایی را برایتان فراهم می‌کند که با شبکه های کابلی امکانش وجود ندارد.

 

انعطاف پذیری بیشتر : به هر حال در آینده نزدیک شما باید شبکه تان را تغییر داده یا آپدیت کنید. افزودن پیکربندی و آپدیت در شبکه‌ های بی سیم راحت‌ تر صورت می گیرد.

 

کاهش هزینه : شاید در ابتدا هزینه راه اندازی و پیکربندی شبکه بی سیم زیاد باشد اما در طول زمان خواهید دید که هم طول عمر بیشتر و هزینه کمتری دارد.

 

افزایش ارتقا پذیری : پیکربندی شبکه‌ های بی سیم اگر به صورت حرفه‌ ای انجام شود و تمام نیاز های برنامه‌ ها در نظر گرفته شود ، به راحتی خواهید توانست بسته به نیاز سازمانی خود تغییرات و ارتقا ها را انجام دهید.

 

نمونه‌ هایی از تجهیزات وایرلس

 

 

نمونه‌ هایی از تجهیزات وایرلس

 

 

نمونه‌ های معمولی از تجهیزات وایرلس یا بی‌سیم شامل موارد زیر است :

 

  • تلفن‌ های همراه و پیجر ها : تامین و ایجاد ارتباط برای برنامه‌ های موبایل ، برای اهداف شخصی و تجاری

 

  • سیستم موقعیت‌ یابی جهانی (GPS) : اجازه می‌دهد تا رانندگان ، کاپیتان کشتی‌ ها و خلبانان هواپیما ها ، موقعیت خود را در هر نقطه بیابند.

 

  • لوازم جانبی کامپیوتر وایرلس : ماوس ، صفحه کلید و چاپگر می‌توانند بی‌سیم به کامپیوتر متصل شوند.

 

  • دستگاه‌ های تلفن وایرلس : این ابزار ها ، دستگاه‌ های محدودی هستند که نباید با تلفن‌ های همراه اشتباه گرفته شوند.

 

  • باکس‌ های کنترل دستگاه‌ های سرگرمی خانگی : کنترل‌ های VCR و کنترل کانال تلویزیون هستند ؛ همچنین سیستم‌ های صوتی Hi-Fi و گیرنده‌ های پخش FM.

 

  • درب بازکن اتوماتیک پارکینگ : یکی از قدیمی‌ ترین دستگاه‌ های وایرلس که در این ابزار معمولاً توسط فرکانس‌ های رادیویی عمل می‌کند.

 

  • رادیو های دو طرفه : این ابزار شامل خدمات رادیویی آماتور و شهروندی می‌باشد. همچنین ارتباطات تجاری ، دریایی و نظامی را شامل می شود.

 

  • مانیتور های کودک : این دستگاه‌ ها ، واحد های فرستنده / گیرنده رادیویی ساده با برد محدود هستند.

 

  • تلویزیون ماهواره‌ ای : به بیننده‌ ها اجازه می‌دهد تقریباً در هر مکان برای انتخاب از میان صد ها کانال ، قدرت انتخاب داشته باشند.

 

  • Wireless LANs یا  Wireless Local Area Networks : انعطاف‌ پذیری و قابلیت اطمینان را به کاربران رایانه‌ ای هدیه می‌دهد.

 

تجهیزات شبکه وایرلس

 

 

تجهیزات شبکه وایرلس

 

 

  • آنتن wireless

 

  • اکسس پوینت

 

  • رادیو وایرلس

 

  • انواع آنتن ها با برد های بلند

 

  • آنتن های wireless با برد کوتاه

 

  • رادیو های آنتن نقطه به نقطه

 

  • انواع آنتن ها تمام جهته با برد بالا و قوی

 

  • کارت ها و روتر ها

 

امنیت در شبکه های بی سیم

 

 

امنیت در شبکه های بی سیم

 

 

امنیت شبکه وایرلس ، فرآیند طراحی ، پیاده سازی و تامین امنیت در شبکه کامپیوتری بی سیم است. امنیت شبکه بی سیم زیر مجموعه امنیت شبکه است که امنیت را برای شبکه کامپیوتری وایرلس تامین می‌کند ، آن را امنیت وایرلس هم می‌نامند.

 

امنیت شبکه وایرلس از دسترسی غیر مجاز جلوگیری می‌کند و اغلب از طریق تامین امنیت سوئیچ و روتر فراهم می‌شود و به صورت پیش فرض رمز نگاری شده و از ارتباطات بی سیم ، حفاظت می‌شود و هکر ها نمی‌توانند به محتوای بسته و ترافیک دسترسی پیدا کنند. سنسور های حفاظتی هم ادمین های شبکه را از دسترسی های غیر مجاز آگاه می‌سازد.

 

از جمله الگوریتم های رمز نگاری و استاندارد های رایج در تامین امنیت شبکه بی سیم ، Wireless Protected Access یا WPA و Wired Equivalent Policy یا WEP است.

 

البته اقدامات دیگری که در ادامه به آن ها اشاره شده است در تامین امنیت شبکه وایرلس بسیار مهم و ضروری می باشند :

 

  • تغییر دادن نام پیش فرض دستگاه یعنی نام SSID و اجتناب از استفاده از نام ساده و قابل حدس

 

  • تغییر دادن پسوورد اولیه دستگاه و استفاده از پسوورد های پیچیده و مناسب

 

  • خاموش کردن دسترسی های ریموت

 

  • فعال کردن قابلیت رمز گذاری دیتا در دستگاه

 

  • Log Out شدن از دستگاه پس از اعمال تنظیمات

 

  • آپدیت کردن دستگاه

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041