رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

شناسایی و رفع مشکلات شبکه در تبریز

شناسایی و رفع مشکلات شبکه در تبریز

عیب یابی شبکه شامل کلیه اقدامات و فرآیند هایی است که برای شناسایی ، تشخیص و حل مشکلات درون یک شبکه کامپیوتری استفاده می شود. عیب یابی یک فرآیند تکراری است ، هر چه اطلاعات بیشتری جمع آوری و تجزیه و تحلیل شود ، احتمال ایجاد یک فرضیه صحیح بیشتر است.

عیب یابی شبکه چیست؟

شامل مجموعه ای از اقدامات و فرآیند ها برای شناسایی ، تشخیص و حل مشکلات در یک شبکه رایانه ای می باشد که یک فرآیند سیستماتیک با هدف حل مشکلات و بازگرداندن عملیات شبکه به حالت عادی و از مهمترین اقدامات در پشتیبانی و نگهداری شبکه است. مسئله اصلی حفظ قابلیت ارتباط پذیری همه ی دستگاه ها ( فرآیندی بنام مدیریت خطا ) است. از آنجایی که بیشتر مشکلات جدی شبکه به عنوان مشکلات عملکردی ( Performance ) رخ می نمایند ، توجه خاص به Performance ، قبل بروز مشکلات جدی ، در مواجهه با آنها به شما کمک می کند.

مراحل عیب یابی شبکه

مراحل عیب یابی شبکه تبریز

مراحل عیب یابی شبکه معمولا طی چند مرحله انجام می شود و با تکرار مراحل و تست های عیب یابی می توان مشکل شبکه را شناسایی و رفع کرد.

تشخیص مرحله : اولین مرحله برای عیب یابی شبکه ، تشخیص و شناسایی مشکل می باشد که خود به چند مرحله تقسیم می شود که در زیر اشاره می کنیم.

  • جمع آوری اطلاعات : از ابزار های عیب یابی شبکه برای دست یابی به اطلاعات از موقعیت کنونی شبکه استفاده می شود.
  • شبیه سازی مشکل : برای درک بهتر مشکل پیش آمده ، ادمین شبکه در صورت امکان مشکل را بر روی نرم افزار های شبیه سازی پیاده می کند.
  • پرس و جو از پرسنل : برای به دست آوردن علت مشکل پیش آمده از پرسنل پرس و جو می کنند.
  • تشخیص علائم قطع شدن شبکه : پاسخ به سوالات احتمالی برای تشخیص بهتر و سریع تر مشکل پیش آمده مانند این که آیا قطعی شبکه کامل از کار افتاده و یا با کندی انجام می شود؟ ، آیا مشکل کل شبکه را درگیر کرده است یا فقط بخشی از شبکه به مشکل برخورده است؟ ، آیا همه کاربران با مشکل مواجه هستند و یا فقط یک کاربر دچار مشکل شده است؟
  • بررسی آخرین تغییرات : بررسی تغییرات پیش از بروز مشکل ، مانند اضافه شدن کاربر یا سخت افزار و حتی بروزرسانی یک نرم افزار می تواند به تشخیص مشکل کمک کند.
  • بررسی مشکلات به صورت مجزا : بررسی هر مشکل به صورت مجزا ، زمانی که شبکه دچار مشکلات متعددی شده باشد باعث می شود تا راه حل هر کدام متأثر از دیگر مشکلات نباشد.

شرح علت به وجود آمدن مشکل : بعد از جمع آوری اطلاعات لازم در مورد تمامی مشکلات شبکه می بایست تحلیل خود را نسبت به مشکل پیش آمده جمع آوری کنید و دلایل خود را مشخص کنید. فراموش نکنید که حتی مسائل ساده مانند قطعی کابل که ممکن است یکی از دلایل اصلی قطعی شبکه باشد و یا گاهی اوقات دلایل پیچیده تر مانند حمله سایبری باعث اختلال و پیش آمدن یک مشکل در شبکه باشد.

بررسی درستی احتمالات : بررسی فرضیه های خود با استفاده از ابزار های عیب یابی شبکه می توان به درستی یا نادرستی آن پی برد. اگر فرضیه نادرست بود می بایست یک مرحله به عقب برگشت و فرضیه جدیدی بیان کرد. و تا زمانی که فرضیه درست به دست بیاید باید این مرحله را تکرار کرد.

برنامه عملی : پس از پیدا شدن علت اصلی بروز مشکل در مرحله قبلی ، باید اقدامات لازم برای رفع آن انجام داد. با یک برنامه عملی یک مرحله مانند راه اندازی مجدد روتر و یا چند مرحله ای مانند خرید مجدد سخت افزار و یا نصب نسخه بروز رسانی شده نرم افزار ممکن است.

اجرای راهکار : بعد از مشخص شدن برنامه عملی رفع خرابی ، زمان اجرای آن فرا می رسد. شاید در این مرحله برای اجرای بعضی از راهکار ها به همکاری پرسنل یا مدیران نیاز داشته باشید.

تأیید صحت عملکرد شبکه : پس از انجام دادن کار های لازم برای رفع مشکل ، می بایست شبکه را تست کنید تا از برطرف شدن و درست عمل کردن آن مطمئن شوید. برای بررسی عملکرد درست شبکه می توانید از ابزار های ارزیابی شبکه استفاده کنید.

مستند سازی تمامی مراحل انجام شده : در پایان کار و انجام موفقیت آمیز فرآیند رفع مشکل شبکه ، می بایست اقدامات انجام شده را ابتدا تا انتها ی کار ثبت کنید و سندی از آن داشته باشید تا در صورت بروز مجدد مشکل ، بتوانید به این مستند مراجعه کنید.

معرفی نرم افزار هایی جهت عیب یابی شبکه

معرفی نرم افزار هایی جهت عیب یابی شبکه :

برای عیب یابی شبکه از برخی نرم افزار ها استفاده می شود که در زیر به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

  • Packet Analyzer : ارائه یک گزارش کامل و دقیق از وضعیت شبکه برعهده این نرم ابزار می باشد ، به کمک این گزارش می توانید شبکه را مورد بررسی قرار دهید و از آن برای پیدا کردن پورت های باز و شناسایی نقاط ضعف شبکه استفاده کنید.
  • Advanced Port Scanner : وظیفه این ابزار شناسایی پورت های باز یک تجهیز خاص در شبکه و جمع آوری اطلاعات د رارتباط با آن می باشد. اطلاعاتی نظیر : نمایش پورت های باز ، خدماتی که در هر پورت ارائه می شود ، جزئیات سیستم عامل نصب شده بر روی آن ، شناسایی پورت هایی که هم اکنون به کار گرفته شده اند و پیدا کردن نقاط آسیب پذیر شبکه در برابر حملات خارجی توسط این نرم افزار ارائه می شوند.
  • Wifi Analyzer : تجهیزات و نقاطی که احتمل تداخل بین سیگنال wifi آن ها با شبکه وجود دارد به کمک این ابزار تشخیص داده می شود.
  • Bandwidth Speed Tester : از این ابزار برای تست سرعت پهنای باند شبکه و تشخیص زمان تأخیر در اتصال اینترنت به کار برده می شود.

معرفی سخت افزاریی جهت عیب یابی شبکه

معرفی سخت افزاریی جهت عیب یابی شبکه :

با توجه به این که همه مشکلات شبکه به نرم افزار ها محدود نمی شود و ممکن است در بعضی مواقع سخت افزار های شبکه مربوط به کابل شبکه و نیز دیگر سخت افزار ها باعث بروز مشکل در شبکه می شوند. در این بخش به معرفی برخی از ابزار های سخت افزاری که به عیب یابی مشکل شبکه به کار می روند می پردازیم.

  • عیب یابی کابل شبکه (Cable Tester) : یکی از شایع ترین مشکلات سخت افزاری شبکه ، مشکلات مربوط به کابل شبکه می باشد. به کمک این ابزار ، انتقال یا عدم انتقال درست سیگنال توسط کابل بررسی می شود.
  • تستر شبکه : تستر شبکه یکی دیگر از ابزاری است که به منظور تشخیص مشکلات کابل شبکه و برقراری اتصال کابل به طور صحیح در قسمت سوکت استفاده می شود که از الزامات پسیو شبکه محسوب نمی شود. تستر های شبکه خود به سه دسته : تستر های چند کاره ، تستر های ساده با صفحه LED و نیز تستر های دیجیتالی تقسیم می شوند.
  • TDR و OTDR : ابزار (TDR (Time Domain Reflectometer به معنی بازتاب سنج می باشد ، پالس الکتریکی را به داخل کابل هدایت می کند و سیگنال بازتاب شده از آن مورد سنجش قرار میگیرد. اگر عملکرد کابل درست صورت بگیرد ، به جای بازتاب سیگنال ، در انتهای کابل جذب می شود. (OTDR (Optical Time Domain Reflectometer به معنای بازتاب سنج نوری مانند بازتاب سنج عمل می کند با این تفاوت که این نوع بازتاب سنج برای تست کابل های فیبر نوری استفاده می شود.
  • Optical Power Meter : برای سنجیدن توان سیگنال نوری می توان از این ابزار که نورسنج نام دارد استفاده کرد.
  • Tone Generator : وظیفه این ابزار ارسال یک سیگنال الکتریکی در جفت سیم های UDP می باشد. ابزاری به نام Tone Locator یا Tone Probe در یک سر دیگر کابل می باشد که با تشخیص یک سیگنال در جفت سیم ، با تولید یک صدا آلارم می دهد. این ابزار ها برای تشخیص درست یا نادرست بودن سیگنال ها از سیم شبکه کمک می کنند.
  • Loop Back Adaptor : برای شناسایی عیب های مرتبط با سیگنال در شبکه می توان از این ابزار استفاده کرد. این ابزار برای تست بازگشت سیگنال کمک می کند و می توان بعد از اتصال شدن آداپتور به پورت دستگاه ، درستی یا نادرستی دریافت و ارسال سیگنال از سوی دستگاه را تشخیص می دهد.
  • Multimeter : برای سنجش کمیتی هایی مانند جریان ، ولت و مقاومت از این ابزار استفاده می شود.
  • Spectrum Analyzer : این ابزار که طیف سنج نام دارد ، نمایش دهنده تغییرات توان سیگنال نسبت به فرکانس است.

شرکت مهندسی رسا تلکام ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعاتآماده ارائه خدمات پشتیبانی ، نگه داری و رفع ایراد شبکه های سازمانی و شرکت های می باشد. 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041