رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

مانیتورینگ شبکه چیست ؟ به چه شکلی مانیتورینگ شبکه اجرا می شود و چه مشخصاتی دارد؟

 

 

مانیتورینگ شبکه چیست ؟ به چه شکلی مانیتورینگ شبکه اجرا می شود و چه مشخصاتی دارد؟

 

 

مانیتورینگ شبکه چیست ؟

 

به کار گیری یک سیستم به منظور نظارت بر یک شبکه کامپیوتری به طور مداوم ، مانیتورینگ شبکه می باشد. از مانیتورینگ برای شناسایی اجزایی که دچار مشکل هستند و یا باعث بروز کندی شده اند ، استفاده می شود. در صورت بروز مشکل در شبکه ، این سیستم مانیتورینگ به مدیران شبکه اطلاع رسانی می کند.

 

برای مثال با مانیتورینگ شبکه می توان وضعیت اجزای شبکه از جمله روتر ها ، سوئیچ ها ، فایروال ها ، سرور ها و ماشین های مجازی را تحت نظر گرفت.

 

یکی از وجوه مهم مانیتورینگ شبکه این است که باید کنشگر (Proactive) باشد نه واکنشگر (Reactive) . یعنی مانیتورینگ شبکه باید به صورت فعالانه در جستجوی مشکلات شبکه باشد نه اینکه منتظر بماند تا مشکلی به وجود بیاید و بعد بخواهد آن را بررسی کند. بدین ترتیب می توان مشکلات شبکه را در همان لحظه اول شناسایی کرد و آن را برطرف کرد. مانیتورینگ کنشگرانه می تواند از قطعی یا معیوب شدن شبکه جلوگیری کند.

 

قبل از پرداختن به موضوع مانیتورینگ بهتر است دستگاه های رایج در شبکه را بشناسید. برای این منظور در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم :

 

روتر ها (Routers)

 

روتر ها ، شبکه ها را به عنوان یک شبکه خصوصی به اینترنت وصل می کنند. یک روتر به عنوان یک توزیع کننده عمل می کند و بهترین مسیر را برای تبادل اطلاعات انتخاب می کند. روتر ها دستگاه های لایه سوم هستند و کاربران را به اینترنت متصل می کنند.

 

سوئیچ ها (Switches)

 

وظیفه سوئیچ ها وصل کردن کامپیوتر ها ، سرور ها و سایر دستگاه ها به شبکه خصوصی می باشد. سوئیچ ها دستگاه های لایه دوم هستند و به عنوان یک کنترلر قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر در شبکه است.

 

فایروال (Firewall)

 

فایروال ها از شبکه ها محافظت می کنند و ترافیک ورودی و خروجی را بر اساس قوانین کنترل می کنند. فایروال یک مانع مطمئن بین یک شبکه خصوصی قابل اعتماد و یک شبکه غیر قابل اعتماد مانند اینترنت ایجاد می کند.

 

سرور ها (Servers)

 

سرور ها ، شبکه ها ، برنامه ها و اطلاعات را به کاربران تحویل می دهند و برنامه ها و اطلاعات بر روی آن ها قرار می گیرد. همچنین سرور یک نمونه در حال اجرا یا کپی برنامه است و درخواست های کاربران را می گیرد و همینطور پاسخ می دهد.

 

 

مزایای مانیتورینگ شبکه

 

 

مزایای مانیتورینگ شبکه

 

مهم ترین مزیت مانیتورینگ شبکه این است که شما را از وضعیت جاری شبکه مطلع می کند تا بتوانید بر مبنای آن شبکه را تنظیم یا مشکلات آن را حل کنید. در کنار این مزیت کلی می توان به برخی از مزایای دیگر مانیتورینگ شبکه به صورت زیر اشاره کرد :

 

کاهش هزینه ها :

 

بدون مانیتورینگ شبکه ، عملکرد و بازده اجزا و بخش های مختلف شبکه دیده نمی شود. با دیر تشخیص دادن نواقص و ایرادات شبکه ، احتمال قطعی شبکه و خدمات آن افزایش می یابد. با کمک سیستم مانیتورینگ شبکه در می یابید که کدام یک از عناصر شبکه زیادی یا کدام یک کمتر از حد معمول کار می کند. با آگاهی از چنین مواردی می توانید از هزینه های بی جا جلوگیری کنید یا تجهیزاتی را که باید تعویض شوند شناسایی کنید.

 

افزایش بازده شبکه :

 

مانیتورینگ شبکه یکی از بهترین راه ها برای نظارت بر بازده شبکه و اجزای مختلف آن است. مانیتورینگ کنشگر (Proactive) می تواند مشکلات را زود تر و پیش از به جا گذاشتن اثر نا مطلوب بر ساز و کار شبکه شناسایی کند. نرم افزار های مانیتورینگ شبکه شاخص های متعددی مانند مصرف پهنای باند ، بسته های معیوب ، تأخیر و … را اندازه می گیرند.

 

کمنک به ارتقای امنیت :

 

تأمین امنیت ، وظیفه اصلی نرم افزار های مانیتورینگ شبکه نیست ، اما با کاری که انجام می دهد می تواند به بهبود امنیت شبکه کمک کند. برای مثال اگر مانیتورینگ ترافیک شبکه ، گزارش دهد که ترافیک شبکه غیر عادی و ناگهانی افزایش یافته و دستگاه ناآشنایی به شبکه متصل شده ، می توان آن را نشانه ای از حملات سایبری تلقی کرد.

 

تسریع عیب یابی :

 

با کمک نرم افزار های مانیتورینگ شبکه ، زمان مورد نیاز برای عیب یابی شبکه کاهش چشم گیری می یابد. نرم افزار مانیتورینگ شبکه ، درباره بازده عادی شبکه داده های شفافی ارائه نمی دهد که نواقص را مشخص کرده و شما را در ریشه یابی مشکل و علت بروز آن بسیار کمک می کند. با مانیتورینگ شبکه مشکلات احتمالی در اجزای شبکه ( مثل سرور ) به محض وقوع به مدیر شبکه اطلاع رسانی می شود و او سریع تر می تواند علت بروز این مشکل را پیدا کند.

 

 

بهترین ابزار های مانیتورینگ شبکه کدامند ؟

 

 

بهترین ابزار های مانیتورینگ شبکه کدامند ؟

 

فهرست بهترین ابزار مانیتورینگ شبکه به شرح زیر است :

 

  • مانیتورینگ شبکه Solar winds

 

  • نظارت بر عملکرد شبکه Datadog

 

  • ManageEngine Op Manager

 

  • Progress Whats Up Gold

 

  • Paessler PRTG network Monitor

 

  • Nagios Core

 

  • Zabbix

 

  • Icinga

 

  • Spiceworks Connectivity Dashboard

 

انواع مانیتورینگ شبکه چیست ؟

 

♦ مانیتورینگ سخت افزار ها :

 

در مانیتورینگ سخت افزار ، عملکرد صحیح آن به صورت منظم و دوره ای بررسی می گردد. برای مثال در سرور ها ، سلامت فن ها ، Raid ، هارد ها و … مورد بررسی قرار می گیرد.

 

♦ مانیتورینگ نرم افزار ها :

 

در این مورد به بررسی صحت عملکرد سرویس هایی مانند Active Directory و یا DHCP و حتی به بررسی سرویس بکاپ پرداخته می شود.

 

♦ مانیتورینگ پهنای باند :

 

با مشخص شدن الگوی مصرف پهنای باند شبکه می توان در زمان اوج مصرف ، محدودیت هایی را بر روی پورت ها مشخص کرد تا از بروز قطعی و کند شدن سایر سرویس ها جلوگیری کرد.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041