رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

فیبرنوری چیست ؟ و چه مزایایی دارد؟ فیبر نوری تبریز

فیبرنوری چیست ؟ و چه مزایایی دارد؟

فیبرنوری چیست ؟

به رشته ای از تار های بسیار نازک شیشه ای که قطر هر یک از تار ها مانند قطر یک تار موی انسان است فیبرنوری گفته می شود.این تار ها در کلاف هایی سازماندهی می شوند که کابل های نوری را تشکیل می دهند. برای ارسال امواج نوری در مسافت های طولانی از فیبرنوری استفاده می شود. همچنین برای انتقال داده با سرعت بالا ، فیبرنوری به کار می رود. امروزه برای موارد گوناگون مانند شبکه های تلفن شهری و بین شهری و شبکه های رایانه ای و اینترنت از فیبرنوری استفاده می شود.

بخش های مختلف فیبرنوری :

فیبر نوری از سه بخش عمده تشکیل می شود.

  1. هسته (Core) : جنس هسته از شیشه بسیار نازک بوده که امواج نوری در آن حرکت می کند.
  2. روکش (Cladding) : بخش خارجی فیبر است که دور تا دور هسته را احاطه کرده و باعث برگشت نور منعکس شده به هسته می شود.
  3. بافر رویه (Buffer Coating) : جنس بافر رویه از پلاستیک بوده که برای حفاظت از فیبرنوری در مقابل رطوبت و سایر موارد آسیب پذیر می شود.

انواع فیبرنوری

انواع فیبرنوری :

  • فیبر های تک حالتی (Single-Mode) : برای ارسال هر موج در هر فیبر ، مانند تلفن ، استفاده می شود.
  • فیبر های چند حالتی (Multi-Mode) : برای ارسال چندین موج در یک فیبر ، مانند شبکه های رایانه ای ، استفاده می شود.
مزایای استفاده از فیبرنوری : تبریز

به چند مورد از مزایای استفاده از فیبرنوری در مقایسه با سیم های مسی می پردازیم.

چند مورد از مزایای استفاده از فیبرنوری در مقایسه با سیم های مسی

  • پهنای باند : زیر ساخت سیم مسی و فناوری TDM از نظر ماهیت بسیار محدود هستند . در ابتدا ، این قابلیت تنها برای ارسال تماس صوتی طراحی شده بود نیازی به پهنای باند خیلی زیاد نباشد. زمانی که مدار طولی بیشتر از 15000 فوت داشته باشد ، دیگر نمیتوان از اترنت بر پایه کابل مسی استفاده کرد. برای سازمان هایی که می خواهند ارتباطات خود را به صورت (VOIP (Voice Over IP اجرا کنند ، داشتن پهنای باند با فیبرنوری یکی از مسائل قابل توجه است.
  • سرعت آپلود و دانلود : افزایش سرعت اینترنت فیبرنوری در مقایسه با سیم های مسی بسیار قابل ملاحظه است. سازمان هایی که برای اتصال به شبکه از فیبرنوری استفاده می کنند می توانند داده های خود دا با سرعت 1 گیگابایت در ثانیه انتقال دهند. برای مثال دانلود هایی که بیش از 22 دقیقه با استفاده از اینترنت سیم مسی طول میکشد ، هنگام استفاده از اینترنت فیبرنوری تنها در 8 ثانیه زمان می تواند انجام شود.
  • فاصله : در ابتدا برای شبکه های طولانی از فیبرنوری استفاده می شد. سیگنال شبکه های اینترنتی مسی با انتقال سیگنال از دفتر مرکزی (Co) کاهش می یابد. در مکان های دور ، دکل های تلفن همراه برای اتصال برج به شبکه از کابل فیبرنوری استفاده می کنند.

مزایای استفاده از فیبرنوری

  • امنیت : با توجه به بالا بودن اهمیت امنیت شبکه سایبری ، از اینترنت فیبرنوری به منظور مقرون به صرفه بودن جهت افزایش امنیت اینترنت استفاده می شود. می توان با اتصال یک واسطه بر روی کابل مسی ، اطلاعات را رهگیری و سرقت کرد. اما انجام چنین عملی بر روی کابل اینترنت فیبرنوری بسیار سخت و دشوار است. سیم های فیبرنوری به طور واضح امواج نوری از خود ساطع می کنند ، بنابراین شناسایی سیم های در معرض خطر بسیار سریع اتفاق می افتد.
  • اطمینان : نوسانات دما ، شراطی آ ب و هوای شدید و رطوبت می تواند باعث نابودی اتصال شود. کابل مسی قدیمی یا کهنه به خاطر حمل جریان الکتریکی می تواند در شرایط خاصی با تولید حرارت موجب آتش سوزی شود. اما در کابل های فیبرنوری به دلیل نبودن الکتریسیته امکان بروز آتش سوزی وجود ندارد.
  • اندازه کابل : سرعت کابل فیبرنوری به اندازه آن بستگی ندارد و وزن آن نسبت به کابل مسی به مراتب سبک تر است. بنابراین برای استفاده از کابل فیبرنوری فضای کمتری نسبت به فضای مورد نیاز هنگام استفاده از کابل مسی لازم است.
  • هزینه : هزینه استفاده از کابل فیبرنوری در مقایسه با کابل مسی بسیار ازران تر است. به دلیل ماندگاری بیشتر فیبرنوری نگهداری آن هزینه کمتری می خواهد و به سخت افزار کمتری نیاز دارد.
  • استحکام بیشتر : کابل فیبرنوری می تواند تقریبا فشاری حدود 200-100 پوند متحمل شود ، در نتیجه احتمال آسیب دیدگی هنگام انجام عملیات کمتر است اما کابل مسی به خاطر داشتن فناوری نسبتأ ظریف ، معمولا فقط می تواند حدود 25 پوند فشار را تحمل کند.

شرکت مهندسی رسا تلکام ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ،آماده ارائه خدمات فیبر نوری از جمله تامین تجهیزات و کابل های فیبر نوری و خدمات فیوژن در شهر تبریز می باشد. جهت دریافت مشاوره در زمینه کابل کشی و استفاده از تجهیزات فیبر نوری در زیر ساخت شبکه می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041