رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

معرفی استوریج های SAN و DAS

 

 

معرفی استوریج های SAN و DAS

 

 

امروزه حجم عظیم اطلاعات نیاز به حجم عظیم تری از دستگاه ها برای ذخیره سازی را به وجود می آورند. به همین دلیل ، انتخاب راه کاری مناسب برای ذخیره سازی اطلاعات یک سازمان از حساسیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. اگر شما وضعیت فعلی و نیاز های آتی خود درباره سیستم های ذخیره سازی اطلاعات را به دقت تحلیل کنید ، می توانید از پیش آمدن نیاز به یک ارتقای هزینه بر و زمان بر و دردسر های آن جلوگیری کنید.

 

خریدن یک ذخیره ساز خیلی کم ظرفیت ، دست برنامه های کاربردی و سرویس های شبکه ای شما را برای دسترسی به منابع سیستم خواهد بست. اغلب کسب و کار های کوچک و بسیاری از شرکت های متوسط تمایل یا مهارت فنی توسعه ابزار های ذخیره سازی سرور های موجود خود را ندارند. در واقع قیمت ابزار های ذخیره سازی (نسبت به کارکردشان) خیلی پایین است. ولی هزینه نیروی انسانی مورد نیاز برای مدیریت این سیستم ها خیلی بالاست و در اغلب موارد اصولا ارتقا دادن ابزار ذخیره سازی داخل یک سرور قدیمی ، کاری بی معنی و یا بیهوده به نظر می رسد.

 

راه کار های سیستم های ذخیره سازی اطلاعات

 

به طور کلی به 5 روش مختلف زیر می توان اطلاعات را در یک شبکه ذخیره سازی کرد.

 

  • سیستم های ذخیره سازی اطلاعات مستقیم Direct Attached storage (DAS)

 

  • سیستم های ذخیره سازی اطلاعات متصل به شبکه  Network Attached Storage (NAS)

 

  • سیستم های ذخیره سازی اطلاعات شبکهStorage Area Network (SAN)

 

  • سیستم های ذخیره سازی اطلاعات مبتنی بر Tape

 

  • ذخیره سازی فضای ابری رایانش ابری Cloud Computing

 

سیستم های ذخیره سازی اطلاعات مستقیم (DAS) چیست ؟

 

 

سیستم های ذخیره سازی اطلاعات مستقیم (DAS) چیست ؟

 

 

در اوایل ظهور کامپیوترها ، DAS تنها نوع استوریج بود و تا آن زمان این نام را نداشت تا اینکه نیاز به نام‌گذاری استوریج‌ ها پیدا شد تا تفاوت بین نوع سنتی و جدید یعنی NAS و SAN مشخص شود.

 

DAS یا Direct Attached Storage ، یک استوریج دیجیتالی است که مستقیم به Storage Controller کامپیوتر یا سرور متصل می‌شود یعنی کنترل سخت‌ افزاری آن استوریج با سرور است و بخشی از شبکه ذخیره سازی نیست.

 

این تکنولوژی زمانی مورد نیاز است که حجم دیتای مورد نیاز شما بیشتر از شیار های هارد روی سرور باشد زیرا با افزودن DAS ، تعداد هارد های تحت مدیریت سرور خود را افزایش می‌دهید. بدیهی است که ارتباط استوریج شما با سایر تجهیزات موجود در شبکه از طریق سرور خواهد بود. کارهایی مانند فرمت و خواندن و نوشتن اطلاعات را خود سرور انجام می‌دهد و در واقع سطح دسترسی آن Block Level است.

 

معروف‌ ترین نمونه DAS ، هارددرایو های لپ تاپ و PC است. DAS می‌تواند شامل یک هارد یا گروهی از هارد های متصل به هم باشد. دستگاه‌ های DAS می‌تواند هم درون سرور یا PC (مانند هارد های داخلی) و هم بیرون آن (مانند هارد های خارجی یا دیگر دستگاه‌ های ذخیره سازی) قرار گیرد. سیستم‌ های چندگانه می‌توانند از یک دستگاه DAS استفاده کنند ولی باید هر کدام از سرور ها یا PC ها اتصال جداگانه‌ ای به آن داشته باشد.

 

چالش‌ های ذخیره‌ سازی از جمله چالش‌ هایی است که شرکت‌ ها و خصوصا SMB ها با آن همواره دست و پنجه نرم می‌کنند. نبود پول و زمان کافی باعث می‌شود تا همواره به دنبال راهکاری مناسب باشیم. یکی از دلایلی که شرکت‌ ها استفاده از زیرساخت DAS را ادامه می‌دهند ، کمبود بودجه است.

 

سیستم های ذخیره سازی اطلاعات شبکه(SAN) چیست ؟

 

 

سیستم های ذخیره سازی اطلاعات شبکه(SAN) چیست ؟

 

 

سیستم های ذخیره سازی اطلاعات SAN در واقع شبکه ای از استوریج ها یا دستگاه های ذخیره ساز است که به سرور متصل می شود و داده ها را در سطح بلوک یا Block Level ذخیره می کند تا مورد استفاده نرم افزار های نصب شده روی سرور های این شبکه قرار گیرند. با توجه به اینکه دستگاه های SAN وابستگی دستگاه های ذخیره سازی اطلاعات به سرور ها را حذف می کنند و به صورت مجزا می توانند در شبکه ایفای نقش کنند. طبیعی است که هر نرم افزاری بر روی هر سروری در شبکه می تواند به این منابع ذخیره سازی دسترسی پیدا کند و همین موضوع باعث بالا بردن کارایی هر چه بیشتر تجهیزات SAN در شبکه می شود.

 

دسترسی Block level یعنی می تواند بدون واسطه و مستقیم به بلاک های هارد دیسک دسترسی پیدا کرد که این روش سرعت بالایی دارد. هنگامی که صحبت از انعطاف پذیری و تطبیق پذیری به میان می آید ، هیچ فناوری ای بر استوریج های سطح بلاک Block level Storage برتری ندارد. SAN برای نرم افزار هایی مانند پایگاه داده ، امکانی را فراهم می سازد تا فارغ از تنظیمات خاص روی آن ها و یا درگیر شدن با قوانین پیچیده اشتراک گذاری ، به حجم بیشتری از اطلاعات با سرعت بالا تری دسترسی پیدا کنند.

 

این استوریج ها برای تقریبا هر نوع کاربرد از جمله ذخیره سازی فایل ، ذخیره سازی پایگاه داده ، فضای مربوط به فایل سیستم ماشین مجازی (VMFS) و… با سرعت بسیار بالا قابل استفاده هستند. با این تجهیزات ، شما می توانید انواع فایل سیستم ها را در فضای ذخیره سازی قرار دهید بنابراین اگر شما از ویندوز استفاده می کنید ، شما فضای با NTFS و اگر از VMware Server استفاده می نمایید با VMFS فرمت می شود.

مزایای ذخیره سازی DAS

 

 

مزایای ذخیره سازی DAS

 

 

♦  این روش Affordable است یعنی اگر شرکت‌ ها در حال رشد باشند و بودجه محدودی نیز در اختیار داشته باشند ، می‌توانند از پس خرید آن برآیند. این راهکار ، می‌تواند ذخیره‌ سازی در سرور را بسیار به صرفه و کم هزینه توسعه دهد و همگام با رشد شما ، ظرفیت و کارایی را افزایش می‌دهد. طراحی ماژولار باعث می‌شود در عرض چند روز بتوانید ظرفیت ذخیره‌ سازی سرور خود را افزایش دهید.

 

♦  این روش Scalable است یعنی این راهکار می‌تواند همگام با شما رشد کند و با زیرساخت شما سازگار باشد.

 

♦  این روش Flexible است یعنی در یک Enclosure می‌توانید ترکیبی از SAS ، SATA و SSD داشته باشید. نیاز های کارایی و Latency را با بهترین تکنولوژی ذخیره‌ سازی تامین می‌کند.

 

♦  با استفاده از تکنولوژی End-to-End 12Gb SAS ، توان عملیاتی سرور افزایش می‌یابد و نرخ انتقال داده را دو برابر می‌کند که با پهنای باند بیشتر و Bottleneck های کمتر در I/O ممکن می‌شود. نتیجه آن دسترسی سریع تر به Critical Data های کسب و کار است. همچنین به علت Block Level بودن ، سرعت دستیابی به اطلاعات بالا و مناسب است.

 

♦  با داشتن HPE Smart Drives و HPE Smart Array قدرتی بیشتری دارد و همچنین توانایی Cascade کردن Enclosure های متعدد و ظرفیت چند ترابایتی را فراهم می‌کند. امنیت و حداکثر کارایی ، ظرفیت و دسترس‌ پذیری را توسط کنترلر های HPE Smart Array تامین می‌کند.

 

♦  استفاده از این راهکار بسیار ساده و بی‌ دردسر است و نیاز به تخصص خاصی ندارد. اما اگر بخواهیم به صورت حرفه‌ ای‌ تر آن مدیریت کنیم باید دانش خود را آپدیت کنیم. با ابزار های مدیریتی رایج در پرولیانت ، نصب و پیکربندی و توسط HPE Smart Array و HBA ها کنترل می‌شود.

 

♦  نگهداری از آن نیز ساده است و سازگاری دیسک‌ها در نسل‌ های پرولیانت باعث صرفه‌ جویی بیشتر می‌شود. با برخورداری از Lockable Bezel می‌توان HDD ها را از دزدی و جابجایی‌ های ناخواسته حفظ کرد.

 

♦  از دیگر مزایای DAS Storage می‌توان گفت که All Purpose و مناسب هر اپلیکیشن می باشد و می‌تواند اینترنال یا اکسترنال باشد.

 

مزایای ذخیره سازی SAN

 

 

مزایای ذخیره سازی SAN

 

 

 

♦  بکاپ گیری و Restore کردن سریع‌ تر

 

♦  پیوستگی کسب‌ و کار

 

♦  دسترس پذیری بالا : بهبود دسترس پذیری اپلیکیشن (مثلا مسیر های چندگانه داده)

 

♦  یکپارچگی سرور و استوریج

 

♦  صرفه جویی در هزینه و بهبود بهره‌ وری و مصرف

 

♦  مدیریت متمرکز

 

♦  بهبود کارایی اپلیکیشن (مثلا ذخیره‌ سازی Off-Load ، شبکه‌ های مجزا و غیره)

 

♦  بهبود حفاظت از داده و امنیت

 

♦  سن استوریج ها را میتوان برای ذخیره سازی پایگاه‌ های داده، سرور های اپلیکیشن ، سیستم‌ های خوشه‌ بندی و همچنین فایل سرور ها مورد استفاده قرار بگیرند.

 

♦  زمانیکه کارایی دستگاه های ذخیره ساز ، مهم باشد و یا نیاز به استفاده از تکنولوژی های خاص مثل Replication یا Deduplication در سیستم ذخیره سازی و همچنین در دسترس بودن دائم داشته باشیم ، SAN مناسب‌ ترین راهکار خواهد بود.

 

♦  یک شبکه san کاملا مقیاس‌ پذیر است و به راحتی می‌توان آن را در هر ابعادی گسترش داد و نیز هیچ محدودیتی از لحاظ تعداد درایور های افزونه به آن وجود ندارد.

 

♦  با توجه به اینکه این نوع ذخیره سازی برای گسترش و یا پیکربندی RAID نیازی به خاموش کردن سیستم‌ های مرتبط ندارد ، می‌تواند Uptime را به صورت ۱۰۰ درصد تضمین کند.

 

 

راه کار های سیستم های ذخیره سازی اطلاعات

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041