رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

مقایسه هارد های NVME و SSD

مقایسه هارد های NVME و SSD

 

امروزه استفاده از هارد های پر سرعت در رایانه ها رواج بسیار بالایی پیدا کرده و این هارد ها با سرعت بالایی که دارند فرآیند اجرای برنامه ها را سریع تر انجام می دهند. نمونه بازر هارد های پر سرعت موجود در بازار شامل هارد NVME و هارد SSD می باشد. تفاوت این دو هارد با هم ، در سرعت و شکل ظاهری و نحوه ی اتصال آن ها به رایانه است.

 

هارد NVME چیست ؟

 

 

هارد NVME چیست ؟

 

 

هارد NVME مخفف عبارت Non-Volatile Memory Express ، خود نوعی استاندارد و پروتکل کنترلی برای حافظه های SSD است. در واقع این نوع هارد ، انتقال اطلاعات به وسیله پورت PCIe صورت می گیرد که در آن NVME نقش کنترلی دارد. PCIe درست مانند SATA عمل می کند. هر دوی آن ها برای اتصال اجزای مختلف سیستم به مادربرد استفاده می شوند.

 

همانطور که برای کابل SATA ( قبل از برقراری ارتباط بین اجزای مختلف سیستم و حافظه ذخیره سازی ) نیاز به کنترل AHCI بود ، در اینجا نیز یک هارد مبتنی بر PCIe نیاز به یک کنترلر دارد که نام آن NVME می باشد.

 

هارد NVME نسل جدید و ارتقاء یافته از هارد های SSD بوده که در این زمینه با سرعت فوق العاده همراه خواهید بود که در زمینه انتقال و کپی فایل ها و حتی نصب برنامه و بازی های کامپیوتری می تواند نقش به سزایی را برای شما ایفا کند. از دیگر ویژگی های این هارد می توان به پردازش بالای آن اشاره کرد که بی تردید با هنگی و یا کندی ویندوز همراه نخواهید بود.

 

امروزه از این نوع هارد ها در زمینه های مربوط به تدوین و رندر استفاده می شود که با وجود این سخت افزار دیگر مشکلی بابت کندی نخواهید داشت ، زیرا انتقال داده ها در کسری از ثانیه انجام می گیرد که این ویژگی تنها یک مورد از ده ها قابلیت هارد های NVME می باشد.

 

هارد SSD چیست ؟

 

 

هارد SSD چیست ؟

 

 

هارد SSD مخفف عبارت Solid State Driver ، که به آن درایور جامد یا هارد جامد نیز می گویند ، تکنولوژی به روز شده هارد HDD می باشد. در این تکنولوژی ما با یک قطعه الکترونیکی ( مانند فلش مموری ) سر و کار داریم که هیچ قطعه چرخان و متحرکی در آن وجود ندارد. در واقع ما در اینجا با تراشه های الکترونیکی رو به رو هستیم که کار انتقال اطلاعات را بین یکدیگر انجام می دهند.

 

با استفاده از این ساختار ، انتقال اطلاعات با سرعت و سهولت بیشتری صورت می گیرد و انرژی کمتری هم مصرف می شود. به علاوه وجود قطعات متحرک باعث می شود که هارد SSD در مقابل شوک و ضربه حساسیت کمتری داشته باشد و همچنین ایجاد نویز و ارزش نکند. از طرفی این قطعات الکترونیکی بسیار کوچک هستند. در نتیجه وزنی به مراتب کمتر از هارد HDD دارند و همچنین فضای کمتری اشغال می کنند.

 

تفاوت هارد SSD با هارد NVME چیست ؟

 

زمانی که صحبت از فناوری ذخیره سازی برتر به میان می آید ، در کل رابط های NVME در یک جایگاه ویژه و جداگانه قرار می گیرند. حتی در یک نگاه مختصر نیز تفاوت هارد SSD با NVME در عملکرد و کارایی چشمگیر است. درایور های ارتباطی و رابط بین NVME و SSD کاملأ با هم متفاوت هستند.

 

در خصوص تفاوت هارد SSD و هارد NVME موارد زیادی وجود دارد که ما این موارد را به طور خلاصه برای شما آورده ایم.

 

 

تفاوت هارد SSD با هارد NVME چیست ؟

 

 

  • مهم ترین تفاوت NVME با SSD در این است که سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در هارد NVME بسیار بالاتر از هارد SSD می باشد.

 

  • هارد SSD با کابل به سیستم متصل می شود ، در صورتی که هارد NVME به پورت PCI Express متصل می شود.

 

  • بیشترین سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات در سریع ترین هارد SSD برابر 550 مگابایت در ثانیه ایت که این مقدار در هارد NVME برابر 3 گیگابایت در ثانیه است.

 

  • تفاوت هارد SSD و هارد VNME در تکنولوژی استفاده این هارد ها می باشد. هارد SSD از تکنولوژی قدیمی استفاده می کند که در هارد NVME از تکنولوژی های بروز تری در تراشه های این هارد استفاده شده است.

 

  • اندازه هارد SSD به مراتب بزرگ تر از هارد NVME است.

 

  • پهنای باند استفاده شده در هارد NVME به مراتب بیشتر از هارد SSD می باشد.

 

  • در هارد NVME پردازشگر های بیشتری نسبت به هارد SSD قرار داده شده است که سرعت خواندن و نوشتن را افزایش می دهند.

 

  • تعداد دستور های انجام شده در هارد SSD حداکثر 256 مقدار در هر صف می باشد که این مقدار در هارد NVME به 64 هزار دستور در هر صف می رسد.

 

  • تفاوت NVME با SSD در ساختار تراشه های این دو هارد باعث شده است که هارد SSD تمام اطلاعات را برای پردازش به واحد CPU منتقل کند و این به معنی کند شدن فرآیند پردازش اطلاعات است. در حالی که در هارد NVME این امکان وجود دارد که بعضی از پردازش ها در تراشه های خود هارد پردازش شود و این به معنی سرعت بالاتری در اجرای فرآیند پردازش دستور ها است.

 

  • تفاوت هارد NVME با هارد SSD در عملکرد این هارد ها در پردازش های سنگین است که می تواند مقدار زیاد از پردازش ها را در کسری از ثانیه انجام دهد. این عمکلرد باعث کند شدن و یا کاهش سرعت هارد دیسک نمی شود.

 

  • با استفاده از هارد های NVME شما می توانید سرور های مجازی را با سرعت بسیار بالاتری اجرا و پیاده سازی کنید.

 

  • مقدار برق مصرف شده در هارد SSD به مراتب کمتر از هارد NVME است.

 

  • هارد SSD نسبت به هارد NVME در مقابل نوسانات برق و ضربه ها مقاوم تر است.

 

  • قیمت هارد SSD نسبت به قیمت هارد NVME کمتر است.

 

  • مقدار فضای ایجاد شده در هارد SSD در یک بازه قیمتی بسیار بیشتر از هارد NVME است.

 

 

مقایسه هارد های NVME و SSD

 

 

خلاصه مطلب 

 

با توجه به مواردی که در خصوص مقایسه هارد های NVME و SSD گفته شد ، لازم به ذکر است که هارد های NVME امکان ذخیره سازی بدون تأخیر و پهنای باند را برای کاربران فراهم می کنند. این نوع هارد ها ، جدید ترین و احتمالأ بهترین روش ذخیره سازی برای مجموعه ای از دستگاه ها است که به دنبال سرعت بیشتری برای خواندن و نوشتن نسبت به دیگر دستگاه های موجود هستند. با این حال نباید فراموش کرد که این مزایا ، موجب افزایش قیمت هارد های NVME نسبت به هارد های SSD خواهد شد.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز می باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با متخصصین حرفه ای ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041