رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

نویز EMI یا تداخل الکترومغناطیسی چیست ؟

 

 

نویز EMI یا تداخل الکترومغناطیسی چیست ؟

 

 

دستگاه های الکترونیکی در تمامی صنایع ، بیمارستان ها و تجهیزات نظامی نقش حیاتی را ایفا می کنند و برای کار کردی صحیح نیاز به منبع تغذیه یا جریانی پایدار و با قابلیت اطمینان بالا دارند. از طرفی ، با مدرن شدن زندگی بشر و احاطه اطراف پیرامون ما چه در محیط های صنعتی و چه محیط های خانگی و اداری و عمومی به وسیله تجهیزات الکترونیکی و الکتریکی ، نمی توان از بر هم کنش این دستگاه ها بر یکدیگر و ایجاد تداخلات صرف نظر کرد.

 

گاهی این تداخلات و آلودگی های مغناطیسی در محیط های قالبأ صنعتی به اندازه ای می شود که کار کرد دستگاه ها ناگزیر به استفاده از فیلتر های EMI ، فیلتر های EMC/EMI ، فیلتر های REI و … می باشد.

 

نویز EMI چیست ؟

 

 

نویز EMI چیست ؟

 

 

EMI مخفف عبارت Electro Magnetic Interference یک سری تداخلات الکترومغناطیسی است که در غالب جریان ناخواسته بر روی جریان اصلی که می تواند سیگنال باشد یا جریان خط ، تأثیر گذاشته و عملکرد دستگاه مرتبط با آن را مختل می کند. این جریان های ناخواسته و مختل کننده را نویز EMI یا نویز الکترومغناطیسی می گویند که منبع آن می تواند نویز های اطراف و یا نویز های داخلی ناشی از عملکرد داخلی خود دستگاه باشند. بر این اساس دو نوع نویز EMI وجود دارد :

 

EMI رسانایی : این تداخل از طریق هادی ها ، سیم و کابل های رابط و یا خطوط برق به دستگاه منتقل می شوند.

 

EMI تابشی : این تداخل نیز از طریق هوا و محیط پیرامون به دستگاه منتقل شده و نیاز به هادی ندارند.

 

در تجهیزات الکترونیکی که حامل پیام و دیتا هستند و به ویژه تجهیزات کنترلی از قبیل PLC و … بسته به شدت نویز ، وقوع EMI می تواند ماهیت پیام را تغییر دهد و موجب ارسال دستور اشتباه شود. در ادوات پزشکی از قبیل دستگاه های MRI ، سونوگرافی ، سی تی اسکن و ادوات اتاق عمل که عمومأ تجهیزات بسیار حساسی هستند حتمأ می بایست از فیلتر EMI استفاده گردد.

 

تفاوت نویز EMI و RFI

 

در بسیاری از پروژه ها هنگام مواجهه با تداخلات الکترومغناطیسی از EMI به جای RFI و برعکس استفاده می شود ولی در عمل این دو با هم یکسان نیستند. RFI که به آن تداخل رادیو فرکانسی گفته می شود ، در طیف فرکانس رادیوییقرار دارد ولی EMI به هر نویزی در هر فرکانسی و با هر شدتی اطلاق می شود. در واقع RFI زیر مجموعه EMI می باشد و فقط شامل جریان های مغناطیسی از 3 کیلو هرتز تا 300 گیگا هرتز است. بنابراین EMI مفهوم کاملتری از تداخلات الکترومغناطیسی را ارائه می نماید. همچنین روش های انتقال RFI نیز مانند EMI به صورت تابشی و رسانایی است.

 

EMC چیست ؟

 

اصطلاح دیگری که اغلب هنگام بحث در مورد EMI به کار می رود ، EMC مخفف عبارت Electro Magnetic Compatibility به معنای سازگاری الکترومغناطیسی است. EMC توصیفی از نحوه عملکرد دستگاه در محیط آلوده به نویز الکترومغناطیسی است و شامل دو پارامتر اصلی می باشد :

 

  • میزان تحمل دستگاه که به آن مصونیت نویز گفته می شود.

 

  • میزان تولید نویز توسط دستگاه و انتشار آن به محیط پیرامون

 

بنابراین در واقع سازگاری الکترومغناطیسی به این صورت برای یک دستگاه تعریف می شود که دستگاه باید بتواند در یک محیط با سطح نویز مشخص ، به درستی و با قابلیت اطمینان کامل کار کند و همچنین نباید باعث تولید EMT در حدود و شدتی شود که عملکرد دستگاه های دیگر را مختل کند. در ایالات متحده ، کمیسیون فدرال ارتباطات ، نویز EMI را ذیل عنوان 47 بخش 15 تعریف کرده و به مصونیت نویز و میزان ایجاد نویز توسط دستگاه های مختلف می پردازد.

 

علاوه بر این استاندارد های اروپایی دیگری از قبیل EN55011 مربوط به تجهیزات صنعتی و EN55022 مربوط به تجهیزات مخابراتی و ارتباطی ، به مقوله EMC پرداخته و ضوابط و مقرراتی را در این باره بر روی دستگاه ها اعمال می نمایند.

 

 

 

مجموعه رساتلکام ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات ، آماده راه اندازی سوئیچ شبکه مدیریتی و شبکه غیر مدیریتی طبق نیاز و خواسته شما میباشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با متخصصین ما در ارتباط باشید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041