رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

پورت Uplink و تفاوت آن با پورت معمولی در شبکه

 

پورت Uplink و تفاوت آن با پورت معمولی در شبکه

 

بهتر است برای درک بهتر تفاوت میان پورت Uplink و پورت معمولی ایتدا به توضیحاتی در رابطه با انواع پورت بپردازیم. به طور کلی پورت های سوئیچ سبکه به دو دسته اصلی تقسیم می شوند.

 

  • پورت Uplink

 

  • پورت Downlink ( معمولی )

 

پورت Uplink چیست ؟

 

پورت Uplink روی سوئیچ هایی با سرعت بالاتر که برای اتصال دستگاه یا شبکه محلی کوچک تر به شبکه بزرگ تر یا اتصال به سایر دستگاه هایی با سرعت بالا تر در توپولوژی شبکه استفاده می شوند. در حالی که پورت های Downlink ( معمولی ) فقط مجموعه ای از پورت ها می باشند که عمدتأ برای انتقال داده های منظم استفاده می شوند.

 

تفاوت میان پورت Uplink و پورت Downlink به این صورت است که پورت های Uplink از نظر ظاهری شبیه پورت های عادی در سوئیچ هستند و به کمک ارتباط از یک پورت Uplink به یک پورت عادی سوئیچ دیگر می توانید سایز شبکه خود را گسترش دهید. ولی در حقیقت تفاوت زیادی بین آن ها وجود دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

 

تفاوت میان پورت Uplink و پورت معمولی (Downlink) چیست ؟

 

 

تفاوت میان پورت Uplink و پورت معمولی (Downlink) چیست ؟

 

 

پورت Uplink در مقابل پورت عادی :

 

برای اجتماع Uplink  : در سوئیچ فیبر ، پورت های اتصال دهنده ، پهنای باند بیشتری نسبت به پورت های عادی دارند زیرا ترافیک بین لایه های مختلف را جمع می کنند. پورت Uplink برای اتصال دستگاه یا شبکه محلی کوچک تر به شبکه بزرگ تر یا اتصال به دستگاه بالا تر در توپولوژی استفاده می شود.

 

برای استک : پورت Uplink می تواند پورت Stack باشد. این یکی از دو روش دستیابی به استکینگ ، بدون استفاده از درگاه اختصاصی می باشد. پورت Uplink جهت ایجاد Stack سوئیچ ها با انعطاف پذیری بیشتر و هزینه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. می توانید به راحتی پورت های اتصال دهنده را روی هر سوئیچ استک با DAC/AOC یا گیرنده های نوری و کابل فیبر نوری متصل کنید. همچنین ، استفاده از پورت های فیبر برای سوئیچ استک می تواند قابلیت استکینگ از راه دور را در محیط های مختلف ایجاد کند.

 

پورت Uplink مس و پورت معمولی :

 

برای کابل کشی آسان تر : هنگام اتصال دو پورت اترنت عادی بر روی سوئیچ ها ، معمولایک کابل متقاطع استفاده می شود تا پین های انتقال در یک انتهای کابل شبکه بتوانید به پین های دریافت کننده در انتهای دیگر متصل شوند.

 

یک پورت Uplink پین های انتقال و دریافت را متقاطع نمی کند. بنابراین شما را از کابل Cross-over بی نیاز می کند. به این معنی است که هنگام اتصال دو سوئیچ با اتصال یک پورت Uplink و یک پورت عادی ، یک کابل مستقیم نیاز است.

 

برای صرفه جویی در پورت : پورت Uplink روی یک سوئیچ برای گسترش شبکه استفاده می شود. پورت اتصال یک سوئیچ را به عنوان مثال به پورت استاندارد یک سوئیچ دیگر وصل کنید ، به وسیله آن می توان پورت های مس معمولی را ذخیره کرد تا برای نقاط انتهایی بیشتر وصل شوند. بنابراین سوئیچ ها می توانند از پورت های Uplink برای اتصال به سایر سوئیچ ها استفاده کنند تا حداکثر تعداد دستگاه های سیمی متصل به شبکه را افزایش دهند.

 

 

عملکرد پورت Uplink چگونه است ؟

 

 

عملکرد پورت Uplink چگونه است ؟

 

پورت Uplink روی یک سوئیچ شبکه برای معکوس کردن مدار های انتقال و دریافت روی یک کابل اترنت جفت پیچ خورده منظم استفاده می شود.

 

هدف اصلی آن این است که اجازه اتصال مستقیم دو دستگاه مانند دو سوئیچ را فراهم کند. دستگاه های مدرن به جای درگاه اتصال از یک درگاه دو منظوره برخوردار خواهند شد. این جایی است که پورت می تواند به صورت پورت Uplink یا پورت معمولی عمل کند. این فقط به دستگاه هایی که به آن متصل هستید بستگی دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041