رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

پچ پنل چیست ؟ کاربرد پچ پنل در شبکه

 

پچ پنل چیست ؟ کاربرد پچ پنل در شبکه

 

پچ پنل چیست ؟

 

پچ پنل شبکه (Patch Panel) یک قطعه فلزی مستطیل شکل می باشد که یکی از مهم ترین تجهیزات پسیو شبکه به حساب می آید. این وسیله در انتهای تجهیزاتی مانند روتر ، سوئیچ ، سرور و … قرار می گیرد و از طرف دیگر به کابل شبکه یا پچ کورد شبکه متصل می شود و مدیریت و ساماندهی کابل ها را راحت تر می کند.

 

پچ پنل از تعدادی پورت ( معمولأ 12 یا 24 پورت ) تشکیل می شود و در شبکه داخل رک قرار می گیرد. با توجه به توپولوژی شبکه و ساختار آن ، تعداد پچ پنل مشخص می شود.

 

همچنین ، انتهای کابل شبکه به پچ پنل وارد می شود. این تجهیزات در واقع مانند رابط ، کابل های شبکه را توزیع و آن ها را مرتب می کنند. استفاده از این تجهیزات در ساختار شبکه الزامی نمی باشد اما به کارگیری آن مزایای زیادی برای شبکه به همراه دارد.

 

مزایای استفاده از انواع پچ پنل 

 

  • به وسیله پچ پنل ، در صورت اضافه شدن کاربر به شبکه ، می توان آن را به راحتی مدیریت کرد. در صورت استفاده نکردن از پچ پنل ، می بایست تغییراتی در ساختار کلی شبکه ایجاد شود که این کار بسیار زمان بر و پر هزینه است.

 

  • در صورت نیاز به انتقال سرور از سوئیچ به سوئیچی دیگر ، نیازی به مراجعه کردن به رک سرور نخواهد بود.

 

  • با استفاده از این نوع تجهیزات پسیو شبکه می توان به راحتی شبکه را عیب یابی کرد. همچنین ، در صورت خرابی ، تعمیر پچ پنل و تعویض آن راحت تر انجام می شود.

 

  • زمانی که یک کاربر بخواهد به طور مستقیم به یکی از سیستم های سرور وصل شود ، به کمک پچ پنل نیازی به کابل کشی وجود ندارد.

 

  • زمانی که در شبکه نیاز به تغییر سوئیچ ها و یا جداسازی یک کلاینت از سوئیچ باشد ، در صورت وجود پچ پنل ، این امر به آسانی انجام می گیرد.

 

  • استفاده از پچ پنل ، نظم شبکه را افزایش و تداد گره های آن را کاهش می دهد. در نتیجه این کار موجب افزایش زیبایی شبکه نیز می شود.

 

 

مزایای استفاده از انواع پچ پنل 

 

 

کاربرد انواع پچ پنل شبکه 

 

زمانی که یک کاربر به شبکه اضافه می شود ، باید سوکت وارد شبکه شود. افراد متخصص شبکه برای حل این موضوع ، از پچ پنل استفاده می کنند.

 

متخصصین شبکه تمامی کابل های مجهز به سوکت را در رک جمع و به پچ پنل وارد می کنند. پس از این کار ، خروجی آن ها شماره گذاری می شود و کاربران می توانند هر سوکتی که نیاز دارند را به کمک کابل شبکه به سوئیچ متصل کنند.

 

انواع پچ پنل 

 

به طور کلی سه نوع پچ پنل در بازار موجود می باشد.

 

  • پچ پنل فیبرنوری

 

  • پچ پنل اترنت

 

  • پچ پنل PoE

 

هر کدام از دو مدل پچ پنل فیبرنوری و پچ پنل اترنت در طرح ها ، پیکربندی ها و تعداد پورت های مختلف ، طراحی و مورد استفاده قرار می گیرند. در نتیجه شما باید بر اساس نوع شبکه خود ، پچ پنل فیبرنوری و پچ پنل اترنت را انتخاب و خریداری کنید.

 

در ادامه به بررسی و معرفی هر کدام می پردازیم.

 

پچ پنل های فیبرنوری :

 

پچ پنل های فیبرنوری خود در سه دسته قرار میگیرند.

 

 

پچ پنل های فیبرنوری

 

 

پچ پنل فیبرنوری استاندارد : این پنل ها با یکی از آداپتور های LC یا SC یا MTP بارگذاری می شوند. پچ پنل فیبرنوری استاندارد ، به عنوان یک اتصال میانی ، بین کمربندی اصلی شبکه و کابل ها ، مورد استفاده قرار می گیرند.

 

پچ پنل فیبرنوری Breakout : این پنل ها به صورت اختصاصی ، برای کابل کشی 40G-10G و 100G-25G با چگالی بالا ، طراحی و وارد بازار شده اند. از پچ پنل فیبرنوری Breakout ، برای کاهش خوشه های کابل و البته بهبود جریان هوا ، استفاده می شود.

 

پچ پنل فیبرنوری ماژولار : مهم ترین انواع پچ پنل فیبرنوری ماژولار ، پنل محفظه فیبر ماژولار و پنل آداپتور چند رسانه ای هستند. پنل محفظه فیبر ماژولار تا FHD MTP 4 را برای مدیریت کابل کشی افقی در خود نگه دارد. در حالی که پنل آداپتور چند رسانه ای ، می تواند به کاربران اجازه دهد پنل آداپتور خود را به یک شبکه با چگالی بالا ، تبدیل کنند.

 

پچ پنل های اترنت :

 

پچ پنل های اترنت خود در دو دسته قرار میگیرند.

 

 

پچ پنل های اترنت

 

 

پچ پنل اترنت Cat5e / Cat6 : برای کابل های مسی محافظ دار و بدون محافظ از قبیل Cat5e و Cat6 و Cat6a طراحی شده اند.

 

پچ پنل اترنت Keystone : از این نوع پچ پنل می توانید برای انواع طرح های شبکه استفاده کنید. همچنین می توانید یک پچ پنل مخصوص رک را متناسب با نیاز های شبکه خود ، ایجاد کنید.

 

اگر مطمئن نیستید که می خواهید از کدام نوع کابل برای اتصال سخت افزار خود استفاده کنید ، می توانید از یک پچ پنل اترنت Keystone خالی استفاده کنید تا بر اساس خواسته های شما ، یک اتصال ترکیبی ایجاد کند.

 

پچ پنل PoE :

 

 

پچ پنل PoE

 

 

برای تلفن تحت شبکه ، دوربین های مداربسته IP و ابزار های انتقال صدا در بستر اینترنت از پچ پنل PoE استفاده می شود. با استفاده از یک پچ پنل PoE دیگر برای تامین برق مورد نیاز دستگاه های IP ، نیازی به منبع برق جداگانه نیست. در صورت استفاده از PoE ، برق دستگاه ها از طریق کابل شبکه تامین می شود.

 

این نوع پچ پنل با توجه به اندازه مناسبی که دارد ، به راحتی در داخل رک های شبکه قرار می گیرد و می تواند برق مورد نیاز دستگاه های فعال را تامین کند.

 

سخن پایانی 

 

با وجود این که استفاده از این نوع تجهیزات در شبکه اجباری نیست ولی استفاده از آن به متخصصان شبکه پیشنهاد می شود.

به کمک این تجهیزات ، توسعه شبکه راحت تر و سریف تر صورت می گیرد. هزینه های راه اندازی یک شبکه کاهش می یابد و به راحتی می توان عیب های شبکه را پیدا و رفع کرد. همچنین این تجهیزات از قطع و وصل شدن دستگاه ها در شبکه جلوگیری می کنند.

 

 

 

مجموعه تخصصی رساتلکام با کادر حرفه ای آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما در مورد خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041