رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

کابل کشی و ترانکینگ شبکه

 

 

کابل کشی و ترانکینگ شبکه

 

 

کابل کشی شبکه کامپیوتری همان طور که از نامش معلوم است ، شامل کار هایی می باشد که برای کشیدن کابل در یک شبکه کامپیوتری گفته می شود. کابل ها ، کامپیوتر ها را از طریق سوییچ ها به هم وصل می کند و باعث می شود تا شما یک شبکه کامیپوتری داشته باشد. همچنین کابل ها دیگر تجهیزات شبکه مانند پرینتر و دوربین های مداربسته را نیز به شبکه وصل می کند.

 

خدمات کابل کشی در زمره خدمات زیر ساختی یک شبکه محسوب می شود و باید به درستی و با استفاده از تجهیزات مناسب و توسط کارشناسان و متخصصین انجام گیرد. ترانکینگ ها نیز در این میان محفظه های دربسته ای هستند که برای محافظت از سیم ها استفاده می شوند و می توانند مانند داکت ها به خوبی باعث بالا رفتن امنیت کابل ها شوند. البته بین داکت ها و ترانکینگ تفاوت وجود دارد.

 

کابل شبکه چیست؟

 

 

کابل شبکه چیست؟

 

 

کابل های شبکه ، سخت افزار شبکه ای هستند که برای اتصال یک دستگاه شبکه به سایر دستگاه های شبکه یا اتصال دو یا چند سیستم برای اشتراک گذاری پرینترها ، اسکنر ها و … استفاده می شوند. انواع مختلف کابل های شبکه مانند کابل کواکسیال ، کابل نوری و کابل های زوج به هم تابیده بسته به لایه فیزیکی ، توپولوژی و اندازه شبکه استفاده می شود.

 

دستگاه ها را می توان با چند متر (مثلا از طریق اترنت) یا فاصله تقریبا نامحدود (مثلا از طریق اتصالات اینترنت) از هم جدا کرد. چندین فناوری برای اتصالات شبکه استفاده می شود. پچ کورد برای مسافت های کوتاه در ادارات و کمد های کابل کشی استفاده می شود. اتصالات الکتریکی با استفاده از زوج به هم تابیده یا کابل کواکسیال در داخل ساختمان استفاده می شود.

 

کابل فیبر نوری برای فواصل طولانی یا برای کاربرد هایی که به پهنای باند بالا یا ایزوله الکتریکی نیاز دارند استفاده می شود. بسیاری از تاسیسات از روش های کابل کشی ساخت یافته برای بهبود قابلیت اطمینان و نگهداری استفاده می کنند. در برخی از کاربرد های خانگی و صنعتی از کابل برق به عنوان کابل کشی شبکه استفاده می شود.

 

 ♦  کابل زوج به هم تابیده

 

 

کابل زوج به هم تابیده

 

 

کابل زوج به هم تابیده نوعی از کابل کشی است که در آن زوج سیم ها به منظور خنثی کردن تداخل الکترومغناطیسی (EMI) از سایر جفت کابل ها و از منابع خارجی به یکدیگر تابیده می شوند. این نوع کابل برای شبکه های اترنت خانگی و شرکتی استفاده می شود. کابل کشی زوج به هم تابیده در کابل کشی ساختار یافته استفاده می شود.

 

کابل کراس اوور اترنت نوعی کابل اترنت زوج به هم تابیده است که برای اتصال مستقیم دستگاه های محاسباتی به یکدیگر استفاده می شود که معمولا از طریق سوئیچ شبکه ، هاب اترنت یا روتر متصل می شوند. اکثر دستگاه های اترنت کنونی از Auto MDI-X پشتیبانی می‌کنند ، بنابراین مهم نیست که از کابل‌ های کراس یا استریت استفاده می‌کنید.

 ♦  کابل فیبر نوری

 

 

کابل فیبر نوری

 

 

یک کابل فیبر نوری از یک هسته شیشه ای مرکزی تشکیل شده است که توسط چندین لایه از مواد محافظ احاطه شده است. استقرار فیبر نوری گران تر از مس است اما پهنای باند بالا تری را ارائه می دهد و می تواند مسافت های طولانی تری را پوشش دهد. دو نوع اصلی از کابل های فیبر نوری وجود دارد : فیبر چند حالته با برد کوتاه تر و فیبر تک حالته با برد بلند.

 

 ♦  کابل کواکسیال

 

 

کابل کواکسیال

 

 

یک کابل کواکسیال یک هادی مرکزی دارد که توسط یک غلاف رسانا با عایق در بین آن ، احاطه شده است. کابل های کواکسیال خط انتقال را تشکیل می دهند و موج الکترومغناطیسی را در خط به طور کامل از طریق دی الکتریک داخل کابل بین هادی ها انجام می شود.

 

بنابراین کابل های کواکسیال را می توان بدون تاثیرات منفی استفاده کرد. اترنت اولیه ، 10BASE5 و 10BASE2 ، از سیگنال‌ دهی باند پایه روی کابل‌ های کواکسیال استفاده می‌کردند.

 

کابل های کواکسیال معمولا برای تلویزیون و سایر سیگنال های باند پهن استفاده می شوند. اگر چه در بیشتر خانه‌ ها کابل‌ های کواکسیال برای انتقال سیگنال‌ های تلویزیونی نصب شده‌اند ، فناوری‌های جدید (مانند استاندارد ITU-T G.hn) امکان استفاده از کابل کواکسیال خانگی را برای برنامه‌ های شبکه خانگی پرسرعت (اترنت روی کواکس) فراهم می‌کند.

 

 ♦  کابل پچ کورد

 

 

کابل پچ کورد

 

 

کابل پچ کورد یک کابل شبکه یا فیبر نوری است که برای اتصال یک دستگاه الکترونیکی به دستگاه دیگر به سمت زیر ساخت ساختمان برای مسیریابی سیگنال استفاده می شود. دستگاه‌ های مختلف مانند سوئیچ متصل به سیستم یا سوئیچ متصل به روتر، با کابل‌ های پچ متصل می‌شوند. کابل‌ های پچ کورد معمولاً در رنگ‌ های مختلف تولید می‌شوند تا به راحتی قابل تشخیص باشند و اکثر آنها نسبتا کوتاه هستند و طول آن از چند متر بیشتر نیست. برخلاف سیم‌ کشی داخلی ، کابل‌ های پچ انعطاف‌ پذیر تر هستند.

 

 ♦  کابل برق

 

 

کابل برق

 

 

اگرچه سیم‌ های برق متناوب برای کاربرد های شبکه طراحی نشده‌اند ، ارتباطات خط برق (PLC) به این سیم‌ ها اجازه می‌دهد تا برای اتصال سیستم های خانگی ، تجهیزات جانبی یا سایر محصولات مصرفی تحت شبکه نیز استفاده شوند. خانواده پروتکل Home Plug یک فناوری اولیه PLC بود.

 

ترانکینگ شبکه چیست؟

 

 

ترانکینگ شبکه چیست؟

 

 

کابل کشی شبکه و ترانکینگ از جمله خدمات پسیو شبکه می باشد. به محفظه‌ هایی که برای توزیع ساختار یافته و منظم سیستم‌ های برق ، کابل شبکه و تلفن و یو پی اس (UPS) در شبکه‌ های کامپیوتری استفاده می‌شود ، ترانکینگ گفته می‌شود.

علاوه بر آن ، در سیم‌ کشی تلفن سانترال ، سیستم‌ های صوتی و … هم از ترانکینگ استفاده می‌شود. علاوه بر آن ، ترانکینگ مخصوص انتقال توزیع سیستم‌ های برق نور اضطراری ، UPS ، شبکه‌ های کامپیوتری ، سیستم‌ های جریان ضعیف مانند تلفن ، اینتر کام ، اعلام حریق و … نیز است.

 

چرا از ترانک‌ ها استفاده می‌کنیم؟

 

 

چرا از ترانک‌ ها استفاده می‌کنیم؟

 

 

تغییر یا افزایش سیستم‌ های کابل‌کشی ، با به کار گیری ترانک‌ ها به‌ آسانی صورت می‌ گیرد. قابلیت تغییر مکان کلید ها و پریز ها و عایق مناسب برای جلوگیری از پوسیدگی و زنگ‌ زدگی هم دو تا از ویژگی‌ های مهم ترانک‌ ها می باشند.

 

همچنین ترانکینگ ، باعث مرتب‌ سازی کابل‌ ها و زیبایی در نصب مخصوصا در زاویه و گوشه‌ های دیوار می‌شود. کیفیت و استقامت در ساخت ترانک ، حجم بالای کابلی که میتوان از آن عبور داد ، امکان جداسازی و تفکیک کابل برق از سایر کابل‌ ها ، امکان نصب انواع ماژول و کلید و پریز در داخل بدنه ترانک از جمله دلایل استفاده از ترانک است.

درصورتی که اجاره‌ نشین هستید و قصد جا به جایی دارید ، به راحتی و بدون خراب شدن می توان ترانک را باز و به محل جدید منتقل کرد. جنس اغلب ترانک‌ ها ، PVC قوی و در برخی دیگر ، ABS است که در برابر آتش و آب ، مقاومت بسیار زیادی دارد.

 

انواع ترانکینگ

 

 ♦  ترانکینگ دیواری

 

 

ترانکینگ دیواری

 

 

این نوع از ترانک‌ ها را می‌توان پرکاربرد ترین نوع ترانک نامید. زاویه داخلی ، زاویه خارجی ، قطعه اتصال بدنه ، قطعه اتصال درب ، بست انتهای ترانک ، سه‌ راهی و… از متعلقات ترانکینگ دیواری هستند. ترانکینگ دیواری هم به صورت پلاستیک و هم به صورت فلزی ارائه می‌شود. عمدتاً در شاخه‌ های دو متری تولید شده و برای نصب آن به پیچ و رول پلاک نیاز دارید. ترانکینگ های با سایز 50*80 ، 50*100 و 50*150 بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 ♦  ترانکینگ دفنی

 

 

ترانکینگ دفنی

 

 

در این نوع از ترانک‌ ها ، نصب به شکل توکار و یا زیر کفی است و سیم‌ ها و کابل‌ ها قابل مشاهده نیستند. برای کابل‌ کشی کفی ، معمولاً از کف کاذب استفاده می‌شود. واضح است که در این حالت سیم‌ ها و کابل‌ ها ، مقاومت و امنیت بیشتری دارند. عمدتاً هم برای برق فشار قوی و یا زمانی که حجم کابل‌ ها زیاد باشد ، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

 ♦  ترانکینگ ستونی

 

 

ترانکینگ ستونی

 

 

یکی دیگر از  انواع ترانکینگ ، ترانکینگ ستونی است. در مکان‌ هایی مانند اتاق کنفرانس ، همایش ، فضا های آموزشی و… از این نوع ترانک‌ ها استفاده می‌شود.  در این مکان‌ ها ، معمولا نیاز به کابل‌ کشی ستونی برای استقرار تجهیزاتی مانند ویدئو پروژکتور است که ایجاب می‌کند از ترانکینگ ستونی استفاده شود.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در آذربایجان شرقی و تبریز می باشد.

 

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041