رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

کاربرد ups و برق اضطراری در سرور

کاربرد ups و برق اضطراری در سرور

 

مرکز داده یا دیتا سنتر در حقیقت مجموعه ای متشکل از سرویس دهنده ها ، تجهیزات الکترونیکی ، زیر ساخت های ارتباطی و امنیتی است که به منظور ارائه ، ذخیره و پشتیبانی از سرویس هاس مبتنی بر شبکه مانند اینترنت ، اینترانت و اکسترنت مورد استفاده قرار می گیرند. مرکز داده می تواند به صورت یک مرکز پردازشی ، مرکز ذخیره و نگهداری داده ، مرکز جمع آوری داده و یا تمامی آن عمل کند. قصد داریم در این مقاله با کاربرد ups و برق اضطراری در سرور بیشتر آشنا شوید.

 

سیستم برق اضطراری یا ups چیست ؟

 

ups مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply دستگاهی است که برای تأمین پیوسته انرژی برای دستگاه های مصرف کننده که به اختلافات موجود در شبکه و قطع برق حساس بوده و جزء مجموعه های کامپیوتری ، مخابراتی ، کنترل ، ابزار دقیق و آزمایشگاهی و بیمارستانی می باشد ، مورد استفاده در خانه هوشمند می باشند.

 

کاهش یا افزایش ناگهانی ولتاژ ، تغییر فرکانس نمونه هایی از مشکلات ایجاد شده بر روی شبکه های برق شهری می باشند. دستگاه های الکترونیکی پیشرفته و حساس مانند سیستم های کامپیوتری ، تجهیزات مخابراتی و پزشکی ، با توجه به کاربرد های ویژه و حساسی که دارند نیازمند تجهیزات ضروری همچون منبع تغذیه بدون وقفه و نسبتأ دقیق بوده و تا ولتاژ و فرکانس ثابت و قابل اطمینان را تأمین نماید.

 

دستگاه ups از وسابل ضروری کامپیوتر محسوب می شود ، به عنوان مثال در صورت وجود کوچک ترین اغتشاش در برق شهر بخش کنترل کامپیوتر ، با تولید یک پالس موجب خاموش و روشن شدن مجدد (Restart) کامپیوتر می شود. همچنین با این عمل اطلاعاتی که در حافظه RAM سیستم وجود دارد از بین رفته و زیان های جبران ناپذیری به کاربر وارد می شود.

 

ups های کوچک معمولأ درون خود ، یک باتری دارند که هنگام وجود برق در حالت عادی آن را شارژ می کنند. در هنگام قطع برق یا افت ولتاژ ، زمانی که ولتاژ از یک مقدار کمتر شود ، ups به طور اتوماتیک منبع تغذیه را از برق شهر به باتری موجود درون خود تغییر می دهد. این عمل در مدت زمان یک یا دو میلی ثانیه اتفاق می افتد و در نتیجه رایانه یا دستگاه برقی مورد نظر ، متوجه قطع جریان الکتریکی نشده و به کار خود ادامه می دهد.

 

سیستم برق اضطراری در چه مکان هایی کاربرد دارد ؟

 

در مکان هایی مانند اتاق عمل بیمارستان ، اتاق کامپیوتر یا دیتا سنتر سیستم های نظامی و بانک ها از این نوع منابع تغذیه سیستم برق اضطراری که معمولأ انرژی خود را از باتری ups تأمین میکنند ، استفاده می شود. همچنین سیستم هایی که از دیزل ژنراتور و مولد برای تولید برق اضطراری استفاده می کنند به دلیل اینکه موتور مکانیکی برای راه اندازی نیازمند زمان است و باعث تأخیر در وصل برق اضطراری خواهند شد.

 

به همین دلیل با توجه به خصوصیات و نیاز محل مورد استفاده ، یکی از این سیستم ها یا ترکیبی از هر دو نوع سیستم برق اضطراری (ups و ژنراتو) ممکن است استفاده شود.

 

سیستم برق اضطراری یا ups چیست ؟

 

 

مؤلفه های مهم در انتخاب ups برای سرور

 

شکل ظاهری دستگاه ups

 

ups ها از لحاظ شکل ظاهری به دو دسته تقسیم می شوند.

 

الف) ایستاده یا Tower

ب) خوابیده یا Rackmount

 

برای پشتیبانی از سرور ، سخت افزار های موجود دز شبکه و بسیاری از تجهیزات مهم و حساس دیگر از نوع خوابیده (Rackmount) استفاده می شود. ارتفاع این نوع قابل افزایش می باشد که باعث صرفه جویی در فضا می شوند و اجزای آن در کنار هم قرار می گیرند.

 

 ظرفیت و زمان پشتیبانی

 

ups سرور با توجه به ظرفیت و انرژی خود ، زمان مشخصی دستگاه ها را پشتیبانی می کند. در نتیجه هر چه تعداد دستگاه های مورد حفاظت زیاد تر باشد ، ups سرور باید ظرفیت بیشتری داشته باشد.

 

نتیجه گیری 

 

در صورت ایجاد اختلال در سرور های کامپیوتری و دیتا سرور ها ، ممکن است مستندات و اطلاعات کل سازمان از بین برود و خسارات و آسیب های جبران ناپذیری رخ دهد. برای رفع این مشکل لازم است ضمن بررسی و تحقیقات انجام شده ، دستگاه upsز توسط سازمان ها و شرکت ها خریداری شود. به دلیل حساسیت و اهمیت دیتا سنتر ها ، استفاده از دستگاه ups یا سیستم تأمین برق  اضطراری در این مراکز توصیه می شود.

 

شرکت رساتلکام با ارائه انواع ups مناسب برای سرور ها از اطلاعات شما در برابر خطرات محافظت کرده و از هر گونه ضرر مالی مرتبط با قطع برق جلوگیری می نماید.

 

شرکت رساتلکام با ارائه انواع ups آماده خدمت رسانی می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان می توانید با متخصصین ما در ارتباط باشید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041