رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

گیت وی ویپ چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟

 

گیت وی ویپ چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟

 

تجهیزات گیت وی ویپ (VoIP Gateway) یکی از تجهیزات مورد استفاده در سیستم تلفن تحت شبکه می باشد. انواع مختلفی از این دستگاه وجود دارد که کاربرد هر کدام متفاوت است. آشنایی کامل با این دستگاه و دانستن کاربرد های آن در راه اندازی سیستم VoIP به شما کمک زیلدی می کند. در ادامه این مقاله به مبحث گیت وی چیست و چه کاربرد هایی دارد می پردازیم.

 

گیت وی ویپ چیست ؟

 

گیت وی ویپ رابط تبدیل سیگنال های آنالوگ به پکت های دیتا می باشند تا بتوانند آن ها را از طریق شبکه انتقال دهند. گیت وی ها به سه دسته آنالوگ ، دیجیتال و GSM Gateway تقسیم می شوند و همچنین گیت وی های آنالوگ در دو دسته FXO و FXS جای دارند.

 

گیت وی آنالوگ :

 

گیت وی آنالوگ (Analog VoIP Gateway) برای برقراری ارتباطات آنالوگ ، مانند گوشی های تلفن سنتی و یا خطوط شهری ، با یک سیستم VoIP به کار گرفته می شود. گیت وی ویپ از نوع آنالوگ خود به دو دسته FXO و FXS تقسیم می شود که در ادامه به توضیح مختصری در مورد هر کدام می پردازیم.

 

گیت وی FXO : FXO مخفف عبارت Foreign Exchange Office برای اتصال خطوط تلفن شبکه به شبکه VoIP استفاده می شود. تماس های شهری آماده از خطوط آنالوگ ، توسط این گیت وی به مکالمات VoIP تبدیل می شوند.

 

گیت وی FXS : FXS مخفف عبارت Foreign Exchange Station جهت اتصال دستگاه تلفن آنالوگ و یا دستگاه های غیر IP مانند دستگاه پوز بانکی ، فکس و … به بستر IP استفاده می شود.

 

 

 

گیت وی ویپ چیست ؟

 

 

گیت وی دیجیتال :

 

گیت وی های دیجیتال جهت ارتباطات سیستم تلفنی ویپ با خطوط مخابراتی مانند E1 مورد استفاده قرار می گیرد و امکان ورود پورت E1 و تبدیل آن به Ethernet را برای اتصال به سرور VoIP استفاده می نماید.

 

گیت وی GSM :

 

از گیت وی GSM در مناطقی که به خطوط شهری دسترسی ندارند و یا نیاز است تا ارتباط دو طرفه بین شبکه VoIP و شبکه های خطوط تلفن همراه (GSM) برقرار شود ، استفاده می شود. این نوع گیت وی ها قابلیت استفاده از سیم کارت را به شما می دهد.

 

مزایای خاص استفاده از گیت وی ویپ برای کاربران

 

  • امکان ترکیب و ارتباط بین صدا و دیتا

 

  • امکان ترکیب محصول تولیدکنندگان مختلف. (به دلیل استفاده از استاندارد های جهانی و نیازمند نبودن به روش های سنتی می توانیم بخش های گوناگون چند سیستم مختلف را به یکدیگر پیوند و ارتباط دهیم.)

 

  • کاهش هزینه هایی که برای پشتیبانی و نگهداری شبکه های تلفنی مصرف می شود.

 

  • امکان برنامه نویسی برای هوشمند سازی و بهره وری بیشتر سیستم

 

  • ارائه تعداد زیاد تلفن های داخلی برای شبکه های پرکاربرد

 

  • امکان گزارش گیری و ضبط مکالمات خاص توسط سیستم

 

  • امکان داشتن تعداد زیادی از خطوط داخلی برای یک سیستم

 

  • امکان دریافت پیام های صوتی

 

  • امکان نصب تلفن های نرم افزاری و ارائه خدمات به کاربرانی که خارج از سیستم و شرکت شما هستند.

 

 

مزایای استفاده از گیت وی ویپ

 

 

بررسی مهم ترین کاربرد گیت وی های ویپ

 

ارتباط بین خطوط شهری (PSTN) به بستر IP:

 

شرکت ها و سازمان ها دارای خطوط تلفن بسیاری هستندو با استفاده از گیت وی های FXO می توان از قطع ارتباط در صورت قطع شبکه مخابرات و یا برق جلوگیری کرد.

 

ارتباط تلفن های قدیمی به بستر IP :

 

می توان با اتصال خطوط قدیمی تلفن توسط گیت وی های FXS به بستر اینترنت ، کیفیت صدای بالاتر در تماس های تلفنی را ایجاد کرد و از امکانات تلفن های VoIP به کمترین هزینه استفاده کرد.

 

انتقال خطوط آنالوگ به مکانی دیگر :

 

سازمان هایی که دفاتر و شعب گوناگون دارند ، می توانند با استفاده از گیت وی ها از یک شماره تماس یکسان برای کلیه دفاتر و شعب خود حتی در خارج از شهر و در دیگر استان ها استفاده کنند.

 

ارتباط ویپ با سانترال یا PBX سنتی :

 

زمانی که امکان جایگزینی سیستم سانترال قدیمی و یا PBX ها با ویپ وجود ندارد می توان برای جلوگیری از هزینه های زیاد برای سازمان ها از گیت وی استفاده کرد. همچنین با استفاده از گیت وی می توان مرکز تلفن سنتی موجود را با سیستم تلفنی ویپ یکپارچه ساخت. در کنار سانترال موجود ، از تمامی امکانات VoIP بهره مند شد.

 

 

مهم ترین کاربرد گیت وی های ویپ

 

 

 

برای انتخاب بهترین گزینه برای کسب و کارتان ، لازم است فاکتور های زیادی از جمله بودجه ، اندازه و نوع سازمان ، نوع کاربری ، نوع نصب و پیکربندی بررسی کنید. شما می توانید برای انتخاب بهترین گزینه و ارائه بهترین راهکار ها با مشاورین فنی ما در رساتلکام در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041