رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

آشنایی با انواع دامنه

 

 

آشنایی با انواع دامنه

 

 

 

دامنه نام منحصر به فردی است که برای شناسایی سایت اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرد و از چند قسمت تشکیل شده است که با نقطه ( دات ) از هم جدا شده اند. قسمت اول ماهیت آدرس می باشد مانند WWW ، قسمت دوم نام دامنه می باشد و قسمت سوم پسوند موضوعی دامنه سطح بالا ( TLDs : Top Level Domains ) می باشد که می تواند شامل یک دامنه سطح بالای عمومی ( gTLDs : Generic Top Level Domains ) و یا یک پسوند کشوری ( ccTLDs : Country Code Top Level Domains ) باشد و یا ترکیبی از این دو.

 

دامنه چیست؟

 

دامنه یا Domain در لغت به معنای گستره می‌ باشد که آدرس منحصر به‌ فردی را برای دسترسی به سایت مورد نظر تعیین می‌ کند و بدین ترتیب برای دسترسی راحت‌ افراد قرار می‌ گیرد.

 

 

 

دامنه چیست؟

 

 

 

برای انتخاب دامنه می‌ توان از ۱ الی ۶۳ کاراکتر بدون فاصله استفاده کرد و فقط می‌ توان از حروف ، اعداد و خط تیره (-) در نام آن به‌ کار برد. در اینترنت ، انواع زیادی پسوند دامنه وجود دارد.

 

به‌طور کلی دامنه از دو بخش اصلی تشکیل می‌ شود :

 

 ♦  نام دامنه

 

نام دامنه همان اسمی است که برای وب‌ سایت انتخاب می‌ شود. برای مثال اسم سایت ما rasatelecom است که اگر به نوار بالای مرورگرتان نگاه کنید ، در ابتدای آن نام دامنه صفحه وبی که در آن قرار دارید را مشاهده می‌ کنید.

 

نام دامنه توسط صاحب یک سایت‌ انتخاب می‌ شود. اگر شما هم مایل به ساخت یک سایت برای خود و انتخاب برند و نام برای آن هستید ، می‌توانید از مقاله زیر استفاده کنید.

 

 ♦  پسوند دامنه

 

پسوند‌ های مختلفی برای دامنه وجود دارند که هر کدام نشان‌ دهنده‌ ی نوع فعالیت سایت می باشد. از متداول‌ ترین آن‌ ها می‌ توان به com , ir , net  org , info اشاره کرد.

دامنه‌ ها از سوی موسسه ICANN ( Internet Corporation for Assigned Names and Number ) تایید و معرفی می‌ شوند. پسوند های گوناگون ، کاربرد های گوناگون دارند که هر کدام با توجه به نام و هزینه آن ، خدمات مختلفی را ارائه می‌ دهند.

 

ویژگی های یک دامنه مناسب

 

 

ویژگی های یک دامنه مناسب

 

 

 

  • آشنایی با انواع دامنه سایت ها و انتخاب و ثبت یک مورد مناسب نقش بسیار موثری در موفقیت کسب و کار شما خواهد داشت. به همین دلیل نیز شما باید بتوانید بهترین دامنه ممکن را برای خودتان انتخاب کرده و وب سایت خود را ایجاد کنید. برای اینکه بتوانید یک دامین مناسب پیدا کنید ، باید یکسری ویژگی ها را در نظر بگیرید. این ویژگی ها شامل موارد زیر می باشند.

 

  • آدرس دامنه باید ساده باشد. به همین دلیل توصیه می شود که Domain تا حد امکان کوتاه بوده و کاراکتر های آن بیشتر از 12 نباشد.

 

  • نام دامنه باید به شکلی انتخاب شود که افراد بتوانند به راحتی آن را به خاطر بسپارند و در مواقع نیاز به راحتی آن را به یاد آورند. به همین دلیل سعی کنید از اعداد یا کاراکتر های اضافه مثل دش ، تکرار یک حرف در دامین و موارد این چنینی استفاده نکنید.

 

  • سعی کنید نام دامنه ای که انتخاب می کنید به حوزه فعالیتتان مرتبط باشد. انتخاب دامین غیر مرتبط با فعالیت وب سایت انتخاب چندان مناسبی به نظر نمی رسد.

 

  • از پسوند های رایج استفاده کنید. کاربران به طور معمول آدرس ها را با استفاده از پسوند های رایج در مرورگر خود وارد می کنند. به همین دلیل سعی کنید از پسوندی استفاده کنید که در مقایسه با بقیه برای کاربران آشنا تر باشد.

 

  • دقت کنید در ثبت دامنه برخی کاراکتر ها غیر مجاز هستند پس از درج کاراکتر های غیر مجاز در دامنه خودداری کنید.

 

کاربرد انواع پسوند دامنه

 

 

کاربرد انواع پسوند دامنه

 

 

 

پسوند com : معروفترین و پر استفاده ترین پسوند برای دامنه سایت ها می باشد.پسوند com مخفف Commercial به‌معنای تجاری است. البته بسیاری از سایت های‌ همه منظوره نیز از پسوند com استفاده می کنند.

 

پسوند دامنه net : مخفف واژه Network به‌معنی شبکه می‌ باشد و عموما توسط شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی و شبکه‌ های اطلاع رسانی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

پسوند دامنه org : اختصار واژه Organizations به‌معنی سازمان ‌و تشکیلات‌ می باشد و معمولاْ توسط مؤسسات و سازمان های غیر انتفاعی که غالباْ فعالیت غیر تجاری ( یا حتی تجاری ) دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

 

پسوند info : اختصار واژه Information به‌معنی اطلاعات می‌باشد که در سایت هایی مورد استفاده قرار می گیرد که به نحوی با امر اطلاع رسانی در هر موردی ، مرتبط می‌ باشند. انواع اطلاع رسانی در رشته هایی مانند علوم ، معرفی محصولات ، معرفی خدمات و … اختصاص یافته اند.

 

پسوند gov : اختصار واژه Government به‌معنی دولت می‌ باشد و این پسوند مربوط به وب سایت نهاد های دولتی است.

 

پسوند edu : مخفف واژه Education به‌معنی آموختن دانش می‌ باشد و برای مقاصد تعلیمی چون پایگاه های آموزشی به‌ کار می‌ رود.

 

پسوند biz : مخفف Business به معنی تجارت می‌ باشد که خــاص سایت های شغلی – تجارتی به ویژه خدمات مربوط به‌ تجارت الکترونیکی ، ایجاد شده است.

 

پسوند دامنه name : این اولین نوع پسوندی است که خاص افراد ( اشخاص حقیقی ) ایجاد شده است. در حقیقت کلیه افرادی که به‌ هر منظور شخصی می خواهند برای خودشان Website ایجاد کنند میتوانند از این پسوند استفاده کنند.

 

پسوند ws : پسوند دامنه ملی کشور ساموا ( Western Samoa ) است ولی به خاطر مشابهت آن با مخفف کلمه ( WebSite ) مورد توجه فراوان قرار گرفته است و می تواند هر نوع وب سایتی را در بر گیرد.

 

پسوند int : اختصار واژه International به معنی بین المللی می باشد که حوزه اینترنتی سازمان های بین المللی را نشان می‌ دهند.

 

پسوند ac : پسوند دامنه ملی جزایر آسکنشن (Ascention Islands) است. از طرفی برای مراکز ارائه دهنده سرویس هم به کار می‌ رود ، به‌شرطی که اداره کامپیوتری ، اینترنتی ، بدون هر گونه وابسته ای ،نیرو های جدیدی استخدام کند.

 

پسوند tv : این نوع پسوند با آنکه مخصوص دامنه ملی کشور توالو (Tuvalu) است ولی به خاطر مشابهت آن با مخفف کلمه (Television) مورد توجه شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای قرار گرفته است و برای این منظور نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

 

پسوند Travel : این پسوند مختص شرکت ها و سازمان های ارائه دهنده خدمات مسافرتی می باشد.

 

پسوند mobi : این پسوند برای پایگاه های فروش و سرویس دهی محصولات موبایل می باشد.

 

انواع پسوند دامنه ir.

 

 

 

انواع پسوند دامنه ir.

 

 

 

پسوند ir : پسوند دامنه های ایرانی می باشد و ثبت آن توسط افرادی که رسما مقیم ایران هستند انجام می شود.

 

پسوند co.ir : این پسوند مخصوص سازمان ها و شرکت های غیر دولتی می باشد. شرکت های متقاضی این پسوند باید دارای شرکت ثبت شده باشند.

 

پسوند ac.ir : این دامنه مخصوص موسسات آموزش عالی دارای مجوز وزارت علوم ، وزارت بهداشت ، مجلس شورای اسلامی ، شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده و ارائه کپی مجوز مذکور الزامی می باشد.

 

پسوند sch.ir : این پسوند مختص برای مدارس ، موسسات آموزشی و سایر سازمان های آکادمیک تحت مجوز وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بوده و ارائه کپی مجوز مذکور و درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد.

 

پسوند net.ir : این دامنه مخصوص شرکت های ارائه دهنده خدمات شبکه و ISP ها بوده و ارائه کپی مجوز ISP الزامی می باشد.

 

پسوند gov.ir : عمومیت این پسوند برای بخش های اجرایی موسسات و وزارتخانه ها و سازمان های زیر مجموعه قوای مجریه ، مقننه و قضاییه جمهوری اسلامی ایران بوده و ارائه درخواست کتبی در سربرگ موسسه الزامی می باشد.

 

پسوند org.ir : پسوندی برای انجمن های علمی ، سازمان های غیر انتفاعی رسمی و موسسات بین المللی ثبت شده که دولت ایران یا یکی از موسسات آن عضو آنهاست و ارائه کپی روزنامه رسمی موسسه الزامی می باشد.

 

پسوند id.ir : کاربرد این پسوند برای اشخاص حقیقی تابع کشور ایران بوده و ارائه تصویر شناسنامه متقاضی الزامی می باشد.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز و آذربایجان شرقی می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041