رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

انواع آدرس های IP

 

 

 

انواع آدرس های IP

 

 

 

نشانی یا آدرس آی پی (IP Address) ، شناسه منحصر به‌ فردی است که به هر یک از تجهیزات متصل به اینترنت یا دیگر شبکه‌ های مبتنی بر پروتکل اینترنت اختصاص می‌ یابد تا آن تجهیزات بتوانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند. بدون آدرس IP هیچ کامپیوتر ، روتر ، گوشی و دستگاه دیگری نمی‌ تواند به اینترنت متصل شود ، زیرا هویت یا آدرسی ندارد که بتوان آن را شناسایی و با آن داده تبادل کرد. ضمنا آدرس IP درباره این دستگاه‌ ها اطلاعات ارزشمندی ارائه می‌ دهد از جمله محل جغرافیایی داده‌ ها ، نام شرکت میزبان ( در خصوص وب‌ سایت‌ ها ) و…

 

IP چیست؟

 

آدرس IP یک آدرس منحصر به فرد است که دستگاه موجود در اینترنت یا شبکه محلی را مشخص می‌ کند. IP مخفف عبارت ” Internet Protocol ” است که مجموعه قوانین حاکم بر فرمت داده‌ های ارسال شده از طریق اینترنت یا شبکه محلی است.

 

 

 

IP چیست؟

 

 

 

در تعریف IP می توان گفت آدرس‌ های IP در اصل شناسه‌ ای هستند که ارسال اطلاعات را بین دستگاه‌ های موجود در شبکه ممکن می‌ سازند. آن ها حاوی اطلاعات موقعیت مکانی هستند و دسترسی دستگاه‌ ها را برای ارتباط ممکن می‌ سازند. اینترنت نیاز به راهی برای تمایز بین رایانه ها ، روتر ها و وب سایت‌ های مختلف دارد. آدرس‌ های IP راهی را برای انجام این کار ارائه می‌ دهند و بخش مهمی از نحوه عملکرد اینترنت را تشکیل می‌ دهند.

 

رنج IP چیست؟

 

آدرس IP رشته‌ ای از اعداد است که با نقطه جدا می‌ شوند. آدرس‌ های IP به صورت مجموعه‌ ای از چهار عدد بیان می‌ شوند. یک مثال برای IP ، ۱۹۲.۱۵۸.۱.۳۸ می باشد. اما آیا این اعداد بدون محدودیت هستند ؟ پاسخ منفی است. شاید اصطلاح رنج IP را شنیده باشید.

 

هر عدد در این ۴ مجموعه می‌ تواند از ۰ تا ۲۵۵ متغییر باشد. بنابراین ، محدوده آدرس دهی کامل IP از ۰.۰.۰.۰ به ۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵.۲۵۵ می‌ رسد.
آدرس‌ های IP تصادفی نیستند ، بلکه توسط IANA ( مرجع واگذاری اعداد در اینترنت ) تولید و اختصاص داده می‌ شوند.

 

انواع آدرس های IP

 

گروه های مختلفی از آدرس های IP وجود دارد و در هر مجموعه ، انواع متفاوتی وجود دارد.

 

هر فرد یا کسب و کاری با طرح خدمات اینترنتی دو نوع آدرس IP خواهد داشت : آدرس IP خصوصی و آدرس IP عمومی. اصطلاحات خصوصی و عمومی مربوط به مکان شبکه می شود ، یعنی منظور از آدرس IP خصوصی ، استفاده از آن در داخل شبکه صورت می گیرد در حالی که یک آدرس عمومی در خارج از شبکه استفاده می شود.

 

آدرس های IP خصوصی

 

 

 

آدرس های IP خصوصی

 

 

 

هر دستگاهی که به شبکه اینترنت شما متصل می شود یک آدرس IP خصوصی دارد. این شامل رایانه‌ ها ، تلفن‌ های هوشمند و تبلت‌ ها می‌ شود اما هر دستگاه دارای بلوتوث مانند بلندگو ها ، چاپگر ها یا تلویزیون‌ های هوشمند را نیز شامل می‌ شود. با رشد روز افزون اینترنت اشیا ، تعداد آدرس های IP خصوصی که در خانه دارید در حال افزایش است.

 

روتر شما به راهی برای شناسایی این موارد به طور جداگانه نیاز دارد و بسیاری از موارد نیاز به راهی برای شناسایی یکدیگر دارند، بنابراین روتر شما برای تمایز در شبکه ، آدرس‌ های IP خصوصی با شناسه‌ های خاص و مشخصی برای هر دستگاه را تولید می‌ کند.

 

آدرس های IP عمومی

 

آدرس IP عمومی آدرس اصلی مرتبط با کل شبکه شما است ، در حالی که هر دستگاه متصل آدرس IP مخصوص به خود را دارد. آدرس IP عمومی شما به واسطه ISP به روتر ارائه می شود ، معمولاً ISP ها دارای گروهی از آدرس های IP می باشند که آن ها را بین مشتریان خود تقسیم می کنند ، آدرس IP عمومی شما آدرسی است که برای شناسایی شبکه شما توسط دستگاه های خارج از شبکه اینترنتی شما از آن استفاده می کنند.

 

لازم به ذکر است ، آدرس های IP عمومی نیز به دو صورت پویا و استاتیک هستند که در مبحث بعدی نیز به این موضوع خواهیم پرداخت.

 

آدرس های IP پویا

 

آدرس های IP پویا به طور خودکار و منظم تغییر می کنند ، ISP ها مجموعه بزرگی از آدرس های IP را خریداری می کنند و آن ها را به طور خودکار به مشتریان خود اختصاص می دهند و آدرس‌ های IP قدیمی‌ تر را دوباره در اختیار مشتریان دیگر قرار می‌ دهند هدف و منطق این رویکرد ایجاد صرفه جویی در هزینه برای ISP است.

 

خودکار کردن حرکت منظم آدرس‌ های IP به این معنی است که برای مثال ، در صورت نقل مکان به خانه ، سرویس های ISP مجبور نیستند اقدامات خاصی را برای ایجاد مجدد آدرس IP مشتری انجام دهند ، در این زمینه مزایای امنیتی نیز وجود دارد ، زیرا تغییر آدرس IP هک کردن رابط شبکه شما را برای مجرمان دشوار تر می کند.

 

آدرس های IP استاتیک

 

 

 

آدرس های IP استاتیک

 

 

 

برعکس آدرس‌ های IP پویا ، آدرس‌ های استاتیک ثابت می‌ مانند. با اختصاص دادن شبکه به یک آدرس IP ، همان آدرس باقی می ماند ، اکثر افراد و مشاغل نیازی به آدرس IP ثابت ندارند ، اما برای مشاغلی که قصد دارند سرور خود را میزبانی کنند داشتن یک آدرس بسیار مهم است به این دلیل است که تضمین می کند وب سایت ها و آدرس های ایمیل متصل به آن دارای یک آدرس IP ثابت هستند؛ ، در پیدا کردن آن ها به طور مداوم در وب توسط دستگاه های دیگر حائز اهمیت است.

 

دو نوع آدرس IP وب سایت وجود دارد :

 

  • مشترک

 

  • اختصاصی

 

آدرس IP های مشترک

 

وب‌ سایت‌ هایی که به برنامه‌ های میزبانی مشترک از ارائه‌ دهندگان میزبانی وب متکی هستند ، معمولاً یکی از وب‌ سایت‌ هایی هستند که روی یک سرور میزبانی می‌ شوند. این امر در مورد وب‌ سایت‌ های فردی یا وب‌ سایت‌ های SME صدق می‌کند ( وب سایت هایی که به منظور پوشش مشاغل SME مورد استفاده قرار می گیرند نامیده می شوند ) که در آن حجم ترافیک قابل مدیریت است و خود سایت‌ ها از نظر تعداد صفحات و غیره محدود هستند.

 

آدرس IP های اختصاصی

 

برخی از برنامه های میزبانی وب ، گزینه ای برای خرید یک آدرس IP ( آدرس اختصاصی ) دارند ، این مورد می تواند دریافت گواهینامه SSL را آسان تر کند و به شما امکان می دهد سرور پروتکل انتقال فایل ( FTP ) خود را اجرا کنید. این کار اشتراک‌ گذاری و انتقال فایل‌ ها را با چندین نفر در یک سازمان آسان‌ تر می‌ کند و امکان اشتراک‌ گذاری FTP ناشناس را فراهم می‌ کند.

 

یک آدرس IP اختصاصی همچنین به شما این امکان را می‌ دهد که به جای نام دامنه ، تنها با استفاده از آدرس IP به وب‌ سایت خود دسترسی داشته باشید ، اگر می‌ خواهید قبل از ثبت دامنه خود آن را بسازید و آزمایش کنید مفید است.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز و آذربایجان شرقی می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041