رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

انواع استاندارد های Wi-Fi

 

 

انواع استاندارد های Wi-Fi

 

 

Wi-Fi یک اصطلاح چند منظوره است. از یک نظر این اصطلاح کاملاً دقیق است که به توصیف روش استفاده از اینترنت می‌ پردازد. انواع بسیار مختلفی از استاندارد های Wi-Fi وجود دارند. روتر ، لپ‌ تاپ ، تبلت ، گوشی هوشمند و دستگاه‌ های مختلف خانه هوشمند همگی از استاندارد های بی‌ سیم متفاوت برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند.

 

استاندارد های بی‌ سیم نیز هر چند سال یک بار عوض می‌شوند. به‌ روزرسانی این استاندارد باعث افزایش سرعت اینترنت ، اتصال بهتر ، افزایش تعداد اتصال‌ های هم زمان و بهبود هایی از این دست می‌شود. با این وجود مشکل اغلب افراد این است که همه این استاندارد ها و مشخصات بی‌ سیم سر درگم‌ کننده هستند. در این مقاله به توضیح کامل استاندارد ها و انواع Wi-Fi می‌پردازیم.

 

تاریخچه مختصر استاندارد های Wi-Fi

 

وقتی به دنبال خرید یک دستگاه وایرلس برای تجهیز شبکه Wi-Fi خانگی ، شبکه Wi-Fi محل کار یا یک دستگاه موبایل هستید ، با تعداد زیادی از انتخاب‌ ها و ویژگی‌ های به اختصار بیان شده روبرو می‌شوید. برای شناخت بیشتر تکنولوژی‌ های دارای  Wi-Fi وقتی نوبت به شناخت ساختار های مختلف نام گذاری و استاندارد های مخفف و مختصر شده می‌رسد ، کار بسیار چالش برانگیز می‌شود.

از زمانی که Wi-Fi برای اولین بار در سال 1997 به مصرف کنندگان ارائه شد ، استاندارد های Wi-Fi به طور دائم در حال ارتقا و پیشرفت بوده‌ اند و این پیشرفت در حوزه سرعت بیشتر و پوشش دهی بالا تر نمود بیشتری داشته است. با هر قابلیت جدیدی که به استاندارد های Wi-Fi اضافه می‌شد ، اسم آن استاندارد به طبع تغییر می‌کرد. به این ترتیب در طی سال‌ ها قابلیت‌ های جدید در قالب یک حرف به عنوان اصلاحیه به نام استاندارد اصلی Wi-Fi یعنی IEEE 802.11 اضافه شده است. (مانند 802.11b، 802.11g و …)

در سال 2018 سایتی به نام Wi-Fi Alliance سعی کرد این نام‌ ها را ساده‌ تر و قابل فهم‌ تر کند مانند Wi-Fi 4، Wi-Fi 5 و …
به این ترتیب به واسطه این نام گذاری جدید ، استانداردی که ما با نام “802.11ax” می‌شناسیم ، به نام “Wi-Fi 6” تغییر نام پیدا کرد تا استفاده و فهم آن آسان‌ تر شود. به دنبال این نام گذاری جدید ، Wi-Fi Alliance نام دو استاندارد قبلی یعنی 802.11n و 802.11ac را نیز به ترتیب به Wi-Fi 4 و 5 تغییر داد. در جدول زیر به ترتیب به سال ارائه استاندارد های Wi-Fi و برخی ویژگی‌ های آن‌ ها اشاره شده است.

 

 

تاریخچه مختصر استاندارد های Wi-Fi

 

استاندارد IEEE 802.11

 

این استاندارد بدون نقص در سال 1997 ایجاد شد و در حال حاضر از حداکثر سرعت اتصال مگابیت در هر ثانیه (Mbps) پشتیبانی می‌کند. بیش از یک دهه است که دستگاهی مطابق با این استاندارد تولید نشده است و قطعا چنین دستگاهی قادر به کار کردن با تجهیزات امروزی نخواهد بود.

 

استاندارد IEEE 802.11a

 

 

استاندارد IEEE 802.11a

 

این استاندارد در سال 1999 ساخته شد این نسخه از Wi-Fi قابلیت کار کردن بر روی پهنای باند 5 گیگاهرتزی را داشت. ازآنجایی‌ که دستگاه‌ های بسیاری بودند که بر روی پهنای باند ۲.۴ گیگاهرتزی نیز کار می‌کردند (مانند بیشتر تلفن‌ های بی‌ سیم) تولید کنندگان این استاندارد امیدوار بودند که با به‌ کارگیری آن با تداخل کمتری مواجه شوند. استاندارد 802.11a نیز تقریباً سریع است و نرخ انتقال داده در آن حداکثر 54 مگابایت بر ثانیه است. با این‌ حال ، فرکانس 5 گیگاهرتز در بیشتر مواقع با اشیای (object ها) موجود در مسیر مشکل دارد و در نتیجه دامنه پوشش دهی ضعیف خواهد بود.

 

استاندارد IEEE 802.11b

این استاندارد نیز در سال 1999 ایجاد شد و اغلب از پهنای باند 2.4 گیگاهرتز استفاده می‌کند و نهایت سرعتی که می‌تواند به آن دست پیدا کند 11 مگابایت در هر ثانیه است. 802.11b استانداردی بود که موتور محبوبیت Wi-Fi را روشن کرد.

 

استاندارد IEEE 802.11g

طراحی این استاندارد در سال 2003 صورت گرفت. استاندارد 802.11g بیشینه ی نرخ تبادل داده را به 54 مگابایت در هر ثانیه افزایش داد در حالی‌ که همچنان از پهنای باند قابل‌ اطمینان 2.4 گیگاهرتز استفاده می‌کرد. همین امر باعث شد تا این استاندارد به‌ طور گسترده‌ ای مورد استفاده قرار بگیرد.

 

استاندارد IEEE 802.11n

 

 

استاندارد IEEE 802.11n

 

این استاندارد در سال 2009 معرفی شد و سرعت به‌ کارگیری آن در ابتدا آهسته بود. استاندارد 802.11n هم در پهنای باند 2.4 و هم در پهنای باند 5 گیگاهرتز کار می‌کرد و همچنین از کاربری چند کانال هم پشتیبانی می‌ کرد. حداکثر سرعت انتقال داده در هر کانال 150 مگابایت در هر ثانیه بود یعنی بیشینه ی انتقال داده در این استاندارد 600 مگابایت در هر ثانیه است.

 

استاندارد IEEE 802.11ac

استاندارد ac چیزی است که بیشتر دستگاه‌ های بی‌ سیم هنگام نوشتن از آن استفاده می‌کنند. این استاندارد در ابتدا در سال 2014 منتشر شد ، استاندارد ac تا حد چشمگیری انتقال داده در دستگاه‌ های Wi-Fi را افزایش داده و حداکثر به 1300 مگابیت در ثانیه رسانده است. علاوه بر آن ac از MU-MIMO پشتیبانی می‌کند ، MU-MIMO کانال‌ های انتشار Wi-Fi اضافه و مازاد بر پهنای باند 5 گیگاهرتزی هستند و در یک روتر منفرد از آنتن‌ های بیشتری پشتیبانی می‌کنند.

 

استاندارد IEEE 802.11ax

استاندارد بعدی که برای روتر و دستگاه‌ های بی‌ سیم شما در نظر گرفته و عرضه خواهد شد ، استاندارد ax است. وقتی استاندارد ax کامل و به‌ صورت عمومی منتشر شود ، ازلحاظ تئوری و نظری می‌توانید در هر ثانیه 10 گیگابایت داده را درون شبکه منتقل کنید یعنی نسبت به استاندارد ac حدود 30 تا 40 درصد بهبود داشته است. علاوه بر این استاندارد بی‌ سیم ax با افزودن زیر کانال‌ های پخش MU-MIMO را به‌ روزرسانی می‌کند و به جریان‌ های انتقالی بیشتری اجازه می‌دهد تا به‌ طور هم‌ زمان منتقل شوند.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در آذربایجان شرقی و تبریز می باشد.

 

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041