رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

اهمیت استفاده از روتر میکروتیک در سازمان ها

 

 

اهمیت استفاده از روتر میکروتیک در سازمان ها

 

 

میکروتیک نام شرکتی در لتونی می باشد که تجهیزات شبکه رایانه‌ ای و مخابرات بی‌ سیم تولید می‌ کند. می توان گفت مهمترین محصول این شرکت  سیستم عامل میکروتیک ( Mikrotik RouterOS ) است. سیستم‌عامل میکروتیک مسیریابی است که با استفاده از هسته لینوکس ساخته شده است.

 

سیستم‌ عامل میکروتیک در سال ۱۹۹۵ میلادی توسط دو دانشجوی دانشگاه MIT آمریکا به وسیله نگارشی از سیستم‌ عامل لینوکس بنیان گذاشته شد. همزمان با شروع استفاده از استاندارد 802.11 در تکنولوژی وایرلس امکان استفاده از این تکنولوژی در این سیستم عامل نیز افزوده شد. یکی از اهداف این شرکت ارائه تجهیزاتی هم رده محصولات سیسکو با قیمتی بسیار پایین تر است.

 

میکروتیک چیست؟

 

محصول اصلی میکروتیک سیستم عامل مبتنی بر لینوکس است که به عنوان MikroTik RouterOS شناخته می شود. با نصب بر روی سخت افزار اختصاصی شرکت Router BOARD و یا بر روی رایانه‌ های استاندارد مبتنی بر x86 ، سخت افزار را به یک مسیریاب شبکه تبدیل می کند و بسیاری از ویژگی های اضافه مختلف را به اجرا در می آورد ، مانند دیواره آتش ، خدمات دهنده و سرویس گیرنده شبکه خصوصی مجازی ، شکل دهنده و ارتقا دهنده کیفیت خدمات پهنای باند همچنین ویژگی نقطه دسترسی ( Access Point ) و دیگر ویژگی ها را در شبکه های بی سیم بازی می‌ کند.

 

 

میکروتیک چیست؟

 

 

به منظور ارتقای سطح عملکرد این سیستم عامل باید مجوز ( لایسنس ) هر ویژگی را دریافت کرد. برنامه کاربردی این شرکت برای سیستم عامل مایکروسافت ویندوز ، WinBox نام دارد که یک رابط گرافیکی کاربرپسند برای پیکربندی مسیریاب و نظارت بر کارکرد آن فراهم می کند. درعین حال RouterOS امکان دسترسی را از طریق FTP ، Telnet و SSH مهیا می کند. همچنین برای مدیریت و نظارت یک برنامه کاربردی رابط ( API ) جهت دسترسی مستقیم از طریق برنامه های کاربردی نیز وجود دارد.

 

روتر میکروتیک چیست؟

 

در حقیقت میکروتیک با نصب روی هر دستگاه یا کامپیوتر استاندارد ، سخت افزار شما را به روتر تبدیل می‌ کند. این نرم‌ افزار شامل ویژگی‌ هایی مانند فایروال ، VPN ، تعادل بار ( Load Balancing ) ، ترجمه آدرس شبکه ، سرور های DHCP و سایر ویژگی‌ های شبکه بی‌ سیم می‌ باشد.

 

یکی از ویژگی‌ های روتر Mikrotik پایداری آن است. میکروتیک یک روتر قدرتمند از نظر سرعت و کارایی بالا می‌ باشد که به راحتی در عرض چند دقیقه نصب و پیکربندی می‌ شود و مزیت اصلی این روتر مقرون به صرفه بودن آن نسبت به مدل‌ های سخت افزاری مشابه می باشد.

 

مزایای استفاده از روتر میکروتیک در شبکه

 

روتر میکروتیک شما را قادر میسازد تا در کم ترین زمان ممکن بتوانید کلیه سرویس های شبکه را پیاده سازی کنید. سیستم عامل این دستگاه RouterOS می باشد که به سادگی بر روی دستگاه روتر نصب شده و قابل تنظیم است و همچنین برای اکثر سناریو های شبکه قابلیت انعطاف زیادی دارد.

 

 

مزایای استفاده از روتر میکروتیک در شبکه

 

 

کمپانی میکروتیک در حال حاضر یکی از برترین کمپانی هایی است که در زمینه ارائه خدمات شبکه فعالیت می کند و مشتریان این شرکت کمپانی های چون HP ، Motorola ، Siemens ، Nasa و… می باشد. در مقایسه با دستگاه های دیگر نصب و پیاده سازی این روتر بسیار کم هزینه می باشد به طوریکه شما به راحتی می توانید یک شبکه وایرلس و کابلی بسیار خوب داشته باشید و همچنین کارمندان این شبکه ها را کنترل کنید.

 

رابطه کاربری بسیار حرفه ای و همچنین کاربرپسند

 

میکروتیک در واقع یک آچار فرانسه و ابزار حرفه ای برای کنترل و مدیریت شبکه می باشد. با استفاده از رابط کاربری آن به سادگی می توانیم در کمترین زمان ممکن یک شبکه کاملا حرفه ای طراحی کنیم.

 

راه اندازی پهنای باند اینترنت یک سازمان و کنترل ترافیک شبکه

 

در این روش اینترنت از طریق این روتر در شبکه به اشتراک گذاشته می شود که به طرز باور نکردنی سرعت دسترسی به اینترنت را زیاد می کند. قطعا استفاده از روتر میکروتیک به جای مودم های ADSL پیشنهاد می شود.

 

به اشتراک گذاری چندین پهنای باند ( Load Balancing )

 

با استفاده از اکثر روتربرد های میکروتیک ما می توانیم تا 4 پهنای باند را در شبکه به اشتراک بگذاریم. برای این مسئله مکانیزم های متفاوتی وجود دارد به عنوان مثال می توانیم تعریف کنیم که اگر یک پهنای باند قطع شد به صورت اتوماتیک از پهنای باند دوم به افراد اینترنت داده شود.

 

کنترل سطح دسترسی افراد به اینترنت Firewall

 

همانطور که میدانید وظیفه اصلی Firewall کنترل ترافیک ورودی و خروجی از شبکه می باشد. میکروتیک با استفاده از برنامه Firewall خود می تواند در سطح لایه 2 و 3 شبکه عملیات Filtering را انجام دهد. این به این معناست که به راحتی می توانیم بر اساس مفاهیم IP Address و Mac Address اعمال محدودیت کنیم مثلا بگوییم IP 192.168.10.2 دسترسی به اینترنت نداشته و فقط IP 192.168.10.3 دسترسی به اینترنت داشه باشد.

 

ارتباط شعب سازمان با استفاده از تکنیک های وایرلس ، VPN ، MPLS و …

 

یکی از تکنیک های فوق العاده برای ارتباط شعب یک سازمان استفاده از بستر شبکه های بی سیم ( Wireless ) می باشد. تخصص اصلی کمپانی میکروتیک در زمینه وایرلس بوده و در سال های اخیر جایگزین بسیار خوبی برای دستگاه های گران قیمت قدیمی شده است. به عنوان مثال ما می تواینم با استفاده از روتربرد های وایرلس میکروتیک اینترنت را از دفتر مرکزی به شعب دیگر انتقال داده و در هزینه اجاره پهنای باند برای شعب دیگر صرفه جویی کنیم.

 

دسترسی از راه دور به سازمان با استفاده از تکنیک های NAT و VPN

 

با استفاده از این تکنیک ها می توانیم از خارج از محیط سازمان خودمان به منابع داخلی شبکه مانند سرور ها ، روتر ها و دستگاه های دیگر مثل دوربین های تحت شبکه متصل شده و آن ها را کنترل کنیم. همچنین به راحتی از هر جای دنیا می توانیم از راه دور فایل های خودمان را جا به جا کنیم. در روتر میکروتیک پیاده سازی این تکنینک ها نسبت به رقبای خود بسیار ساده تر می باشد.

 

راه اندازی سرویس های HotSpot ، Proxy و  Radius

 

با استفاده از این روش ها می توانیم برای دسترسی به شبکه محدودیت زمانی و حجمی در نظر بگیریم. به عنوان مثال در روش HotSpot ابتدا افراد به شبکه وصل شده و سپس از آن ها برای برقراری ارتباط با اینترنت نام کاربری و کلمه عبور پرسیده می شود. این روش بهترین مدل استفاده از اینترت در هتل ها ، فرودگاه ها ، رستوران ها و برج های مسکونی می باشد.

 

تبدیل چندین شبکه به یک شبکه  ( Bridging )

 

این روش در میکروتیک بسیار حرفه ای و فوق العاده است. به این شکل که ما شبکه کابلی داخل سازمان و همچنین شبکه وایرلس را می توانیم با سرعت بسیار بالا متصل کرده و از تنظیمات کمتری برای هر کدام استفاده کنیم. همچنین از این تکنیک برای ارتباط شعب سازمان هم استفاده می شود.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز و آذربایجان شرقی می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041