رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

اهمیت استفاده از سیستم تلفنی VoIP

 

 

اهمیت استفاده از سیستم تلفنی VoIP

 

 

از جمله فناوری‌ هایی که تاکنون در زمینه ارتباطات تلفنی ارائه شده ، سیستم ویپ (VoIP) بهترین گزینه است. این فناوری امکان برقراری تماس صوتی را از طریق وسایل الکترونیکی نظیر لپ تاپ و کامپیوتر ، گوشی هوشمند و تلفن تحت شبکه VoIP و برخی از مرورگر ها فراهم می‌ آورد.

 

به همین دلیل ممکن است سوال بسیاری از افراد این باشد که ویپ VoIP چیست و چه کاربردی دارد. از آنجایی که پیش زمینه موفقیت یک کسب و کار ارتباط مطمئن و اصولی است ، استفاده از جدید ترین و بهترین امکانات نیز ضرورت پیدا می‌ کند. بدیهی است که پروتکل انتقال صدا در بستر اینترنت (VoIP) بهترین انتخاب ممکن در صنعت ارتباطات مدرن به ‌شمار می‌ رود.

 

VoIP چیست؟

 

 

 

VoIP چیست؟

 

 

 

VOIP مخفف عبارت Voice Over IP می باشد که به معنی انتقال صدا بر روی بستر IP و یا شبکه های کامپیوتری است. به زبان ساده تر تکنولوژی VoIP از زیر ساخت شبکه ( شبکه های کامپیوتری یا شبکه مخابرات ) برای انتقال صوت استفاده می کند و ارتباطات صوتی را روی شبکه هایی بر مبنای IP انتقال می دهد.

 

بر خلاف تصور برخی شبکه لزوماً به معنای شبکه اینترنت نمی باشد و سیستم VoIP می تواند کاملا به صورت مستقل از اینترنت در شبکه های داخلی ( که اصطلاحاً به آن ها LAN گفته می شود ) شرکت ها و سازمان های مختلف پیاده سازی شود و از امکانات متنوع و پیشرفته آن استفاده کرد.

 

در واقع یک مرکز تلفن VoIP می تواند جایگزین سانترال های سنتی و قدیمی شود که نه تنها تمامی امکانات یک سانترال داخلی را ارائه می دهد بلکه بسیاری از محدودیت های سانترال آنالوگ را ندارد و امکانات بسیار بیشتری را به شما ارائه می دهد.

 

مزایای سیستم ویپ

 

 

مزایای سیستم ویپ

 

 

ویپ ، یک فناوری نوین است و همان طور که انتظار می‌ رود نسبت به سیستم تلفنی آنالوگ مزایای زیادی دارد. سیستم‌ های تلفنی ویپ نسبت به مراکز تلفن سنتی پایدار تر هستند و انعطاف بالاتری دارند. همچنین فناوری ویپ می‌‌ تواند در مواردی ارزان‌ تر از سیستم تلفن دیجیتال و یا آنالوگ باشد. علیرغم این مزایا ، سیستم‌ های ویپ به عنوان یک فناوری نوین به دانش فنی برای طراحی مناسب سیستم احتیاج دارند.

 

کنفرانس تلفنی

 

در فناوری ویپ به سهولت می‌ توان کنفرانس‌ های تلفنی با تعداد زیادی از شرکت‌ کننده ایجاد کرد. این مزیت به دلیل استفاده از فناوری IP است که باعث می‌ شود بتوان به راحتی مکالمات را کپی کرد و به تمام شرکت‌ کنندگان ارسال کرد.

 

قابلیت ارسال فکس

 

با فناوری ویپ به راحتی می‌ توان از طریق کامپیوتر فکس ارسال کنید. معمولاً یک نرم افزار ساده این کار را انجام می‌ دهد و لازم نیست کاربران از دستگاه فکس استفاده کنند.

 

ساختار ساده و انعطاف‌ پذیر

 

ساختار یک شبکه ویپ بسیار ساده و منعطف است. به این ساختار معمولاً ساختار مسطح ( Flat Architecture ) می‌ گویند. در این ساختار بر عکس تلفن‌ های سنتی لازم نیست تلفن از طریق سوئیچ‌ های مختلف به مقصد متصل شود. بلکه تلفن‌ ها مستقیماً به سرور کنترل کننده تماس ( IP PBX ) متصل می‌ شوند.

 

ارزان‌ بودن تماس‌ های راه دور

 

در فناوری ویپ تماس‌ های راه دور به شدت ارزان‌ تر از تماس‌ هایی هستند که از طریق مراکز تلفن سنتی برقرار می‌ شود. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد ، اما به اجمال می‌توان به ساده‌ تر بودن فناوری ویپ ، استفاده بهتر از ظرفیت شبکه و استفاده از یک شبکه برای دیتا و صوت اشاره کرد.

ساده‌ تر بودن شبکه ویپ از روتر ها و سوئیچ های شبکه برای انتقال صوت استفاده می‌ کند. پیاده‌ سازی تجهیزات ویپ و انجام تنظیمات آن‌ ها به مراتب آسان‌ تر از تنظیمات سوئیچ‌ های مخابراتی است. علاوه‌ بر این شبکه‌ های دیتا نسبت به شبکه‌ های مخابراتی ساده‌ تر هستند.

 

امنیت بالا

 

یکی از مزایای مهم سیستم ویپ امنیت بالا تر آن نسبت به سیستم‌ های مخابراتی آنالوگ می باشد. در یک سیستم تلفنی آنالوگ معمولا با اتصال یک گوشی آنالوگ می‌ توان به سادگی به شبکه وصل شد. اما در فناوری ویپ کاربران باید شناسایی شوند. همچنین مکالمات را می‌ توان بر روی ( VPN ) ارسال کرد که باعث می‌ شود مکالمات رمزگذاری شوند.

 

توسعه‌ پذیری آسان

 

در یک سیستم ویپ به سادگی می‌ توان داخلی‌ های بیشتری تعریف کرد. همچنین می‌ توان تعداد خطوط تلفن را با اضافه کردن گیت‌ وی‌ های ویپ به سادگی افزایش داد. اما در سیستم‌ های تلفنی سنتی معمولاً ظرفیت شبکه از قبل مشخص است و افزایش دادن آن آسان نیست.

 

در واقع سیستم‌ های مبتنی بر ویپ بسیار مقیاس‌ پذیرند ، حتی اگر پرسنل سازمان شما چند برابر شود نیازی به تغییر زیرساختی در آن نخواهد بود. که این امکان در ویپ هم باعث کاهش هزینه در سازمان‌ های در حال رشد می‌ شود و هم زمان توسعه را کاهش می‌ دهد.

 

 

مزایای سیستم ویپ

 

 

اتصال دفاتر مختلف

 

در فناوری ویپ تنها کافی است یک ارتباط شبکه‌ ای بین گوشی تلفن و سرور تلفنی وجود داشته باشد. مهم نیست این ارتباط از طریق اینترنت باشد و گوشی در سوی دیگر دنیا باشد و یا اینکه در اتاق سرور قرار گرفته باشد. در هر دو صورت کاربران یک شماره داخلی خواهند داشت و از امکانات واحد استفاده می‌ کنند.

 

سهولت مانیتورینگ

 

سهولت مانیتورینگ تماس‌ ها و ردگیری مکالمات را باید به عنوان یک مزیت مهم ویپ ذکر کرد. در فناوری ویپ به سادگی می‌ توان ریز مکالمات را ذخیره و مشاهده کرد و یا مکالمات را ضبط کرد. این موضوع از سهولت ترکیب کامپیوتر و سیستم ویپ ناشی می‌ شود.

 

هزینه نصب و راه‌ اندازی پایین‌

 

برای یک ارتباط ویپ کامپیوتر به کامپیوتر چیزی به غیر از یک اتصال اینترنتی و یک نرم‌ افزار ویپ برای نصب و راه اندازی سیستم ویپ ، لازم نیست. ارتباط تقریباً بدون هزینه اضافی ایجاد می‌ شود ، حتی مکالمه هم در چنین شرایطی تقریبا رایگان است.
با گرفتن اشتراک از شرکت‌ های ارائه دهنده ویپ با هزینه مکالمه ناچیز می‌ توان با همه شبکه‌ های مخابراتی دیگر ارتباط داشت.

 

راه‌اندازی یک PBX خصوصی نیز نیاز به هزینه گزافی ندارد داشتن یک سرور معمولی کار را راه می‌ اندازد. همچنین از آنجایی که مکالمه شما از طریق اینترنت انجام می‌ شود ، در نتیجه کسی نمی‌ تواند نظارتی بر میزان مکالمه شما داشته باشد و فقط مالیات ناچیزی بابت سرویس اینترنت پرداخت می‌ شود.

 

قابلیت جا به‌ جایی سیستم

 

بر خلاف سیستم‌ های قدیمی ( PSTN ) در ویپ فاصله و محل قرارگیری اهمیتی ندارد ، تماس‌ ها غالباً از طریق اینترنت انجام می‌ شود در نتیجه فاصله فیزیکی ۱۰،۰۰۰ کیلومتری با فاصله ۱۰ کیلومتری تفاوت چندانی ندارد.

از طرفی با داشتن یک اکانت ویپ محدودیتی در محل فیزیکی شما وجود ندارد هر کجا که باشید با آن اکانت به شبکه ویپ وصل خواهید شد. همه ارتباط‌ ها در ویپ غالباً از طریق اینترنت است. پس کابل کشی اضافی نخواهیم داشت. پس در نتیجه هزینه اضافی نداریم.

 

ویدئو کنفرانس

 

ویپ با استفاده بهینه از پهنای باند می‌ تواند یک سرویس کنفرانس تصویری با هزینه‌ ای پایین را برای ما به ارمغان بیاورد ، چیزی که با تجهیزاتی غیر ویپ هزینه نسبتاً بیشتری خواهد داشت.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز و آذربایجان شرقی می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041