رساتلکام

ارائه دهنده خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات

sorat

سرعت

degat

دقت

amniyat

امنیت

head3
head2
head1
head4
head5
head6

اهمیت مانیتورینگ شبکه

 

 

 

اهمیت مانیتورینگ شبکه

 

 

 

امروزه در دنیای فناوری اطلاعات بسیاری از پروژه ها به دلایل مختلف با شکست مواجه می شوند. یکی از دلایل مهمی که می توان به آن اشاره کرد عدم استفاده مناسب و بهینه از ابزار های نظارتی بر روی عناصر پروژه های نرم افزاری مانند اتصالات شبکه ، وضعیت سخت افزار سرور ها ، وضعیت وب سرویس ها از منظر نوع پاسخ دهی به درخواست ها ، وضعیت سرویس های مرتبط بر روی سیستم عامل و … می باشد.

 

استفاده از ابزار های نظارتی به خصوص در کسب و کار هایی که چرخش مالی زیادی دارند و نیاز به پاسخ دهی بدون وقفه می باشند به شدت نمایان می شود چرا که عدم سرویس دهی مناسب و یا وقفه در ارائه خدمات ممکن است بار مالی سنگین و عدم اعتماد را متحمل سازد.

 

مانیتورینگ شبکه چیست؟

 

امروزه گسترش صنعت IT با استفاده روز افزون از آن در بخش های گوناگون جوامع ، ارتباطی کاملا مستقیم دارد به طوری که کلیه دولت ها ، سازمان ها ، وزارتخانه ها ، شرکت های کوچک و بزرگ و … برای بالا بردن میزان رضایتمندی مردم یا مشتریان خود ، ناگزیر به استفاده هر چه بیشتر از این تکنولوژی می باشند. اما گسترده شدن فیزیکی سازمان ها و نهاد ها و سیستم های خدمات رسانی باعث شده تا نیاز های جدیدی در این حیطه ظهور پیدا کند.

 

 

 

مانیتورینگ شبکه چیست؟

 

 

 

برای مثال ، یک بانک دارای شعبه های متعدد در کشور ها ، شهر ها و روستا های مختلف می باشد که باید اطلاعات آن ها به صورت مرکزی در یک جا جمع آوری و نگهداری شود. از طرفی سیستم های الکترونیکی ، تنظیمات آن ها و خدماتی که بر پایه آن مبتنی هستند از پیچیدگی ها و حساسیت های امنیتی ویژه ای برخوردارند.

 

نکته حائز اهمیت دیگر ، مباحث اقتصادی مربوط به این امور است. برای مثال اگر بانک بخواهد برای تک تک شعب خود از یک مهندس شبکه سطح بالا استفاده کند ، باید هزینه زیادی را بپردازد و در عین حال ، بازدهی مورد نظرش را نیز دریافت نمی کند. یکی از راهکار هایی که صنعت IT در این زمنیه ارائه می دهد استفاده از سیستم مانیتورینگ می باشد.

 

آگاهی از وضعیت یک شبکه به ما این امکان را می دهد که بتوانیم در صورت بروز مشکل ، اقدام مناسب را انجام دهیم. همچنین آگاهی از وضعیت خطوط ارتباطی و سرور ها و سرویس ها و وقایع امنیتی شبکه می تواند به ما امکان جلوگیری از بروز بسیاری از مشکلات را بدهد.

 

داشتن یک سیستم مانیتورینگ یکپارچه به هر شرکت یا سازمان کمک می کند که از وضعیت موجود شبکه و منابع خود آگاه شود و همچنین در برابر بسیاری از اتفاقاتی که در آینده نزدیک رخ می دهد پاسخ مناسبی داشته باشیم.

 

اهمیت مانیتورینگ شبکه

 

 

 

اهمیت مانیتورینگ شبکه

 

 

 

امروزه با توجه به توسعه و پیشرفت شبکه های کامپیوتری ، اهمیت مانیتورینگ این شبکه ها بیشتر از گذشته احساس می شود. مدیران در تلاش هستند که با سازماندهی و مانیتورینگ کاربران ، زیر ساخت ها ، سرور ها ، دیتا سنتر ها ، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری شبکه ، بدون هیچگونه اختلالی پروژه های سازمان ها به درستی انجام شود.

 

از موضوعات مهم مدیران سازمان ها و شرکت ها مدیریت و مانیتورینگ شبکه های خود می باشد که این وظیفه را غالباً شرکت های پشتیبانی شبکه های کامپیوتری به بهترین شکل و با جدید ترین و پیشرفته ترین ابزار ها و نرم افزار ها انجام می دهند.

 

مانیتورینگ شبکه از عدم تحقق اهداف شبکه های کامپیوتری به دلیل استفاده های نامناسب از منابع و سرمایه های یک شبکه جلوگیری می کند. مانیتورینگ با کنترل و نظارت بر روی تجهیزات شبکه سبب کارایی درست و بهینه از منابع می شود و از وارد شدن خسارت به سازمان ها جلوگیری می کند.

 

انواع مانیتورینگ

 

مانیتورینگ می‌ تواند مبتنی بر Agent ، فاقد  Agent یا ترکیبی از هر دو باشد. اختلاف بر سر انتخاب بین هر کدام از این روش‌ ها برای نظارت بر زیر ساخت شبکه ، سرور ها و رایانه‌ ها زیاد است. شاید ترکیب این روش‌ ها بتواند راهکار مناسبی برای مانیتورینگ شبکه باشد و خدمات ، سیستم‌ ها و برنامه‌ ها را پوشش دهد.

 

 

 

انواع مانیتورینگ

 

 

 

 ♦  مانیتورینگ بدون عامل Agentless : این پلتفرم به صورت فیزیکی به شبکه و در یک سرور یا ایستگاه کاری متصل می‌ شود. مانیتورینگ بدون عامل به اطلاعات دسترسی هر سیستم یا سرویسی که می‌ خواهید به آن نظارت کنید ، نیاز دارد. از ویژگی‌ های این روش این است که لازم نیست تا روی همه دستگاه‌ ها نصب شود و می‌ت واند به صورت اتوماتیک دستگاه‌ های موجود در شبکه را کشف و دسته بندی کند. مشکل این روش این است که نیاز به یک سیستم قدرتمند اختصاصی برای اجرای نرم افزار دارد.

 

این نوع نظارت وابسته به پروتکل‌ های مانیتورینگ مانند SNMP، WMI و … می‌ باشد تا اطلاعات را با داده‌ ها و آمار مربوط به سیستم به نرم افزار نظارت مرکزی انتقال دهد. این Agent های مدیریت ، درون سخت افزار و نرم افزار تعبیه شده‌ اند و به شما اجازه مدیریت مرکزی و نظارت بر هر عامل اضافی نصب شده‌ ای را می‌ دهند. بنابراین از نظر فنی ، آن ها بدون عامل هستند ، اما عامل نرم افزار واقعاً به طور طبیعی در سیستم عامل ساخته شده است.

 

 ♦  مانیتورینگ مبتنی بر عامل Agent : این نوع مانیتورینگ اجازه می‌ دهد تا داده‌ های بیشتری را از یک سیستم داده شده جمع آوری ، تجزیه و تحلیل و پردازش کنید. مانیتورینگ مبتنی بر عامل بیشتر راه حل‌ ها را در مدل نرم افزار به عنوان سرویس( SaaS ) ارائه می‌ دهد. یعنی از طریق آن به نرم افزار نظارت دسترسی خواهید داشت.

 

فروشندگان نرم افزار و سخت افزار Agent هایی که برای پلتفرمشان طراحی شده را برنامه ریزی می‌ کنند تا به طور خاص با آن ارتباط برقرار کنند. این مسئله می‌ تواند دو جنبه مثبت و منفی داشته باشد.

 

جنبه مثبت داشتن Agent هایی که فروشنده خاص دارند این است که آن ها به شما بینشی می‌ دهند که نظارت بدون عامل نمی‌ تواند آن ها را انجام دهد. از جنبه منفی ، شما به پلتفرم وابسته هستید و مهاجرت به یک پلتفرم جدید منجر به از دست دادن داده‌ های قبلی شما می‌ شود.

 

انواع ابزار های مانیتورینگ

 

 

 

انواع ابزار های مانیتورینگ

 

 

 

مبحث مانیتورینگ موضوعی با ابعاد بسیار وسیع می باشد چرا که در پروژه های فناوری اطلاعات عناصر بسیاری مانند شبکه ، سرور ها ، سیستم های عامل ، سرویس ها ، پردازش و … دخیل هستند لذا ابزار های فراوانی در این خصوص وجود دارند. در زیر برخی از ابزار هایی که استفاده بیشتری در موضوع مانیتورینگ دارند معرفی می شوند.

 

  • Solarwinds network performance monitoring

 

  • Datadog network performance monitoring

 

  • ManageEngine OpManager

 

  • Nagios Core

 

  • Zabbix

 

  • Icinga

 

مزایای مانیتورینگ شبکه

 

 

 

مزایای مانیتورینگ شبکه

 

 

 

  • عیب یابی حتی قبل از اطلاع کاربر نهایی

 

  • بهینه سازی عملکرد شبکه و Availability

 

  • تشخیص مشکلات به وجود آمده در زیرساخت شبکه

 

  • تهیه گزارش از مشکلات به وجود آمده در شبکه

 

  • حذف نیاز به چک کردن سیستم ها به صورت دستی و دوره ای

 

  • پیگیری روند انجام فعالیت های انجام شده در شبکه

 

  • افزایش بازده شبکه

 

پروتکل های مانیتورینگ شبکه

تعدادی از رایج‌ ترین تکنیک‌ ها یا پروتکل‌ های نظارت بر شبکه را در این بخش مورد بررسی قرار می‌ دهیم. از این طریق داده‌ هایی که نیاز است تا وضعیت شبکه را تحلیل کنیم ، گردآوری می‌ شود.

 

 

 

پروتکل های مانیتورینگ شبکه

 

 

 

SNMP : پرکاربرد ترین پروتکل ، پروتکل SNMP در سیستم‌ های مدیریت شبکه می‌ باشد. به وسیله‌ ی این پروتکل ، تجهیزاتی که به شبکه وصل هستند بررسی می‌ شوند. برای این پروتکل ، همه‌ ی این تجهیزات باید نرم‌ افزار مانتیورینگ را نصب کرده باشند. به وسیله ی نرم‌ افزار ، عملکرد به مدیر شبکه گزارش می‌ شود و مدیر آن‌ ها را در دیتا بیس جمع‌ آوری و تحلیل می‌ کند. این پروتکل بخشی از مدل TCP/IP است.

 

WMI : مخفف عبارت Windows Management Instrumentation می‌ باشد. این پروتکل یک زیرساخت مدیریتی است که به مدیران این امکان را می‌ دهد تا تجهیزات یک شبکه مبتنی بر سیستم عامل ویندوز را کنترل و مدیریت کنند.

 

PING : یکی از پروتکل‌ های اولیه برای سنجش و ارزیابی هاست‌ های داخل شبکه می باشد. با کمک این پروتکل ، سیستم مانیتورینگ بررسی می‌ کند که آیا سیگنال توسط مقصد دریافت شده و چه مدت زمانی طول کشیده است. با آنالیز این دیتا ها می‌ توان تشخیص داد هاست هنوز فعال است یا غیر فعال شده است و میزان بازدهی آن چقدر است.

 

Syslog : سیستم مدیریت خودکار Syslog زمانی وارد عمل می‌ شود که یک اتفاق بر عملکرد تجهیزات زیر نظر شبکه اثر می‌ گذارد. پیام‌ هایی با این پروتکل ارسال می‌ شوند تا مدیر شبکه را از بروز مشکل آگاه کنند و این اطلاعات برای سیستم‌ های امنیتی مفید هستند.

 

Script : با وجود نرم‌ افزار های شبکه خیلی از فعالیت‌ های مانیتورینگ شبکه به راحتی انجام می‌ شود ولی باز هم باگ‌ هایی هستند که باید اصلاح شوند. برای تکمیل کار نرم‌ افزار ها ، اسکریپت‌ هایی تعریف می‌ شوند که به شبکه دستور می‌ دهند تا در شرایطی معین ، کار مد نظر را انجام دهند.

 

CDP : مخفف عبارت Cisco Discovery protocol می‌ باشد. این پروتکل توسط شرکت سیسکو طراحی شده است. دیتا را بین تجهیزات تحت شبکه سیسکو که به صورت مستقیم به هم وصل هستند ( لایه دوم مدل OSI یا datalink ) به اشتراک می‌ گذارد.

 

IPFIX : اطلاعات جاری از تمام تجهیزات شبکه مثل روتر ها و سوئیچ‌ ها را جمع‌ آوری می‌ کند و از آن‌ ها برای نظارت بر شبکه استفاده می‌ کند. IPFIX مخفف عبارت IP Flow Information Export می‌ باشد.

 

 

 

شرکت مهندسی رساتلکام ، ارائه دهنده ی خدمات فناوری ارتباطات و اطلاعات ، اعم از راه اندازی و اجرای تمامی سرویس های شبکه های کامپیوتری در تبریز و آذربایجان شرقی می باشد.

جهت مشاوره با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

با توجه به رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و نیاز به سیستم های ارتباطی و فناوری و تکنولوژی های وابسته از سال 92 مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات عصر شبکه برای رفع نیاز مشتریان و کاربران در زمینه IT در حال فعالیت بوده و اقدام به ارائه سرویس هایی از قبیل طراحی و راه اندازی شبکه ، لینک های وایرلس ، سیستم های امنیتی و نظارتی می نمود. طی سال های سپری شده و نیاز به تخصص بیشتر و همچنین ارائه خدمات تخصصی تر در زمینه فناوری اطلاعات این مجموعه در سال 98 با یاری خداوند متعال گسترش یافته و خدمات دیتاسنتر و بخش طراحی و توسعه نرم افزار را به فعالیت های خود افزوده و با ثبت رسمی شرکت در اداره ثبت و اسناد کشور ، شرکت مهندسی انتقال داده فراموج رسا (رسا تلکام) متولد شد. هم اکنون اعضای تیم فنی رسا تلکام متشکل از مهندسان و متخصصین رشته های نرم افزار ، شبکه و امنیت بوده که دارای فعالیت های پژوهشی و کاربردی می باشند و همواره می کوشند با بروز کردن دانش فنی مجموعه، نیاز های کاربران و مشتریان عزیز را به بهترین شکل ممکن مرتفع نمایند.

تبریز - پاستور جدید مابین تقاطع شریعتی و

طالقانی روبروی بانک رسالت پلاک30 طبقه4

35561134 -041